Gå til innhold

To nyttige regler når man skriver.


MortenMinstelønn

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Heidegger skrev:

Vet ikke helt hva du driver med jeg, hvis du har fjær under sofaen😀

Oh, Oh.. Someone's on to me. Det var utenlandsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Heidegger skrev:

Jeg har etymologisk ordbok, den er på 1919 sider. Ikke akkurat egnet som sengelektyre. Forfattet av en italiener😃

Den boken har faren min også. Imponerende at det faktisk ikke er en nordmann engang, som har skrevet boken om norske ords opprinnelse og betydning! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriftspråket til TS er ikke «ganske dårlig», tvert imot vil jeg si at det er ganske bra. De konkrete språkproblemene han tar opp er høyst relevante, for hvis du ikke har lagt merke til det så florerer det med orddelingsfeil og feil bruk av da og når. TS tar det opp tematikken på en helt grei måte, uten å være verken belærende eller ufin.

Din kritikk derimot er verken betimelig eller grei, og den smileyen på slutten er bare til å spy av.

Ok, nå ble jeg nesten amorøs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alle sammen burde lære seg korrekt bruk av og eller å i enhver setning! 

Burde være temmelig pinlig for godt voksne mennesker som ikke klarer (eller gidder?) å skrive slike elementære ting riktig... 

Anonymkode: 188e0...d2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Heidegger skrev:

Her bommer du "i forhold" til tematikken i tråden. Ikke kalde linker uten forklaring. Jeg ville ha din forklaring. Ikke noe som ble skrevet i 2016. Skjerpings! Dinosaurfjær var uansett annerledes. Og fuglefjærene er fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Heidegger skrev:

Jammen jeg begynte! Og så ble det så klønete. Trodde du var opptatt med fjæra dine🙈

Det var bare hår fra daxen til exen. Som forøvrig ligger rolig og er glad jeg er hjemme i dag. 

Så forklar "i forhold til." Mistenker at det kan være like irriterende som da/når..

Endret av MortenMinstelønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Heidegger skrev:

Er ikke helt enig i det. Tror dette er det mest utfordrende å bruke korrekt.

Nja. Skumleser en del titler til tråder her inne som bruker altfor ofte "å." Jeg tenker kjapt, før jeg glemmer det, at det kanskje er et barn. Er det feil? Kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Heidegger skrev:

Ok, skal prøve. Siv Jensen blir intervjuet om revidert nasjonalbudsjett;

1. Pengebruken har økt i forhold til i fjor. 

2. I forhold til spesialisthelsetjenesten, så øker vi innsatsen,

Nr 1 er riktig, i fjor og i år kan sammenlignes.

Nr. 2 er feil; Her blir sammenligning feil. Riktig er f eks: Angående, med tanke på, hvis vi ser på.

Ok. Så hvis det kan sammenlignes, så fungerer det. Ellers bruker man andre begrep. TAKK.

Cuteness-640x381.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MortenMinstelønn skrev:

Ok, nå ble jeg nesten amorøs.

😉

Anonymkode: 3cc2f...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ps: Man kan selvsagt får skrive om hva man vil, men hvis du skal drive med voksenopplæring så bør du vel ha litt bedre kunnskap enn å påpeke at en ananas ikke kan ringe...

Anonymkode: 85871...0ce

Er det virkelig sånn at man må skrive helt feilfritt for å delta i en debatt om grammatikk? Det vil i så fall være lite fruktbart. 

Godt innspill, TS!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips: det skal ikke være punktum til slutt i overskrifter. 

Anonymkode: 4535e...67c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Østlandet er det slik at det styrtregner nå. Det bråker til og med. Det liker jeg. Været har valgt en tydelig språkform. Jeg hater duskregn. Det er bare irriterende og kan vare en hel dag. Få det ut, himmelen! Få det ut. Så kan solen komme tilbake etter brak, bomber og brannslange-trykk fra Sinna-Tor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et tips: det skal ikke være punktum til slutt i overskrifter. 

Dette visste jeg nok. Er sløv med punktum. Dette må jeg skjerpe meg på, ellers kan det på sexlivet løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall meg sær, men det er kun én regel jeg irriterer meg over og legger merke til. Det er feilbruk av da og når. "Den gang da, hver gang når". Det lærte jeg på barneskolen og den er ganske så enkel å huske, mener jeg da. 
Synes resten er en ærlig sak og personlig så henger jeg meg ikke opp i orddelingsfeil. Det jeg lærte er å si ordet høyt, da vet du ganske raskt om det er ett eller to ord. Det funker kanskje ikke på alle dialekter sikkert, ikke vet jeg, funker på min ihvertfall. Begynner du å skrive "kjøle skap" i stedet for "kjøleskap", da kan jeg reagere, fordi det er på et såpass lavt nivå at da føler jeg at jeg har rett på å reagere. Sjeldent jeg påpeker det da, kun hvis vedkommende bruker samme feilen flere ganger. Da er det mer for å si "Ey', bare sånn at du veit det, det skrives "kjøleskap" i ett ord, ikke skyt meg, ville bare fortelle deg det". 

Det jeg irriterer meg over, som også gjelder deg, er innlegg som er ekstremt rotete skrevet. Slik som hovedinnlegget. Avsnitt er fint og flott det, men ikke for hver setning. Det er rotete og irriterende. Ikke start en setning med "ok", så fremt "ok" ikke er et direkte svar. Det å begynne en setning med OK er latskap og det ser veldig rotete og lat ut. Du skulle ha satt "PS...." etter "uansett, ha en fin dag". PS skal ikke fremstå som planlagt del av teksten, det er et lite innfall, en forglemmelse som er viktig å nevne helt mot slutten av det du har skrevet. Det er din siste tanke, ikke nest siste. Når du skriver det som nest siste så mister du betydningen av "ps" og det ser bare lat og rotete ut. +++ <-- meg som er for lat til å pilke noe mer. Synes "etc" og "osv" ser så stygt ut, så da bruker jeg ++. Jeg vet det får meg til å fremstå som lat, men det er med vilje, så da går det helt fint. 
Det er slike ting jeg henger meg opp i, hvor pent et innlegg er skrevet og ikke dumme skrivefeil. Ingenting er verre enn et stygt innlegg, ifølge meg selv. 

Jeg vet godt at jeg er langt ifra en potensiell norsklærer selv. Grammatikk har aldri vært min sterkeste side, og det har bare blitt verre med årene på grunn av dialekt/sms-språk. Kan vell egentlig takke KG for at mine skriveferdigheter ikke har forsvunnet helt. Når jeg tenker meg om så er det bare her jeg bruker bokmål. Så pilking på mine skrivefeil vil bli oversett, så vet du det. Andre uenigheter er velkomne.  🙈

Anonymkode: e3aa3...88c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, Heidegger skrev:

Å rette på skrivefeil er hersketeknikk.

Det er litt derfor jeg opprettet tråden. Her er alle fritt vilt. Så holder vi kjefte om det i andre tråder hvor tema er noe annet. Det var i det minste litt av min tanke. Jeg har lært flere ting om riktig måte å skrive på i dag, jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kall meg sær, men det er kun én regel jeg irriterer meg over og legger merke til

Her ble det mer en regel. ( Vet ikke hvordan jeg lager den streken over "e.") Ved førsteinntrykk, virker ditt innlegg litt tungt. Men lesbart. Jeg kommer nok til å lese det flere ganger. Takk. Så da gikk "ok" som start på en setning ut av vinduet:)

Endret av MortenMinstelønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Heidegger skrev:

Synes det er fint at du tar opp dette. Språk er morsomt. Og dynamisk, så på et eller annet tidspunkt må vi vel innfinne oss med at kjøttdeig uttales skjøttdeig. Grøss og gru. 

Hvor kommaet plasseres kan noen ganger ha stor betydning; "Selv om jeg ikke kan kommareglene så vil jeg at du tar meg, seriøst":nigo:

 

Innfinne og avfinne er vanskelige ord for mange. Vi innfinner oss et sted og avfinner oss med noe.
Feilplasseringen av komma i den siste setningen kan sikkert vekke forhåpninger hos noen. ;)

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MortenMinstelønn skrev:

Her ble det mer en regel. ( Vet ikke hvordan jeg lager den streken over "e.") Ved førsteinntrykk, virker ditt innlegg litt tungt. Men lesbart. Jeg kommer nok til å lese det flere ganger. Takk. Så da gikk "ok" som start på en setning ut av vinduet:)

Den streken skulle ha vært fjernet, da den ble skrevet før jeg bestemte meg for å legge til det andre. Det er fortsatt den ene regelen jeg virkelig henger meg oppi, og kan rette på hos andre. Mens orddelingsfeil er som nevnt kun en sjelden gang. 

Kan jeg spørre hvorfor du føler innlegget er tungt? Vil gjerne ha konstruktiv kritikk på det, da jeg har alltid fått motsatte tilbakemeldinger tidligere. Samtidig som at jeg faktisk prøver å skrive på en litt mer tyngre måte, fordi jeg har en ganske identifiserbar måte å skrive på. Jeg skriver på samme måte som jeg snakker, og har fått mange tilbakemeldinger på det tidligere. Både her på KG, andre forum og på skolen. Jeg skriver så enkelt og lett at folk glemmer at de leser, og jeg legger mye av meg selv inn i måten jeg skriver på. Prøver nå som sagt å skrive på et litt mer tyngre, nøytral måte for å unngå å bli oppdaget på tvers av tråder. Så vennligst utdype litt, slik at jeg kan bli flinkere til å nettopp gjøre det. 

Anonymkode: e3aa3...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...