Gå til innhold

Terapeuten sa "jeg skulle ønske jeg hadde en kone som deg"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Parkeringsvakt
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker jo, at kanskje det ikke var en bevisst glipp, at han sa han skulle ønske han hadde en kone som meg, kanskje det faktisk var en glipp og at han bare rotet med ordene....han hentet seg jo fort inn og sa "oi, hva sa jeg nå...?"..og virket brydd og lo litt av det. 

Anonymkode: 546db...25a

Mulig han testet reaksjonen din og gradvis ser hva han kan slippe unna med. På slutten forsøkte han å se om han kunne få en klem av deg og slippe unna med det. 

Leger/ psykologer osv blir fortalt hvilken makt de har over sårbare mennesker og hvorfor denne type kommentar er helt uttafor det som er ok. 

Jeg hadde faktisk ikke sagt den type greier til en kompis en gang. Altså, en kompis som fortalte meg om problemer og var sårbar. Jeg kunne aldri kommet med den type kommentarer til han, fordi jeg forstår hvorfor det er problematisk å snike seg under huden på sårbare mennesker på den måten, og hvordan det kan påvirke menneskers valg osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes han gikk langt over streken! Han ville kanskje bare være hyggelig, men ikke ok. Jeg hadde blitt ukomfortabel og byttet terapeut. Bedre å ha en dame, for da slipper man dette problemet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen følelser for denne terapeuten, ikke tiltrukket. Men jeg lurer, flørter han med meg, er han i grenseland eller er dette bare normal høflighet og å være hyggelig?

flørter ja

Anonymkode: 69987...c39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser hva dere sier og det hjelper meg, for jeg er skikkelig dårlig på dette med å sile ut hva som er bra og hva som ikke er bra. Har litt for høy toleranse for slikt dessverre, derfor må jeg ha råd på dette.

Jeg tenker jo, at kanskje det ikke var en bevisst glipp, at han sa han skulle ønske han hadde en kone som meg, kanskje det faktisk var en glipp og at han bare rotet med ordene....han hentet seg jo fort inn og sa "oi, hva sa jeg nå...?"..og virket brydd og lo litt av det. 

Hva er mest graverende, da...det at han ville gi meg en klem, det at han "glapp" ifht kone-snakk eller at han sier han syns jeg er attraktiv?

Jeg gikk til en psykiater like etter overgrepet, for over 15 år siden nå, det var akkurat det samme. Han også sa til meg at jeg var så vakker. Så jeg tenker, det er kanskje helt tillatt å si slikt, da? eller er menn helt blåst når de ser ei de syns er pen?

Jeg vet ikke hvordan forholde meg til dette. Det skal sies at denne terapeuten spurte en del om meg og mannens seksual-liv, hvor ofte, kvalitet osv, antakelig for å forstå noe av situasjonen. Jeg sa jeg syns vi har for lite sex, at jeg er svært gla i sex tross overgrep og at jeg ikke har problemer med sex tross overgrep tidligere. Og det var da han sa "jeg skulle ønske jeg hadde en sånn kone...."... Kanskje det var mer forklarende, og retter opp inntrykket?ts

Anonymkode: 546db...25a

Det gjør det hele ENDA VERRE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser hva dere sier og det hjelper meg, for jeg er skikkelig dårlig på dette med å sile ut hva som er bra og hva som ikke er bra. Har litt for høy toleranse for slikt dessverre, derfor må jeg ha råd på dette.

Jeg tenker jo, at kanskje det ikke var en bevisst glipp, at han sa han skulle ønske han hadde en kone som meg, kanskje det faktisk var en glipp og at han bare rotet med ordene....han hentet seg jo fort inn og sa "oi, hva sa jeg nå...?"..og virket brydd og lo litt av det. 

Hva er mest graverende, da...det at han ville gi meg en klem, det at han "glapp" ifht kone-snakk eller at han sier han syns jeg er attraktiv?

Jeg gikk til en psykiater like etter overgrepet, for over 15 år siden nå, det var akkurat det samme. Han også sa til meg at jeg var så vakker. Så jeg tenker, det er kanskje helt tillatt å si slikt, da? eller er menn helt blåst når de ser ei de syns er pen?

Jeg vet ikke hvordan forholde meg til dette. Det skal sies at denne terapeuten spurte en del om meg og mannens seksual-liv, hvor ofte, kvalitet osv, antakelig for å forstå noe av situasjonen. Jeg sa jeg syns vi har for lite sex, at jeg er svært gla i sex tross overgrep og at jeg ikke har problemer med sex tross overgrep tidligere. Og det var da han sa "jeg skulle ønske jeg hadde en sånn kone...."... Kanskje det var mer forklarende, og retter opp inntrykket?ts

Anonymkode: 546db...25a

Du er sier du er dårlig på å sile ut hva som er bra og hva som ikke er bra. Vel, dette er ikke bra. End of story. Det er ingen vits i at du relativiserer og forsøker å finne formildende omstendigheter. Denne behandleren er så uprofesjonell at du ikke burde gå til ham. Ideelt sett burde du også si fra om at han går over streken, men det viktigste er at du finner deg en profesjonell behandler. Bare det at du sitter nå i ettertid og analyserer dette her er et tegn på at noe ikke er riktig.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh..lukter det ikke bittelitt svidd dette her..? Eller er jeg altfor mistenksom 🤔

Anonymkode: 78551...703

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjeesp.. Er det mulig å gruble så mye på noe som ikke er noe å gruble over. Han ville nok bygge deg opp. Ikke noe mere å tenke på..

Anonymkode: 2b126...dfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gjeesp.. Er det mulig å gruble så mye på noe som ikke er noe å gruble over. Han ville nok bygge deg opp. Ikke noe mere å tenke på..

Anonymkode: 2b126...dfd

Dette skal være en profesjonell part, ikke en hvemsomhelsten som uten å vite bedre kan slenge komplimenter rundt seg i den hensikt å oppmuntre noen. 

TS; terapeutens lyster, ønsker og preferanser har ingenting i din terapi og gjøre. Tre «glipper» på en time, er altfor mange til at det kan forsvares som mulig uheldig ordvalg.

Han legger opp til en slags «forbudt kjærlighet» mellom dere, ved å si hva han helst ville gjort hvis det var lov, og samtidig antyde at han ikke har det bra i ekteskapet. Du er ikke innbilsk, du gjør helt rett i å problematisere dette.

Du stoler ikke helt på egne reaksjoner, som kan være naturlig tatt i betraktning at du har blir utnyttet tidligere, men stol på magefølelsen her. Dette er ikke profesjonell oppførsel. Uansett hva slags hensikter han har, har du bedre utbytte av å få hjelp av en profesjonell terapeut som vet å holde seg og sitt utenfor når du er der for å sortere deg og ditt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CamillaCollett skrev:

Du er sier du er dårlig på å sile ut hva som er bra og hva som ikke er bra. Vel, dette er ikke bra. End of story. Det er ingen vits i at du relativiserer og forsøker å finne formildende omstendigheter. Denne behandleren er så uprofesjonell at du ikke burde gå til ham. Ideelt sett burde du også si fra om at han går over streken, men det viktigste er at du finner deg en profesjonell behandler. Bare det at du sitter nå i ettertid og analyserer dette her er et tegn på at noe ikke er riktig.

Ok, takk for realitetsorienteringen. Jeg tar det til meg. Skal sjekke muligheten for en annen terapeut. 

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh..lukter det ikke bittelitt svidd dette her..? Eller er jeg altfor mistenksom 🤔

Anonymkode: 78551...703

Hva mener du med dette? jeg har fortalt alt akkurat slik det var. Hva er det du mistenker? At jeg liker fyren? Feil. jeg er forvirret og vet ikke hva jeg skal mene om dette.

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjeesp.. Er det mulig å gruble så mye på noe som ikke er noe å gruble over. Han ville nok bygge deg opp. Ikke noe mere å tenke på..

Anonymkode: 2b126...dfd

ja jeg grubler over dette, fordi jeg tenker selv at dette muligens ikke er helt ok. Jeg opplevde det nok litt flørtende og det er ubehagelig når jeg sitter der sårbar og redd. Det kan godt tenkes han ville bygge meg opp, men er det ikke feil av ham å kommentere mitt utseende feks? jeg syns det var ubehagelig, det er jo ikke relevant å snakke om utseendet mitt. :(

41 minutter siden, Hactar skrev:

Dette skal være en profesjonell part, ikke en hvemsomhelsten som uten å vite bedre kan slenge komplimenter rundt seg i den hensikt å oppmuntre noen. 

TS; terapeutens lyster, ønsker og preferanser har ingenting i din terapi og gjøre. Tre «glipper» på en time, er altfor mange til at det kan forsvares som mulig uheldig ordvalg.

Han legger opp til en slags «forbudt kjærlighet» mellom dere, ved å si hva han helst ville gjort hvis det var lov, og samtidig antyde at han ikke har det bra i ekteskapet. Du er ikke innbilsk, du gjør helt rett i å problematisere dette.

Du stoler ikke helt på egne reaksjoner, som kan være naturlig tatt i betraktning at du har blir utnyttet tidligere, men stol på magefølelsen her. Dette er ikke profesjonell oppførsel. Uansett hva slags hensikter han har, har du bedre utbytte av å få hjelp av en profesjonell terapeut som vet å holde seg og sitt utenfor når du er der for å sortere deg og ditt. 

Tusen takk for dette, det ga god mening for meg. Ja det var tre "glipper" i løpet av en time og et kvarter. Jeg vet ikke noe om hans kone annet enn at han har en. Takk for at du sier til meg at jeg ikke er innbilsk for jeg tror ikke jeg er det. Må være lov å reagere på dette? jeg undrer veldig over denne oppførselen. 

Helt sant, jeg stoler ikke helt på egne vurderinger, for jeg er veldig selvutslettende og har hatt det vondt over lang tid. Takk igjen, jeg skal se meg om etter en kvinnelig terapeut. 

TS

Anonymkode: 546db...25a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Hactar skrev:

 

Han legger opp til en slags «forbudt kjærlighet» mellom dere, ved å si hva han helst ville gjort hvis det var lov, og samtidig antyde at han ikke har det bra i ekteskapet. Du er ikke innbilsk, du gjør helt rett i å problematisere dette.

 

Den klemmen han sa han ville gitt meg om han kunne, ble sagt da jeg satt og strigråt over noe, så det kan jo ha vært bare omsorg i det? Eller skal en terapeut ikke si sånt i det hele tatt?

Anonymkode: 546db...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den klemmen han sa han ville gitt meg om han kunne, ble sagt da jeg satt og strigråt over noe, så det kan jo ha vært bare omsorg i det? Eller skal en terapeut ikke si sånt i det hele tatt?

Anonymkode: 546db...25a

Det er en håpløs ting å si. En behandler møter folk som er i ubalanse HELE tiden, og vet utmerket godt at han må trøste på andre måter enn fysisk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, CamillaCollett skrev:

Det er en håpløs ting å si. En behandler møter folk som er i ubalanse HELE tiden, og vet utmerket godt at han må trøste på andre måter enn fysisk.

Ok. Ser den. Tenk om jeg hadde sagt at jeg ville gjerne ha den klemmen.Kanskje det var det han håpte på. Jeg vet ikke bare er forvirret. 

Anonymkode: 546db...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

Uten at du er nøyaktig mht til vedkommendes tittel, er det klart at det handler om en samtalepartner som skal være en trent fagperson for denne typen samtaleterapi. Han vet utmerket godt hva han sier og gjør, og hvilken effekt det har. Mannen er inkompetent og uegnet for jobben spør du meg. Som mann skjønner i hvert fall jeg hva han sier mellom linjene, og hvor han vil, heldigvis skjønner du også. Jeg ville aldri gitt denne personen flere sjanser. 

Endret av Paramount
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Paramount skrev:

Uten at du er nøyaktig mht til vedkommendes tittel, er det klart at det handler om en samtalepartner som skal være en trent fagperson for denne typen samtaleterapi. Han vet utmerket godt hva han sier og gjør, og hvilken effekt det har. Mannen er inkompetent og uegnet for jobben spør du meg. Som mann skjønner i hvert fall jeg hva han sier mellom linjene, og hvor han vil, heldigvis skjønner du også. Jeg ville aldri gitt denne personen flere sjanser. 

Fint å høre dette fra en mann. Takk skal du ha. Ja jeg tror vel jeg begynner å skjønne det nå.

Anonymkode: 546db...25a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh..lukter det ikke bittelitt svidd dette her..? Eller er jeg altfor mistenksom 🤔

Anonymkode: 78551...703

Hva lukter svidd og hvorfor er du mistenksom? Noen ganger får man holde mistankene for seg selv 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfellene du forteller om er helt åpenbart særdeles uflaks - og høyst uprofesjonelt.

Du får bytte behandler.

Anonymkode: 3dc5e...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk en høyst upassende kommentar av min gamle fastlege, som snart var pensjonist, da jeg var på etterkontroll /celleprøve etter mitt andre barn.Jeg var da 38. Mens jeg lå og skrevet sier han plutselig: du er jo trang og fin som en 18-åring du ! 

Jeg valgte å tenke på det med humor,fordi han var en stødig, eldre kar . Av og til kommer nok ting litt feil ut 😂

Anonymkode: f5f0b...986

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er sant så må jeg bare si, hjelpes så uprofesjonelt! jeg ville byttet behandler og varslet de overordnede om oppførselen for det her er ikke greit. Og å si "mannen din kunne kanskje klagd hvis du var tykk og stygg", javel, hva om du en dag går opp mye i vekt pga. sykdom for eksempel, da kan han plutselig behandle deg som han vil? en person med slike meninger bør ikke jobbe som terapeut.

Anonymkode: af995...6af

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er veldig langt utenfor profesjonell oppførsel av en terapeut, det er så ille at jeg tenker at dette må være tull. Så hvis dette faktisk er sant, så må du bytte terapeut. Du burde egentlig sendt en klage på han, for det der er ikke greit!

Anonymkode: 85dfc...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit. Og det er fordi han ikke hadde en glipp, men flere.  Jeg ser ikke noe feil i å bygge opp pasienten ved å fortelle dem at de er attraktive. Det er ikke uvanlig, men her kommer men-et for meg. Det må sies uten noen form for flørt, noe det høres ut som skjedde her.
Kommentaren om at han skulle ønske han hadde en kone som deg er langt over.

Jeg har blitt klemmet og holdt rundt av min behandler noen ganger. Jeg forstår hvorfor det ikke er greit. Det skaper et alt for nært forhold og fjerner grensene mellom pasient og behandler. Og det skapte mye forvirring i meg i forhold til rollene. 

Anonymkode: aa0b1...9fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...