Katten til Mozart Skrevet 24. juli #47781 Skrevet 24. juli Era Vulgaris skrev (7 minutter siden): Noen kaller 10k skritt pr dag for trening, jeg kaller det en dag på jobb. Enig. Jeg tenker 10k skritt er en helsegevinst i hverdagen, men trening kommer «oppå» de skrittene. For meg. Om ikke man jogger eller tar powerwalk, og da får inn de skrittene. For noen kan 10k være nok aktivitet for en helseboost, om de er inaktive. All bevegelse er bra, men trening er individuelt. 5
Outandabout Skrevet 24. juli #47782 Skrevet 24. juli Jeg tenker at det er bra om SE har fokus på egen helse. Når det gjelder SE om influenser er vel dette nøye planlagt. Først graviditet og svangerskap, fikk nok nye følgere der. Så barsel, eksponering, deler detaljer. Så få med alle desse følgerne på en deal om å trene. Vipps beholder hun daglige klikk fremover. Lien med 10 knebøy prøver hardt også. Så, man må innrømme at SE har skjønt det, hvordan bygge opp en følgerskare og tjene penger på dem. Det jeg syns er mye verre, er tanken på hvor naive følgerne er. I en snap igår eller i dag, sier en følger at annenhver bikini i en eller annen park var Careless. Kiss my ass! Tror jeg ingenting på. Uansett syns følgeren dette er fantastisk. Hun føler at de har en «greie» sammen desse damene. Sara svarer selvsagt noe med at dette har VI skapt sammen. Pjuk…. Money money money. 4 7
Stargaze Skrevet 24. juli #47783 Skrevet 24. juli Burde jo egentlig gitt en del av overskuddet til de hun har «skapt dette sammen med» da… 3 1
elskersommer Skrevet 24. juli #47784 Skrevet 24. juli Jeg lurer på en ting.. Er så mange som sier " hele stranda er full av badetøy fra careless, Campingen i Italia er full av badetøy fra careless, det er så mange som er iført kjoler fra careless". Men hvor i Norge er alt dette.. jeg har sett to personer med kjole fra careless iløpet av 1 år. 13 3
Anemoi Skrevet 24. juli #47785 Skrevet 24. juli (endret) Outandabout skrev (1 time siden): Jeg tenker at det er bra om SE har fokus på egen helse. Når det gjelder SE om influenser er vel dette nøye planlagt. Først graviditet og svangerskap, fikk nok nye følgere der. Så barsel, eksponering, deler detaljer. Så få med alle desse følgerne på en deal om å trene. Vipps beholder hun daglige klikk fremover. Lien med 10 knebøy prøver hardt også. Så, man må innrømme at SE har skjønt det, hvordan bygge opp en følgerskare og tjene penger på dem. Det jeg syns er mye verre, er tanken på hvor naive følgerne er. I en snap igår eller i dag, sier en følger at annenhver bikini i en eller annen park var Careless. Kiss my ass! Tror jeg ingenting på. Uansett syns følgeren dette er fantastisk. Hun føler at de har en «greie» sammen desse damene. Sara svarer selvsagt noe med at dette har VI skapt sammen. Pjuk…. Money money money. Veldig bra innlegg, gode refleksjoner! Setningen din - SE har skjønt det , hvordan bygge opp en følgerskare og tjene penger på dem - er et blinkskudd. Følgerne er følelsesmessig virtuelt knyttet til henne, hun er ikke knyttet til følgerne følelsesmessig, men hun er psykisk avhengig av den positive responsen fra dem, nær opp til det sykelige. I tillegg er hun økonomisk av henging av at de handler og handler! elskersommer skrev (33 minutter siden): Jeg lurer på en ting.. Er så mange som sier " hele stranda er full av badetøy fra careless, Campingen i Italia er full av badetøy fra careless, det er så mange som er iført kjoler fra careless". Men hvor i Norge er alt dette.. jeg har sett to personer med kjole fra careless iløpet av 1 år. I god Sara Emilie-ånd overdrives det! Alle hennes klær er fantastiske og flotte og hun gleder seg såååå til å kunne vise og selge til følgerne - som jo egentlig kun er kunder, ikke venninner, som hun later som om de er. På snap i dag skryter hun av jevnt daglig salg, ikke bare drop-salg. Hun er veldig opphengt i antall salg, og ser bort fra at alt er på salg nå, opp til 70 %, klart mange kjøper da. Samtidig viser det hvor stor avanse de har… Jeg har heller ikke sett mange CL-plagg og jeg har sett godt etter. 😉 Den dagen du alltid ser noen med kjolene hennes, går salget definitivt ned! Jeg vil iallfall ikke uniformere meg som medlem av en fanklubb… 🤪 Endret 24. juli av Anemoi 7
Outandabout Skrevet 24. juli #47786 Skrevet 24. juli Anemoi skrev (8 minutter siden): Veldig bra innlegg, gode refleksjoner! Setningen din - SE har skjønt det , hvordan bygge opp en følgerskare og tjene penger på dem - er et blinkskudd. Følgerne er følelsesmessig virtuelt knyttet til henne, hun er ikke knyttet til følgerne følelsesmessig, men hun er psykisk avhengig av den positive responsen fra dem, nær opp til det sykelige. I tillegg er hun økonomisk av henging av at de handler og handler! I god Sara Emilie-ånd overdrives det! Alle hennes klær er fantastiske og flotte og hun gleder seg såååå til å kunne vise og selge til følgerne - som jo egentlig kun er kunder, ikke venninner, som hun later som om de er. På snap i dag skryter hun av jevnt daglig salg, ikke bare drop-salg. Hun er veldig opphengt i antall salg, og ser bort fra at alt er på salg nå, opp til 70 %, klart mange kjøper da. Samtidig viser det hvor stor avanse de har… Jeg har heller ikke sett mange CL-plagg og jeg har sett godt etter. 😉 Den dagen du alltid ser noen med kjolene hennes, går salget definitivt ned! Jeg vil iallfall ikke uniformere meg som medlem av en fanklubb… 🤪 Jeg la inn tallene fra Proff til chat GPT og det var ikke så lystig lesing 3
GulleGull Skrevet 24. juli #47787 Skrevet 24. juli Anemoi skrev (10 minutter siden): Veldig bra innlegg, gode refleksjoner! Setningen din - SE har skjønt det , hvordan bygge opp en følgerskare og tjene penger på dem - er et blinkskudd. Følgerne er følelsesmessig virtuelt knyttet til henne, hun er ikke knyttet til følgerne følelsesmessig, men hun er psykisk avhengig av den positive responsen fra dem, nær opp til det sykelige. I tillegg er hun økonomisk av henging av at de handler og handler! I god Sara Emilie-ånd overdrives det! Alle hennes klær er fantastiske og flotte og hun gleder seg såååå til å kunne vise og selge til følgerne - som jo egentlig kun er kunder, ikke venninner, som hun later som om de er. På snap i dag skryter hun av jevnt daglig salg, ikke bare drop-salg. Hun er veldig opphengt i antall salg, og ser bort fra at alt er på salg nå, opp til 70 %, klart mange kjøper da. Samtidig viser det hvor stor avanse de har… Jeg har heller ikke sett mange CL-plagg og jeg har sett godt etter. 😉 Den dagen du alltid ser noen med kjolene hennes, går salget definitivt ned! Jeg vil iallfall ikke uniformere meg som medlem av en fanklubb… 🤪 Det de kanskje har ett jevnt salg på er sokker, truser og bh’r? Ser de nå skal lansere tennissokker? Det også er vel noe som kan selges igjennom hele året. Ellers så er det ved dropp de drar inn omsetning? Siste året med unntak av kanskje festkjolen? har det gått trått og de har masse salg hele tiden for å få varene ut. Vedr avanse. Prøvde å lese meg opp på klesproduksjon i Kina og fant da at gjennomsnittlig koster en kjole feks fra 5-20 dollar fra produsenten, alt ettersom kvalitet, hvor omfattende plagget er og hvor mye man bestiller for produksjon. Da kan man selv regne på sånn ca. CL tar i avanse. Mener jeg regnet på at de tar ca 5-6 gangen i avanse pr plagg og det er høyt. 1 1
Anemoi Skrevet 24. juli #47788 Skrevet 24. juli Outandabout skrev (11 minutter siden): Jeg la inn tallene fra Proff til chat GPT og det var ikke så lystig lesing Hva var resultatet? ☺️
Debbie M Skrevet 24. juli #47789 Skrevet 24. juli elskersommer skrev (1 time siden): Jeg lurer på en ting.. Er så mange som sier " hele stranda er full av badetøy fra careless, Campingen i Italia er full av badetøy fra careless, det er så mange som er iført kjoler fra careless". Men hvor i Norge er alt dette.. jeg har sett to personer med kjole fra careless iløpet av 1 år. Samme her! Jeg bor i en relativt stor by, med mange kjoler og badetøy i omløp; hvor er Careless? 😂 Kanskje alle bikiniene har mistet spiler og falmet slik som min? Mulig jeg må sjekke søppelfyllinga 😅 5
elskersommer Skrevet 24. juli #47790 Skrevet 24. juli Debbie M skrev (1 time siden): Samme her! Jeg bor i en relativt stor by, med mange kjoler og badetøy i omløp; hvor er Careless? 😂 Kanskje alle bikiniene har mistet spiler og falmet slik som min? Mulig jeg må sjekke søppelfyllinga 😅 Ikke en gang på Karl Johan ser jeg dette tøyet fra careless 2
elskersommer Skrevet 24. juli #47791 Skrevet 24. juli (endret) Ser Sophie Elise får pepper for det nye klesmerket.. som stort sett består av plast. Men hva med dette som careless selger? Er hun fredet? Sophie Elise er vel også i stallen til Reme? Bilde fra tv2 Endret 24. juli av elskersommer 2 2
Dupers Skrevet 24. juli #47792 Skrevet 24. juli Lillemor1982 skrev (18 timer siden): Som vanlig er det et imaginært hull i markedet hun skal tette, mest for å fylle opp sin egen bankkonto 😵💫 Twentyfour har virkelig bra turklær, både bukser og shorts. Jeg brukte de da jeg veide 110 kg, og bruker de fortsatt selv om jeg er mye mindre nå Innenfor turkjøring er det ett hull i markedet, men jeg tror ikke CL dekker det hullet. Jeg har dkikkelig problemer med å finne turbusser som er komfortable (ikke for trange) over leggene og komfortable (ikke for vide) over låra og som faktisk sitter på. Det nermeste jeg har funnet er twentyfour, men da må jeg stramme inn maks i midjen og kanskje bruke belte. Heldress hadde også Holmenkollen buksene med knyting i midjen, men etter de valgte å "forbedre" dem har de også blitt for trange rundt leggene 1
Dupers Skrevet 24. juli #47793 Skrevet 24. juli elskersommer skrev (24 minutter siden): Ser Sophie Elise får pepper for det nye klesmerket.. som stort sett består av plast. Men hva med dette som careless selger? Er hun fredet? Sophie Elise er vel også i stallen til Reme? Bilde fra tv2 Men har Sara noen gang egentlig hatt fokus på bærekraftig som person? Sophie har jo prøvd å spre ordet om bærekraftig hele tiden, selv om hun ikke har fulgt de rådene hun har anbefalt andre å følge 2 2
elskersommer Skrevet 24. juli #47794 Skrevet 24. juli Dupers skrev (4 minutter siden): Men har Sara noen gang egentlig hatt fokus på bærekraftig som person? Sophie har jo prøvd å spre ordet om bærekraftig hele tiden, selv om hun ikke har fulgt de rådene hun har anbefalt andre å følge Nei det har hun nok ikke men skulle ønske folk fikk opp øynene for att mye av dette er bare plast. 3
MøllersTran Skrevet 24. juli #47796 Skrevet 24. juli elskersommer skrev (33 minutter siden): Ser Sophie Elise får pepper for det nye klesmerket.. som stort sett består av plast. Men hva med dette som careless selger? Er hun fredet? Sophie Elise er vel også i stallen til Reme? Bilde fra tv2 Dupers skrev (8 minutter siden): Men har Sara noen gang egentlig hatt fokus på bærekraftig som person? Sophie har jo prøvd å spre ordet om bærekraftig hele tiden, selv om hun ikke har fulgt de rådene hun har anbefalt andre å følge Amicas fikk vel kritikk for grønnvasking mener jeg å huske..? Sara lærte kanskje da at dette med å fronte bærekraft ikke var så lurt… 3
elskersommer Skrevet 24. juli #47797 Skrevet 24. juli Axa skrev (7 minutter siden): Bytte bil igjen? Når man har en haug med barn så må man jo det🙈 1
GulleGull Skrevet 24. juli #47798 Skrevet 24. juli MøllersTran skrev (5 minutter siden): Amicas fikk vel kritikk for grønnvasking mener jeg å huske..? Sara lærte kanskje da at dette med å fronte bærekraft ikke var så lurt… Er nok riktig -de fikk litt forklaringsproblem på deres påstand om at klærne var bærekraftig.. 2
Pølsevann Skrevet 24. juli #47799 Skrevet 24. juli Akkurat at hun vil inspirere følgerne sine til å bevege seg mer synes jeg er merkelig å kritisere. Hennes følgere (hvertfall de som kjøper kjoler) er jo overvektige, og en del av disse trener kanskje ikke i det hele tatt. Er det ikke da positivt at hun (kanskje) får med seg en del av disse til å gå 10.000 skritt daglig? Selv om det ikke er trening for deg, så kan det være det for andre. Det kommer jo helt an på utgangspunktet. Jeg kjenner f.eks en mann som var veldig overvektig. Han begynte å gå av bussen ett stopp før han skulle av, så 2 stopp og så 3 stopp. Han gikk ned 70kg med nettopp dette og mål om 10.000 skritt daglig som start. Synes det er merkelig å kritisere dette som ikke bra nok for å kalle det trening. Selv om baktanken er å selge treningstøy, men da får man heller kritisere at hun er slu som «lurer» følgerne til å få et nytt behov. 15
Outandabout Skrevet 24. juli #47800 Skrevet 24. juli Såg dere artikkelen om genseren til Sophie Elise? Reme er nevnt. Undersøkte litt med Chat GPT bare for gøy… om desse klærne influencere selger… Når influencere selger klær uten å oppgi produksjonsland, fabrikknavn eller bærekraftsinformasjon, er det ofte en indikator på at klærne er produsert billig i lavkostland, og at det er lite fokus på etikk og miljø. Likevel selges de med høy pris og en «livsstilsmerkevare»-følelse. Det skjer mye av dette i Norge nå – særlig på TikTok og Instagram. 🔎 Hva tyder på at det er “dyr fast fashion”? Ingen info om produksjonssted → Seriøse merkevarer oppgir som regel: Land og ofte navn på fabrikken Om det er sertifisert (f.eks. BSCI, SA8000, GOTS) Billige materialer (syntetisk, lav kvalitet) → Som du har sett: polyester, nylon, akryl og lav ullprosent. Høye utsalgspriser → Ofte 899–1499 kr for plagg som koster 50–100 kr å produsere i Asia. → Merkevaren bygger på influencerens image, ikke produktkvalitet. Manglende miljømerking → Ingen informasjon om: resirkulert innhold sporbarhet lavutslippsproduksjon rettferdige arbeidsforhold Hyppige kolleksjoner og “limited drops” → Skaper FOMO og øker overforbruk. 💬 Hvorfor gjør de det? Høy profitt: Det er ekstremt lønnsomt å lage klær billig og selge dem med image, ikke innhold. Lite regulering i Norge: Det er ikke pålagt å opplyse produksjonsland på nettsider (kun på fysisk vare). Kundene spør ikke nok – og mange lar seg påvirke av tillit til influenceren mer enn fakta. 🛡️ Hva du kan gjøre som bevisst forbruker: ✅ Spør direkte: – «Hvor er plagget produsert? Er fabrikken sertifisert?» Hvis du ikke får svar – det er et svar i seg selv. ✅ Velg merker som er åpne: – F.eks. As We Are, Northern Playground, Ecouture, People Tree, Dedicated, Patagonia, Klitmøller Collective, og enkelte kolleksjoner hos Lindex og KappAhl (f.eks. Extended og Conscious Choices). ✅ Støtt små norske designere med kort produksjonskjede. ✅ Bruk det du kjøper – mye. – Å bruke et plagg 30 ganger i stedet for 3, kutter miljøpåvirkningen drastisk. Hvor lenge kan de leve på denne løgnen? 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå