Outandabout Skrevet 4. mai 2025 #44061 Skrevet 4. mai 2025 elskersommer skrev (47 minutter siden): Jeg reagerte også på denne. Jeg trodde det var kun de som ikke har tjent tilstrekkelig nok penger som fikk engangsstønad. Ikke en person som bygger hus til 30 millioner og har 150 millioner inn i firma som får dette. Men jeg kan ta feil Akkurat det jeg tenkte.
Nussepus Skrevet 4. mai 2025 #44062 Skrevet 4. mai 2025 elskersommer skrev (47 minutter siden): Tror du på julenissen? Ikke vondt ment altså. Men så klart kommer SE til og ta ut lønn fra Snapchat. De er hun avhengig av🙂 Og pengene er nok viktigere enn barnet denne gangen også, så hun kommer nok ikke til å ta noe perm nei. 3 1
Outandabout Skrevet 4. mai 2025 #44063 Skrevet 4. mai 2025 Om Sara E ville, så kunne hun tatt et år med permisjon, og da holdt seg unna livsstilen som influencer. Hun kunne vel da hatt fullt fokus på hjem og barn i de månedene, og fått foreldrepenger. Men, det ville selvsagt betydd mindre cash i kassa. Og et sånt hus de bygger nå, krever vel en viss månedsinntekt. Careless hadde vel ei heller overlevd uten Sara E som ansikt utad. Men, jeg tror jeg hadde angret om noen år, på at jeg ofret permisjon og dagene hjemme med fokus på baby og familie ellers. Hadde jeg skulle dokumentert alt i barseltiden, for å tjene cash, hadde jeg mistet fokuset. Det er faktisk sykt å tenke på hvordan influencerfenomenet er. Hele tiden tenke på hvordan de kan skape innhold på snap. Planlegge dagene sine utifra den delingen. I en hektisk hverdag setter jeg stor pris på de helgene og feriedagene der jeg ikke har noen planer. Der man kan leve sakte hele dagen, få tid til å tenke, nyte kaffekoppen i solveggen, lese en bok, stelle i hagen… og ikke minst, la telefonen ligge, og være utilgjengelig. Det gir meg energi og ro. Det gir dem 0 cash i kassa, og de ser ikke ut til å ta seg råd til å ha slike dager innimellom. Må jo bli syke av det til slutt. 2 2 3
Debbie M Skrevet 4. mai 2025 #44064 Skrevet 4. mai 2025 oss-to skrev (5 timer siden): Trur du skjortene frå Care less varer i 80 år? Ikke lett å vite med forsinkelser som alltid oppstår av «teite grunner» - hadde hun følgt med litt i timen så hadde hun visst hvorfor ting tar tid, lenge gikk ikke skipsfarten rundt Afrika pga pirater😅 så, kanskje de bør holde i 80 år, for hvor jeg bor var dette konfirmasjonshelgen. Men plastikk varer evig, så kanskje oldebarna våres får glede når droppet endelig er fakta 😂😂😂 4
elskersommer Skrevet 4. mai 2025 #44065 Skrevet 4. mai 2025 Bella50 skrev (56 minutter siden): Du tar feil. Alle har rett til å velge engangstønad, selv om de har tjent nok til foreldrepenger. De fleste arbeidstagere velger permisjon og foreldrepenger. Gründere kan ofte ikke ta ut permisjon. Og da blir det engangstønad og arbeid. Jeg leste det på Nav etter att jeg postet. Så jeg tok feil..
elskersommer Skrevet 4. mai 2025 #44066 Skrevet 4. mai 2025 Nussepus skrev (35 minutter siden): Og pengene er nok viktigere enn barnet denne gangen også, så hun kommer nok ikke til å ta noe perm nei. Hun kommer garantert til og jobbe som før 😊 1
Gjest LivEinar Skrevet 4. mai 2025 #44067 Skrevet 4. mai 2025 (endret) Denne fra i kveld har vel ikke vært lagt ut? Endret 4. mai 2025 av LivEinar
Halloalle Skrevet 4. mai 2025 #44068 Skrevet 4. mai 2025 LivEinar skrev (2 minutter siden): Denne fra i kveld har vel ikke vært lagt ut? For en umoden og egoistisk tankegang spør du meg.. Ingenting overrasker meg lenger med de influenserne… 6 4
Stargaze Skrevet 4. mai 2025 #44069 Skrevet 4. mai 2025 Hun skal altså snappe som normalt i stedet for permisjon. Nok en baby som må leve spedbarnstiden med en mamma med nesen i mobilen, som klager over hvor lite babyen sover etc. Hvorfor få barn egentlig? Bare for content? 11 2
Halloalle Skrevet 4. mai 2025 #44070 Skrevet 4. mai 2025 Stargaze skrev (6 minutter siden): Hun skal altså snappe som normalt i stedet for permisjon. Nok en baby som må leve spedbarnstiden med en mamma med nesen i mobilen, som klager over hvor lite babyen sover etc. Hvorfor få barn egentlig? Bare for content? Ref spørsmål om hvorfor få barn; SE tåler ikke prevensjon vettu, så å hoppe av i svingen er deres metode og woops, enda en baby… forkastelig 6
Orly Skrevet 5. mai 2025 #44071 Skrevet 5. mai 2025 (endret) Merkelig prioritering spør du meg, hvorfor ikke heller legge bort mobilen mest mulig og nyte permisjon med babyen, men Neida viktigere med masse penger inn . Skjerm rundt baby er mye omtalt og det er en grunn til at fagfolk er bekymret , men for noen er penger viktigst. Endret 5. mai 2025 av Orly 6
Snublefot62 Skrevet 5. mai 2025 #44072 Skrevet 5. mai 2025 LivEinar skrev (7 timer siden): Denne fra i kveld har vel ikke vært lagt ut? Hun trodde hun skulle føle seg som en moderne stolt kvinne?? Jesus nå må noen snart ta til vettet. Nok et barn i den familien der som blir nedprioritert til fordel for Snapchat og penger. Og solgt for visninger og seerinntekt. Ingen av de skal altså ta ut permisjon for å tilbringe tid med barnet det første leveåret. To foreldre som sitter ekstremt godt i det og samtidig bygger seg hus til 25++ mill klarer ikke å spare litt på huset eller utsette noe av prosjektet litt så de sparer en million så de kan ta ut permisjon… Vi har en rettighet i Norge til å ta ut permisjon med barnet. En rettighet vi ikke skal ta for gitt men sette pris på. Mange andre land vi sammenligner oss med kan ikke gjøre det. Vi kan. De to sitter såpass godt i det at økonomien bør ikke være en bekymring i det hele tatt. Allikevel så sitter hun der på snap og faktisk uttaler at hun hadde forventet å føle seg som en stolt moderne kvinne. Si meg, hvilken planet bor hun på? Hun har absolutt ingen bakkekontakt. At hun ikke blir cancelled for sånne ting fatter jeg ikke. Det er ekstremt mye vi ikke vet om effekten av mobilbruk på barn. Men det er og mye vi vet. Og veldig mye forskning viser at for mye mobilbruk av foreldrene vil kunne skade relasjonen mellom foreldre og barn og skaper en stressreaksjon hos babyen. I første leveår. STRESSREAKSJON! https://www.fhi.no/publ/2022/foreldres-bruk-av-mobile-skjermer-og-samspill-med-barn-0-6-ar/ https://www.nrk.no/sorlandet/foreldres-mobilbruk-kan-skade-samspillet-med-babyen-1.13911612 https://sykepleien.no/forskning/2017/12/mobilbruk-kan-vaere-en-stille-form-omsorgssvikt Legg merke til at Sykepleien.no faktisk går så langt som å kalle dette en stille form for omsorgssvikt. Men Sara Emilie forventet å føle seg som en stolt moderne kvinne. I hvilken boble lurer jeg på? Jeg må legge vekt på her at noen foreldre MÅ jobbe av økonomiske årsaker og kan ikke ta permisjon. De kan søke om engangsstønad og får da også aktivitetsplikt. Og det skal disse to og. Av økonomiske årsaker? Neppe. Egoisme kanskje? Noen kommer sikkert til å påpeke nå at «vi kritikere» har sagt hun ikke reelt jobber eller at det tar ikke så mye tid. Korrekt. Sammenlignet med VANLIGE jobber har Sara Emilie ekstremt mye frihet og tid til dagligdagse oppgaver vi andre må klare i tillegg til vanlig jobb. Snappinga er og blir ikke like krevende som en vanlig jobb. Men det tar allikevel tid. Og fokuset er på telefonen. Lage en historie. Arrangere bildet. Filme. Tekste. Og publisere. Og svare på kommentarer. Alt dette er fokus som ikke går til barnet. Fokus på skjermen og verden inni der. Og det er det som påpekes på som skadelig. Og husk at dette er influenseren som har solgt bok om å være forelder og foreldrerollen. Ironisk? Skammelig. Realiteten er at Sara Emilie kan ikke ta seg fri fra Snapchat. Kanalen må ha aktivitet og den må ha følgere og engasjement. Om ikke så dør den ut. Og det gjør nok Sara Emilie pisseredd. For ikke bare er inntekten fra snap noe som hun er avhengig av for å dekke det enorme forbruket deres, men hun har og knyttet mye identitet og stolthet i å ha fått det til tross ME og hennes historikk. Og uten aktivitet der får ikke Careless nok oppmerksomhet rundt droppene sine og omsetningen vil stupe. Og da stopper begge pengekranene hennes. Og hva skal hun da gjøre? Nei dette er en trend som må stoppes. Dumt å kalle det en trend for det er heldigvis ikke så utbredt, men det er flere og flere influensere som prioritere følgere fremfor alt annet. Også fremfor babytiden og barnas beste. Inkludert Sara Emilie. Og det er ingen grunn til å føle seg som en moderne stolt kvinne. 13 1 5
Gjest Floriamint Skrevet 5. mai 2025 #44073 Skrevet 5. mai 2025 Fatter ikke at Snapchat har visse krav på seg. De folka her vet jo ikke sitt eget beste. Ja penger på konto. Men å selge barndom og oppvekst på ungene er helt greit. Sykt opplegg . Ingenting er privat med disse kjole damene. Ungene våres er det kjæreste vi har. De verner normale folk om…
Gjest Era Vulgaris Skrevet 5. mai 2025 #44074 Skrevet 5. mai 2025 Stargaze skrev (8 timer siden): Hun skal altså snappe som normalt i stedet for permisjon. Nok en baby som må leve spedbarnstiden med en mamma med nesen i mobilen, som klager over hvor lite babyen sover etc. Hvorfor få barn egentlig? Bare for content? Forrige baby ble jo brukt som underlag til laptopen.
arnoyb Skrevet 5. mai 2025 #44075 Skrevet 5. mai 2025 Synes det er rart at vi skal shame en mor for å ikke ta nok permisjon. Som alle andre er vell SE avhengig av å ha en jobb også når barselstiden er over. Hun skal jobbe redusert, sikkert ta mer fri i starten eller noe sånt som naturlig presser seg frem med en baby. Redusert som hun selv sier. Menn har i all tid bare fortsatt livet som før, etter baby, hvorfor kan vi ikke normalisere at man kan jobbe/ta fri som det passer familien selv. Har skjønt at gamle normer står sterkt i dette forumet, men litt oppdatert vil ikke skade. Jeg er helt enig i at det ikke er bra og dele barn på some, men dere burde gå i dere selv å ikke drive på å komme med formeninger om hvordan andre skal gjøre det! 5 3
Dupers Skrevet 5. mai 2025 #44076 Skrevet 5. mai 2025 Snublefot62 skrev (10 timer siden): Hvorfor kan ofte ikke gründere ta ut permisjon? Gründere kan ta ut permisjon som andre, spørsmålet er mer om de har ansatte i bedriften som de stoler nok på til å ta ut permisjon. I ENK er det sjeldent at man tørr ta ut permisjon, men det er fordi man ofte ikke har ansatte som skaper en inntekt i permisjonstiden. Careless er et AS med mange ansatte, så som gründer for den bedriften kunne hun greit tatt ut permisjon, men da hadde de mistet kontakten med kundemassen og hun hadde mista kontrollen. 2
Nussepus Skrevet 5. mai 2025 #44077 Skrevet 5. mai 2025 arnoyb skrev (50 minutter siden): Synes det er rart at vi skal shame en mor for å ikke ta nok permisjon. Som alle andre er vell SE avhengig av å ha en jobb også når barselstiden er over. Hun skal jobbe redusert, sikkert ta mer fri i starten eller noe sånt som naturlig presser seg frem med en baby. Redusert som hun selv sier. Menn har i all tid bare fortsatt livet som før, etter baby, hvorfor kan vi ikke normalisere at man kan jobbe/ta fri som det passer familien selv. Har skjønt at gamle normer står sterkt i dette forumet, men litt oppdatert vil ikke skade. Jeg er helt enig i at det ikke er bra og dele barn på some, men dere burde gå i dere selv å ikke drive på å komme med formeninger om hvordan andre skal gjøre det! Veldig få menn går gjennom graviditet og fødsel med den påkjennelsen det er for kroppen. Lite pupper ned mat i har de også… 2
arnoyb Skrevet 5. mai 2025 #44078 Skrevet 5. mai 2025 (endret) Nussepus skrev (11 minutter siden): Veldig få menn går gjennom graviditet og fødsel med den påkjennelsen det er for kroppen. Lite pupper ned mat i har de også… Så det er i stor grad av bekymring for SET du/dere uttaler dere kritisk til at hun bare skal ha gradert permisjon? Men tror du det blir problematisk med evt amming om hun jobber hjemmefra og redusert? Endret 5. mai 2025 av arnoyb 1 1
arnoyb Skrevet 5. mai 2025 #44079 Skrevet 5. mai 2025 Dupers skrev (10 minutter siden): Jeg synes det er helt greit om hun ikke tar full permisjon. Men om hun ikke tar ut full permisjon så kan hun ikke sitte å klage over at hun angrer på det på some etterpå (slik som hun gjorde med Luke) Enig i at for mye klaging ikke har noe for seg, men hun har i alle fall tatt lærdom av tiden med forrige å skal ha redusert permisjon i det minste. 2
Bellabellee Skrevet 5. mai 2025 #44080 Skrevet 5. mai 2025 Unnskyld meg, jeg er ingen bunadspoliti, og syns mange av de «moderne» blusene til bunadene er kjempe fine, som feks Sandra L sine. Men det her, Sara????? Nei det her va ikke fint! Og selvom du nevner på snappen din at vi som har meninger bør holde kjeft om vi ikke liker varene dine, ikke syns de er fine osv. Hvordan skal du som driver denne bedriften vite hva folk ønsker om vi ikke kan komme med meninger???? Fint til jeans kanskje, men ikke til bunad! Ferdig snakket! 3 12
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå