Gå til innhold

Den store barnevogntråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde nokså like krav som dere, bortsett fra at det ikke var så farlig for oss at den vognen vae enkel å få med i bil. Siden vi ikke har egen og bare låner innimellom så føltes det ikke som noen krise å kanskje måtte ta av f.eks. hjulene de få gangene det er nødvendig. Vi gikk for NXT90F, outdoor-understell. Syntes også Britax virket litt slarkete, sikkert ikke noe vi hadde tenkt over etter å ha brukt den en stund, men forskjellen var merkbar i butikken når man kunne sammenligne vognene opp mot hverandre. Vi ville ha en stiv vogn med god demping. De hadde visstnok oppjustert størrelsen på 2020-modellen av NXT90F, det var først og fremst derfor vi valgte å gå for den fremfor f.eks. 2019 til tilbudspris (eller brukt).

Den er jo stor, da. Noen andre vi kjenner med forholdsvis like krav, men som bor mer sentralt i Oslo enn oss gikk for NXT60 - den føltes litt for liten ut for oss, men gjør seg nok helt klart bedre på trikk og buss i Oslo, og i butikklokaler. Verdt å sjekke ut, kanskje?

Har dessverre ikke fått brukt vogna ennå! Foreløpig står den bare her og venter. Krysser fingrene for at den lever opp til forventningene på sikt.

Anonymkode: 4328b...923

Betyr det at 90 ikke er kjent for å bli for liten når barnet blir eldre? Men at den er tyngre i gjengjeld? Vi bør kanskje undersøke litt mer.

Synes bare det er så rart med den slarkingen til Britax - nesten litt frustrerende! SÅ mange som elsker den vogna, fått best i test flere ganger og så er den slarkete og løs. Hvorfor er det slik? Og hvorfor kommenterer ikke de som tester vogna akkurat dette med mindre det skal være slik? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tvillinger på vei!

Hvilken tvillingvogn/søskenvogn har dere erfaring med? 

Tenker på om den er god å trille?

Praktisk?

Hva med å sette bilstoler fast på vogna?

Blir glad for synspunkter og erfaringer, dette er en ny verden.  :gravid:

Anonymkode: 2065f...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 96erjente
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min elite har ikke luftdekk 🤔

Anonymkode: 5a5c9...50e

Tror ingen av babyjogger sine vogner har luftdekk🤷🏼‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kassiopeia8 skrev:

Betyr det at 90 ikke er kjent for å bli for liten når barnet blir eldre? Men at den er tyngre i gjengjeld? Vi bør kanskje undersøke litt mer.

Synes bare det er så rart med den slarkingen til Britax - nesten litt frustrerende! SÅ mange som elsker den vogna, fått best i test flere ganger og så er den slarkete og løs. Hvorfor er det slik? Og hvorfor kommenterer ikke de som tester vogna akkurat dette med mindre det skal være slik? 

Det skal vel være slik? Lettere å vugge barnet. Vi er avhengige av at den (har smile 2) er sånn da ungen ikke sovner like lett i baby jogger trilla vår, den er så stiv. Men det er jo en smakssak, ikke alle liker det. :) Men det burde jo opplyses om i tester, ja, akkurat som det burde nevnes når vogner er stive sånn at folk kan avgjøre hva de vil ha.

Det som plager meg mye mer enn slarking på smile 2 er tyngdepunktet. Det er for høyt og langt bak i vogna, og vogna er veldig lett i tillegg, så vogna blir raskt baktung hvis du er som meg og liker å feste stelleveska foran på vognen. Har man tung stelleveske og tom bagasjekurv kan vognen bli veldig baktung. Men jeg har en veldig lett baby som veier knappe 6 kg og er 5,5 måneder. Venninna mi sin baby veier nesten det dobbelte og er like gammel så tviler på at hun hadde samme problem hvis hun hadde min vogn. Men dette er altså smile 2, vet ikke hvordan 3 er sammenlignet.

Anonymkode: 8f526...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal vel være slik? Lettere å vugge barnet. Vi er avhengige av at den (har smile 2) er sånn da ungen ikke sovner like lett i baby jogger trilla vår, den er så stiv. Men det er jo en smakssak, ikke alle liker det. :) Men det burde jo opplyses om i tester, ja, akkurat som det burde nevnes når vogner er stive sånn at folk kan avgjøre hva de vil ha.

Det som plager meg mye mer enn slarking på smile 2 er tyngdepunktet. Det er for høyt og langt bak i vogna, og vogna er veldig lett i tillegg, så vogna blir raskt baktung hvis du er som meg og liker å feste stelleveska foran på vognen. Har man tung stelleveske og tom bagasjekurv kan vognen bli veldig baktung. Men jeg har en veldig lett baby som veier knappe 6 kg og er 5,5 måneder. Venninna mi sin baby veier nesten det dobbelte og er like gammel så tviler på at hun hadde samme problem hvis hun hadde min vogn. Men dette er altså smile 2, vet ikke hvordan 3 er sammenlignet.

Anonymkode: 8f526...0d4

Okei, takk for svar! Hvis dette er tilfellet så tenker jeg jo at det kanskje er en god ting. Men den var også litt slarkete i leddet på håndtaket, og der har det jo ikke noe hensikt med å vugge akkurat. Men det er nok bare en vanesak, og ikke noe man tenker over til daglig. Vi heller nok kanskje mot å kjøpe den uansett slark, ettersom prisen er bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Kassiopeia8 skrev:

Betyr det at 90 ikke er kjent for å bli for liten når barnet blir eldre? Men at den er tyngre i gjengjeld? Vi bør kanskje undersøke litt mer.

Synes bare det er så rart med den slarkingen til Britax - nesten litt frustrerende! SÅ mange som elsker den vogna, fått best i test flere ganger og så er den slarkete og løs. Hvorfor er det slik? Og hvorfor kommenterer ikke de som tester vogna akkurat dette med mindre det skal være slik? 

Enig i at Britax er slarkete. Vi har en dog litt eldre modell som barnehagevogn, og den er veldig slarkete. 

Anonymkode: a4940...932

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Kassiopeia8 said:

Betyr det at 90 ikke er kjent for å bli for liten når barnet blir eldre? Men at den er tyngre i gjengjeld? Vi bør kanskje undersøke litt mer.

Synes bare det er så rart med den slarkingen til Britax - nesten litt frustrerende! SÅ mange som elsker den vogna, fått best i test flere ganger og så er den slarkete og løs. Hvorfor er det slik? Og hvorfor kommenterer ikke de som tester vogna akkurat dette med mindre det skal være slik? 

Jeg mener bestemt at hun dobbeltsjekket størrelsen på dem mens vi var i butikken og at den nye lengden var ihvertfall mer eller mindre den samme som Smile og/eller Go Big. Når jeg prøvde å sjekke nå ser faktiske NXT90 større ut enn ihvertfall Go Big? Men mulig jeg ikke finner riktige mål på Britax-vognene. Lett å sjekke på Emmaljunga, ihvertfall: https://emmaljunga.com/nb/barnevogner/nxt/nxt90-f/nxt-bag-outdoor-navy-eco-2230005?o=17042

Personlig var jeg ganske innstilt på Britax før vi fikk sett på og prøvd dem i butikk. Prisen var den samme, men vi følte vi fikk mye mer vogn for pengene med NXT90F, eller, vi fikk en vogn som passet oss mye bedre er vel mer riktig å skrive! Som noen andre påpeker, det skal nok være en del svikt i Britax, så det er sikkert mest smak og behag. For terreng- og grusveibruk ville vi definitivt ha et litt stivere understell. Elsket også det justerbare håndtaket på NXT90 (det er litt høydeforskjell på mannen og meg).

Anonymkode: 4328b...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NXT90 kan man jo justere fjæringen på understellet på de nyeste modellene, så du kan både ha litt stivere til terreng eller litt mykere til rugging, alt etter behov. Jeg har supreme baggen til emmaljunga som er større en den vanlige men synes nesten det blir voldsomt med plass, men får se når poden melder sin ankomst. 

Anonymkode: 05ac8...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tvillinger på vei!

Hvilken tvillingvogn/søskenvogn har dere erfaring med? 

Tenker på om den er god å trille?

Praktisk?

Hva med å sette bilstoler fast på vogna?

Blir glad for synspunkter og erfaringer, dette er en ny verden.  :gravid:

Anonymkode: 2065f...c35

Bugaboo Donkey Twin :)

Og tvillinger på vei her også, så har sånn sett ikke fått prøvd vognen med babyene enda, men trillet den fra butikken til bilen samt i butikken, og den er så lett og fin å trille! Lett å manøvrere, lett å legge sammen samt at den kan gjøres om til singelvogn. Høyden på håndtaket kan også reguleres :)

Vi har ikke bil, så vi skal ikke kjøpe bilstoler til vognen, men hun i butikken nevnte at vognen har bilstol-adaptere og bilstoler.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kassiopeia8 skrev:

I dag har vi vært og sett på barnevogn, og har prøvetrillet et par. Vi har sett på Emmaljunga NXT90F, Britax Smile 3 og Britax Go Big 2. Stokke Trailz var også der, og den er egentlig sykt fin, men blir alt for stor særlig for meg som er lav. 

Av de andre tre vognene likte vi kanskje best Britax smile 3 og Emmaljunga NXT90F i utseende og hvordan vogna føltes ut. Veldig positivt med Emmaljunga sine terreng-hjul, men den så ut som den hadde veldig liten kurv under. Samtidig har jeg lest at den fort kan bli veldig liten i størrelse, og at den er noe upraktisk når den skal legges sammen i bil. 

Britax smile 3 var egentlig ideell - fin, fyller våre behov og en god pris. Synes det er veldig kjekt at man slipper adapter til Britax-bilstol og vi vurderer en pakkeløsning der vi kan kjøpe både Britax vogn og Baby-Safe-i-Size bilstol til en god pakkepris.

Eneste ulempen vi følte med begge Britax-vognene var at de "slarket" litt i håndtakene og overgangene. Er dette vanlig? Er det litt slark på andre vognmerker også? Det var ikke slik at den falt fra hverandre, men at det "rugget" litt liksom. Spurte hun som jobbet i butikken, og hun sa at de er sånn. Men når jeg søker opp slark på vogner så får jeg ikke opp noe. Kanskje det er sånn på alle vogner? 

Hvilke erfaringer har dere som har valgt Britax smile 3? Og hva med Emmaljunga NXT? Er det andre vi bør sjekke ut? 

Kriterier for oss er:

- Duovogn

- Bør være god demping og kunne trilles på grussti i skog, samt asfalt og i byliv

- Lett å legge sammen i bil

- En vogn som varer så lenge ungen bruker vogn

Vi har silvercross sleepover. Den er lett å legge sammen men tar litt stor plass. Har store hjul så den er veldig god å trille.

Anonymkode: 3788c...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2020 den 19.39, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt grønn på dette området, så spør kloke hoder om hjelp. Jeg kjører liten bil (yaris) og ønsker å unngå å måtte kjøpe ny så langt det lar seg gjøre. Men.. bagasjerommet er ikke mye å skryte av! Noen som kan tipse om en vogn som tar liten plass, eller har erfaring med vogn i denne type bil? 😊

Anonymkode: 62dbe...966

Babyjogger city mini gt med hardbag til 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med å kjøpe vogn på Babymagasinet på Grønland i Oslo? De var veldig serviceinnstilt og ville sette sammen pakkepris hvis man kjøpte mye der. Virket bra, men noen av varene de hadde på utstilling så litt slitne ut da. Men antar at varene de selger er emballert og i god/vanlig stand 🙂 

Anonymkode: 10441...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2020 den 12.00, Visla skrev:

Babyjogger city mini gt med hardbag til 

Easy walker Harvey 2. Den er veldig fin. Vi er superfornøyd. Den er liten og tar liten plass slått sammen. Med sportsdel kan den slås sammen men sportsdelen på. Den er veldig stødig og enkel å trille. Vi ønsket en som var lett og manovrer på trange fortau ( bor i en by i Spania) og føles lett men samtidig stødig. Eneste minuset for vår del var at spesielt ikke baby baggen hadde mere skygge men de har tilbehør som fikser det problemet så det funker bra. 

Anonymkode: dc66e...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som har babyjogger city tour lux som vil fortelle hvilket regntrekk de bruker? :) Vet det finnes eget til vognen, men vanskelig å oppdrive det.

Har et vanlig tinkafu-regntrekk til hovedvognen vår, men synes det er litt stort. 

Eventuelt hvilke regntrekk til triller er dere fornøyd med? :) 

 

Anonymkode: 8f526...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har babyjogger city tour lux som vil fortelle hvilket regntrekk de bruker? :) Vet det finnes eget til vognen, men vanskelig å oppdrive det.

Har et vanlig tinkafu-regntrekk til hovedvognen vår, men synes det er litt stort. 

Eventuelt hvilke regntrekk til triller er dere fornøyd med? :) 

 

Anonymkode: 8f526...0d4

Går det med Tinkafu regntrekk eller er det helt «krise» stort?
 

Har bestilt City Tour Lux, kommer sannsynligvis til mandag. Har City Select Lux som hovedvogn og tenkte å prøve regntrekket som hører til den på trilla🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med bugaboo Ant? Tenkte den ville være genial som reisetrille, og resten av tiden kunne den ligge i bilen. Reiser en del med fly, så vil gjerne ha en liten vogn som kan være med der. Samtidig vil jeg helst ha barnet mot meg, og da er det vel bare den som funker?

Vet den ikke har fotstøtte, men såvidt jeg har skjønt kommer det et i løpet av året, sammen med stropp for bæring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 25.1.2020 den 23.15, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har babyjogger city tour lux som vil fortelle hvilket regntrekk de bruker? :) Vet det finnes eget til vognen, men vanskelig å oppdrive det.

Har et vanlig tinkafu-regntrekk til hovedvognen vår, men synes det er litt stort. 

Eventuelt hvilke regntrekk til triller er dere fornøyd med? :) 

 

Anonymkode: 8f526...0d4

Prøvde med City Select Lux regntrekk og det gikk helt greit. Funket i alle fall mye bedre enn med Tinkafu trekket vi har😅 Men finnes helt sikkert andre trekk som passer bedre enn City Select sitt og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Ginny skrev:

Noen som har erfaring med bugaboo Ant? Tenkte den ville være genial som reisetrille, og resten av tiden kunne den ligge i bilen. Reiser en del med fly, så vil gjerne ha en liten vogn som kan være med der. Samtidig vil jeg helst ha barnet mot meg, og da er det vel bare den som funker?

Vet den ikke har fotstøtte, men såvidt jeg har skjønt kommer det et i løpet av året, sammen med stropp for bæring. 

Ingen erfaringer med Ant, vurderte den selv, men likte ikke helt den svære plastdelen ved hjulene.. Så vet ikke om svaret mitt blir så interessant, men skriver likevel😋

Vi har kjøpt oss City Tour Lux (babyjogger) nå og er så langt veldig fornøyd. Den kan vendes mot seg/fra seg ettersom hva man måtte ønske, virker solid til trille å være, har fotstøtte og bærestropp (samt følger med ryggsekk til å ha vogna i). Og den blir liten og kompakt med både sittedel og eventuelt bagdel om det skylle være aktuelt..

Googlet litt, og det ser ut som at man skal kunne få den med seg inn på fly og, men ville undersøkt det litt nærmere eventuelt..

En trille som er verdt å sjekke ut dersom du ikke alt har gjort det i alle fall😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2020 den 22.02, Areca skrev:

Ingen erfaringer med Ant, vurderte den selv, men likte ikke helt den svære plastdelen ved hjulene.. Så vet ikke om svaret mitt blir så interessant, men skriver likevel😋

Vi har kjøpt oss City Tour Lux (babyjogger) nå og er så langt veldig fornøyd. Den kan vendes mot seg/fra seg ettersom hva man måtte ønske, virker solid til trille å være, har fotstøtte og bærestropp (samt følger med ryggsekk til å ha vogna i). Og den blir liten og kompakt med både sittedel og eventuelt bagdel om det skylle være aktuelt..

Googlet litt, og det ser ut som at man skal kunne få den med seg inn på fly og, men ville undersøkt det litt nærmere eventuelt..

En trille som er verdt å sjekke ut dersom du ikke alt har gjort det i alle fall😄

Den var ikke så dum, takk for tipset!

Skal se litt nærmere på den før vi bestemmer oss 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2020 den 22.45, AnonymBruker skrev:

Tvillinger på vei!

Hvilken tvillingvogn/søskenvogn har dere erfaring med? 

Tenker på om den er god å trille?

Praktisk?

Hva med å sette bilstoler fast på vogna?

Blir glad for synspunkter og erfaringer, dette er en ny verden.  :gravid:

Anonymkode: 2065f...c35

TFK sin tvillingvogn er veldig god syns jeg :) Den blir ikke så veldig stor sammenlagt, god å trille og du kan kjøpe adapter til bilstol :) Om jeg skulle velge helt fritt hadde jeg tatt Bugaboo sin, men TFK er absolutt et godt alternativ :)

Har også prøvd mountain buggy sin, den er den verste vognen jeg har vært borti. Og jeg har hatt mange vogner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...