Gå til innhold

Vil et forhold mellom en veganer og en kjøtteter funke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja tror du et forhold mellom en veganer og en ikke-veganer vil funke i lengden. Eller vil forskjellen i matveien bli et mulig irritasjonsmoment, som sakte men sikkert ødelegger forholdet?

Anonymkode: f4272...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil funke så lenge det er en såkalt ikke-misjonerende veganer.

Hvis det er av den ideologiske, misjonerende typen så vil det IKKE fungere.

Anonymkode: 5598b...5b3

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil funke så lenge det er en såkalt ikke-misjonerende veganer.

Hvis det er av den ideologiske, misjonerende typen så vil det IKKE fungere.

Anonymkode: 5598b...5b3

Enig! Det gjelder motsatt vei også. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ja ser litt for meg en type situasjon som denne:

Jeg har bestemt meg for å overaske med god mat, drikke og kos en lørdag kveld. Jeg lager 2 forskjellige retter. En bønnesteik osv , og stekt indrefile osv til meg. Mens vi spiser før jeg høre. Så koselig at du overasket meg med middag, denne bønnesteiken var virkelig god. Hvorfor laget du ikke bare en til deg selv og?....istede for å spise et uskyldig dyr (så lavt at jeg ikke hører).

Anonymkode: f4272...abe

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et vennepar som er vegetarianer og kjøtteter, og de plager vettet av andre med det😂 tror det funker fint hos dem, de lager hver sin middag, eller så steiker hun kjøtt til han mens hun lager noe annet til seg selv. Men i selskaper så er det et lite stressmoment, og hvis vi skal noe så må vi alltid avklare med henne på forhånd (vegetarianeren). Og så går det i glemmeboka til noen og så blir hu sittende å spise noe kjedelig dritt, f.eks salatblader, så syns alle synd på henne. 

Anonymkode: d0395...a3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde ikke fungert for meg.

Vegetarianer, ja, men ikke veganer.

Jeg forstår ikke det valget, rett og slett.. Vi ville ikke passet sammen pga ulikt verdisyn og av praktiske hensyn...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på. Jeg kunne sikkert vært kjæreste, om det ikke var en misjonerende veganer. Men jeg kunne ikke vært samboer.

Jeg hadde ikke giddet å lagd to middager om dagen, eller tatt hensyn til veganere i alt som har med mat å gjøre. Da hadde veganeren i så fall måtte lagd sin egen mat.

Jeg hadde heller ikke giddet å hørt på klaging og mas når jeg hadde spist min mat. Nå er det nok mine egne fordommer som slår inn, ut i fra hva jeg har hørt ulike veganere har uttalt seg om mennesker som spiser animalske produkter, ser jeg gjerne for meg at jeg i det minste ville fått noen nedsettende blikk der jeg hadde gaflet i meg animalske produkter. 

Det er ikke det at jeg på død og liv må ha kjøtt til ethvert måltid, men jeg spiser animalske produkter stort sett daglig. Det ville blitt slitsomt å måtte kombinert med et vegansk kosthold. 

Jeg kunne nok vært samboer med en vegetarianer, men ikke veganer.

Anonymkode: e3dda...248

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veganer, samboeren min er ikke. Det er ikke noe problem så lenge man respekterer hverandre. Nå spiser gjerne samboeren vegansk mat til middag da.

Anonymkode: 127c8...db0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vegetarianer og typen spiser kjøtt. Det fungerer fint, dog spiser han jo for det mest vegetarisk hjemme med mindre vi lager noe der man naturlig kjøper flere av noe f.eks. grillmat. 

Det er mye god vegetarmat så han lider ingen nød og klager ikke. 

Anonymkode: 68a51...595

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null problem. Jeg er veganer, mannen er ikke. Vi spiser stort sett det samme til middag, han steker seg bare hva enn han vil ha til ved siden av. 

Skjønner ikke hvor alle dere som snakker om misjonerende veganere har det fra. Tror dere at folk som debatterer på nettet er like «på» i virkeligheten? Som veganer opplever jeg HVER DAG at kjøttetere som skal fortelle meg hva som er galt med kostholdet mitt. Blir dere bombardert av veganere som angriper kostholdet deres i virkeligheten hver dag? Neppe.

Så istedenfor å polarisere debatten ytterligere burde konklusjonen være at et forhold mellom en veganer og en kjøtteter fungerer helt fint om begge parter har normal folkeskikk og respekt for hverandre.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de ikke er militante skal det da ikke være boe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Maude skrev:

Skjønner ikke hvor alle dere som snakker om misjonerende veganere har det fra. Tror dere at folk som debatterer på nettet er like «på» i virkeligheten? Som veganer opplever jeg HVER DAG at kjøttetere som skal fortelle meg hva som er galt med kostholdet mitt. Blir dere bombardert av veganere som angriper kostholdet deres i virkeligheten hver dag? Neppe.

Har møtt mange hyggelige veganere, men også dessverre en del av den misjonerende typen som live kaller fremmede for mordere osv. 

Anonymkode: a53f4...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg følger et kjærestepar på instagram som har gått ned mye i vekt begge to (de var ikke sammen under vektnedgangen), og mannen er kjøttspiser mens kvinnen er veganer. De har null problem med det. Det viktigste er å respektere hverandres valg, og ikke prøve å påvirke hverandre til å endre mening.

Anonymkode: 94760...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man har respekt for hverandres valg så vil jeg tro det fungerer helt greit. Det er klart det ikke vil fungere hvis den ene skal hakke på den andre hele tiden eller prøve å overbevise den andre om å gjøre som en selv gjør. 

Sånn rent praktisk sett, så er jeg selv samboer med en som har ganske omfattende matallergier og det er mye han ikke kan spise. Jeg spiser selvsagt disse tingene (unntatt det han er hyperallergisk mot, fordi det blir litt vel stor risk for at han likevel skal få i seg noe når vi har ett kjøkken der begge holder på). Da tilpasser vi oss jo det, som regel ved å lage en middag med flere ulike tilbehør. Ikke noe problem hvis man vil få det til! 

Anonymkode: fa8c5...135

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært vegetarianer siden jeg var 13, og har aldri vært sammen med en annen veggis. Ene forholdet varte i 1,5 år, andre i 3 år (ble samboere etter 1,5), tredje i 7 år (samboere etter 1år), og typen min nå har jeg vært sammen med i ca 10 måneder (bor ikke sammen). Det har aldri vært et problem at de spiser kjøtt, og de har alle respektert meg og mitt livssyn. Det varierte litt om det ble kjøtt til middagen eller ikke, men som oftest ble noe vegetar laget, og så kjøtt ved siden av hvis det var ønsket fra ham. Aldri vært et problem. Forholdene gikk ikke i vasken fordi jeg var preachy, og heller ikke fordi de har presset meg og vist liten forståelse for min livsstil. 

Jeg har et vennepar hvor hun er veganer og han pescetarianer, og det fungerer bra mellom dem og. De fikk sitt første barn for tre år siden, og prøver nå på sitt andre. Alt handler om å respektere den andres verdier, og skape et liv sammen. 

Anonymkode: eee28...47f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min vegetar-datter har en kjøttetende samboer og det fungerer helt glimrende. De spiser som regel vegetariske middager begge to, men samboeren spiser noe kjøtt ellers. Ingen av dem som klager på opplegget :) 

Anonymkode: aeec1...af7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt

Ja tror du et forhold mellom en mann og en kvinne vil funke i lengden. Eller vil forskjellen i personlighet bli et mulig irritasjonsmoment, som sakte men sikkert ødelegger forholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gå fint, så lenge de respekterer hverandre.

Jeg er singel og vegetarianer, og jeg blir helt oppgitt, over alt mulig rart mannfolk jeg dater, kaller meg. Og tror de virkelig jeg blir imponert over at de kaller med mindre pene ting, og rakker ned på mitt valg. For meg er det et ikke tema, og jeg respekterer de som spiser kjøtt. Men da får de og respektere meg og mitt valg. 

Anonymkode: 1ce2a...921

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kunne jeg ikke helt sett for meg det. Jeg driver med jakt og fiske i stor grad og vil ha (og har) en partner som også driver med det. Jeg kan ikke spise særlig med plantebasert mat fordi jeg ikke tåler det, så da måtte vi eventuelt laget middag hver for oss hver dag. Jeg liker å kunne lage og spise samme mat. 

Anonymkode: a4cf9...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...