Gå til innhold

Den store barnevogntråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

God å trille på asfalt: Det er stort sett alle vogner. :)

God å trille i skogen: Se etter ganske store hjul, enten lufthjul eller gode, punkteringsfrie hjul, samt fjæring/demping i hjulene og/eller understellet. Mener du grusvei i skogen (typ lysløype) eller offroad på sti? Det siste er det ikke så mange vogner som duger til.

God å trille i snø/slaps: Det er nesten ingen vogner som er spesielt gode i snø og slaps, men litt tyngre vogner med store hjul duger bedre. Noen vogner har egne understell som egner seg bedre i snø, men disse er ganske dyre.

Sportsdel vendt mot foreldrene: Det har stort sett alle firehjulinger, og noen trehjulinger.

Høy vogn: Stokke Trailz er vel den desidert høyeste vogna, tror jeg. Godt egnet for høye foreldre (og de som er middels høye), og veldig praktisk at den kan trilles inntil kafebord o.l. og brukes som stol.

Søskenbrett/sete: Her har jeg ingen erfaring, dessverre.

Enkel å slå sammen: Dette er litt smak og behag, og uansett synes man som regel at ens egen vogn er lett å slå sammen når man først har gjort det et par ganger. Jeg ville ikke latt det være utslagsgivende.

Ikke ta for mye plass/ikke være tung: Dette kriteriet går dessverre ikke så godt sammen med ønsket om en vogn som er god i skogen og på snø. Hva er viktigst for deg? Lette, nette vogner er f.eks. Britax Smile III og Bugaboo Fox. NB. Britax Smile 2 er høyere enn III. Fox er en veldig lav vogn.

Av litt større/tyngre vogner kan jeg anbefale Stokke Trailz, Britax Go Big 2 og Emmaljunga NXT90 (ev. NXT60) som passer godt til de fleste kriteriene dine. :) 

Anonymkode: 9d213...f51

For et flott og informativt svar. Det er lysløype vi går i. Bugaboo-vognene er veldig lave. Vi skal sjekke ut Britax, Emmaljunga og Stokke :) Tusen takk for at du tok deg tid. 

Anonymkode: a4e85...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Sydenkupp skrev:

Noen som husker fra tidligere år om noen av butikkene kjørte tilbud på bugaboo på Black Friday? 

Ikke ifølge oversikten på prisjakt.no. Det kan jo være at noen butikker kjørte «20 prosent på hele butikken», eller lignende tilbud, men ofte så står det med liten skrift at det ikke gjelder bugaboo, stokke og emmaljunga.

Anonymkode: 8f526...0d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2019 den 13.35, AnonymBruker skrev:

Tinkafu har det beste regntrekkene etter min mening. Best kvalitet og ser fine ut. Veldig praktiske med den ekstra skjermen. 

Anonymkode: a4e85...e8d

Takk for svar. Endte med å netthandle et fra Emmaljunga, som virker å funke helt greit. Det begynte jo å regne så veldig, så vi ble litt værfaste 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2019 den 13.33, AnonymBruker skrev:

Kan noen gi meg tips eller forslag til vogn? Vi trenger en vogn som er god å trille på asfalt, i skogen og i snø/slaps. Sportsdelen må være vendt mot oss foreldre og vognen bør være grei høyde på ettersom far er veldig høy. Det kan med fordel være mulighet for godt søskenbrett eller sete. Vognen må være enkel å slå sammen, ikke ta for mye plass og ikke være for tung. 

Anonymkode: a4e85...e8d

Har trillet i en måned nå, på grus og asfalt, i regn, slaps og tung, våt snø. Elsker vogna mi!! Den er så lett å trille, går nesten av seg selv, og hjulene funker skikkelig bra på alle underlag. Så min anbefaling er Emmaljunga Edge Duo med classic crome understell (4 like store, store hjul). Den er høy og trygg, og går greit i bagasjerommet på en Golf. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen tips til en "bytrille", gjerne med full liggestilling, vendbar (om det finnes), og så kompakt som mulig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Strikkagenser skrev:

Har noen tips til en "bytrille", gjerne med full liggestilling, vendbar (om det finnes), og så kompakt som mulig? 

Jeg var veldig fornøyd med babyjogger City mini, men den var ikke vendbar. Nesten full liggestilling :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Strikkagenser skrev:

Har noen tips til en "bytrille", gjerne med full liggestilling, vendbar (om det finnes), og så kompakt som mulig? 

Babyjogger city tour lux ❤️ Den har nesten full liggestilling og vendbar sittedel. Den kan slås sammen med sittedelen på (begge veier) og blir ganske kompakt. Kommer også med en stropp slik at man enkelt kan bære den på skulderen. 

Med mindre du vil helt ned i godkjent håndbagasje-størrelse, så vil jeg si at dette er den beste vogna til dine kriterier. Bugaboo Ant blir mindre enn tour lux og er også vendbar, men denne er myye dyrere og har dårligere trillekomfort.

Anonymkode: 8f526...0d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMMALJUNGA SPORTSDEL

Er det "lov" å ta av frontbøylen på sportsdelen? Akkurat begynt å bruke den, så mtp at den nesten ligger helt rett er bøylen totalt unødvendig. 

 

Har NXT90/F 

Anonymkode: 64e3e...1f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2019 den 22.39, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er gravid med min første, og lurer egentlig litt på hva som er best og smartest.

jeg ser at det er mange fine barnevogner på jollyroom, og de har gjerne tilbudet på de også. Men så blir jeg usikker ift om det er noe jeg kanskje heller burde dra i fysisk butikk for å «prøve trille»? Eller er det bare å bestille på nett?

Anonymkode: 55cc7...2f8

Ville unngått jollyroom hvertfall. Har du en barnas hus i nærheten? Der har jeg hvertfall opplevd god service.

Ville dratt flere ganger og kikket. Gjerne sammen med ulike folk også. Mora di kan mene én ting, venninna di kan ha gode innspill om noe annet, og samboeren din kan ha en tredje vinkling...

Anonymkode: 5c955...781

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2019 den 9.50, AnonymBruker skrev:

Erfaringer med bugaboo fox? 

Anonymkode: b4d85...ff7

Bare gode. Litt lav, passer meg bra. Lett å legge i bil. 

Anonymkode: 5c955...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cordfløyelsvognene fra 70-tallet er langt bedre enn hemmaljungla, bugaboo og alt det rælet der! Gjenbruk er in, våg å tenke litt utenfor boksen! Jeg får masse positiv oppmerksomhet for min strøkne, marineblå cordfløyelsvogn. Unge mødre på 18-20 spør hvor den er fra og hvor de får kjøpt maken og får sjokk når jeg sier at den er 45 år gammel! 

Anonymkode: e798d...f86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Cordfløyelsvognene fra 70-tallet er langt bedre enn hemmaljungla, bugaboo og alt det rælet der! Gjenbruk er in, våg å tenke litt utenfor boksen! Jeg får masse positiv oppmerksomhet for min strøkne, marineblå cordfløyelsvogn. Unge mødre på 18-20 spør hvor den er fra og hvor de får kjøpt maken og får sjokk når jeg sier at den er 45 år gammel! 

Anonymkode: e798d...f86

Skjønner tanken, men er ikke lett å oppdrive strøkne 45 år gamle vogner, akkurat 🤪 Skal man investere i noe sånt så er det jo ikke akkurat lett å finne reservedeler og sånn. Hjul er jo for eksempel en forbruksvare selv om vogna sikkert er av god kvalitet. 

Personlig triller jeg en del i byen og vil ha en mindre vogn enn mange av de klassiske. Er også avhengig av vendbare forhjul, men det er en smakssak. ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Cordfløyelsvognene fra 70-tallet er langt bedre enn hemmaljungla, bugaboo og alt det rælet der! Gjenbruk er in, våg å tenke litt utenfor boksen! Jeg får masse positiv oppmerksomhet for min strøkne, marineblå cordfløyelsvogn. Unge mødre på 18-20 spør hvor den er fra og hvor de får kjøpt maken og får sjokk når jeg sier at den er 45 år gammel! 

Anonymkode: e798d...f86

Jeg forstår også tanken din, men tror flere ville lyttet til deg hvis du ikke rakket ned på vognene som 99 % av foreldre tross alt triller rundt med og ikke kalt dem "ræl".

Jeg hadde synes det var kjempegøy å trille en vintage barnevogn – helt til noe gikk i stykker og det var vanskelig å oppdrive reservedeler og kyndig hjelp.

Dessuten har det selvfølgelig skjedd mye på barnevognsinnovasjonsfronten på 45 år, så selv om eldre vogner har mange gode kvaliteter, har moderne vogner også noen kvaliteter som de eldre vognene mangler. Lav vekt, enkel sammenslåing og lite plasskrevende er kvaliteter som er viktig for mange foreldre i 2019.

Hver sin lyst – men la oss ikke rakke ned på hverandres valg. :) 

Anonymkode: 9d213...f51

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2019 den 1.03, AnonymBruker skrev:

Cordfløyelsvognene fra 70-tallet er langt bedre enn hemmaljungla, bugaboo og alt det rælet der! Gjenbruk er in, våg å tenke litt utenfor boksen! Jeg får masse positiv oppmerksomhet for min strøkne, marineblå cordfløyelsvogn. Unge mødre på 18-20 spør hvor den er fra og hvor de får kjøpt maken og får sjokk når jeg sier at den er 45 år gammel! 

Anonymkode: e798d...f86

Så kjekt, men du bor kanskje ikke slik til at du må bære vognen opp 3 etasjer, legge den i en liten bil flere ganger i uken, eller kjøre gjennom saltlake-snø halve året? Folk har forskjellige behov. 

Anonymkode: 5c955...781

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei, hva er deres erfaring med Emmaljunga Mondial de Lux? Denne ser veldig grei ut og god å bruke i vinterføre her jeg bor. Har dere noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Sunnysun skrev:

Hei, hva er deres erfaring med Emmaljunga Mondial de Lux? Denne ser veldig grei ut og god å bruke i vinterføre her jeg bor. Har dere noen råd?

Fordeler:

  • Solid, stødig vogn.
  • God å trille.
  • Fin til bruk i lysløype, i snø osv.
  • Stor bagdel.

Ulemper:

  • Vanskeligere å svinge – man må ofte vippe vogna på bakhjulene for å komme til. Dette er litt smak og behag, noen liker fire faste hjul, andre liker svingbare (men låsbare) forhjul.
  • Kurven beskytter overhodet ikke mot noe av slaps- og gjørmesprut o.l. Dette synes jeg er et stort minus, for det er utrolig praktisk å kunne legge stellevesken, en pose fra matbutikken, klær man skal ta med hjem fra barnehagen osv. i kurven.
  • Sittedelen er ikke så godt egnet akkurat mens babyen går over fra liggedel til sittedel.

Jeg ville valgt denne modellen hvis du er helt sikker på at du vil ha fire faste hjul, og at det med kurven ikke er så viktig for deg. Hvis ikke kan Emmaljunga Edge være et alternativ – den har samme "retro" utseende, men svingbare forhjul, og beskyttet kurv.

Lykke til med valget! :) 

Anonymkode: 9d213...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kjøpe brukt vogn, men vet ikke helt hva vi bør se etter..

Vi ønsker 4 faste store hjul og ei vogn som er god å trille «offroad» (grusvei el med hund)

vi har bil med grei plass i så str er ikke noe jeg tenker på. 

Tips?

Anonymkode: a4654...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...