Gå til innhold

Rare opplevelser i sikkerhetskontrollen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men en lighter er jo åpenbart farligere enn 150 ml tannkrem, en av mange ulogiske ting med sikkerhetsreglene. Neglesaks har jeg blitt fratatt.

Anonymkode: c80b5...a0e

Jeg ble også fratatt neglesaks. Jeg hadde hatt den i håndbagasjen gjennom mange sikkerhetskontroller på en reise halve jorda rundt. Innsjekket i kofferten var imidlertid ikke lov, da ble den tatt. 

Anonymkode: 9937e...55c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er lov å bruke de. Men siden de har vært på "uren" sone, så må disse sjekkes hver gang de skal igjennom sikkerhetskontrollen igjen. Du trenger ikke å stå og vente. Du kan be om få sitte. 

Om du synes det går over alle støvleskaft at de sjekkes, så tenk på de som jobber der som må sjekke de samme stolene utallige ganger, for ikke snakk om de samme dumme kommentarene som reisende kommer med. Hadde en fått en krone for hver gang en hører det samme så hadde de vært mulimillonærer alle sammen.

Anonymkode: c0969...8cf

De må jo ikke trakassere syke personer. Jeg synes man burde kunne få legeattest på at man ikke liker sikkerhetskontroll og da fått gått igjennom en egen sluse uten teater. De har aldri stoppet en terrorist. Deres egne gjennomganger viser at de ikke evner å stoppe åpenbare bomber og våpen. Det er meningsløst teater, og bortkastete penger.

De som jobber der kunne jo valgt seg en samfunnsnyttig jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke tannkremen de er redde for, men muligheten for at tannkremen skal være byttet ut med flytende sprengstoff. Det er derfor det er en maksgrense for hvor mye flytende man kan ha per beholder.

Anonymkode: ba875...35e

Det kan like gjerne skje med små beholdere. Derfor er det meningsløst at det er lov å ta med noe som kan sette fyr på flyet, men ikke en litt for stor tube tannkrem. 

Anonymkode: c80b5...a0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De justerer følsomheten på metalldetektorene i hytt og pine, slik at klokken som går igjennom ene dagen ikke går igjennom neste dag. 

Når jeg pendlet med fly var det interessant å se at samme bagasjen fikk forskjellige kontroller.

For mange ledninger ned, og på vei opp var nødladeren interessant, og så neste gang lommelykten. Jeg reiste i et halvt år med en kniv før en av dem lurte på hva den var, og så måtte de måle den.

Det eneste de er gode til å finne er vannflasker. 

Når de spør meg hva noe er sier jeg alltid at det er en "flux kapasitor" og når de spør hva den brukes til sier jeg at det er en del til DeLoreanen min... Uansett hva det er. 

En sikkerhetskontrollør så at ziplocken min var overfylt med minisprit, så på meg, så på posen og bestemte seg for å gi faen. 

Gud hvor jeg hater de drittsekkene som jobber der og Avinor for å insistere på å beholde dritten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke tannkremen de er redde for, men muligheten for at tannkremen skal være byttet ut med flytende sprengstoff. Det er derfor det er en maksgrense for hvor mye flytende man kan ha per beholder.

Anonymkode: ba875...35e

En gang jeg mistet flyet mitt gikk jeg gjennom sikkerhetskontrollen på Gardemoen 10 ganger på 4 timer (lounge øl, ut røyk, tilbake til lounge, osv). 

Beholdere får du jo inne på flyplassen. Og du får ta med tomme beholdere. Hvis jeg hadde med meg fem kompiser kunne jeg hatt femti liter veske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, abrasiveRefraction said:

En gang jeg mistet flyet mitt gikk jeg gjennom sikkerhetskontrollen på Gardemoen 10 ganger på 4 timer (lounge øl, ut røyk, tilbake til lounge, osv). 

Beholdere får du jo inne på flyplassen. Og du får ta med tomme beholdere. Hvis jeg hadde med meg fem kompiser kunne jeg hatt femti liter veske. 

En annen uforståelighet er når du mellom visse land må gjennom en ny sikkerhetskontroll ved mellomlanding. De mener altså at du kan ha plukket opp noe farlig på veien, men samtidig har de ingen problemer med å la deg lande på flyplassen deres. 

Anonymkode: c80b5...a0e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, 2 sider og det eneste rare som har kommer frem er at folk faktisk ikke forstår hvorfor man har sikkerhetskontroll eller hvordan den fungerer. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

De justerer følsomheten på metalldetektorene i hytt og pine, slik at klokken som går igjennom ene dagen ikke går igjennom neste dag. 

Når jeg pendlet med fly var det interessant å se at samme bagasjen fikk forskjellige kontroller.

For mange ledninger ned, og på vei opp var nødladeren interessant, og så neste gang lommelykten. Jeg reiste i et halvt år med en kniv før en av dem lurte på hva den var, og så måtte de måle den.

Det eneste de er gode til å finne er vannflasker. 

Når de spør meg hva noe er sier jeg alltid at det er en "flux kapasitor" og når de spør hva den brukes til sier jeg at det er en del til DeLoreanen min... Uansett hva det er. 

En sikkerhetskontrollør så at ziplocken min var overfylt med minisprit, så på meg, så på posen og bestemte seg for å gi faen. 

Gud hvor jeg hater de drittsekkene som jobber der og Avinor for å insistere på å beholde dritten. 

Justerer følsomheten??? Det er da ikke de som jobber i sikkerhetskontrollen som gjør dette! :skratte:

 

Kan anbefale å ta toget eller gå dit du vil neste gang, så slipper du sikkerhetskontrolle, og de slipper  unna en idiot.

Anonymkode: c0969...8cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har opplevd rariteter i sikkerhetskontrollen som tilsynelatende gjelder deg og ingen andre? Jeg har blitt bedt om å ta av genser, mens andre går gjennom med jakker. Har fått beskjed om at ekstra briller i etui skulle vært tatt ut av vesken. Har fått beskjed om at klokker skal av i kontrollen, selv om jeg har gått gjennom hundre ganger på samme flyplass med klokken på. Har fått beskjed om at man ikke skal ha skjorten oppi buksen. For å nevne noe. 

Det er bare å gjøre som man blir bedt om i disse sikkerhetskontrollene. Verre er det ikke. Klokker av metall må av, ellers går alarmen stort sett alltid. Vi som flyr mye vet om alt dette her, og blir ikke stoppet annet en det obligatoriske og idiotiske tilfeldige utvalget. Så en med bunad en gang som skulle gå igjennom kontrollen, og den apen som stod i kontrollen lurte på om hun ikke kunne ta av alt av metall :)  Da ville hele stakken ramlet av henne :)  Jeg kunne ikke dy meg med å kommentere det. Til vakten sin sure oppsyn :). Men stort sett går det greit. Varierer stort hva de krever ut av bagasjen. Jeg driter i det, og tar ut pc og ikke noe annet. Flytende væske er jo 100 milliliter som gjelder, men det vet alle som flyr  av og til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen uforståelighet er når du mellom visse land må gjennom en ny sikkerhetskontroll ved mellomlanding. De mener altså at du kan ha plukket opp noe farlig på veien, men samtidig har de ingen problemer med å la deg lande på flyplassen deres. 

Anonymkode: c80b5...a0e

På Santorini så jeg noen gå rundt metalldetektoren og gi noen som hadde gått igjennom en klem. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Justerer følsomheten??? Det er da ikke de som jobber i sikkerhetskontrollen som gjør dette! :skratte:

 

Kan anbefale å ta toget eller gå dit du vil neste gang, så slipper du sikkerhetskontrolle, og de slipper  unna en idiot.

Anonymkode: c0969...8cf

Finns ikke tog nord i Norge.

Selvsagt justeres følsomheten. Hver gang idiotene i PST endrer trusselnivået. Noe de gjør så ofte som mulig for å holde seg relevant. Hvis jeg bestemte hadde PST og sikkerhetsteateret blitt lagt ned og de tidligere ansatte sendt til Somalia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken terrorist er så dum at han går igjennom sikkerhetskontrollen idag om han vil inn på en flyplass? Når man på norske flyplasser kan spasere inn andre steder? Mye av dette er helt meningsløst egentlig, når resten av flyplassene er så dårlig sikret som de er uten at jeg skal  gå inn på det. Uansett kontrollene er det, og sørger for at vanlige dumme mennesker ikke tar med seg farlige ting inn på flyet, som kan påvirke sikkerheten. Nok av surrehuer som har litt av hvert med seg i bagasjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

På Santorini så jeg noen gå rundt metalldetektoren og gi noen som hadde gått igjennom en klem. 

Finns ikke tog nord i Norge.

Selvsagt justeres følsomheten. Hver gang idiotene i PST endrer trusselnivået. Noe de gjør så ofte som mulig for å holde seg relevant. Hvis jeg bestemte hadde PST og sikkerhetsteateret blitt lagt ned og de tidligere ansatte sendt til Somalia.

Ikke uttal deg om saker du ikke har greie på. Det er ikke de som jobber der som gjør dette, eller har du tungt for det.

Skal du lengre nord enn toget går, så får du ta andre alternativer om du finner det så veldig vanskelig.

Anonymkode: c0969...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke uttal deg om saker du ikke har greie på. Det er ikke de som jobber der som gjør dette, eller har du tungt for det.

Skal du lengre nord enn toget går, så får du ta andre alternativer om du finner det så veldig vanskelig.

Anonymkode: c0969...8cf

Du mener det ikke er mulig å justere følsomheten på det?

Eller at noen andre enn Avinor sine gestapoer gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Duftavsommerregn said:

Det er bare å gjøre som man blir bedt om i disse sikkerhetskontrollene. Verre er det ikke. Klokker av metall må av, ellers går alarmen stort sett alltid. Vi som flyr mye vet om alt dette her, og blir ikke stoppet annet en det obligatoriske og idiotiske tilfeldige utvalget. 

Min klokke av plast slår aldri ut, og har gått gjennom de forrige hundre gangene. Det hadde vært lettere om vekterne praktiserte regler likt, så man visste hva som gjaldt fra gang til gang. 

Anonymkode: c80b5...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daryl Dixon

Har pacemaker, kan gå igjennom som vanlig, men anbefales å holde metalldetektor ca 20 cm unna, og ikke over for lenge, hadde med pacemaker kort som man skal vise frem. På Bali ble jeg bedt om å åpne skjorta og vise frem området pacemakeren sitter, og han som stod det begynte å klemme rundt, så fikk jeg gå. Syntes det var litt rart i ettertid, men det og da ville jeg bare bli ferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en mobildeksel med små nagler på (de var små og ikke skarpe). Passerte helt fint sikkerhetskontrollen på Gardermoen, men måtte mellomlande i et annet europeisk land. Da ble dekselet sett på som farlig og jeg hadde ikke tid til å sjekke inn bagasjen på nytt for å legge den i. Så jeg sa de bare kunne ta den da, for jeg orket ikke krangle, også begynte vakten å kjefte på meg for å ha tatt noe sånt. Dekselet kunne ikke skadet noen selv hvor hardt man prøvde 😂

En annen gang i Tyskland skulle de foreta sånn kroppsjekk. Dama som gjorde det gikk seriøst inni trusene mine og var nærmest befølende. Var 13 år og reiste alene så visste ikke hva jeg skulle si. Var ganske ekkelt. 

Anonymkode: a5b1c...61a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min klokke av plast slår aldri ut, og har gått gjennom de forrige hundre gangene. Det hadde vært lettere om vekterne praktiserte regler likt, så man visste hva som gjaldt fra gang til gang.

Min er også det av og til iallefall :) Ingen har krevd den av. Når jeg sier det til vekteren så vinker han meg bare igjennom det her jeg gjort sånn 1000 ganger, og det har aldri pepet, og de har aldri forlangt den av. Når jeg har metall ur tar jeg det av, for å slippe heftet selvfølgelig. Men en som reiser mye med fly kan alle disse reglene, og blir aldri heftet overhodet av annet en den tilfeldige kontrollen som jeg har oppdaget gjelder ca 10% av alle som går igjennom uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Duftavsommerregn said:

Min er også det av og til iallefall :) Ingen har krevd den av. Når jeg sier det til vekteren så vinker han meg bare igjennom det her jeg gjort sånn 1000 ganger, og det har aldri pepet, og de har aldri forlangt den av. Når jeg har metall ur tar jeg det av, for å slippe heftet selvfølgelig. Men en som reiser mye med fly kan alle disse reglene, og blir aldri heftet overhodet av annet en den tilfeldige kontrollen som jeg har oppdaget gjelder ca 10% av alle som går igjennom uansett.

Jeg kan alle reglene, denne tråden handler om de gangene man blir stoppet for ting som vanligvis er greit. 

Anonymkode: c80b5...a0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

eg kan alle reglene, denne tråden handler om de gangene man blir stoppet for ting som vanligvis er greit. 

Ja og det kan skje, fordi der er mennesker som står i kontrollen også, og de gjør feil, aller er ikke like smarte eller flinke. Men det er et minimalt problem slik jeg erfarer det. Det er bare å gjøre som de sier, så går ting greit. Begynne å kverulere eller protestere gjør aldri det. Spesielt i utlandet skal du være veldig forsiktig med akkurat det. Om du vil rekke flyavgangen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Reiser veldig mye og har jo blitt stoppet for veldig mange småting. Har også vært SSSS til USA før, men det var null stress. Jeg er veldig avslappet i sikkerhetskontrollen. Tenker at de får sjekke det de trenger å sjekke. Jeg har akseptert at de når som helst kan kreve full tarmkontroll, og med det som utgangspunkt, gjør det ikke noe om de vil ta en ekstra titt på en parfymeflaske innimellom.

Jo, det ene som kom uventet, selv om dette ikke egentlig var sikkerhetssjekk, var da jeg skulle til Australia. Mellomlandet i Dubai og hadde gått gjennom en rekke sikkerhetskontroller og var kommet fram til gaten min. Kjøpte et par vannflasker og en brus til flyturen. Så viste jeg fra boarding pass da de boardet, men bak gaten var det plutselig et ekstra rom hvor de sjekket alle veskene igjen og vi måtte gi fra oss alt av væske! Alle de fine, nye vannflaskene mine. Det var litt surt. Visste ikke at det skulle skje. Jeg blir så dehydrert på fly at det å måtte be om et lite plastglass hver gang jeg ser en flyvertinne i løpet av 13 timer ikke er på langt nær nok.

Jeg så noen nordlendinger på OSL en gang som hadde et slags knøttlite våpen i metall som nøkkelring og den ble de fratatt. Skjønner svært godt dette med våpenmodeller, men den var 2cm lang.

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...