Gå til innhold

To nyttige regler når man skriver.


MortenMinstelønn

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tviler den på at det sklir inn:

-Ts skriver at ham ikke ønsker å være belærende.

-Jeg svarer at han ikke er belærende

-AB spør om jeg bruker ordet «belærende» rett

-Jeg informerer om at jeg bruker Ts egne ord

-Ts misforstår og det gjentar seg....

Anonymkode: 85871...0ce

Du kverulerer. Ts tar opp særskrivingsfeil og da/når- feil. Hvorfor ikke bare svare på det?

Anonymkode: 325a1...1fa

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan noen i klartekst forklare meg hvor mine feil ligger? Så skal jeg behandle den informasjonen veldig raskt og komme med en kommentar. For meg er ikke store deler av dialogen her noen som helst form for klartekst. 

Klartekst, det å være direkte og tydelig, er ikke ment for idioter. Det er ment for å unngå spekulasjoner og misforståelser.

Klartekst, er noe vi bruker når vi må handle raskt. Det kan være i ledelsen i et privat selskap som må gjøre endringer kjapt. Evt i det offentlige hvor for eksempel Forsvaret trenger tilbakemelding.

Eksempel. "Skal vi angripe nå?" Svar: Leste du ikke mine underliggende kommentarer i går?" NEI! Det fungerer ikke. Det er et lukket spørsmål. Man trenger et JA eller NEI.

Klartekst. 

So, please.  

 

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skrev et veldig bra hovedinnlegg, MortenMinstelønn. Har ingenting å klage på der.

Det er faktisk skremmende å se hvor mye skrivefeil folk har på denne nettsiden, til tross for at det finnes auto-korrekt på de fleste telefoner og pc-er nå. Man må jo bare undre seg på om de skriver like dårlig når de f.eks. skriver jobbsøknader?  

"Jeg synes sommeren ifjord var så varm og fin" for eksempel, det ser vi ofte....🙄

Endret av Million
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Heidegger skrev:

Hvor kommaet plasseres kan noen ganger ha stor betydning; "Selv om jeg ikke kan kommareglene så vil jeg at du tar meg, seriøst":nigo:

Tar alltid en Heidegger seriøst. (Uten komma der - usikker) En som digger at vi seier "hei" og liker at det er bra for hilsekulturen.

At en tysk filosof het det samme, anser jeg som mindre viktig. (Er faktisk veldig usikker på kommer her)

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Million skrev:

Jeg synes du skrev et veldig bra hovedinnlegg, MortenMinstelønn.

Da er jeg fornøyd. Dette feires nok med en iskald øl i solen senere idag. I dag? Idag? Jeg blir sprø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det skulle komme en genial huskeregel nå, jeg. 

Jeg har et annet tips. Dersom du sliter med og/å, så oversett setningen til engelsk i hodet. To/and er større forskjell på. 

Jeg prøvde og gjøre det. 

I tried and do it. 

 

Wops. Der skal det være å, gitt. 

Anonymkode: 3362c...258

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Heidegger skrev:

Aldri hørt den før! Så bra!

Den var veldig bra, faktisk. (Føler kommaregelen er i fremmarsj hos meg nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå som vi er så godt i gang. Ikke bruk sarkasme eller ironi for å fremme deg selv. For å fremstå smartere. Du virker bare sur. Jeg har gjort dette noen ganger med "blinkefjes." Det virker mot sin hensikt. 

Tenk på mottaker. Du vet ikke hva slags dag personen har hatt. Det siste den personen trenger er en som "forhøyer" seg over deg.

Bytt ut sarkasme og ironi - med mindre den du svarer er idiot - og erstatt det med litt god og lun humor. Det blir tøft, men jeg skal prøve å følge denne regelen.

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde det skulle komme en genial huskeregel nå, jeg. 

Jeg har et annet tips. Dersom du sliter med og/å, så oversett setningen til engelsk i hodet. To/and er større forskjell på. 

Jeg prøvde og gjøre det. 

I tried and do it. 

 

Wops. Der skal det være å, gitt. 

Anonymkode: 3362c...258

Skal det ikke være "og" når man binder sammen to verb da? Det har jeg lært på skolen en gang, riktignok i forhistorisk tid, hehe! :fnise:

http://www.korrekturavdelingen.no/og-eller-aa.htm

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også tenker jeg at vi kan prøve å slutte med "vink,vink," med mindre du hinter til noe positivt. Og slutte et lengre innlegg med "prikk, prikk." Jeg synes dere bør angripe Tyskland, "prikk, prikk." Hæh? "Kan du si hva du mener, din idiot? "prikk, prikk?" 

"vink, vink, " eller "prikk, prikk," fungerer perfekt i en god og varm dialog. Ikke når du kritiserer noen. Okay, nå går jeg sikkert for langt. 

Dette er uansett mine meninger og jeg er programforpliktet til å bøye meg for de. (Faen, dem eller de?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Heidegger skrev:

Kanskje jeg skal skifte navn til HeiSelvdigger? Ble inspirert av deg😃

hehe.

Kan blir en tøff fremtid om du starter hver ny samtale med "Hei, selvdigger." haha

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Million skrev:

riktignok i forhistorisk tid, hehe! :fnise:

Hadde dinosaurene ekte fuglefjær? Jeg har lett og lett. Finner ikke svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skrev et fint budskap som jeg er helt enig i. Personlig mener jeg at tegnsetting, selv om det også er viktig, kommer bak særskrivings - og da/når feil. Grunnen til dette er at setningen i større grad kan få en annen betydning, dessuten har jeg lettere for å henge meg opp i den typen feil enn feil tegnsetting. 

Ser du lurer på om det skrives "i dag" eller "idag". Det riktige er "i dag". 

Anonymkode: 335e1...eef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser du lurer på om det skrives "i dag" eller "idag". Det riktige er "i dag". 

Takk. Dette er hensikten med tråden. Dette lærte jeg i dag. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at særskriving er irriterende. Samtidig så er dette det enkleste å unngå. Det er andre skriveregler som er langt vanskeligere å integrere.

Skriftspråket ditt er dessverre ganske dårlig, det er derfor jeg reagerer på innlegget ditt. Det er lite samsvar mellom din kritikk og dine prestasjoner. :) 

Anonymkode: 85871...0ce

Skriftspråket til TS er ikke «ganske dårlig», tvert imot vil jeg si at det er ganske bra. De konkrete språkproblemene han tar opp er høyst relevante, for hvis du ikke har lagt merke til det så florerer det med orddelingsfeil og feil bruk av da og når. TS tar det opp tematikken på en helt grei måte, uten å være verken belærende eller ufin.

Din kritikk derimot er verken betimelig eller grei, og den smileyen på slutten er bare til å spy av.

Anonymkode: 3cc2f...1c1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Heidegger skrev:

Enig! Noe som brukes feil MYE, også av journalister, er "i forhold til"  Blir hissig :opplyser:

Jepp! Men «i forhold til» misbrukes av utrolig mange, ikke bare journalister. Politikere, byråkrater og egentlig hvermannsen er ramme på dette uttrykket, og det er svært sjelden det brukes korrekt.

Anonymkode: 3cc2f...1c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, Heidegger skrev:

Hvor har du leita?🧐

Under sofaen. Var det feil, det? Jeg går gang på gang på slike smeller!

(Ok. Gjennom din spørsmålsstilling forstår jeg at jeg har gjort en feil. Lett feil steder. Hvorfor ikke da bare godta feilen og gjøre den komplett? Tenker jeg)

Endret av MortenMinstelønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Heidegger skrev:

Enig! Noe som brukes feil MYE, også av journalister, er "i forhold til"  Blir hissig :opplyser:

Forklar som om jeg var seks år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Heidegger skrev:

Forfattet av en italiener😃

Italienere er aldri feil. Så lenge vi har en lik mengde tyskere. Det er balanse mellom kreativitet og grundighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Skriftspråket til TS er ikke «ganske dårlig», tvert imot vil jeg si at det er ganske bra. De konkrete språkproblemene han tar opp er høyst relevante, for hvis du ikke har lagt merke til det så florerer det med orddelingsfeil og feil bruk av da og når. TS tar det opp tematikken på en helt grei måte, uten å være verken belærende eller ufin.

Din kritikk derimot er verken betimelig eller grei, og den smileyen på slutten er bare til å spy av.

Anonymkode: 3cc2f...1c1

Enig med deg. Bortsett fra at det er særskrivingsfeil det handler om, ikke orddelingsfeil.

Anonymkode: 325a1...1fa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...