Gå til innhold

Vil et forhold mellom en veganer og en kjøtteter funke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tviler på at det hadde fungert for min del. Jeg er altfor glad i kjøtt samtidig som jeg ikke er glad i å lage mat, så jeg tror det at man hadde måttet lage flere retter til middag stadig vekk ville blitt et «styrete element» som la en demper på forholdet.

(Det er mye godt vegetarisk, men det er også mye av de grunnleggende ingrediensene jeg rett og slett ikke synes smaker godt, som bønner, kikerter, soya etc.) 

Anonymkode: f91d9...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har to venninner som er vegetarianere.  De klarer aldri å la være å belære meg om miljø og de stakkars dyrene.

Lager brekningslyder når jeg tilbereder middag med kjøtt osv.

Jeg lager aldri noe styr ut av at de er vegetarianere og lager mat som er tilpasset dem når de er på besøk.

Jeg tror kanskje damer er verre enn menn når det gjelder "misjoneringen"  Mulig jeg tar feil.

Hvis man bare klarer å spise det man vil uten noe videre snikksnakk så skulle det vel gått bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lenegullet skrev:

Jeg har to venninner som er vegetarianere.  De klarer aldri å la være å belære meg om miljø og de stakkars dyrene.

Lager brekningslyder når jeg tilbereder middag med kjøtt osv.

Jeg lager aldri noe styr ut av at de er vegetarianere og lager mat som er tilpasset dem når de er på besøk.

Jeg tror kanskje damer er verre enn menn når det gjelder "misjoneringen"  Mulig jeg tar feil.

Hvis man bare klarer å spise det man vil uten noe videre snikksnakk så skulle det vel gått bra.

Jeg har faktisk det helt motsatte inntrykket. Jeg kjenner veldig mange vegetarianere som er kvinner, ikke særlig mange menn. Men de mennene jeg har vært borti som er veganere/vegetarianere er gjerne veldig mye mer preachy enn kvinnene. Jeg hører aldri fra mine kvinnelige veganervenner at jeg ikke gjør nok som vegetarianer, men jeg kan telle på minst to hender hvor mange ganger en mannlig veganer har fortalt meg at jeg ikke gjør det bra nok, hvor halvveis jeg er, bør gå hele veien, stakkars kyrne fordi jeg drikker morsmelka til kalven, osv. 

Anonymkode: eee28...47f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit om slike par, der det fungerer fint. Lager ho middag, blir det veggismiddag. Han lager gjerne middag med kjøtt, men då med godt tilbehør som ikkje er i kontakt med kjøttet. 

Er dei ute, drar dei på restaurant som har godt vegetaralternativ.

Anonymkode: 4d6d9...541

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk det helt motsatte inntrykket. Jeg kjenner veldig mange vegetarianere som er kvinner, ikke særlig mange menn. Men de mennene jeg har vært borti som er veganere/vegetarianere er gjerne veldig mye mer preachy enn kvinnene. Jeg hører aldri fra mine kvinnelige veganervenner at jeg ikke gjør nok som vegetarianer, men jeg kan telle på minst to hender hvor mange ganger en mannlig veganer har fortalt meg at jeg ikke gjør det bra nok, hvor halvveis jeg er, bør gå hele veien, stakkars kyrne fordi jeg drikker morsmelka til kalven, osv. 

Anonymkode: eee28...47f

Da har vi forskjellige oppfatninger.  Men nå kjenner ikke jeg så mange mannlige vegetarianere heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres utrolig stressende ut, og ikke noe jeg kunne ha sett for meg selv. Tror også det er stor forskjell mellom å ha et par bestående av en veganer/kjøtteier og en vegetarianer/kjøtteter. Jeg spiser selv noen vegetariske middager, men veganske er noe helt annet synes jeg. Når kjøtteteren lager middag så er det selvsagt ikke vanskelig å sørge for at tilbehøret, som veganeren kan spise, ikke kommer borti kjøttet. Men middagen burde jo også være en fullverdig middager for veganeren, men alt av proteiner som trengs osv.? Og hva gjør man så når man kanskje en gang får barn? 

Så da har man stresset med å ofte skulle lage to middager, og komplikasjoner i middagsbesøk... Selv liker jeg også å lage mat, og hadde nok synes det var litt kjipt at kjæresten aldri smakte på mine nydelige kyllingretter...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Miah said:

 Og hva gjør man så når man kanskje en gang får barn? 

Vi har barn. Null problem. Barna spiser det de vil spise. Hovedvekten av maten i huset er vegansk, men de velger hva de vil spise. Far lager gjerne kjøtt/fisk ved siden av noen middager som de kan spise. Barna velger det som regel ikke, men det er helt opp til dem. Maten jeg lager inneholder det de trenger av næring uten kjøttet/fisken i utgangspunktet. 

Vi spiser ikke noe særlig brødmat fordi vi ikke er glad i det. Frokost/kveldsmat er som regel havregrøt/granola/bananpannekaker/smoothie. Vegansk og næringsrikt. Far og barn spiser omelett hver søndag til frokost.

De spiser brød med det samme pålegget som alle andre i barnehagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja tror du et forhold mellom en veganer og en ikke-veganer vil funke i lengden. Eller vil forskjellen i matveien bli et mulig irritasjonsmoment, som sakte men sikkert ødelegger forholdet?

Anonymkode: f4272...abe

Hva tenker en veganer om å tungekysse med en som nettopp spiste en saftig biff...?

Anonymkode: ee2e7...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig an på personene. For min del ville det ikke funket. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vil det funke mellom en kjøttetende rovdyrmann og en søt, uskyldig planteeter. 

Anonymkode: 6944f...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er altetende og jeg tror ikke jeg hadde fikset et nært forhold med en veganer. Som mange veganere sier er det ikke bare et kosthold, men et levesett. Jeg har inntrykk av at mange har veganisme som en altoppslukende hobby, og det er et liv jeg ikke ønsker for mine barn.

 

Må bli nei fra min side.

Anonymkode: 88db7...e2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at det hadde fungert for min del. Jeg er altfor glad i kjøtt samtidig som jeg ikke er glad i å lage mat, så jeg tror det at man hadde måttet lage flere retter til middag stadig vekk ville blitt et «styrete element» som la en demper på forholdet.

(Det er mye godt vegetarisk, men det er også mye av de grunnleggende ingrediensene jeg rett og slett ikke synes smaker godt, som bønner, kikerter, soya etc.) 

Anonymkode: f91d9...376

Jeg synes det er STOR forskjell på veganere og vegetarianere. Vegetarianerene har jo beholdt mange gode ingredienser som igjen gir gode retter. Har også inntrykk av at sistnevnte ikke har samme forkynnelsestrangene som veganere ofte har.

Anonymkode: 88db7...e2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Maude said:

Vi har barn. Null problem. Barna spiser det de vil spise. Hovedvekten av maten i huset er vegansk, men de velger hva de vil spise. Far lager gjerne kjøtt/fisk ved siden av noen middager som de kan spise. Barna velger det som regel ikke, men det er helt opp til dem. Maten jeg lager inneholder det de trenger av næring uten kjøttet/fisken i utgangspunktet. 

Vi spiser ikke noe særlig brødmat fordi vi ikke er glad i det. Frokost/kveldsmat er som regel havregrøt/granola/bananpannekaker/smoothie. Vegansk og næringsrikt. Far og barn spiser omelett hver søndag til frokost.

De spiser brød med det samme pålegget som alle andre i barnehagen. 

Ja, jeg viler ikke på at veganere også kan spise næringsrike måltider. Men jeg ser jo for meg at det at den ene er veganer og den andre spiser kjøtt kan bli enda mer et "problem" for noen par når de får barn. Hva gjør dere med den ekstra fisken/kjøttet når barna deres velger det bort? Blir det fars restemat dagen etter? Høres ut som om dere har en grei ordning, men det er nok veldig mange som hadde valgt bort en mulig partner med et annet matsyn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er jeg vegetarianer og samboer spiser kjøtt. Mange middager er lette å fjerne kjøttet fra uten at retten blir ødelagt, som f.eks taco, pizza, Spaghetti, lapskaus osv. Vi spiser ofte middager hvor det ikke blir noe ekstra styr av at den ene ikke spiser/spiser kjøtt. Når vi lager pizza, lager vi f.eks halve med kjøtt og halve uten. Ingen av oss prøver å overbevise den andre om å spise annerledes, så da funker det veldig fint. 

Anonymkode: 088f8...605

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vil funke så lenge det er en såkalt ikke-misjonerende veganer.

Hvis det er av den ideologiske, misjonerende typen så vil det IKKE fungere.

Anonymkode: 5598b...5b3

Og samtidig om kjøtteteren ikke er av den typen som konstant må mase om hvor naturlig det er å spise kjøtt, hvor dumt det er å være veganer, hvor viktig det er å få i seg kjøtt, hvor kjipt det er med mat uten kjøtt osv... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Miah said:

Ja, jeg viler ikke på at veganere også kan spise næringsrike måltider. Men jeg ser jo for meg at det at den ene er veganer og den andre spiser kjøtt kan bli enda mer et "problem" for noen par når de får barn. Hva gjør dere med den ekstra fisken/kjøttet når barna deres velger det bort? Blir det fars restemat dagen etter? Høres ut som om dere har en grei ordning, men det er nok veldig mange som hadde valgt bort en mulig partner med et annet matsyn. 

Han spør hvem som vil ha før han tilbereder. Men ja, jeg forstår at det kan være kilde til konflikt hos noen. Syns bare det er viktig at det informeres om at det kan gå helt fint også ☺️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker en veganer om å tungekysse med en som nettopp spiste en saftig biff...?

Anonymkode: ee2e7...875

Hørte en veganer som påstå at han kjente det smakte kjøtt im han ga oralsex til en dame som hadde spist kjøtt. 

Anonymkode: d318a...b97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke selve forskjellen i matveien som blir problemet, men motivasjonen som ligger bak. Hvis kjøtteteren tenker at veganere bare er en gjeng med idioter som bør spise mer kjøtt kommer det ikke til å fungere. Akkurat det samme hvis veganeren ser ned på de som spiser kjøtt og tenker de ikke bryr seg om klima eller dyrevelferd

Anonymkode: 8eaa2...d13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Rein er veganer og gift med Lars Monsen som er kjøtteter. Ser ut til å funke bra😊

Anonymkode: e6a5b...9bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg veganer, men jeg er vegetarianer. Jeg har en venninne som alltid sier «du trenger jo ikke være vegetarianer i dag» og «kjøttet er jo allerede dødt» når vi skal møtes eller er på ferieturer sammen. Dette er veldig irriterende og jeg opplever det som respektløst. 

I et forhold er det vitkig for meg at begge to har respekt for hverandres valg. Jeg dater nå en veganer og vi har det me moro med å prøve ut nye oppskrifter sammen. Tidligere har jeg datet menn som spiser kjøtt og det hsr aldri vært et problem. Vi lagde middager med erstatning for kjøtt og begge spiste lik rett eller at han lagde seg et kjøttstykke i tillegg til det andre. Det er viktig for meg at begge to respekterer hverandre. 

Jeg personlig forstår ikke hvordan man kan føle på et «kjøttsug», assa at man MÅ ha kjøtt. 

Anonymkode: 98998...b95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...