Gå til innhold

"Og vi gjør gruppearbeid hvor jeg har plassert de svakeste elevene sammen med de flinke slik at det blir to middelmådige grupper til sammen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns det var mest håpløst i høyere utdanning. Der sitter vi da, hundre studenter som har valgt å søke studiet helt frivillig. Man skulle jo tro at alle var interessert i å gjøre det best mulig, når man selv har valgt å være der, men nei. Det finnes ikke noe mer frustrerende enn å skrive oppgave sammen med folk som tenker at målet er ståkarakter og alt over er bonus.

Anonymkode: 05260...330

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

uansett hvordan dette gjøres er det stempel tydeligvis.. 
"vi må sette de sammen med forskjellige, for dersom Kine alltid skal havne på gruppe med Trine vil Kine føle på at hun er en av e svake fordi Trine er så svak"

Anonymkode: 66a7c...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2019 den 16.47, AnonymBruker skrev:

Dette fungerer ikke i praksis. Alle kommunistiske samfunn har vært dysfunksjonelle.

Anonymkode: ed6ed...9b4

Japan har en langt mer kollektivistisk kultur. Og de gjør det mye bedre teknologisk. Det betyr ikke at Japan er et kommunistisk land.

Anonymkode: 57e31...7fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det var mest håpløst i høyere utdanning. Der sitter vi da, hundre studenter som har valgt å søke studiet helt frivillig. Man skulle jo tro at alle var interessert i å gjøre det best mulig, når man selv har valgt å være der, men nei. Det finnes ikke noe mer frustrerende enn å skrive oppgave sammen med folk som tenker at målet er ståkarakter og alt over er bonus.

Anonymkode: 05260...330

Man velger da grupper selv på uni og høyskole! Aldri gjort noe annet. Vi kutta en, for han gadd ikke engasjere seg. Var IKKE noe problem. Han skjønte det selv også.

Anonymkode: 57e31...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2019 den 18.50, AnonymBruker skrev:

Dette kan du si så mye du vil, men det er veldig godt dokumentert i forskning at peer instruction er blant det som fører til mest læring for elever. Om "de svake" ikke bryr seg og distraherer, er det det som er utfordringen, ikke at de er faglig svake.

Anonymkode: e0577...4d3

Har du linker som underbygger påstanden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man velger da grupper selv på uni og høyskole! Aldri gjort noe annet. Vi kutta en, for han gadd ikke engasjere seg. Var IKKE noe problem. Han skjønte det selv også.

Anonymkode: 57e31...7fd

At man velger gruppe selv er ikke vanlig praksis ved en del utdanningsinstitusjoner. Både jeg og bekjente har opplevd å bare bli plassert i en gruppe.

Anonymkode: 08474...7c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med grupper var stort det året jeg begynte på videregående, tilfeldigvis det året Kunnskapsløftet trådte i kraft. Klassen ble delt opp i grupper på fire. Jeg var karaktermessig sterk, men aldri vært særlig sosial, og de andre var ikke særlig interessert i å jobbe. Resultatet ble at jeg måtte jobbe for fire og sitte barnevakt for tre skoletrøtte stakkarer.

Droppa ut av skolen for godt etter to måneder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AmandaVI skrev:

Dette med grupper var stort det året jeg begynte på videregående, tilfeldigvis det året Kunnskapsløftet trådte i kraft. Klassen ble delt opp i grupper på fire. Jeg var karaktermessig sterk, men aldri vært særlig sosial, og de andre var ikke særlig interessert i å jobbe. Resultatet ble at jeg måtte jobbe for fire og sitte barnevakt for tre skoletrøtte stakkarer.

Droppa ut av skolen for godt etter to måneder.

:( 

Anonymkode: 3712d...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AmandaVI said:

Dette med grupper var stort det året jeg begynte på videregående, tilfeldigvis det året Kunnskapsløftet trådte i kraft. Klassen ble delt opp i grupper på fire. Jeg var karaktermessig sterk, men aldri vært særlig sosial, og de andre var ikke særlig interessert i å jobbe. Resultatet ble at jeg måtte jobbe for fire og sitte barnevakt for tre skoletrøtte stakkarer.

Droppa ut av skolen for godt etter to måneder.

Norsk likhetsskole i et nøtteskall.

Anonymkode: ed6ed...9b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grupper er vel populært fordi det betyr mindre jobb til underviser. 

Anonymkode: 3712d...f41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Grupper er vel populært fordi det betyr mindre jobb til underviser. 

Anonymkode: 3712d...f41

Gruppearbeid kan gi MYE jobb til underviser, så det er ikke det det handler om.

Anonymkode: 08474...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en av de såkalt «sterke elevene», altså skoleflink. Dårlig på mye annet. 

Uansett. Det var helt greit med gruppearbeid med svakere elever, dersom disse elevene faktisk ønsket å lære noe og ville bidra. Du lærer jo mer av å lære bort, og alt det der. MEN min erfaring var at jeg ofte ble satt på gruppe med elever som ga blanke i skolearbeidet og ikke var det minste interessert i å lære noe - hverken av meg eller av læreren. Da ble det bare utrolig frustrerende. 

Jeg husker en gang vi hadde gruppearbeid i 8. Klasse og jeg hadde fått klassens bølle og bråkmaker på gruppa. Vedkommende nektet å skrive noe som helst til oppgaven. Vi andre leverte en fin oppgave. Vi fikk vite etterpå at oppgaven var verdt en 5-er egentlig, men vi fikk bare 3 fordi ikke alle hadde bidratt, og det var gruppas ansvar at alle var med. Det føltes utrolig urettferdig! Læreren klarte jo ikke få denne bølla til å gjøre leksene sine engang, hvordan skulle jeg (forsiktig, upopulær jente på 13) og resten av gruppa klare det?! 

Så jeg tenker at gruppearbeid er helt ok, og man kan godt sette flinke og mindre flinke elever sammen. Men det er lærers ansvar å sørge for at den sterke i gruppa ikke får uforholdsmessig mye ansvar eller blir straffet uforholdsmessig mye for andre elevers manglende innsats. Man er ikke nødvendigvis kvalifisert til å være «hjelpelærer» bare fordi man får gode karakterer, og det er ikke gitt at andre elever vil lytte til en heller. 

Anonymkode: 018ee...1f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og en ting til. Lærere kan vel passe på å variere litt? La de flinke være på gruppe noen ganger og noen ganger blande. Det er kjedelig å måtte være den som drar lasset hver gang - og det er kjedelig å aldri få de resultatene man håper på og arbeider for, fordi andre ikke gidder/får til. Sterke elever har jo gjerne en grunnleggende motivasjon på skolen, men heller ikke denne er uendelig altså. 

Også kan det bli sosiale utfordringer også, hvis en elev alltid må være hjelpelærer og «fortelle de andre hva de skal gjøre». La elevene slippe dette ansvaret. 

Anonymkode: 018ee...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.6.2019 den 15.32, AnonymBruker skrev:

Dette. Dessverre er det ofte de skolesvake som blir lærere nå til dags. Da er det jo greit å ha noen flinke elever de kan sette til å undervise. 😛 

Anonymkode: 0663f...497

Skolesvake? Følg bedre med i utdanningspolitikk før du uttaler deg. Det har aldri vært så høye karakterkrav som «nå  til dags» (jamfør nylige karakterkrav i norsk og matte for å få begynne på lærerutdanning). I tillegg er det MASTERKRAV for lærere nå. Skolesvake tar sjelden mastergrad. 

Anonymkode: 6caed...896

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AmandaVI skrev:

Dette med grupper var stort det året jeg begynte på videregående, tilfeldigvis det året Kunnskapsløftet trådte i kraft. Klassen ble delt opp i grupper på fire. Jeg var karaktermessig sterk, men aldri vært særlig sosial, og de andre var ikke særlig interessert i å jobbe. Resultatet ble at jeg måtte jobbe for fire og sitte barnevakt for tre skoletrøtte stakkarer.

Droppa ut av skolen for godt etter to måneder.

Så gruppearbeid er grunnen til at du droppet ut? #ansvarsfraskrivelse

Anonymkode: 6caed...896

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Så gruppearbeid er grunnen til at du droppet ut? #ansvarsfraskrivelse

Anonymkode: 6caed...896

Gruppearbeid sammen med sinker og slubberter kan ta knekken på selv den flinkeste og mest motiverte elev.

Anonymkode: ed6ed...9b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MyzTeri

Vi kan jo trøste oss med at "gruppearbeid" i arbeidslivet ikke er stort bedre.

Det finnes ikke noe verre enn arbeidsgrupper, ansvarsgrupper, kontrollutvalg osv. En haug med bortkasta tid på å diskutere ting som egentlig kunne vært tatt i en mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skolesvake? Følg bedre med i utdanningspolitikk før du uttaler deg. Det har aldri vært så høye karakterkrav som «nå  til dags» (jamfør nylige karakterkrav i norsk og matte for å få begynne på lærerutdanning). I tillegg er det MASTERKRAV for lærere nå. Skolesvake tar sjelden mastergrad. 

Anonymkode: 6caed...896

Krav om karakteren 3 i norsk er vel ikke akkurat veldig strengt...

Masterkravet er jo også ganske nytt. Når det er sagt er det også mange skoleflinke som er lærere, men uavhengig av formelle opptakskrav.

Anonymkode: 08474...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Krav om karakteren 3 i norsk er vel ikke akkurat veldig strengt...

Masterkravet er jo også ganske nytt. Når det er sagt er det også mange skoleflinke som er lærere, men uavhengig av formelle opptakskrav.

Anonymkode: 08474...7c8

Jeg skrev IKKE at det var veldig strengt, men at kravene aldri har vært strengere enn det er nå.

 

 

 

 

Anonymkode: 6caed...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...