Gå til innhold

Sara Emilie Tandberg

Anbefalte innlegg

Gjest LivEinar
Skrevet
Undrende123 skrev (1 minutt siden):

Ja, det tror jeg. Jeg regner med at de som har fulgt SET fra starten unner henne den enorme suksessen hun har oppnådd med klesmerket Careless. Grunnen til at influensere tjener mer når de reiser på luksusferier, bygger svindyre hus og kjøper knalldyre klær er jo nettopp fordi folk ELSKER å drømme seg vekk og få et innblikk i en livsstil de selv ikke kan oppnå. 

Enig med deg i at de som har fulgt SET lenge, de som har knyttet et følelsesmessig og parasosialt band til henne - den harde kjerne/den trofaste skare - de vil nok heie uansett hva influenseren sier og gjør.
Samtidig ser vi at stadig flere reagerer på at influensere uten hemninger selger seg selv og familien for penger, dvs klikk på snap. Stadig flere reagerer på at barna utleveres under dekke av at jobben er jo å dele «alt» - inkludert barnas liv. 
Er det store flertallet innstilt på å dyrke idoler, svelge det meste og drømme seg bort i en annen sitt liv - uten et snev av kritikk? 
Jeg tror ikke det. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Undrende123 skrev (1 minutt siden):

Det var vel tydelig at jeg skrev om influensere generelt?

Husbyggingen til SET selvsagt en stor grunn til at mange følger henne nå. I tillegg til hennes åpenhet om graviditet, fødsel, kropp og alt trøbbelet det kan medføre en stor del av hennes popularitet. Det er forfriskende å se en kvinne som ikke skal fremstille alt så perfekt.

Fascinerende at du vet at huset hennes er "mer rotete og skittent enn gjennomsnittet" 😂 Det er vel uansett bare en del av det som gjør at folk liker henne: fasaden trenger faktisk ikke være perfekt hele tiden. 

Tror SET er såpass vulgær og utleverende at mange følger henne pga det, dvs ikke nødvendigvis inspo.  Hun sier selv hun er en «underholdningskanal», er jo ikke så mye inspirerende det hun legger ut? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Undrende123 skrev (4 minutter siden):

Det var vel tydelig at jeg skrev om influensere generelt?

Husbyggingen til SET selvsagt en stor grunn til at mange følger henne nå. I tillegg til hennes åpenhet om graviditet, fødsel, kropp og alt trøbbelet det kan medføre en stor del av hennes popularitet. Det er forfriskende å se en kvinne som ikke skal fremstille alt så perfekt.

Fascinerende at du vet at huset hennes er "mer rotete og skittent enn gjennomsnittet" 😂 Det er vel uansett bare en del av det som gjør at folk liker henne: fasaden trenger faktisk ikke være perfekt hele tiden. 

Nei, det var ikke så tydelig. 

Og spørsmålet mitt om hvilken livsstil hun fremviser som skulle få folk til å drømme seg bort står fortsatt. 

• Liker 4
Skrevet
GulleGull skrev (1 minutt siden):

Tror SET er såpass vulgær og utleverende at mange følger henne pga det, dvs ikke nødvendigvis inspo.  Hun sier selv hun er en «underholdningskanal», er jo ikke så mye inspirerende det hun legger ut? 

Nå kikker jeg bare gjennom storyen hennes i ny og ne, men hun har et avslappet forhold til kropp, graviditet og fødsel, og snakker åpent og ærlig om dette. For veldig mange kvinner er det inspirerende, ja. Jeg synes det er et problem at kvinners helse blir omtalt som "vulgært". 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Era Vulgaris skrev (5 minutter siden):

Nei, det var ikke så tydelig. 

Og spørsmålet mitt om hvilken livsstil hun fremviser som skulle få folk til å drømme seg bort står fortsatt. 

Jo, det var tydelig. Det står EKSPLISITT i innlegget mitt. 

Det er veldig rart å betvile at folk drømmer seg bort i SETs livsstil. Hun driver egen bedrift med enorm suksess, har råd til å bygge et hjem de fleste av oss bare kan drømme om, hun har en stor familie rundt seg, en støttende mann og lever åpenbart ut sine egne drømmer, både jobbmessig og privat. Det er inspirerende og fint å se på. I tillegg er hun en motvekt til alle disse "se så perfekt jeg og alt rundt meg er"-influensere. Vi ser av suksessen til SET at dette treffer mange. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
GulleGull skrev (26 minutter siden):

Underholdning ville ikke jeg kalle det , utlevering er vel mere riktig . For underholdning kan man titte inn hos andre enn henne gitt ..

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Undrende123 skrev (25 minutter siden):

Det er veldig rart å betvile at folk drømmer seg bort i SETs livsstil. Hun driver egen bedrift med enorm suksess, har råd til å bygge et hjem de fleste av oss bare kan drømme om, hun har en stor familie rundt seg, en støttende mann og lever åpenbart ut sine egne drømmer, både jobbmessig og privat. Det er inspirerende og fint å se på. I tillegg er hun en motvekt til alle disse "se så perfekt jeg og alt rundt meg er"-influensere. Vi ser av suksessen til SET at dette treffer mange. 

Ok, hun inspirerer tydeligvis noen. Allikevel klarer jeg ikke med min beste vilje å se hvilken livsstil hun fronter som skal være noe å drømme seg bort i. 

• Nyttig 6
Skrevet
Era Vulgaris skrev (9 minutter siden):

Ok, hun inspirerer tydeligvis noen. Allikevel klarer jeg ikke med min beste vilje å se hvilken livsstil hun fronter som skal være noe å drømme seg bort i. 

Enig! 

• Liker 3
Skrevet

Det er flaks at livet skjer egentlig for denne dama. Nå er d jo minutt for minutt med denne rester av morkake-greia. 
Svelge tablett -> vise ny kjole -> vise meldingene fra følgere som underbygger hvor fantastisk det er at Sara deler —> vise vareprøve… sånn går dagene…

1- ikke misunnelig på huset. Mørkt og dystert. Og stort, lykke til med orden og vask.

2- ikke misunnelig på yrket. Me myself and I. Ingen relasjoner in real life. Jeg mener det er sunt å stå opp, gå ut av huset og møte kolleger og bryne seg på andre mennesker 

3- ikke misunnelig på «kjendisstatus» Det er flaut desperat alt hun driver med, og artiklene i media er bare til å le av. Hun har lite å komme med, derav bare mye eksponering og info om alt (ingenting) 

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
LivEinar skrev (12 timer siden):

En garva influenser i arbeid, la ut følgende på insta nå i kveld:

Starter med rekke bilder og intime opplysninger fra et kort sykehusbesøk om formiddagen (lokkemat?).
De som vil se og høre mer, må gå til den (markerte) gule appen. 
Temaskifte: Et bilde med litt samfunnskritikk mht gravide kvinner som sykemelder seg. 
Så en liten overgang i kjole fra egen produksjon, (som vanlig) ikke merka med egenreklame. 
Deretter kveldens hovedbudskap, promotering av en støvsuger som er sååå fantastisk! Kjøp, kjøp!

Influenseren tøyser og selger scenevant både seg selv, støvsuger og klær, selv om hun tydeligvis ikke er særlig fortrolig med verken skifte at utstyrsdeler eller bruk av støvsugeren… 

Budskapet servert: Støvsugersalg pakka inn i en personlig setting (fjerning av morkakerester medisinsk via piller), pent krydra med CL-klær uten merking.

Glatt og gjennomtenkt, influenser SET! 

IMG_6409.jpeg

The show must go on......

• Liker 3
Skrevet
Outandabout skrev (4 minutter siden):

1- ikke misunnelig på huset. Mørkt og dystert. Og stort, lykke til med orden og vask.

Vi vet jo hvor pliktoppfyllende hun er rundt vasking og flink til å holde orden, så det tipper jeg ordner seg helt fint.

• Liker 2
Gjest LivEinar
Skrevet

Undrende123 skrev (45 minutter siden):

Takk for at du uttrykker hvordan du ser på dette, nyttig innblikk, @Undrende123. 👍🏻
Du forteller troverdig om hvordan mange sikkert ser på influenseren SET, særlig de som har fulgt henne lenge. Det forklarer hvorfor harmen blir så stor når hun kritiseres, her er det sterke band. 
Samtidig beskriver du en idyll, og den versjonen av SET og familien sine liv som hun sjøl har presentert på SoMe - og vil at følgerne skal oppfatte.
Jeg undres over - ser du noen sider hos SET som du syns er betenkelige - eller er alt like inspirerende og fint?

Skrevet
Undrende123 skrev (1 time siden):

Nå kikker jeg bare gjennom storyen hennes i ny og ne, men hun har et avslappet forhold til kropp, graviditet og fødsel, og snakker åpent og ærlig om dette. For veldig mange kvinner er det inspirerende, ja. Jeg synes det er et problem at kvinners helse blir omtalt som "vulgært". 

Mulig du ikke forstår hva vulgær kan bety. 

• Liker 4
Skrevet
GulleGull skrev (12 minutter siden):

Mulig du ikke forstår hva vulgær kan bety. 

Det kan hende. Forklar gjerne hva som er vulgært med SET, og hvorfor du mener det er et problem. 

• Liker 4
Skrevet
arnoyb skrev (1 time siden):

At hun legger lista lavt mtp rydding i huset, tror jeg bare hun tjener på. Det er "folkelig", betryggende for mange, tror nå jeg.

Hvis det er folkelig å ha det slik SE har det er huset mitt strøkent i forhold. Å det er det absolutt ikke. Men det er ikke så møkkete og rotete at det er ekkelt, for det er det hos SE. Ikke vasket gulv på 8-9 mnd, brukte truseinnlegg / bind , rene klær på gulvet, bolledeig til heving over dass osv - jeg tror ikke det er folkelig. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
LivEinar skrev (24 minutter siden):

Takk for at du uttrykker hvordan du ser på dette, nyttig innblikk, @Undrende123. 👍🏻
Du forteller troverdig om hvordan mange sikkert ser på influenseren SET, særlig de som har fulgt henne lenge. Det forklarer hvorfor harmen blir så stor når hun kritiseres, her er det sterke band. 
Samtidig beskriver du en idyll, og den versjonen av SET og familien sine liv som hun sjøl har presentert på SoMe - og vil at følgerne skal oppfatte.
Jeg undres over - ser du noen sider hos SET som du syns er betenkelige - eller er alt like inspirerende og fint?

Det er mye kritikkverdig med influensere: spesielt ille er utlevering av barn, og fremvisning/dyrking av perfekt utseende, perfekt fasade, perfekt hjem og perfekt det meste. Her mener jeg SET er en motvekt. 

Ser lite seriøs kritikk i denne tråden. Det meste går på kropp, vekt, klær, lathet, manglende husvasking (!) og annet usakiig vas. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Bibbi_ skrev (3 minutter siden):

Hvis det er folkelig å ha det slik SE har det er huset mitt strøkent i forhold. Å det er det absolutt ikke. Men det er ikke så møkkete og rotete at det er ekkelt, for det er det hos SE. Ikke vasket gulv på 8-9 mnd, brukte truseinnlegg / bind , rene klær på gulvet, bolledeig til heving over dass osv - jeg tror ikke det er folkelig. 

Det er fullstendig latterlig å henge seg opp i hvor ofte andre mennesker vasker gulvene sine. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Undrende123 skrev (16 minutter siden):

Det kan hende. Forklar gjerne hva som er vulgært med SET, og hvorfor du mener det er et problem. 

Har jeg sagt det er ett problem? Vulgær betyr å snakke om kroppsvæsker og bæsj bla, noen synes det er underholdene og derfor følger. 

«Betydningen av "vulgær" er knyttet til mangel på dannelse, dårlig smak, grovhet, eller mangel på finesse. Ordet kan også beskrive noe som er ordinært, folkelig eller vanlig for folk flest. I noen sammenhenger kan det antyde noe som er grovt, plump eller direkte, særlig når det gjelder seksuelle eller kroppslige temaer. 

Her er en mer detaljert forklaring:
  • Grovt og plump:
    Noen ganger brukes vulgær for å beskrive noe som er direkte, brutalt eller uten finesse i måten det uttrykkes på. 

• Knyttet til kroppslige funksjoner:
    Vulgært kan også referere til det som er knyttet til menneskelig kropp, avføring, seksuelle handlinger eller andre kroppslige funksjoner. 

• Opprinnelig en betegnelse for "vanlige folk":
    Opprinnelig ble ordet brukt av overklassen for å beskrive folk flest, og hadde ikke nødvendigvis en negativ klang. 

• Manglende dannelse og dårlig smak:
    Dette er den vanligste forståelsen av vulgær. Det refererer til noe som er ufint, upolert eller mangler eleganse.»

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Era Vulgaris skrev (1 time siden):

Mulig det. Mange griser rundt omkring, da. 

Mange unødvendig dømmende også 🤷‍♀️

Men heldigvis en del som kritiserer de ting som faktisk har betydning.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
GulleGull skrev (Akkurat nå):

Har jeg sagt det er ett problem? Vulgær betyr å snakke om kroppsvæsker og bæsj bla, noen synes det er underholdene og derfor følger. 

«Betydningen av "vulgær" er knyttet til mangel på dannelse, dårlig smak, grovhet, eller mangel på finesse. Ordet kan også beskrive noe som er ordinært, folkelig eller vanlig for folk flest. I noen sammenhenger kan det antyde noe som er grovt, plump eller direkte, særlig når det gjelder seksuelle eller kroppslige temaer. 

Her er en mer detaljert forklaring:
  • Grovt og plump:
    Noen ganger brukes vulgær for å beskrive noe som er direkte, brutalt eller uten finesse i måten det uttrykkes på. 

• Knyttet til kroppslige funksjoner:
    Vulgært kan også referere til det som er knyttet til menneskelig kropp, avføring, seksuelle handlinger eller andre kroppslige funksjoner. 

• Opprinnelig en betegnelse for "vanlige folk":
    Opprinnelig ble ordet brukt av overklassen for å beskrive folk flest, og hadde ikke nødvendigvis en negativ klang. 

• Manglende dannelse og dårlig smak:
    Dette er den vanligste forståelsen av vulgær. Det refererer til noe som er ufint, upolert eller mangler eleganse.»

Åkei. Selv synes jeg det er fint at hun normaliserer og ufarliggjør det å snakke om de mange tabubelagte delene av graviditet, fødsel og kvinnehelse generelt. Å anse dette som "vulgært" fremstår i dag som forhistorisk. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...