Gå til innhold

Terapeuten sa "jeg skulle ønske jeg hadde en kone som deg"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var hos en terapeut for noen dager siden. (innrømmer her at jeg anonymiserer litt, det kan ha vært en lege, familieterapeut, psykolog, e.l...det er ikke viktig, poenget er at det er en mann jeg snakker fortrolig med) 

 Vi snakket mye sammen om mitt liv. Jeg går gjennom et samlivsbrudd og har det vanskelig. Legen er gift. 

Midt i alt sier han "jeg skulle ønske jeg hadde en sånn kone, som deg" også tar han seg i det og sier..."ehm..hva sa jeg nå..beklager, det kom feil ut". Jeg smilte bare, tok det som et kompliment, og jeg leser mennesker svært godt...det var en helt bevisst glipp fra hans side. 

Senere da jeg skulle gå sa han "jeg skulle så gjerne gitt deg en klem, men det har jeg ikke lov til". Jeg responderte ikke, men lurer på, i etterkant, hva han hadde gjort om jeg sa "men gjør det likevel...".

Han sa også følgende "mannen din kunne kanskje klagd hvis du var tykk og stygg, begynt å bli skikkelig gammel eller ikke tok vare på deg selv, men det er jo ikke tilfelle, du er rake motsetningen av det, du er svært attraktiv og han må forstå at mange menn vil ha deg!"

Jeg har ingen følelser for denne terapeuten, ikke tiltrukket. Men jeg lurer, flørter han med meg, er han i grenseland eller er dette bare normal høflighet og å være hyggelig?

Håper på svar for jeg opplever dette som litt flørtende, men jeg er kanskje bare dum...(og nei, jeg er ikke generelt innbilsk altså!)

Anonymkode: 546db...25a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, du er bare "kanskje dum" og ikke "generelt innbilsk" 

Anonymkode: ddd7f...2fa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, du er bare "kanskje dum" og ikke "generelt innbilsk" 

Anonymkode: ddd7f...2fa

Hva mener du egentlig her? At jeg faktisk er innbilsk...? jeg er ikke det, ser ingen grunn til å være det. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er langt over streken. Jeg hadde byttet terapeut 

Anonymkode: 2f7ce...a45

 

2 minutter siden, Lama_Drama skrev:

Han er helt utenfor sine etiske retningslinjer. Fysj.

Men kan det, seriøst, ikke bare være oppmuntringer til en kvinne som er langt nede, uten tro på seg selv? Kan det ikke være han bare prøver være god mot meg? jeg skjønner at det med en klem kanskje var litt over streken, men han sa jo at han ikke kunne med en gang.

Jeg har tidligere vært utsatt for overgrep og har vanskelig med å skille hva som er hva, jeg "godtar" ofte for mye, det er derfor jeg spør her. 

Anonymkode: 546db...25a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du egentlig her? At jeg faktisk er innbilsk...? jeg er ikke det, ser ingen grunn til å være det. 

 

Men kan det, seriøst, ikke bare være oppmuntringer til en kvinne som er langt nede, uten tro på seg selv? Kan det ikke være han bare prøver være god mot meg? jeg skjønner at det med en klem kanskje var litt over streken, men han sa jo at han ikke kunne med en gang.

Jeg har tidligere vært utsatt for overgrep og har vanskelig med å skille hva som er hva, jeg "godtar" ofte for mye, det er derfor jeg spør her. 

Anonymkode: 546db...25a

For meg er dette godt over streken, og jeg tenker at dette er noe pasienter skal slippe å forholde seg til. Han skal ikke være «god mot deg», han skal være profesjonell. Man kan være veldig oppmuntrende og proff samtidig. Dette er bare ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kan det, seriøst, ikke bare være oppmuntringer til en kvinne som er langt nede, uten tro på seg selv? Kan det ikke være han bare prøver være god mot meg? jeg skjønner at det med en klem kanskje var litt over streken, men han sa jo at han ikke kunne med en gang.

Jeg har tidligere vært utsatt for overgrep og har vanskelig med å skille hva som er hva, jeg "godtar" ofte for mye, det er derfor jeg spør her. 

Anonymkode: 546db...25a

Nei, det kan ikke "bare" være oppmuntringer. Han er i en posisjon hvor han er nødt til å ha et veldig bevisst forhold til hvordan det han sier kan tolkes. Og HVIS det nå hadde vært slik at alt dette er helt uskyldig ment, da er han i beste fall svært lite bevisst. Faktisk så lite bevisst at han ikke skjøtter jobben sin på en god måte.

Selv synes jeg det virker åpenbart at dette er flørt. Alle, selv særdeles sosialt kompetente og faglig dyktige terapeuter, kan komme med en uheldig formulering. Men her har han sagt mange ting han ikke burde ha sagt.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke greit. Uansett hva hans motivasjon er, så er det utenfor akseptabel profesjonell opptreden. Enten ville jeg byttet terapaut/lege, eller så ville jeg sagt tydelig i fra om at du ikke liker omgangstonen hans (Legg eventuelt inn noe om at du forstår at han ikke mener noe med det (siden du har full tiltro til hans profesjonalitet), men at du er i en sårbar situasjon og finner det enklere å forholde deg til kommunikasjon uten mulig dobbeltbetydning). 

Anonymkode: 9f164...c43

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hva dere sier og det hjelper meg, for jeg er skikkelig dårlig på dette med å sile ut hva som er bra og hva som ikke er bra. Har litt for høy toleranse for slikt dessverre, derfor må jeg ha råd på dette.

Jeg tenker jo, at kanskje det ikke var en bevisst glipp, at han sa han skulle ønske han hadde en kone som meg, kanskje det faktisk var en glipp og at han bare rotet med ordene....han hentet seg jo fort inn og sa "oi, hva sa jeg nå...?"..og virket brydd og lo litt av det. 

Hva er mest graverende, da...det at han ville gi meg en klem, det at han "glapp" ifht kone-snakk eller at han sier han syns jeg er attraktiv?

Jeg gikk til en psykiater like etter overgrepet, for over 15 år siden nå, det var akkurat det samme. Han også sa til meg at jeg var så vakker. Så jeg tenker, det er kanskje helt tillatt å si slikt, da? eller er menn helt blåst når de ser ei de syns er pen?

Jeg vet ikke hvordan forholde meg til dette. Det skal sies at denne terapeuten spurte en del om meg og mannens seksual-liv, hvor ofte, kvalitet osv, antakelig for å forstå noe av situasjonen. Jeg sa jeg syns vi har for lite sex, at jeg er svært gla i sex tross overgrep og at jeg ikke har problemer med sex tross overgrep tidligere. Og det var da han sa "jeg skulle ønske jeg hadde en sånn kone...."... Kanskje det var mer forklarende, og retter opp inntrykket?ts

Anonymkode: 546db...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som at du næres av dette og regerett liker det. Bytt lege. Dette gagner ingen av dere dersom du faktisk har gjenngitt uttalelsene korrekt.

Anonymkode: 12d10...a83

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør inntrykket verre. Sånn skal man som lege eller terapeut IKKE si. Han du gikk til etter overgrepet skulle absolutt heller ikke ha kommentert utseende. Det er jo irrelevant for hvorfor du er der.

Kanskje du burde finne en kvinnelig terapeut? Ikke at ikke menn klarer å være profesjonelle, selvsagt, men siden du syns det er vanskelig å tolke og vite hvor grensene går, hva som er lov å si og ikke, så vil det kanskje bli lettere hvis det er en kvinne du betror deg til?

Anonymkode: 66fed...633

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser hva dere sier og det hjelper meg, for jeg er skikkelig dårlig på dette med å sile ut hva som er bra og hva som ikke er bra. Har litt for høy toleranse for slikt dessverre, derfor må jeg ha råd på dette.

Jeg tenker jo, at kanskje det ikke var en bevisst glipp, at han sa han skulle ønske han hadde en kone som meg, kanskje det faktisk var en glipp og at han bare rotet med ordene....han hentet seg jo fort inn og sa "oi, hva sa jeg nå...?"..og virket brydd og lo litt av det. 

Hva er mest graverende, da...det at han ville gi meg en klem, det at han "glapp" ifht kone-snakk eller at han sier han syns jeg er attraktiv?

Jeg gikk til en psykiater like etter overgrepet, for over 15 år siden nå, det var akkurat det samme. Han også sa til meg at jeg var så vakker. Så jeg tenker, det er kanskje helt tillatt å si slikt, da? eller er menn helt blåst når de ser ei de syns er pen?

Jeg vet ikke hvordan forholde meg til dette. Det skal sies at denne terapeuten spurte en del om meg og mannens seksual-liv, hvor ofte, kvalitet osv, antakelig for å forstå noe av situasjonen. Jeg sa jeg syns vi har for lite sex, at jeg er svært gla i sex tross overgrep og at jeg ikke har problemer med sex tross overgrep tidligere. Og det var da han sa "jeg skulle ønske jeg hadde en sånn kone...."... Kanskje det var mer forklarende, og retter opp inntrykket?ts

Anonymkode: 546db...25a

Du har sex med mannen etter at dere har brutt samlivet? Mye rart her... Terapeuten er over streken, du vedlikeholder et samliv du har trådt ut av. Jeg ville blitt ferdig med bruddet, og funnet en ny behandler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er mest graverende, da...det at han ville gi meg en klem, det at han "glapp" ifht kone-snakk eller at han sier han syns jeg er attraktiv?

Alt sammen, egentlig. Både konekommentaren, "kunne vært tykk og stygg"-kommentaren og klemmekommentaren er svært uprofesjonelle og betyr i beste fall at han ikke vet hva han driver med. I verste fall ser han sitt snitt til å prøve utnytte en klient som har opplevd grenseoverskridelser før, og som derfor er i en ekstra sårbar posisjon.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hva slags terapeut dette er. Uansett: Når han får deg til å spekulere/tvile slik som nå, så er han neppe bra for deg.  

Hva som er mest graverende: Situasjonen som helhet, at han kommer med flere hint og likesom "glipper" flere ganger. Det sier meg at dette ikke er ubevisst eller rene tabber. 

Anonymkode: 9f164...c43

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For meg høres det ut som at du næres av dette og regerett liker det. Bytt lege. Dette gagner ingen av dere dersom du faktisk har gjenngitt uttalelsene korrekt.

Anonymkode: 12d10...a83

Hvordan i alle dager får du det til å henge på greip? Jeg klarer ikke sortere dette og trenger hjelp til det. Nei, jeg liker det ikke. Jeg har gjengitt uttalelsene korrekt og jeg finnes ikke tiltrukket/smigret/med følelser for mannen. Jeg er ute etter å finne ut om jeg bør bytte terapeut, hva skal jeg si til ham i så fall, er redd for å misforstå noe her

Den første som svarte meg her skriver som om jeg er innbilsk. Er jeg det? jeg prøver gjengi noe som jeg ikke helt klarer plassere. Eller mente du, som svarte megførst at jeg faktisk er dum? jeg forstår ikke.

Anonymkode: 546db...25a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var hos en terapeut for noen dager siden. (innrømmer her at jeg anonymiserer litt, det kan ha vært en lege, familieterapeut, psykolog, e.l...det er ikke viktig, poenget er at det er en mann jeg snakker fortrolig med) 

 Vi snakket mye sammen om mitt liv. Jeg går gjennom et samlivsbrudd og har det vanskelig. Legen er gift. 

Midt i alt sier han "jeg skulle ønske jeg hadde en sånn kone, som deg" også tar han seg i det og sier..."ehm..hva sa jeg nå..beklager, det kom feil ut". Jeg smilte bare, tok det som et kompliment, og jeg leser mennesker svært godt...det var en helt bevisst glipp fra hans side. 

Senere da jeg skulle gå sa han "jeg skulle så gjerne gitt deg en klem, men det har jeg ikke lov til". Jeg responderte ikke, men lurer på, i etterkant, hva han hadde gjort om jeg sa "men gjør det likevel...".

Han sa også følgende "mannen din kunne kanskje klagd hvis du var tykk og stygg, begynt å bli skikkelig gammel eller ikke tok vare på deg selv, men det er jo ikke tilfelle, du er rake motsetningen av det, du er svært attraktiv og han må forstå at mange menn vil ha deg!"

Jeg har ingen følelser for denne terapeuten, ikke tiltrukket. Men jeg lurer, flørter han med meg, er han i grenseland eller er dette bare normal høflighet og å være hyggelig?

Håper på svar for jeg opplever dette som litt flørtende, men jeg er kanskje bare dum...(og nei, jeg er ikke generelt innbilsk altså!)

Anonymkode: 546db...25a

Hahah legen står det... Ville byttet lege, det der er ikke profesjonelt. 

Anonymkode: c88e1...7cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør inntrykket verre. Sånn skal man som lege eller terapeut IKKE si. Han du gikk til etter overgrepet skulle absolutt heller ikke ha kommentert utseende. Det er jo irrelevant for hvorfor du er der.

Kanskje du burde finne en kvinnelig terapeut? Ikke at ikke menn klarer å være profesjonelle, selvsagt, men siden du syns det er vanskelig å tolke og vite hvor grensene går, hva som er lov å si og ikke, så vil det kanskje bli lettere hvis det er en kvinne du betror deg til?

Anonymkode: 66fed...633

Ja det har jeg aldri gjort og er en god tanke. Tusen takk for at du satt meg på den tanken. jeg skal sjekke muligheter. 

5 minutter siden, Cronosgjesten skrev:

Du har sex med mannen etter at dere har brutt samlivet? Mye rart her... Terapeuten er over streken, du vedlikeholder et samliv du har trådt ut av. Jeg ville blitt ferdig med bruddet, og funnet en ny behandler. 

Det er ikke noe rart med det. han spurte hvordan samlivet vårt har vært. vi har ikke sex lenger nå. men det er kort tid siden utflytting.

5 minutter siden, Hactar skrev:

 Alt sammen, egentlig. Både konekommentaren, "kunne vært tykk og stygg"-kommentaren og klemmekommentaren er svært uprofesjonelle og betyr i beste fall at han ikke vet hva han driver med. I verste fall ser han sitt snitt til å prøve utnytte en klient som har opplevd grenseoverskridelser før, og som derfor er i en ekstra sårbar posisjon.

ok takk for svar

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva slags terapeut dette er. Uansett: Når han får deg til å spekulere/tvile slik som nå, så er han neppe bra for deg.  

Hva som er mest graverende: Situasjonen som helhet, at han kommer med flere hint og likesom "glipper" flere ganger. Det sier meg at dette ikke er ubevisst eller rene tabber. 

Anonymkode: 9f164...c43

Skjønner det. Takk. 

han sa forresten og at om jeg ønsket det så var det flere terapeuter på huset og hvis det ble vanskelig å gå til ham (siden mannen min også bruker ham) så kunne jeg evt bytte. Han foreslo da en annen mann. Men han vil fortsatt ha oss inn til par-timer. Vi har samtaler sammen og hver for oss der. 

Anonymkode: 546db...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojoj! Han prøver seg på deg! Det er upassende, og han har ikke lov til det. Derfor mister han fortrolighet når han ikke er profesjonell. Helt enig med de som sier bytt tereapeut. Han her er ikke en du bør utlevere deg til, han vil mest sannsynlig ligge med deg. Uff, det er så upassende!!

Anonymkode: c45bd...8e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit. Han skal hjelpe deg i en sårbar situasjon og i stedet nærmest vrir han det til å handle om dere. "Skulle ønske jeg hadde en kone som deg.. du er så flott blabla". Ikke bare gjør han deres forhold (din og mannens) til noe overfladisk og utseendefokusert, men han faktisk nedsnakker sin kone til en pasient!  "Oi, nå snakket jeg for mye, men det er bare fordi du er så flott at jeg ikke klarer å beherske meg liksom". Du er sikkert en flott kvinne, men denne terapeuten går  virkelig over alle grenser i sin uprofessjonalitet.

Anonymkode: 7ecd9...747

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahah legen står det... Ville byttet lege, det der er ikke profesjonelt. 

Anonymkode: c88e1...7cd

Jeg satt først og skrev innlegget der jeg brukte flere betegnelser som "lege, terapeut, psykolog, psykiater, familieterapeut" osv, men slettet alt og rettet det opp til "terapeut" for å prøve å anonymisere. Det er tilfeldig at jeg ikke så at jeg glemte slette ordet "legen". Det betyr ikke at han er lege. Men det er heller ikke viktig hva han er, han er en fagperson som jeg/vi snakker med.

Anonymkode: 546db...25a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...