Gå til innhold

Den store barnevogntråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Djækklåsst said:

Har en Baby Jogger City Mini-vogn som vi bruker mye mer nå som gutten er litt større, men må skaffe tvillingvogn snart etter som vi venter tvillinger på nyåret. Klart, i starten er det bagdel som er viktig og Emmaljungaen fungerte greit det første halvåret.

Veldig godt mulig vi må bytte etterhvert ja, det er vel ingen vogner som er perfekte til alt men det føles som om emmajlungaen er beste utgangspunkt foreløpig. Har du testet både flat og ergonomisk sportsdel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Wiley skrev:

Veldig godt mulig vi må bytte etterhvert ja, det er vel ingen vogner som er perfekte til alt men det føles som om emmajlungaen er beste utgangspunkt foreløpig. Har du testet både flat og ergonomisk sportsdel? 

Kun ergonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er gravid med min første, og lurer egentlig litt på hva som er best og smartest.

jeg ser at det er mange fine barnevogner på jollyroom, og de har gjerne tilbudet på de også. Men så blir jeg usikker ift om det er noe jeg kanskje heller burde dra i fysisk butikk for å «prøve trille»? Eller er det bare å bestille på nett?

Anonymkode: 55cc7...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er gravid med min første, og lurer egentlig litt på hva som er best og smartest.

jeg ser at det er mange fine barnevogner på jollyroom, og de har gjerne tilbudet på de også. Men så blir jeg usikker ift om det er noe jeg kanskje heller burde dra i fysisk butikk for å «prøve trille»? Eller er det bare å bestille på nett?

Anonymkode: 55cc7...2f8

Ville definitivt prøvd å prøvetrille i butikk først! Er noe helt annet å teste "in real life" :)

Også vet jeg ikke hva slags erfaring folk har med jollyroom her inne, men etter å ha googlet anmeldelser/erfaringer med jollyroom, fant jeg meg et annet sted å bestille fra 😬

Anonymkode: 31afa...fc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil advare mot Salsa vognen til abc design, opplever ofte at bremsen hopper av, så jeg må tviholde på vognen på f.eks. buss. Det var utrolig skummelt første gangen det skjedde, for man stoler jo liksom på en bremse

Endret av snoren
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er gravid med min første, og lurer egentlig litt på hva som er best og smartest.

jeg ser at det er mange fine barnevogner på jollyroom, og de har gjerne tilbudet på de også. Men så blir jeg usikker ift om det er noe jeg kanskje heller burde dra i fysisk butikk for å «prøve trille»? Eller er det bare å bestille på nett?

Anonymkode: 55cc7...2f8

Jeg ville absolutt dratt i et par ulike fysiske butikker og sett på og prøvetrillet ulike vogner. Du kan gjerne gjøre en del research på forhånd, så blir du ikke så overveldet i butikken. De ulike kjedene fører ulike merker, så verdt å dra i to-tre ulike butikker. Så kan du ev. bestille vognen på nett etterpå. Vi kjøpte vognen vår fra Mimmis og fikk god kundeservice da vi fikk problemer med understellet.

Anonymkode: 9d213...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Hei! Spørsmål om Bugaboo buffalo/donkey. 
Har en buffalo fra 2015, venter nå tvillinger og vil over til donkey. Holdt på å kjøpe en brukt (2017) nå, den har blitt brukt som søskenvogn. Planen var å bruke bag-delen fra vår buffalo for å få komplett tvillingvogn. Men kom på at de kanskje ikke er helt like. Noe jeg også googlet meg frem til gjennom gamle tråder. Noen som kan bekrefte dette? 
Er den enkle løsningen å kjøpe ny bagdel fra barnas hus? Eller har vognen endret seg fra 2017 til nå? 
andre hensyn jeg må ta ved kjøp av brukt donkey? 

Anonymkode: c1a54...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Emmaljunga Edge Duo, og trenger regntrekk til den. Bør jeg kjøpe fra Emmaljunga, eller har kanskje noen et annet å anbefale som er like bra eller bedre, og kanskje litt rimeligere...? Utseende og kvalitet er viktigere enn pris, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring fra Britax Smile 3? Har sett tidligere at noen mener at Big er bedre å kjøpe enn Smile fordi Smile er kort i ryggen, men når jeg leser om Smile 3 så skriver de at den har ekstra lang ryggplate (48 cm). 

Ellers tar jeg gjerne imot tips til hvilken vogn som kan passe oss. Bor i utkanten av en by, og har nær tilgang til skog og mark. Vil derfor være behov for at vogna kan takle godt å kjøre på grussti og i litt ulendt terreng, samt de fleste turene blir nok i nærheten. Av og til skal vi innover mot byen, og da er det jo kjekt at det ikke er en vogn som tar alt for mye plass. Må være sammenleggbar til bil og helst ta liten plass når den er lagt sammen. 

Kan Britax være noe for oss, eller bør vi heller se på Stokke trailz eller Emmaljunga nxt90?

Anonymkode: 10441...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Noen som har erfaring fra Britax Smile 3? Har sett tidligere at noen mener at Big er bedre å kjøpe enn Smile fordi Smile er kort i ryggen, men når jeg leser om Smile 3 så skriver de at den har ekstra lang ryggplate (48 cm). 

Ellers tar jeg gjerne imot tips til hvilken vogn som kan passe oss. Bor i utkanten av en by, og har nær tilgang til skog og mark. Vil derfor være behov for at vogna kan takle godt å kjøre på grussti og i litt ulendt terreng, samt de fleste turene blir nok i nærheten. Av og til skal vi innover mot byen, og da er det jo kjekt at det ikke er en vogn som tar alt for mye plass. Må være sammenleggbar til bil og helst ta liten plass når den er lagt sammen. 

Kan Britax være noe for oss, eller bør vi heller se på Stokke trailz eller Emmaljunga nxt90?

Anonymkode: 10441...523

Jeg har Britax smile 2 og elsker den! Har prøvd andre vogner, og dette er tren tvil min favoritt. Har hørt at Britax 3 har lengre rygg, og det er jo enda bedre! 

Anonymkode: 0b3f1...fbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har erfaring fra Britax Smile 3? Har sett tidligere at noen mener at Big er bedre å kjøpe enn Smile fordi Smile er kort i ryggen, men når jeg leser om Smile 3 så skriver de at den har ekstra lang ryggplate (48 cm). 

Ellers tar jeg gjerne imot tips til hvilken vogn som kan passe oss. Bor i utkanten av en by, og har nær tilgang til skog og mark. Vil derfor være behov for at vogna kan takle godt å kjøre på grussti og i litt ulendt terreng, samt de fleste turene blir nok i nærheten. Av og til skal vi innover mot byen, og da er det jo kjekt at det ikke er en vogn som tar alt for mye plass. Må være sammenleggbar til bil og helst ta liten plass når den er lagt sammen. 

Kan Britax være noe for oss, eller bør vi heller se på Stokke trailz eller Emmaljunga nxt90?

Anonymkode: 10441...523

Hvis det viktigste er at vognen er god å trille på grusvei og ulendt terreng, så er nok Britax Go Big 2 best. Hva med snø, har du behov for å trille i snø? Go Big 2 er i samme "sjanger" som Stokke Trailz og Emmaljunga NXT90, og alle disse er gode, solide vogner som vil egne seg i lysløyper o.l.

Hvis det viktigste er at vognen tar liten plass når den er sammenlagt, er nok Britax Smile 3 et bedre valg. Den fungerer nok godt på grusvei, men forhjulene er litt for små og litt for nærme hverandre til å egne seg veldig godt i ulendt terreng, eller på snø. (Nesten ingen vogner er supre på snø ...)

Smile 2 var 42 cm i ryggen og Go Big 2 er 50 cm i ryggen, så hvis Smile 3 er 48 cm i ryggen, burde det være tilstrekkelig for de fleste barn.

Lykke til med valget!

Anonymkode: 9d213...f51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2019 den 9.19, AnonymBruker skrev:

Noen som har erfaring fra Britax Smile 3? Har sett tidligere at noen mener at Big er bedre å kjøpe enn Smile fordi Smile er kort i ryggen, men når jeg leser om Smile 3 så skriver de at den har ekstra lang ryggplate (48 cm). 

Ellers tar jeg gjerne imot tips til hvilken vogn som kan passe oss. Bor i utkanten av en by, og har nær tilgang til skog og mark. Vil derfor være behov for at vogna kan takle godt å kjøre på grussti og i litt ulendt terreng, samt de fleste turene blir nok i nærheten. Av og til skal vi innover mot byen, og da er det jo kjekt at det ikke er en vogn som tar alt for mye plass. Må være sammenleggbar til bil og helst ta liten plass når den er lagt sammen. 

Kan Britax være noe for oss, eller bør vi heller se på Stokke trailz eller Emmaljunga nxt90?

Anonymkode: 10441...523

Er det duovogn til nyfødt du skal kjøpe? I såfall vil jeg gjerne kaste en brannfakkel og gå litt imot rådene som veldig mange gir i denne tråden og si gi blaffen i rygglengde. 

Hvis barnet ikke er født ennå så er det umulig å forutsi hvor lang barnet er som 2/3-åring eller hva slags vognbehov man i det hele tatt har. Veldig ulikt når barn slutter med vogn og det skal mye til for å fylle alle krav i løpet av vognperioden i en eneste vogn. Skal man ha det som kriterie ender man ofte opp på kompromiss med behov som er viktigere. 

Jeg kjøpte en vogn med gigantisk sittedel til min første fordi «alle» sa at lang rygg var viktig. Selv ville jeg i utgangspunktet ha en mindre vogn som tok mindre plass sammenslått, men ble redd for å få en lang unge og ikke plass i sittedelen. Det jeg glemte var jo at vognen skal brukes i flere år før lengden på ryggen blir aktuell. 

Ungen ble født og var relativt liten av vekst, men for all del innenfor normalen. Begynte tidlig å reise seg og åle seg ut av baggen, og baggen ble derfor raskt byttet ut med sittedel på grunn av sikkerhet (så mye glede fikk jeg av å ha vogn med stooor bag, noe «alle andre» fortalte meg at var viktig). I den store sittedelen satt barnet veldig dårlig, men jeg bet meg i det, for jeg hadde jo blitt fortalt at det var så forbanna viktig at vognen skulle vare til barnet var tre år. 

Så fylte baby 2 og ville fortsatt hatt god plass i mange av de kortere sportsdelene, bare at nå var hun ikke så interessert i å sitte i vogn lengre. Ei bytrille til ferier og ærend i byen, samt sykkelvogna, som kan trilles i terreng uten sykkel, var alt vi trengte, og gigavogna som jeg trodde vi måtte ha ble parkert for godt. 

Nr. 2 ble født i år og vi kjøpte Smile 2. Veldig billig og perfekt for våre behov akkurat nå. Hva vi trenger om 2-3 år aner jeg ikke. Kanskje det er da jeg endelig kommer til å savne gigavogna vi solgte (til en god sum takket være alle som stresser med å finne en vogn som varer hele vognperioden), men enn så lenge er jeg glad vi har noe som funker her og nå. 

End rant 😅 

Anonymkode: 8f526...0d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det duovogn til nyfødt du skal kjøpe? I såfall vil jeg gjerne kaste en brannfakkel og gå litt imot rådene som veldig mange gir i denne tråden og si gi blaffen i rygglengde. 

Hvis barnet ikke er født ennå så er det umulig å forutsi hvor lang barnet er som 2/3-åring eller hva slags vognbehov man i det hele tatt har. Veldig ulikt når barn slutter med vogn og det skal mye til for å fylle alle krav i løpet av vognperioden i en eneste vogn. Skal man ha det som kriterie ender man ofte opp på kompromiss med behov som er viktigere. 

Jeg kjøpte en vogn med gigantisk sittedel til min første fordi «alle» sa at lang rygg var viktig. Selv ville jeg i utgangspunktet ha en mindre vogn som tok mindre plass sammenslått, men ble redd for å få en lang unge og ikke plass i sittedelen. Det jeg glemte var jo at vognen skal brukes i flere år før lengden på ryggen blir aktuell. 

Ungen ble født og var relativt liten av vekst, men for all del innenfor normalen. Begynte tidlig å reise seg og åle seg ut av baggen, og baggen ble derfor raskt byttet ut med sittedel på grunn av sikkerhet (så mye glede fikk jeg av å ha vogn med stooor bag, noe «alle andre» fortalte meg at var viktig). I den store sittedelen satt barnet veldig dårlig, men jeg bet meg i det, for jeg hadde jo blitt fortalt at det var så forbanna viktig at vognen skulle vare til barnet var tre år. 

Så fylte baby 2 og ville fortsatt hatt god plass i mange av de kortere sportsdelene, bare at nå var hun ikke så interessert i å sitte i vogn lengre. Ei bytrille til ferier og ærend i byen, samt sykkelvogna, som kan trilles i terreng uten sykkel, var alt vi trengte, og gigavogna som jeg trodde vi måtte ha ble parkert for godt. 

Nr. 2 ble født i år og vi kjøpte Smile 2. Veldig billig og perfekt for våre behov akkurat nå. Hva vi trenger om 2-3 år aner jeg ikke. Kanskje det er da jeg endelig kommer til å savne gigavogna vi solgte (til en god sum takket være alle som stresser med å finne en vogn som varer hele vognperioden), men enn så lenge er jeg glad vi har noe som funker her og nå. 

End rant 😅 

Anonymkode: 8f526...0d4

Haha! Takk for ærlig og morsomt tips. Skjønner jo det at en vogn som skal fylle «alle» behov kanskje ikke tilfredsstiller alt like godt. Har egentlig også tenkt på at sykkelvogn kan være aktuelt i terreng, eller evt bæresele og bæremeis etterhvert. Så kan jo godt hende smile vil passe bra nok for oss sånn sett 🙂 hvordan er dempingen til smile?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kassiopeia8 skrev:

Haha! Takk for ærlig og morsomt tips. Skjønner jo det at en vogn som skal fylle «alle» behov kanskje ikke tilfredsstiller alt like godt. Har egentlig også tenkt på at sykkelvogn kan være aktuelt i terreng, eller evt bæresele og bæremeis etterhvert. Så kan jo godt hende smile vil passe bra nok for oss sånn sett 🙂 hvordan er dempingen til smile?

Smile III har visstnok veldig god fjæring, både i forhjulene og understellet:

https://ombarnvagnar.com/2019/10/britax-smile-iii/

Anonymkode: 9d213...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kassiopeia8 skrev:

Haha! Takk for ærlig og morsomt tips. Skjønner jo det at en vogn som skal fylle «alle» behov kanskje ikke tilfredsstiller alt like godt. Har egentlig også tenkt på at sykkelvogn kan være aktuelt i terreng, eller evt bæresele og bæremeis etterhvert. Så kan jo godt hende smile vil passe bra nok for oss sånn sett 🙂 hvordan er dempingen til smile?

Kun brukt 2-ern, og der er dempinga god! Triller en del på grus og på veldig dårlige fortau med ditto dårlige fortauskanter der vi bor, så det var ganske viktig for meg. Har en baby som sover best på trilletur samtidig som han sover lett, så det var relativt viktig for meg. 

Noe jeg er mindre fornøyd med med Smile er bag-delen. Den fungerer helt ok, for all del, men det finnes mange vogner som har mye smartere patent på kalesjen - jeg synes den er alt for åpen og skygger lite og det er tungvint å måtte bruke begge hender for å åpne/lukke den (noe jeg har forstått at de har endret på 3-ern?). Men kalesjen på sittedelen er prima 👌🏻 Begge kalesjene har et tykt stoff som beskytter fint mot vær og vind og det føles lunt nede i vogna.

Anonymkode: 8f526...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan noen gi meg tips eller forslag til vogn? Vi trenger en vogn som er god å trille på asfalt, i skogen og i snø/slaps. Sportsdelen må være vendt mot oss foreldre og vognen bør være grei høyde på ettersom far er veldig høy. Det kan med fordel være mulighet for godt søskenbrett eller sete. Vognen må være enkel å slå sammen, ikke ta for mye plass og ikke være for tung. 

Anonymkode: a4e85...e8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2019 den 23.42, Ingebjørg skrev:

Jeg har Emmaljunga Edge Duo, og trenger regntrekk til den. Bør jeg kjøpe fra Emmaljunga, eller har kanskje noen et annet å anbefale som er like bra eller bedre, og kanskje litt rimeligere...? Utseende og kvalitet er viktigere enn pris, altså!

Tinkafu har det beste regntrekkene etter min mening. Best kvalitet og ser fine ut. Veldig praktiske med den ekstra skjermen. 

Anonymkode: a4e85...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen gi meg tips eller forslag til vogn? Vi trenger en vogn som er god å trille på asfalt, i skogen og i snø/slaps. Sportsdelen må være vendt mot oss foreldre og vognen bør være grei høyde på ettersom far er veldig høy. Det kan med fordel være mulighet for godt søskenbrett eller sete. Vognen må være enkel å slå sammen, ikke ta for mye plass og ikke være for tung. 

Anonymkode: a4e85...e8d

God å trille på asfalt: Det er stort sett alle vogner. :)

God å trille i skogen: Se etter ganske store hjul, enten lufthjul eller gode, punkteringsfrie hjul, samt fjæring/demping i hjulene og/eller understellet. Mener du grusvei i skogen (typ lysløype) eller offroad på sti? Det siste er det ikke så mange vogner som duger til.

God å trille i snø/slaps: Det er nesten ingen vogner som er spesielt gode i snø og slaps, men litt tyngre vogner med store hjul duger bedre. Noen vogner har egne understell som egner seg bedre i snø, men disse er ganske dyre.

Sportsdel vendt mot foreldrene: Det har stort sett alle firehjulinger, og noen trehjulinger.

Høy vogn: Stokke Trailz er vel den desidert høyeste vogna, tror jeg. Godt egnet for høye foreldre (og de som er middels høye), og veldig praktisk at den kan trilles inntil kafebord o.l. og brukes som stol.

Søskenbrett/sete: Her har jeg ingen erfaring, dessverre.

Enkel å slå sammen: Dette er litt smak og behag, og uansett synes man som regel at ens egen vogn er lett å slå sammen når man først har gjort det et par ganger. Jeg ville ikke latt det være utslagsgivende.

Ikke ta for mye plass/ikke være tung: Dette kriteriet går dessverre ikke så godt sammen med ønsket om en vogn som er god i skogen og på snø. Hva er viktigst for deg? Lette, nette vogner er f.eks. Britax Smile III og Bugaboo Fox. NB. Britax Smile 2 er høyere enn III. Fox er en veldig lav vogn.

Av litt større/tyngre vogner kan jeg anbefale Stokke Trailz, Britax Go Big 2 og Emmaljunga NXT90 (ev. NXT60) som passer godt til de fleste kriteriene dine. :) 

Anonymkode: 9d213...f51

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Britax Smile III egner seg godt for veldig høye fedre, både fordi håndtaket blir langt, og fordi det ikke er stang mellom bakhjulene, så man sparker ikke borti vogna så lett.

PS2. Britax Go Big 2 er kanskje den vognen med best demping/fjæring, hvis det er viktig for deg.

Anonymkode: 9d213...f51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...