Gå til innhold

Rare opplevelser i sikkerhetskontrollen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg er funksjonshemmet, og på slike områder med hardt gulv og lange avstander må jeg bruke rullestol. For å gjøre det enklest mulig, så tenkte jeg at jeg skulle bruke rullestolen som står tilgjengelig på gardermoen. Da jeg kom til sikkerhetskontrollen, i flyplassens EGNE rullestoler, så måtte de skru den fra hverandre og sjekke alle sider og setepute før jeg kunne få den tilbake! Jeg måtte altså ut av stolen, stå der og vente til de hadde sjekket den ferdig. De kjørte den flere ganger gjennom den buen også. Synes det var helt latterlig, hvis de først skal tilby folk rullestol, så må man vel få lov å bruke den?!

Anonymkode: d7778...764

Alt en må igjennom, bare fordi noen fanatiske muslimer fant ut at dem skulle kapre fly og styrte dem i noen skyskrapere.

Alle disse sikkerhetskontrollene og paranoiaen kan en takke disse fanatiske gruppene for. Må si jeg savner freden og friheten vi hadde på 70- og 80-tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser den. Men det er faktisk ikke sikkerhetskontrollen som har stolene. De kan ha stått der i påvente på at de som har ansvaret for stolene skulle hente fra fly som var på veg inn. Det er flere flyginger hvor halvparten skal ha assistanse med rullestoler. 

Om du synes du er feil behandlet, så har du jo full mulighet til å rette en skriftlig klage til OSL. Du bør da ha klokkeslett for når du gikk igjennom, og hvilket nummer slusa hadde. Da finner de ut av hvilket team som var der akkurat da. 

Jeg skal si meg enig i at dette høres helt ute på viddene, men jeg vet av erfaring at enkelte gjør jobben litt vel tungvint for seg selv.

Du skal aller helst gå igjennom så sant du greier det, og som sagt enkelte gjør det tungvint for seg selv.

Anonymkode: c0969...8cf

Det står jo skilt der med at man kan låne stol om man trenger.... :klo:

Og nei, jeg synes ikke jeg har fått noen feil behandling, jeg har ingen grunn til å klage. Jeg bare synes det var pussig at de ikke hadde noe annet system på det. Neste gang så låner jeg bare stol etter jeg har gått gjennom kontrollen :) Spørsmålet i denne tråden var jo om man hadde hatt noen rare opplevelser, så det var det jeg svarte på. Jeg synes dette var rart, at de ikke hadde noe rutine på dette, og at det skulle være så mye ekstra styr å låne en stol som står klar til utlån :) 

Anonymkode: d7778...764

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
6 minutter siden, TrekStar skrev:

Alt en må igjennom, bare fordi noen fanatiske muslimer fant ut at dem skulle kapre fly og styrte dem i noen skyskrapere.

Alle disse sikkerhetskontrollene og paranoiaen kan en takke disse fanatiske gruppene for. Må si jeg savner freden og friheten vi hadde på 70- og 80-tallet.

Skulle også ønske vi slapp sikkerhetskontrollen. Makan til forferdelighet😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, TrekStar skrev:

Alt en må igjennom, bare fordi noen fanatiske muslimer fant ut at dem skulle kapre fly og styrte dem i noen skyskrapere.

Alle disse sikkerhetskontrollene og paranoiaen kan en takke disse fanatiske gruppene for. Må si jeg savner freden og friheten vi hadde på 70- og 80-tallet.

Jeg er sjeleglad jeg, for at tiltak gjøres så det blir så trygt som mulig å fly. Går gledelig gjennom sikkerhetskontrollen, gjør meg overhodet ingenting. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjon og hetsende innlegg. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er lov til å ha med neglsaks i håndbagasjen. Tannkrem også så fremt den ikke overstiger den maksimale mengden man kan ha med. 

Anonymkode: 1cdd3...f96

Nei, det er det ikke. Den tok de hardt fra meg på flyplassen i Malaga, mens de kjeftet på meg og lurte på om jeg var dum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:nori:...

Ei ¨¨Husmor¨¨ reiv opp en USI -Den største av de tre typene maskinpistoler i den serien, fra barnevogna, -han jeg prøvde å feie til siden, da jeg skulle gå inn igjen, i UT-Korridoren på Ben Gurion flyplass, Tel Aviv i Israel, -den minste, -to gubber i dress pistoler... -Snudde, og fulgte køen da... Første tur alene i ¨ytlandet¨... 16 år. -Gikk ut for å ta meg en sigg, på vegen hjem. Pistoler og stress, -Hadde gått fra bagasjen... Ble putta ved kofferten, -observert på avstand, -de regnet vel med att jeg ville bli stressa, -om det var en bombe der ...

GLAD Jeg bor i norge...

Skulle ¨opp¨, hadde hatt ett halvt år på å pakke... 

Kjørte hånda inn i topplokket på ryggsekken, med noe ¨Gull-stemplet¨ hasj, -reiv den til meg, puttet i lomma, --første jeg så ut av vinduet på LYR, var ei bikkje som sto oppå sekken min... -fra ei elskerinne, -med ett sånn smykke man knakk i to, -uff dårlig samvittighet, -trur hu var oppriktig glad i meg... -Gikk e.g. begge veger det, men hadde dame, og det visste hu når hu la ann, på jobb... Newermind... Kom alt for sent til flyet, gaten Stengt på Fornebu... Meg... Flyet til Longyear ... 

Svar... Det er DET, -Pekte på ett som taxet forbi vinduet, -heiv seg på telefon, -flyet stoppet på stripa... Hun åpnet en nødutgang, -ba meg løpe dit... BAGASJEN Min veide bare ca. 6 kg, -mer enn meg. ... kom en sånn ¨trappe-bil¨ og en som heiv inn sekk, bagger og våpen i lasterommet, -ingen spørsmål... ... -På tur ned ble jeg spurt høffelig av en toller, om jeg kunne putte kniven som hadde hengt på brystet en mnd. -og på to flyturer ned til Tromsø, om jeg kunne putte den i lomma ...

Skulle på ¨impuls-tur¨, -færga prøvde å gå inn en gang, -måtte gi opp, krysset, + Sk. ¨nød-havn¨ 16 timer, -hivi ut av lugar.

Våknet i resturang av att ei bikje det sto ¨TULL¨ På hoppet opp i fanget, -Og ca. 200 folk som  g l a n t e  på meg,

-DØNN STILLE I Rommet... Det kom ett rykk i båndet, fra tollere og sivilt politi som sto 0,5 meter fra meg og planla raidet på båten. Jeg satt nærmes døra. Det var en vegg mellom oss... -7 mann kom rundt hjørnet, -alle glante på meg, -og bare meg i trynet, -og gikk andre vegen på båten.

Satt med 60 g. hasj på ryggen... BLE KVITT. 

UT PÅ TUR, Aldri sur...

Sist på gardemoen, -sikkerhetskontroll...

I sokkelesten kjenner jeg vekter begyner å dytte hasjen min nedover i sokken, men slipper i gjennom, -trodde jeg...

Blir stoppet av en i sivil, godt bak ¨Slusa¨... -Kan du bli med meg... UFFDA...

Han drar meg bort til en sånn ¨Sniffe-maskin¨, drar lappen over hele meg, og sekken... -Jeg VET Jeg er tatt...

Han putter lappen inn i maskinen... -Den snuser, TENKER, -OG Svarer... NO EXPLOSIVES... PUHH...

 

For ikke lenge siden ROPTE en politijurist \ kommende aktor til meg, når telefonsammtalen var over, og jeg dreiv å la på...

A... -DE HAR METALLDETEKTOR DER... -Les... Oslo tinghus... :fnise:

Tror ikke mange land har bedre, eller mer ¨fair¨ politi, og rettsvesen ENN VI :frkk:

a.

 

-PS. ER Snill gutt, -helt sant. Stål-nykter nå, -Om jeg Slutter å se etter LYKKEN, I Bunn av en 6-PAK...

a. 

 

 

 

 

 

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevd det en gang. Dette var i utlandet. Måtte ta av genser og sko, pluss en sånn støttebandasje jeg hadde på foten. Foten var forstuet til det ugjenkjennelige så klarte nesten ikke å gå uten. Skjønner jo at de ville være sikre på at den var der for en grunn da, men reagerte på at jeg måtte ta av flere klesplagg når jeg var så lett kledd i utgangspunktet. Dette var også foran en sånn kilometers kø med andre folk. Ventet liksom bare på beskjed om å ta av meg kjolen også.

Anonymkode: f4e0c...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Skulle også ønske vi slapp sikkerhetskontrollen. Makan til forferdelighet😳

Jeg er kjempeglad for sikkerhetskontrollen jeg, selv om det er kjedelig å måtte stå i kø de gangene det er lang kø i kontrollen. Tenk ellers hvor mye rart gærninger kunne tatt med seg. 

Anonymkode: f8fea...f6f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvorfor hårspray, håndkrem og lipgloss noen ganger må i plastpose for seg selv?   Noen ganger gjør jeg det, noen ganger ikke og noen ganger bryr de seg ikke om jeg blåser i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Sliten&kjørt51 skrev:

:nori:...

Ei ¨¨Husmor¨¨ reiv opp en USI -Den største av de tre typene maskinpistoler i den serien, fra barnevogna, -han jeg prøvde å feie til siden, da jeg skulle gå inn igjen, i UT-Korridoren på Ben Gurion flyplass, Tel Aviv i Israel, -den minste, -to gubber i dress pistoler... -Snudde, og fulgte køen da... Første tur alene i ¨ytlandet¨... 16 år. -Gikk ut for å ta meg en sigg, på vegen hjem. Pistoler og stress, -Hadde gått fra bagasjen... Ble putta ved kofferten, -observert på avstand, -de regnet vel med att jeg ville bli stressa, -om det var en bombe der ...

GLAD Jeg bor i norge...

Skulle ¨opp¨, hadde hatt ett halvt år på å pakke... 

Kjørte hånda inn i topplokket på ryggsekken, med noe ¨Gull-stemplet¨ hasj, -reiv den til meg, puttet i lomma, --første jeg så ut av vinduet på LYR, var ei bikkje som sto oppå sekken min... -fra ei elskerinne, -med ett sånn smykke man knakk i to, -uff dårlig samvittighet, -trur hu var oppriktig glad i meg... -Gikk e.g. begge veger det, men hadde dame, og det visste hu når hu la ann, på jobb... Newermind... Kom alt for sent til flyet, gaten Stengt på Fornebu... Meg... Flyet til Longyear ... 

Svar... Det er DET, -Pekte på ett som taxet forbi vinduet, -heiv seg på telefon, -flyet stoppet på stripa... Hun åpnet en nødutgang, -ba meg løpe dit... BAGASJEN Min veide bare ca. 6 kg, -mer enn meg. ... kom en sånn ¨trappe-bil¨ og en som heiv inn sekk, bagger og våpen i lasterommet, -ingen spørsmål... ... -På tur ned ble jeg spurt høffelig av en toller, om jeg kunne putte kniven som hadde hengt på brystet en mnd. -og på to flyturer ned til Tromsø, om jeg kunne putte den i lomma ...

Skulle på ¨impuls-tur¨, -færga prøvde å gå inn en gang, -måtte gi opp, krysset, + Sk. ¨nød-havn¨ 16 timer, -hivi ut av lugar.

Våknet i resturang av att ei bikje det sto ¨TULL¨ På hoppet opp i fanget, -Og ca. 200 folk som  g l a n t e  på meg,

-DØNN STILLE I Rommet... Det kom ett rykk i båndet, fra tollere og sivilt politi som sto 0,5 meter fra meg og planla raidet på båten. Jeg satt nærmes døra. Det var en vegg mellom oss... -7 mann kom rundt hjørnet, -alle glante på meg, -og bare meg i trynet, -og gikk andre vegen på båten.

Satt med 60 g. hasj på ryggen... BLE KVITT. 

UT PÅ TUR, Aldri sur...

Sist på gardemoen, -sikkerhetskontroll...

I sokkelesten kjenner jeg vekter begyner å dytte hasjen min nedover i sokken, men slipper i gjennom, -trodde jeg...

Blir stoppet av en i sivil, godt bak ¨Slusa¨... -Kan du bli med meg... UFFDA...

Han drar meg bort til en sånn ¨Sniffe-maskin¨, drar lappen over hele meg, og sekken... -Jeg VET Jeg er tatt...

Han putter lappen inn i maskinen... -Den snuser, TENKER, -OG Svarer... NO EXPLOSIVES... PUHH...

 

For ikke lenge siden ROPTE en politijurist \ kommende aktor til meg, når telefonsammtalen var over, og jeg dreiv å la på...

A... -DE HAR METALLDETEKTOR DER... -Les... Oslo tinghus... :fnise:

Tror ikke mange land har bedre, eller mer ¨fair¨ politi, og rettsvesen ENN VI :frkk:

a.

 

-PS. ER Snill gutt, -helt sant. Stål-nykter nå, -Om jeg Slutter å se etter LYKKEN, I Bunn av en 6-PAK...

a. 

 

 

 

 

 

Hadde du ikke normal norskundervisning i 10 år?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

De står langs veggen rett ved sikkerhetskontrollen. 

Da skjønner jeg ikke hvorfor de ikke bare hentet en ny, det stod jo en hel rekke bakenfor der (altså innenfor sikkerhetskontrollen) som de bare kunne hentet. Jeg kunne hentet den selv også, men de sa jeg måtte vente. Barnet mitt gikk sammen med meg, og barnet fikk ikke lov å gå gjennom før stolen var ferdig sjekket. 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor det ikke er et system på det, og ikke kunne jeg sitte i stolen gjennom den buen heller. De burde jo ha en rutine på å tilby bytte av stol for å unngå merarbeid for seg selv, og ekstra belastning for meg. 

Anonymkode: d7778...764

Dette var jeg ikke klar over en gang! Tenk hvor mye lettere de gjorde for seg selv om de hadde et system på rullestoler innenfor og utenfor, feks fargedelt de. Så fikk du byttet rullestol i sikkerhetskontrollen og de kunne vært mye mer effektive og du slapp å vente. 

Anonymkode: 95881...f4c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SupaWoman skrev:

Hadde du ikke normal norskundervisning i 10 år?

Stakk ut vinduet, -og opp takrenna etter ett par uker, i 1. klasse, -barneskolen, -full jobb, + de 2 andre jobbene siden 14 år.

Slang innom ¨Üngdomsskolen¨ 5 år etter att jeg var ferdig der, -ba om vitnemål, eller hva faen det pappiret heter, var på veg til byen--- Kjøpte meg noen øl, halv kilo ferske reker +loff, -satte meg på Rådhusbrygga. Spretta konvolutten, -leste en gang, -lo godt -reiv dritten i fillebiter, jekka en pils -OG HEIV DRITTEN PÅ FJORDEN.

-Så, -svaret er  n e i ...

a.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan like gjerne skje med små beholdere. Derfor er det meningsløst at det er lov å ta med noe som kan sette fyr på flyet, men ikke en litt for stor tube tannkrem. 

Anonymkode: c80b5...a0e

Jeg kjøpte ny lighter etter jeg var gått gjennom kontrollen da, så om jeg ville kunne jeg satt dobbelt så mye fyr på flyet 😏 Fikk med meg begge når jeg skulle hjem igjen. 

Bare i tilfelle det skulle være uklart har jeg ikke og har har aldri hatt noen planer om å sette fyr på et fly jeg har oppholdt meg i ( eller noe som helst annet en røyken min og veden i peisen i stua) 

Anonymkode: a5a18...dc2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er tullete at de er så strenge på hudkrem og vannflaske, når jeg har lov å ta med lighter og kan kjøpe en flaske sprit på innsiden av sikkerhetskontrollen. Å knuse flasken gir våpen, å tømme innholdet og sette fyr på det kan skape store problemer ombord. 

Anonymkode: 92c91...4f9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selger barberhøvler/blad etter sikkerhetskontrollen. Det synes jeg er rart.

Vi reiste svært langt og i et land i Asia måtte mannen ta av sko og sende de gjennom. Ikke noe unormalt med det, men de var ikke ferdig der. De gjennomførte en særdeles grundig visuell inspeksjon, for så å stikke hele fjeset inn i skoene og luktet grundig. Mannen min lukter mye til vanlig, det hadde gått flere dager siden han hadde dusjet og byttet sokker. Skoene var en type tette arbeidsboots. Jeg holdt på å brekke meg når jeg så hva som skjedde. Vi ledde godt av denne episoden. 

Anonymkode: ce30e...453

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg måtte ta fra hverandre speilrefleks kameraet mitt på en flyplass i Karibien. De var nok redd for narkosmugling. Jeg var redd for å få støv og dritt i kamerahuset 😛 

Anonymkode: 3597d...9bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har opplevd rariteter i sikkerhetskontrollen som tilsynelatende gjelder deg og ingen andre? Jeg har blitt bedt om å ta av genser, mens andre går gjennom med jakker. Har fått beskjed om at ekstra briller i etui skulle vært tatt ut av vesken. Har fått beskjed om at klokker skal av i kontrollen, selv om jeg har gått gjennom hundre ganger på samme flyplass med klokken på. Har fått beskjed om at man ikke skal ha skjorten oppi buksen. For å nevne noe. 

Anonymkode: c80b5...a0e

På Sola måtte jeg en gang ta av beltet, da sa han i sikkerhetskontrollen slibrig at jeg kunne veldig gjerne bare nappe av meg buksa også i samme slengen.. 🙄

I Oslo en annen gang rett etter tårnene falt, så måtte jeg ta av meg skona. Disse fikk en grundig sjekk. Dette var på innenlandsflyvning, jeg var den eneste i køen som ble plukka ut. Jeg var også den eneste som kunne se arabisk ut. Jeg klarte ikke å dy meg med å spørre om det var pga utseendet mitt det at jeg ble stoppa. Hun ble så satt ut at hun bare sto å stammet. 

På Sola en annen gang når jeg og jentungen som da var under to skulle reise så var det en ung kvinne og mann som skulle sjekke melken til jentungen med testkit å greier, hun sto og gråt over at de tok melken hennes fra henne, mens en eldre mannlig kontrollør sto å kjeftet på dem og ba dem om å bruke vett der dem sto rett fremfor barnet. Han beklage på det sterkeste. Jeg tror han tok situasjonen tyngre enn det jeg og jentungen gjorde tilsammen. 

Greit nok at de ville teste, men måten de gikk frem på var egentlig bare tragisk. 

Når jeg tenker over det så er de verste jeg har opplevd rundt forbi i verden faktisk disse unge som jobber på Sola. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd noe veldig rart selv, ble stoppet for en litt fancy ring engang (tofinger-ring), de lurte vel på om det var et lite våpen eller noe. Men det finnes vel også, så ikke så rart at de måtte glo og se hva det var. Fikk den jo med meg :)

Det rareste (eller dummeste) jeg har vært med på var når ei i reisefølget kjøpte en suvenir på flyplassen etter sikkerhetskontrollen og ble fratatt den da de hadde enda en sikkerhetskontroll ved boarding. Det var en spiss metallsak som sikkert kunne vært et fint mordvåpen det altså, men spesielt å selge den på et sted på flyplassen hvor de aller fleste skal rett på et fly uten å putte det i noe innsjekket bagasje.

Når det er sagt så har jeg sett svære kniver (på ostefat etc.), neglesakser og andre former for "våpen" på en flyplass som man ikke får ta med inn selv men fint kan kjøpe der.

Anonymkode: d5e7c...deb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har opplevd rariteter i sikkerhetskontrollen som tilsynelatende gjelder deg og ingen andre? Jeg har blitt bedt om å ta av genser, mens andre går gjennom med jakker. Har fått beskjed om at ekstra briller i etui skulle vært tatt ut av vesken. Har fått beskjed om at klokker skal av i kontrollen, selv om jeg har gått gjennom hundre ganger på samme flyplass med klokken på. Har fått beskjed om at man ikke skal ha skjorten oppi buksen. For å nevne noe. 

Anonymkode: c80b5...a0e

Dette handler vel om at de plukker ut tilfeldige personer for grundigere sjekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...