Gå til innhold

Rare opplevelser i sikkerhetskontrollen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har opplevd rariteter i sikkerhetskontrollen som tilsynelatende gjelder deg og ingen andre? Jeg har blitt bedt om å ta av genser, mens andre går gjennom med jakker. Har fått beskjed om at ekstra briller i etui skulle vært tatt ut av vesken. Har fått beskjed om at klokker skal av i kontrollen, selv om jeg har gått gjennom hundre ganger på samme flyplass med klokken på. Har fått beskjed om at man ikke skal ha skjorten oppi buksen. For å nevne noe. 

Anonymkode: c80b5...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg er funksjonshemmet, og på slike områder med hardt gulv og lange avstander må jeg bruke rullestol. For å gjøre det enklest mulig, så tenkte jeg at jeg skulle bruke rullestolen som står tilgjengelig på gardermoen. Da jeg kom til sikkerhetskontrollen, i flyplassens EGNE rullestoler, så måtte de skru den fra hverandre og sjekke alle sider og setepute før jeg kunne få den tilbake! Jeg måtte altså ut av stolen, stå der og vente til de hadde sjekket den ferdig. De kjørte den flere ganger gjennom den buen også. Synes det var helt latterlig, hvis de først skal tilby folk rullestol, så må man vel få lov å bruke den?!

Anonymkode: d7778...764

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er funksjonshemmet, og på slike områder med hardt gulv og lange avstander må jeg bruke rullestol. For å gjøre det enklest mulig, så tenkte jeg at jeg skulle bruke rullestolen som står tilgjengelig på gardermoen. Da jeg kom til sikkerhetskontrollen, i flyplassens EGNE rullestoler, så måtte de skru den fra hverandre og sjekke alle sider og setepute før jeg kunne få den tilbake! Jeg måtte altså ut av stolen, stå der og vente til de hadde sjekket den ferdig. De kjørte den flere ganger gjennom den buen også. Synes det var helt latterlig, hvis de først skal tilby folk rullestol, så må man vel få lov å bruke den?!

Anonymkode: d7778...764

Er det mulig😂🤦🏻‍♀️

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg er funksjonshemmet, og på slike områder med hardt gulv og lange avstander må jeg bruke rullestol. For å gjøre det enklest mulig, så tenkte jeg at jeg skulle bruke rullestolen som står tilgjengelig på gardermoen. Da jeg kom til sikkerhetskontrollen, i flyplassens EGNE rullestoler, så måtte de skru den fra hverandre og sjekke alle sider og setepute før jeg kunne få den tilbake! Jeg måtte altså ut av stolen, stå der og vente til de hadde sjekket den ferdig. De kjørte den flere ganger gjennom den buen også. Synes det var helt latterlig, hvis de først skal tilby folk rullestol, så må man vel få lov å bruke den?!

Anonymkode: d7778...764

Hvis de stolene hentes et stykke unna sikkerhetskontrollen har man jo i teorien muligheten til å gjemme noen uhumskheter der. Vet ellers at en del piloter er irritert på at de også må sjekkes opp og ned. De trenger jo ikke noe våpen for å legge et fly i bakken...

Anonymkode: c80b5...a0e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de stolene hentes et stykke unna sikkerhetskontrollen har man jo i teorien muligheten til å gjemme noen uhumskheter der. Vet ellers at en del piloter er irritert på at de også må sjekkes opp og ned. De trenger jo ikke noe våpen for å legge et fly i bakken...

Anonymkode: c80b5...a0e

Da kan de jo heller ha en ny en klar på den andre siden. 

Anonymkode: 1cdd3...f96

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er funksjonshemmet, og på slike områder med hardt gulv og lange avstander må jeg bruke rullestol. For å gjøre det enklest mulig, så tenkte jeg at jeg skulle bruke rullestolen som står tilgjengelig på gardermoen. Da jeg kom til sikkerhetskontrollen, i flyplassens EGNE rullestoler, så måtte de skru den fra hverandre og sjekke alle sider og setepute før jeg kunne få den tilbake! Jeg måtte altså ut av stolen, stå der og vente til de hadde sjekket den ferdig. De kjørte den flere ganger gjennom den buen også. Synes det var helt latterlig, hvis de først skal tilby folk rullestol, så må man vel få lov å bruke den?!

Anonymkode: d7778...764

Det er lov å bruke de. Men siden de har vært på "uren" sone, så må disse sjekkes hver gang de skal igjennom sikkerhetskontrollen igjen. Du trenger ikke å stå og vente. Du kan be om få sitte. 

Om du synes det går over alle støvleskaft at de sjekkes, så tenk på de som jobber der som må sjekke de samme stolene utallige ganger, for ikke snakk om de samme dumme kommentarene som reisende kommer med. Hadde en fått en krone for hver gang en hører det samme så hadde de vært mulimillonærer alle sammen.

Anonymkode: c0969...8cf

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjærlighetsbarn98
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har opplevd rariteter i sikkerhetskontrollen som tilsynelatende gjelder deg og ingen andre? Jeg har blitt bedt om å ta av genser, mens andre går gjennom med jakker. Har fått beskjed om at ekstra briller i etui skulle vært tatt ut av vesken. Har fått beskjed om at klokker skal av i kontrollen, selv om jeg har gått gjennom hundre ganger på samme flyplass med klokken på. Har fått beskjed om at man ikke skal ha skjorten oppi buksen. For å nevne noe. 

Anonymkode: c80b5...a0e

Ta av genser foran alle?😳 Eller ble du tatt til eget rom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir alltid stoppet på vei hjem fra UK. Sist gang var det pilleboksen min som var mistenkelig. 😜 Gangen før det et sett med tre par nye truser fra Primark.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 said:

Ta av genser foran alle?😳 Eller ble du tatt til eget rom?

Foran alle, ja. Hadde t-skjorte under da, men det visste ikke de 😛 En annen ting jeg misliker er når de sjekker i bukselinningen så undertøyet blir synlig. 

Anonymkode: c80b5...a0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte gi fra meg den ene lighteren min. Å fly med to var vist ikke lov... Jeg er en vims og liker å ha en i reserve

Anonymkode: a5a18...dc2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg måtte gi fra meg den ene lighteren min. Å fly med to var vist ikke lov... Jeg er en vims og liker å ha en i reserve

Anonymkode: a5a18...dc2

Ganske utrolig at det er lov i det hele tatt, når neglesaks og tannkrem blir beslaglagt...

Anonymkode: c80b5...a0e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de stolene hentes et stykke unna sikkerhetskontrollen har man jo i teorien muligheten til å gjemme noen uhumskheter der. Vet ellers at en del piloter er irritert på at de også må sjekkes opp og ned. De trenger jo ikke noe våpen for å legge et fly i bakken...

Anonymkode: c80b5...a0e

De står langs veggen rett ved sikkerhetskontrollen. 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lov å bruke de. Men siden de har vært på "uren" sone, så må disse sjekkes hver gang de skal igjennom sikkerhetskontrollen igjen. Du trenger ikke å stå og vente. Du kan be om få sitte. 

Om du synes det går over alle støvleskaft at de sjekkes, så tenk på de som jobber der som må sjekke de samme stolene utallige ganger, for ikke snakk om de samme dumme kommentarene som reisende kommer med. Hadde en fått en krone for hver gang en hører det samme så hadde de vært mulimillonærer alle sammen.

Anonymkode: c0969...8cf

Da skjønner jeg ikke hvorfor de ikke bare hentet en ny, det stod jo en hel rekke bakenfor der (altså innenfor sikkerhetskontrollen) som de bare kunne hentet. Jeg kunne hentet den selv også, men de sa jeg måtte vente. Barnet mitt gikk sammen med meg, og barnet fikk ikke lov å gå gjennom før stolen var ferdig sjekket. 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor det ikke er et system på det, og ikke kunne jeg sitte i stolen gjennom den buen heller. De burde jo ha en rutine på å tilby bytte av stol for å unngå merarbeid for seg selv, og ekstra belastning for meg. 

Anonymkode: d7778...764

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk også forøvrig på den handikap-rekke inn til kontrollen (mener det er for barnefamilier og handikappede?), så det burde jo være vanlig at det kommer folk i rullestol med barn der. De virket utrolig stresset over dette, føltes ut som jeg hadde gjort noe feil ved å låne den stolen. 

Anonymkode: d7778...764

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ganske utrolig at det er lov i det hele tatt, når neglesaks og tannkrem blir beslaglagt...

Anonymkode: c80b5...a0e

Det er lov til å ha med neglsaks i håndbagasjen. Tannkrem også så fremt den ikke overstiger den maksimale mengden man kan ha med. 

Anonymkode: 1cdd3...f96

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer må ha med medisiner som må holdes kalde (i egen liten kjølebag, like stor som ca 2 Cola-bokser). Det går helt fint gjennom sikkerhetskontrollen i Norge, men på Heathrow er det visst ikke helt greit. Eller, det var greit, vi slapp nå igjennom til slutt, etter utspørring, avhør og diverse. Samboer hadde heldigvis med seg skriv på engelsk fra sykehuset og apotek (selv om de begge mente det ikke skulle være nødvendig), da dette er medisiner som kan regnes som "vanlige" (dvs at de heter det samme i England, er godt forseglet osv). Anyway, det var nå greit nok. Men så hadde vi i tillegg lagt inni et slikt et kjøleelement (vi kontaktet flyplassen på forhånd, og det var visst ok), men det syntes ikke sikkerhetskontrollen noe om. Så det ble baluba og venting og utspørring om den når de oppdaget den.

Og jeg skjønner det, at det skal være høy sikkerhet osv, men at to ulike land kan ha så ulikt syn på dette er nesten fascinerende. Og så føles det litt ubehagelig siden de ble litt pågående. 

Endret av SPOCA
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd tollere på tog som har oppført seg litt sånn... bemerkelsesverdig, men ikke mot meg. Under flykningekrisen satt jeg like godt med alt klart, for jeg ble spurt på 99% av togturene om identifikasjon. Jeg er mørk, og en ser nok at jeg ikke er 100% norsk. Helt greit. 

Men opplevde i begynnelsen av reisen fra Norge at ei som kom fra Nederland med en ikke alt for vennligstilt hund ble passert da ene tolleren ba den med hund holde avstand, og de sjekket ikke bagasje eller noe. Det syns jeg var litt rart. Og det var litt tankevekkende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er lov til å ha med neglsaks i håndbagasjen. Tannkrem også så fremt den ikke overstiger den maksimale mengden man kan ha med. 

Anonymkode: 1cdd3...f96

Men en lighter er jo åpenbart farligere enn 150 ml tannkrem, en av mange ulogiske ting med sikkerhetsreglene. Neglesaks har jeg blitt fratatt.

Anonymkode: c80b5...a0e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De står langs veggen rett ved sikkerhetskontrollen. 

Da skjønner jeg ikke hvorfor de ikke bare hentet en ny, det stod jo en hel rekke bakenfor der (altså innenfor sikkerhetskontrollen) som de bare kunne hentet. Jeg kunne hentet den selv også, men de sa jeg måtte vente. Barnet mitt gikk sammen med meg, og barnet fikk ikke lov å gå gjennom før stolen var ferdig sjekket. 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor det ikke er et system på det, og ikke kunne jeg sitte i stolen gjennom den buen heller. De burde jo ha en rutine på å tilby bytte av stol for å unngå merarbeid for seg selv, og ekstra belastning for meg. 

Anonymkode: d7778...764

Jeg ser den. Men det er faktisk ikke sikkerhetskontrollen som har stolene. De kan ha stått der i påvente på at de som har ansvaret for stolene skulle hente fra fly som var på veg inn. Det er flere flyginger hvor halvparten skal ha assistanse med rullestoler. 

Om du synes du er feil behandlet, så har du jo full mulighet til å rette en skriftlig klage til OSL. Du bør da ha klokkeslett for når du gikk igjennom, og hvilket nummer slusa hadde. Da finner de ut av hvilket team som var der akkurat da. 

Jeg skal si meg enig i at dette høres helt ute på viddene, men jeg vet av erfaring at enkelte gjør jobben litt vel tungvint for seg selv.

Du skal aller helst gå igjennom så sant du greier det, og som sagt enkelte gjør det tungvint for seg selv.

Anonymkode: c0969...8cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men en lighter er jo åpenbart farligere enn 150 ml tannkrem, en av mange ulogiske ting med sikkerhetsreglene. Neglesaks har jeg blitt fratatt.

Anonymkode: c80b5...a0e

Det er jo ikke tannkremen de er redde for, men muligheten for at tannkremen skal være byttet ut med flytende sprengstoff. Det er derfor det er en maksgrense for hvor mye flytende man kan ha per beholder.

Anonymkode: ba875...35e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foran alle, ja. Hadde t-skjorte under da, men det visste ikke de 😛 En annen ting jeg misliker er når de sjekker i bukselinningen så undertøyet blir synlig. 

Anonymkode: c80b5...a0e

Det bør ikke være lov! Fy søren. Jeg er alltid et vrak før sånne kontroller. Så nervøs at det ser ut som jeg har falt ned fra månen😢

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...