Gå til innhold

To nyttige regler når man skriver.


MortenMinstelønn

Anbefalte innlegg

Ok. Jeg vil ikke ha "hatpost" for dette. Jeg opplevde det som veldig nyttig da jeg ble gjort oppmerksom på mine egne feil. Vi er så opptatt av å lese engelsk at vi lett kan glemme vårt eget språk. Men, jeg tar imot "hatpost," med godt humør.

Det jeg nå skal skrive noe om kan komme til nytte i andre situasjoner enn her inne. Som for eksempel i en jobbsøknad.

Av en eller annen grunn deler vi opp ord som ikke skal deles opp. Og det gir da flere meninger.

Eksempel: Kyllinglever. Greit. Det vil jeg ikke ha. Men om noen skriver "Kylling lever," så tenker jeg at det kanskje fortsatt er håp for kyllingen. Lever den virkelig?

Ok, eksemplet er banalt. Men det finnes i språket vårt hele tiden. 

Råd: Hvis ordet du ønsker å skrive uttales i ett uttrykk, så skrives det sammenhengende. Norsk har en sammenhengende flyt. I motsetning til Engelsk. Vi deler veldig sjeldent opp ord. "Svenske apotek varer." Dette henger ikke på greip på norsk. "apotek varer." Hvor lenge varer et apotek? Det er nesten et filosofisk spørsmål eller starten på en påstand.

Jeg mener virkelig ikke å virke belærende. Jeg har fullt opp av skrivefeil. Men jeg tar det ikke personlig hvis noen påpeker det. Jeg tar det til meg. Regelen, slik jeg forstår den, er at på norsk så lar vi lange ord gi mening som et uttrykk. Les Unni Lindells boktitler. "Slangebæreren," "Honningfellen," "Brudekisten" og kanskje "Froskehoppmannen?" Den siste er vel fortsatt mest en kladd i dag. Hun er åpenbart opptatt av ord som er sammensatt.

Jeg tror ikke at det har stor betydning her inne. Men jeg reagerer når jeg leser jobbsøknader.

Det andre jeg ville ta opp er veldig enkelt. Da og når. En gang da og alltid når." "Da jeg knakk nakken, fikk jeg vondt. Når legen kommer på besøk, klager jeg ofte."

Det var det. Takk og forventer mange sure innlegg. Forventer også flere som vil rette på dette innlegget. Slike kommentarer tar jeg i mot med takk og en smule humor. Hvis avsender kjenner til den slags. 

PS. Opplever at de fleste er gode på dette her på KG. VGD, derimot..

Uansett, ha en fin dag.

MM  

 

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo lese deg opp på kommaregler, avsnittsinndeling, setningsoppbygging, bruk av apostrof og kolon.

En med ditt skriftspråk fremstår ikke som belærende.

Anonymkode: 85871...0ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps: Man kan selvsagt får skrive om hva man vil, men hvis du skal drive med voksenopplæring så bør du vel ha litt bedre kunnskap enn å påpeke at en ananas ikke kan ringe...

Anonymkode: 85871...0ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo lese deg opp på kommaregler, avsnittsinndeling, setningsoppbygging, bruk av apostrof og kolon.

En med ditt skriftspråk fremstår ikke som belærende.

Ok, da fikk jeg den.

Og jeg vet du har rett. Dette skal leses.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ps: Man kan selvsagt får skrive om hva man vil, men hvis du skal drive med voksenopplæring så bør du vel ha litt bedre kunnskap enn å påpeke at en ananas ikke kan ringe...

Nja. Jeg blir bare litt oppgitt over særskriving, da jeg tror mange ikke blir tatt seriøst i en bunke med søknader. Det er erfaring fra flere enn bare meg. Derfor tok jeg det opp. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
14 minutter siden, MortenMinstelønn skrev:

Ok. Jeg vil ikke ha "hatpost" for dette. Jeg opplevde det som veldig nyttig da jeg ble gjort oppmerksom på mine egne feil. Vi er så opptatt av å lese engelsk at vi lett kan glemme vårt eget språk. Men, jeg tar imot "hatpost," med godt humør.

Hvorfor så redd for at ord og uttrykk fra andre språk blir en del av det norske språket? Generelt ser jeg denne frykten hos såkalte "patrioter" som misliker alt nytt. Joda, det norske språket må bevares. Men slik mange "patrioter" tenker blir det for dumt. Lik det eller ei, men engelsk er et verdensspråk og vil følgelig ha og har stor innvirkning på språkene verden over. Slutt å være en mørkeredd nordmann.

Endret av 007_008_007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo lese deg opp på kommaregler, avsnittsinndeling, setningsoppbygging, bruk av apostrof og kolon.

En med ditt skriftspråk fremstår ikke som belærende.

Anonymkode: 85871...0ce

Det er da en fordel av vedkommende ikke fremstår som belærende men kun informerende :-)

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan jo lese deg opp på kommaregler, avsnittsinndeling, setningsoppbygging, bruk av apostrof og kolon.

En med ditt skriftspråk fremstår ikke som belærende.

Anonymkode: 85871...0ce

:klo: Sikker på du har brukt "belærende" riktig her?

Anonymkode: 325a1...1fa

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at særskriving er irriterende. Samtidig så er dette det enkleste å unngå. Det er andre skriveregler som er langt vanskeligere å integrere.

Skriftspråket ditt er dessverre ganske dårlig, det er derfor jeg reagerer på innlegget ditt. Det er lite samsvar mellom din kritikk og dine prestasjoner. :) 

Anonymkode: 85871...0ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Illuminatum skrev:

Det er da en fordel av vedkommende ikke fremstår som belærende men kun informerende 🙂

Det hadde vært en fordel :) 

Anonymkode: 85871...0ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:klo: Sikker på du har brukt "belærende" riktig her?

Anonymkode: 325a1...1fa

Jeg bruker Ts sitt eget ord. Les deg opp!

Anonymkode: 85871...0ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, 007_008_007 said:

Hvorfor så redd for at ord og uttrykk fra andre språk blir en del av det norske språket? Generelt ser jeg denne frykten hos såkalte "patrioter" som misliker alt nytt. Joda, det norske språket må bevares. Men slik mange "patrioter" tenker blir det for dumt. Lik det eller ei, men engelsk er et verdensspråk og vil følgelig ha og har stor innvirkning på språkene verden over. Slutt å være en mørkeredd nordmann.

Det er vel ikke akkurat det han tar opp.

Anonymkode: 325a1...1fa

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker Ts sitt eget ord. Les deg opp!

Har jeg skrevet "les deg opp!" Seriøst? Så "lite glimt i øyet", og så humørløst, skriver jeg aldri;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, MortenMinstelønn skrev:

Har jeg skrevet "les deg opp!" Seriøst? Så "lite glimt i øyet", og så humørløst, skriver jeg aldri;)

Nei, det har du ikke skrevet.

Du bruker ordet «belærende» og jeg siterer deg på det. Da er det ikke jeg som skal for om ordet er brukt i rett sammenheng. Les igjen!

Anonymkode: 85871...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du bruker ordet «belærende» og jeg siterer deg på det. Da er det ikke jeg som skal for om ordet er brukt i rett sammenheng. Les igjen!

Jeg skrev: "Jeg mener virkelig ikke å virke belærende. Jeg har fullt opp av skrivefeil. Men jeg tar det ikke personlig hvis noen påpeker det. Jeg tar det til meg." 

Da skal man være en vriompeis for å dra det ut av kontekst. Enig?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker Ts sitt eget ord. Les deg opp!

Anonymkode: 85871...0ce

Hvor kan en lese seg opp på det TS skriver?

Anonymkode: e0e30...809

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo lese deg opp på kommaregler, avsnittsinndeling, setningsoppbygging, bruk av apostrof og kolon.

En med ditt skriftspråk fremstår ikke som belærende.

Anonymkode: 85871...0ce

 

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:klo: Sikker på du har brukt "belærende" riktig her?

Anonymkode: 325a1...1fa

 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker Ts sitt eget ord. Les deg opp!

Anonymkode: 85871...0ce

 

11 minutter siden, MortenMinstelønn skrev:

Har jeg skrevet "les deg opp!" Seriøst? Så "lite glimt i øyet", og så humørløst, skriver jeg aldri;)

Det dere sammenhengen nå...?

I en tråd om språk så bør man jo se den... Du misforstår helt, Ts

Kontekst er vesentlig...

Anonymkode: 85871...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det dere sammenhengen nå...?

Mener du "ser dere sammenhengen nå?"

Edit. Nei.

 

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler den på at det sklir inn:

-Ts skriver at ham ikke ønsker å være belærende.

-Jeg svarer at han ikke er belærende

-AB spør om jeg bruker ordet «belærende» rett

-Jeg informerer om at jeg bruker Ts egne ord

-Ts misforstår og det gjentar seg....

Anonymkode: 85871...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MortenMinstelønn skrev:

Mener du "ser dere sammenhengen nå?"

 

Ja. Vi er vel rause nok til å skille mellom tastefeil, autokorrigering og dårlig skriftspråk i en språkdebatt.

Anonymkode: 85871...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...