Gå til innhold

Saraaemiliee på instagram


Anonym1990.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

FruRosa skrev (2 minutter siden):

Så ulik seg selv!

Screenshot_20220906-213420_Instagram.jpg

Ja,tenk at Sara E har begynt å ligne på Caroline Berg Eriksen..ikke verst 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isola2 skrev (1 minutt siden):

Ja,tenk at Sara E har begynt å ligne på Caroline Berg Eriksen..ikke verst 

Jeg har allerede sletta det. Feilpost!

Skulle i  CBEtråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (3 timer siden):

Hvor har du denne teorien fra?

Jeg hadde et normalt kosthold under svangerskapet, men spiste ikke noe godteri/potetgull/kaker/junk food de 7,5 siste månedene pga kvalme som gjorde at jeg mistet lyst på usunn mat.

Jeg var slank og gikk opp kun 6 kg i svangerskapet, men fikk svangerskapsforgiftning, måtte legges inn på dagen og fødsel ble satt i gang.

 

Som Tessa skrev her, forskjell på svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiabetes selv om en av risikoene ved svangerskapsdiabetes er svangerskapsforgiftning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rot skrev (10 timer siden):

Man kan også spise sunt og variert under en graviditet og likevel legge på seg. Kropper er forskjellige.

Absolutt! Men ikke 45kg.. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tenkt på at jeg skulle ønske hun snakket mindre om kosthold og vekt når det kommer til graviditet. Det er en god del hun sier som jeg tar meg selv i og tenke at det er litt uheldig. Hun prøver og male et bilde av at hennes graviditet er det normale; men kvinner er forskjellige, og jeg føler det slår tilbake på at hun skal normalisere dette. Jeg tror hun skaper mer usikkerhet enn positivitet hos gravide. 

Og det føles påtatt ut, at hun skal være den positive, omfavne kroppen som den er og kjøre på - elske kroppen nå, uansett hva. Jeg skal elske meg selv denne gangen. Generelt i det siste, så opplever jeg at det er mer mimikk i ansiktet hennes når hun snakker, og hun ser kaotisk rundt seg, som om hun må overbevise om at hun er glad og smiler. Det er blitt et par hakk mer intenst. Dette er jo bare min subjektive opplevelse, jeg håper jo inderlig at jeg tar feil, som jeg har sagt, så har jeg likt henne godt og fulgt henne lenge :) 

Endret av HelloMindy
  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rem skrev (44 minutter siden):

Kosthold som gravid er vanskelig. Med nr2 levde jeg 6mnder på grandis. Med nr3 spiste jeg epler og minimalt med mat. Gikk ned i vekt jeg da. 

Ikke alle greier å opprettholde ett perfekt kosthold. Man trenger kanskje ikke få kritikk for alt...

Jeg kritiserer ikke at man ikke har et perfekt kosthold til enhver tid. Dette handler om feilinformasjon. Tenk deg 21 åring som følger SE og som blir livredd for å bli gravid fordi man kan gå opp 45 kg «uten å spise noe». 

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HelloMindy skrev (42 minutter siden):

Jeg har tenkt på at jeg skulle ønske hun snakket mindre om kosthold og vekt når det kommer til graviditet. Det er en god del hun sier som jeg tar meg selv i og tenke at det er litt uheldig. Hun prøver og male et bilde av at hennes graviditet er det normale; men kvinner er forskjellige, og jeg føler det slår tilbake på at hun skal normalisere dette. Jeg tror hun skaper mer usikkerhet enn positivitet hos gravide. 

Og det føles påtatt ut, at hun skal være den positive, omfavne kroppen som den er og kjøre på - elske kroppen nå, uansett hva. Jeg skal elske meg selv denne gangen. Generelt i det siste, så opplever jeg at det er mer mimikk i ansiktet hennes når hun snakker, og hun ser kaotisk rundt seg, som om hun må overbevise om at hun er glad og smiler. Det er blitt et par hakk mer intenst. Dette er jo bare min subjektive opplevelse, jeg håper jo inderlig at jeg tar feil, som jeg har sagt, så har jeg likt henne godt og fulgt henne lenge :) 

Er det ikke det hun ikke gjør da? At hun heller prøver å formidle at alle svangerskap er forskjellige og at hun omfavner hva enn kroppen hennes gjør under svangerskapet? 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plast skrev (44 minutter siden):

Absolutt! Men ikke 45kg.. 

Jeg hadde et godt og variert kosthold i begge mine svangerskap. I det første gikk jeg opp 7 kg de 7 første mnd. Fikk så svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning, og vips totalt 16 kg, og jeg fødte 1 mnd før termin. Altså gikk jeg opp 9 kg på en mnd. Men mesteparten var vann. Så man kan nok gå opp mye selv med et ok kosthold. Andre svangerskap med samme kosthold gikk jeg opp 5 kg totalt. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birdo skrev (14 minutter siden):

Er det ikke det hun ikke gjør da? At hun heller prøver å formidle at alle svangerskap er forskjellige og at hun omfavner hva enn kroppen hennes gjør under svangerskapet? 

Det er ikke det jeg opplever det som, men som sagt, dette er min tolkning av det hun legger ut. Jeg oppfatter mer i retning av at man skal legge på seg og spise usunt, og at det er det normale. Det er normalt og legge på seg X og Y. Hun bokser det inn til det som passer henne her og nå. Det er da man er ordentlig gravid. Jeg har ikke hørt henne én gang si at «graviditeter er ulike og vi er alle ulike, noen spiser mye, andre lite, noen går opp mye, andre lite, noen hviler, noen trener».

Hun la ut et innlegg på Instagram hvor hun skriver at hun ble ikke sjokkert over og få opp treff på graviditet med titler som «trening etter svangerskapet», «ikke stopp trening under graviditet» eller «få tilbake kondisen etter graviditet». Problemet mitt er at hun får alt til og handle om vekt; graviditet, både før og etter, handler også om helse og en sunn kropp. Hva en sunn kropp og sunt kosthold er, kan variere, men hun har et helt feil fokus for meg. Det var da jeg begynte og tenke mer på det. 

Endret av HelloMindy
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HelloMindy skrev (14 minutter siden):

Det er ikke det jeg opplever det som, men som sagt, dette er min tolkning av det hun legger ut. Jeg oppfatter mer i retning av at man skal legge på seg og spise usunt, og at det er det normale. Det er normalt og legge på seg X og Y. Hun bokser det inn til det som passer henne her og nå. Det er da man er ordentlig gravid. Jeg har ikke hørt henne én gang si at «graviditeter er ulike og vi er alle ulike, noen spiser mye, andre lite, noen går opp mye, andre lite, noen hviler, noen trener».

Hun la ut et innlegg på Instagram hvor hun skriver at hun ble ikke sjokkert over og få opp treff på graviditet med titler som «trening etter svangerskapet», «ikke stopp trening under graviditet» eller «få tilbake kondisen etter graviditet». Problemet mitt er at hun får alt til og handle om vekt; graviditet, både før og etter, handler også om helse og en sunn kropp. Hva en sunn kropp og sunt kosthold er, kan variere, men hun har et helt feil fokus for meg. Det var da jeg begynte og tenke mer på det. 

Hun har en veldig "nå er jeg gravid og kan kose meg/spise for 2!" holdning,som er det motsatte av hva jordmor/lege gjerne anbefaler.

Er gjerne da man legger på seg utrolig mye,i ett rasende tempo som ingen er tjent med.

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho sa i går at den unge Sara hadde ett problem med kropp / vekt og slet veldig psykisk. Det problemet er til stede fremdeles. Kroppsspråk, smil og stemmen viser en usikker Sara som ikke helt vet hva ho driver med lengre. Så mye snakk og fokus på kropp, mage, boller og gudene vite hva har jeg aldri sett hos noen andre før. 

Jeg er overhode ikke noen helsefreek selv. Er altfor glad i sofaen min, stratos og Pepsi max. Men jeg ville ikke lovpriset min levestil til 350.000 følgere. Og det burde ikke Sara gjøre heller. Ho kan spise hvor mange boller hun vil for meg. Men når det daglig (!!) kommer misvisende informasjon om kropp og helse er det lov å reagere. Og det er lov å si fra. 

Uansett hvor mye man ønsker å tro på det ho sier - ingen, absolutt ingen, legger på seg 45 kg uten å spise. 

Den siste tiden er ho en av de influenserene som får mest kritikk - hver eneste dag... Man kan vel ikke påstå at alt er ubetinget "hat fra nettroll". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TanteP skrev (2 timer siden):

Ho sa i går at den unge Sara hadde ett problem med kropp / vekt og slet veldig psykisk. Det problemet er til stede fremdeles. Kroppsspråk, smil og stemmen viser en usikker Sara som ikke helt vet hva ho driver med lengre. Så mye snakk og fokus på kropp, mage, boller og gudene vite hva har jeg aldri sett hos noen andre før. 

Jeg er overhode ikke noen helsefreek selv. Er altfor glad i sofaen min, stratos og Pepsi max. Men jeg ville ikke lovpriset min levestil til 350.000 følgere. Og det burde ikke Sara gjøre heller. Ho kan spise hvor mange boller hun vil for meg. Men når det daglig (!!) kommer misvisende informasjon om kropp og helse er det lov å reagere. Og det er lov å si fra. 

Uansett hvor mye man ønsker å tro på det ho sier - ingen, absolutt ingen, legger på seg 45 kg uten å spise. 

Den siste tiden er ho en av de influenserene som får mest kritikk - hver eneste dag... Man kan vel ikke påstå at alt er ubetinget "hat fra nettroll". 

En ting er å reagere, men å si at hun enda sliter psykisk? Den er vel kanskje litt drøy. 

Man kan faktisk gå opp veldig mye i vekt i et svangerskap selv om man nesten ikke spiser, gikk selv opp 30-35 kg i første graviditet, og det var ikke av usunn mat eller overflod av mat. Vet om flere som har gått veldig opp i vekt selv om de ikke har trykka i seg mat, men spiste veldig lite. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg 30-40 kilo hvert svangerskap og det var ikke relatert til mat i det hele tatt, jeg tok inn vann som en lekk seilbåt og så ut deretter. Psyken fikk seg såpass knekk at siste svangerskap utviklet jeg angst, depresjon og spiseforstyrrelser. Jeg prøvde å spise så lite som overhode mulig, men likevel la jeg på meg disse 30 kiloene og forlot ikke huset på nesten 2 år med mindre jeg var helt tvunget. Vannet og kiloene forsvant jo kort tid etter fødsel, men sårene på psyken er der fortsatt 10 år senere. Jeg syns det er fint at Sara er som en motvekt til alle de slanke, «perfekte» damene med bittesmå mager, uten et eneste strekkmerke. For de damene blir vi bombardert av og de overøses med komplimenter og det er ikke måte på hvor vakre vi syns de er. Mens motvekter som Sara gjerne får kritikk. Jeg skjønner jo idag at kommentarene jeg fikk neppe var vondt ment, det var bare ubetenksomt, men det er definitivt noe som bør bevisstgjøres i samfunnet. Hvor skadelig den kommentaren kan være og hvor mye man kan ødelegge et annet menneske uten å tenke seg om bare fordi man MÅ mene noe om noe eller MÅ si noe om andres kropp og mage. I mitt tilfelle var det mye «er du bare tjuuuue uker på vei?! Trodde du skulle føde snart! Er du sikker på at det ikke er to eller flere der inne? Er du på overtid eller? Osv» som bare fikk meg til å føle meg unormal, tjukk og fæl.

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingmonk skrev (1 time siden):

Jeg la på meg 30-40 kilo hvert svangerskap og det var ikke relatert til mat i det hele tatt, jeg tok inn vann som en lekk seilbåt og så ut deretter. Psyken fikk seg såpass knekk at siste svangerskap utviklet jeg angst, depresjon og spiseforstyrrelser. Jeg prøvde å spise så lite som overhode mulig, men likevel la jeg på meg disse 30 kiloene og forlot ikke huset på nesten 2 år med mindre jeg var helt tvunget. Vannet og kiloene forsvant jo kort tid etter fødsel, men sårene på psyken er der fortsatt 10 år senere. Jeg syns det er fint at Sara er som en motvekt til alle de slanke, «perfekte» damene med bittesmå mager, uten et eneste strekkmerke. For de damene blir vi bombardert av og de overøses med komplimenter og det er ikke måte på hvor vakre vi syns de er. Mens motvekter som Sara gjerne får kritikk. Jeg skjønner jo idag at kommentarene jeg fikk neppe var vondt ment, det var bare ubetenksomt, men det er definitivt noe som bør bevisstgjøres i samfunnet. Hvor skadelig den kommentaren kan være og hvor mye man kan ødelegge et annet menneske uten å tenke seg om bare fordi man MÅ mene noe om noe eller MÅ si noe om andres kropp og mage. I mitt tilfelle var det mye «er du bare tjuuuue uker på vei?! Trodde du skulle føde snart! Er du sikker på at det ikke er to eller flere der inne? Er du på overtid eller? Osv» som bare fikk meg til å føle meg unormal, tjukk og fæl.

Jeg var av de som la på meg lite og vet du , kommentsrene haglet den veien også, hvorfor kan ikke SE heller fokusere på at kropper er ulike og man legger på seg ulikt uten at det trenger å være noe galt hverken den ene eller andre veien. Å nei, det var virkelig ikke mye komplimenter å få når man hadde liten mage heller.

Endret av Orly
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kyllingmonk skrev (1 time siden):

Jeg la på meg 30-40 kilo hvert svangerskap og det var ikke relatert til mat i det hele tatt, jeg tok inn vann som en lekk seilbåt og så ut deretter. Psyken fikk seg såpass knekk at siste svangerskap utviklet jeg angst, depresjon og spiseforstyrrelser. Jeg prøvde å spise så lite som overhode mulig, men likevel la jeg på meg disse 30 kiloene og forlot ikke huset på nesten 2 år med mindre jeg var helt tvunget. Vannet og kiloene forsvant jo kort tid etter fødsel, men sårene på psyken er der fortsatt 10 år senere. Jeg syns det er fint at Sara er som en motvekt til alle de slanke, «perfekte» damene med bittesmå mager, uten et eneste strekkmerke. For de damene blir vi bombardert av og de overøses med komplimenter og det er ikke måte på hvor vakre vi syns de er. Mens motvekter som Sara gjerne får kritikk. Jeg skjønner jo idag at kommentarene jeg fikk neppe var vondt ment, det var bare ubetenksomt, men det er definitivt noe som bør bevisstgjøres i samfunnet. Hvor skadelig den kommentaren kan være og hvor mye man kan ødelegge et annet menneske uten å tenke seg om bare fordi man MÅ mene noe om noe eller MÅ si noe om andres kropp og mage. I mitt tilfelle var det mye «er du bare tjuuuue uker på vei?! Trodde du skulle føde snart! Er du sikker på at det ikke er to eller flere der inne? Er du på overtid eller? Osv» som bare fikk meg til å føle meg unormal, tjukk og fæl.

Jeg velger og utheve det du skriver her, så kanskje du ser selv hva du kommenterer på. Det du har rett i, er at når en kvinne blir gravid, føler alle at de får et frikort og rett til og kommentere på kroppen hennes, uavhengig av størrelse. Du kan synes det er komplimenter på en slank kropp, men det er like ubetenksomt og det er aldri en positiv opplevelse og få innspill på hva andre tenker om gravidkroppen eller babymagen.

Igjen, jeg har ikke skrevet noe om kroppen hennes, det ønsker jeg ikke heller - jeg snakker om fokuset på vekt og utseende, og et forsøk på normalisere noe på bekostning av først og fremst helse, som fikk meg til og tenke på det. Helse er en fellesnevner for alle kropper, ulike som de kan være, utseende kan variere. 

Som eksempelet over: Trening og fysisk aktivitet er sunt for enhver kropp, spesielt en kropp under belastning; det handler om helse og styrke, ikke om vekt, men hun fremhevet det som en «slankekampanje» i kampen hennes om hva som er normalt og ikke, og hvordan en gravid kropp bør se ut, og det slår ut feil for meg. Jeg skulle bare ønske et fokus, som jeg skrev lenger opp, «graviditeter er ulike og vi er alle ulike, noen spiser mye, andre lite, noen går opp mye, andre lite, noen hviler, noen trener».

Jeg googlet nemlig også «Dette gjør kroppen i et svangerskap» som hun baserte sitt innlegg på, og fikk opp det under av første forslag (to av disse fra NHI og Helsenorge). Flere om gode levevaner, svangerskap uke for uke, glød i huden (om det er en greie), fakta om svangerskapsforgiftning og nyttige artikler. Hvor hun har forvillet seg inn for og finne fakta til innlegget sitt, det vet jeg ikke. Jeg fikk ingen negative sider om vekt og slanking. 

Sitat

Google-søk: «Dette gjør kroppen i et svangerskap»

• Endringer i kroppen under graviditet av betydning for fysisk aktivitet [Når du er gravid, går kroppen igjennom mange endringer, blant annet i muskelskjelettapparatet, livmoren, hjerte- og sirkulasjon, ernæringsbehov, åndedrett og temperaturregulering]. 

• Forventede endringer i kroppen når du blir gravid. [Lurer du på hva som endrer seg i kroppen når du går gravid? Dette skjer med hud, nese, hjerne, hår og øyne i svangerskapet].

• Vanlige plager i graviditeten. [Det varierer hvordan kvinner opplever endringer i kroppen og om de opplever plager. Noen ganger er plagene små og til å leve med, mens det i andre tilfeller kan være behov for egne tiltak.]

• Kosthold for gravide [Når du er gravid trenger du et kosthold som er variert og som gir tilstrekkelig av næringsstoffer. Du trenger mer mat enn ellers for at barnet skal vokse og utvikle seg, samtidig som dine behov dekkes]. 

Endret av HelloMindy
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (36 minutter siden):

Jeg var av de som la på meg lite og vet du , kommentsrene haglet den veien også, hvorfor kan ikke SE heller fokusere på at kropper er ulike og man legger på seg ulikt uten at det trenger å være noe galt hverken den ene eller andre veien. Å nei, det var virkelig ikke mye komplimenter å få når man hadde liten mage heller.

Var det ikke veldig deilig og flott med alle de komplimentene?

 «Hæ? Er du tjuuue uker på vei? Magen din eksisterer jo ikke. Er du sikker?». «Ja, der sitter du med den lille perfekte magen din, og har knapt lagt på deg. Spiser du nok egentlig?» Du har ikke lagt på deg, bare på magen, jeg var mye større enn deg når jeg var gravid, du ser jo nesten ikke gravid ut, du er liten!». «Åj, nå har du vokst ja. Se der! Har du virkelig så lenge igjen?». 

Endret av HelloMindy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HelloMindy skrev (8 timer siden):

Det er ikke det jeg opplever det som, men som sagt, dette er min tolkning av det hun legger ut. Jeg oppfatter mer i retning av at man skal legge på seg og spise usunt, og at det er det normale. Det er normalt og legge på seg X og Y. Hun bokser det inn til det som passer henne her og nå. Det er da man er ordentlig gravid. Jeg har ikke hørt henne én gang si at «graviditeter er ulike og vi er alle ulike, noen spiser mye, andre lite, noen går opp mye, andre lite, noen hviler, noen trener».

Hun la ut et innlegg på Instagram hvor hun skriver at hun ble ikke sjokkert over og få opp treff på graviditet med titler som «trening etter svangerskapet», «ikke stopp trening under graviditet» eller «få tilbake kondisen etter graviditet». Problemet mitt er at hun får alt til og handle om vekt; graviditet, både før og etter, handler også om helse og en sunn kropp. Hva en sunn kropp og sunt kosthold er, kan variere, men hun har et helt feil fokus for meg. Det var da jeg begynte og tenke mer på det. 

Jeg tolker det absolutt ikke på din måte, så der får vi bare være uenig. Da hun snakket om dette på snap for mange dager siden, så sa hun «min kropp» og avsluttet det hele med å si at alle kropper reagerer ulikt og at man skal nyte den kroppen man får. Ganske tydelig spør du meg

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HelloMindy skrev (2 timer siden):

Var det ikke veldig deilig og flott med alle de komplimentene?

 «Hæ? Er du tjuuue uker på vei? Magen din eksisterer jo ikke. Er du sikker?». «Ja, der sitter du med den lille perfekte magen din, og har knapt lagt på deg. Spiser du nok egentlig?» Du har ikke lagt på deg, bare på magen, jeg var mye større enn deg når jeg var gravid, du ser jo nesten ikke gravid ut, du er liten!». «Åj, nå har du vokst ja. Se der! Har du virkelig så lenge igjen?». 

Nei , det var nok like lite koselig som hos de som får kommentarer andre veien, selv om enkelte tydeligvis mener vi med liten mage bare får komplimenter. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...