Gå til innhold

Vil et forhold mellom en veganer og en kjøtteter funke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Dævendøtte
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja tror du et forhold mellom en veganer og en ikke-veganer vil funke i lengden. Eller vil forskjellen i matveien bli et mulig irritasjonsmoment, som sakte men sikkert ødelegger forholdet?

Anonymkode: f4272...abe

Null problem for oss i hvert fall. Her i huset spiser han alt jeg lager og er superfornøyd med det. Helsa og vekta har blitt bedre, noe han setter pris på. Og som han sier, så lenge maten er god og han blir mett er det null problem å spise vegansk. 

Når vi er ute, spiser han det han har lyst på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det trenger ikke å være et problem slik jeg ser det. Er jo bare å lage veganske retter også lager du noe fisk,kjøtt etc. for den som vil ha det i samsvar med resten. høres lett ut for min del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke veganer lenger (vegetarianer nå), men var før. Det har aldri vært noe problem for meg og mannen, selv om han er en type som egentlig hater frukt og grønt, og spiser primært kjøtt og karbohydrater. Vi lager bare enten ulike måltider, eller retter hvor han kan legge til kjøtt om han ønsker (pasta-retter, wok, taco...). Det funker med det meste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner et par hvor hun er veganer og han er kjøtteter, det er null stress for dem. Før de ble sammen var han en sånn «bacon er livet»-fyr som ELSKET kjøtt og mente man ikke kan kalle noe uten kjøtt for et måltid. Men etter de flyttet sammen og han faktisk smakte på ordentlig vegansk mat har han totalt endret mening, og nå spiser han tilnærmet vegansk selv også, velger vegansk når han skal lage middag til kompiser osv. Han spiser kjøtt ute eller på besøk og sånt, men ellers ikke. Han sier også at endringen i kostholdet har hjulpet mye på formen og har gjort ham til en bedre idrettsutøver.

Jeg er ikke veggis, men prøver å få kjæresten med på å kutte kjøttinntaket av helse- og miljømessige årsaker. Det går sånn halvveis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg personlig forstår ikke hvordan man kan føle på et «kjøttsug», assa at man MÅ ha kjøtt. 

Anonymkode: 98998...b95

Det er nok til dels smak, men også om å få i seg protein og fett. Fordelen og ulempen er at særlig vegansk mat ofte er mager og at man må spise mye mat vs et kjøttstykke som metter raskt. 

Anonymkode: a53f4...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Clefable said:

Nå er jeg ikke veganer lenger (vegetarianer nå), men var før. Det har aldri vært noe problem for meg og mannen, selv om han er en type som egentlig hater frukt og grønt, og spiser primært kjøtt og karbohydrater. Vi lager bare enten ulike måltider, eller retter hvor han kan legge til kjøtt om han ønsker (pasta-retter, wok, taco...). Det funker med det meste. 

Vegetarianer er nå en ting, men veganer synes jeg er litt verre. Ikke ost, melk, honning, egg... Har smakt en del veganeralternativer, men synes ikke det er noe som kan måle seg med ost og melk. 

Anonymkode: 15f6f...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del hadde det nok ikke vært et problem i det heletatt å være sammen med en veganer. Jeg respekterer synet de har, og synes vegansk mat kan være veldig godt så ser ikke problemet.

Så lenge man respekterer hverandre er det mye som fungerer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veganer, han er omni, vi har 3 barn og har ingen problemer. 

Vi er riktignok både smidige og fornuftige og har stor respekt for hverandre - kan hende det hjelper! :ler:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm ja ser litt for meg en type situasjon som denne:

Jeg har bestemt meg for å overaske med god mat, drikke og kos en lørdag kveld. Jeg lager 2 forskjellige retter. En bønnesteik osv , og stekt indrefile osv til meg. Mens vi spiser før jeg høre. Så koselig at du overasket meg med middag, denne bønnesteiken var virkelig god. Hvorfor laget du ikke bare en til deg selv og?....istede for å spise et uskyldig dyr (så lavt at jeg ikke hører).

Anonymkode: f4272...abe

Haha, herregud, for en passiv-aggressiv person du drømmer opp der! Sånn går det jo ikke an å oppføre seg hvis man vil være i forhold.

Jeg er riktig nok ikke veganer, men vegetarianer som har laktoseintoleranse (så, ganske likt i grunn), og mannen min liker fisk og kjøtt. Det har virkelig aldri vært noe problem. Upraktisk noen ganger? ja. Kjedelig å ikke dele alle matopplevelser? Tja. Men problem? Virkelig ikke. 

Anonymkode: 6dc46...e11

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg syns kresenhet i matveien er turn off uansett. Det gjelder ikke allergier/intoleranser da, det kan man ikke noe for.

Anonymkode: 038ee...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja tror du et forhold mellom en veganer og en ikke-veganer vil funke i lengden. Eller vil forskjellen i matveien bli et mulig irritasjonsmoment, som sakte men sikkert ødelegger forholdet?

Anonymkode: f4272...abe

Par fra ulike kulturer/religioner har statistisk høyere sjanse for brudd enn de fra samme religion/kultur. Så sjansen for brudd er stor.

Anonymkode: 7d99f...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Maude skrev:

Skjønner ikke hvor alle dere som snakker om misjonerende veganere har det fra. Tror dere at folk som debatterer på nettet er like «på» i virkeligheten?

Jeg kan bare snakke for meg og min personlige opplevelse med de veganerne jeg har hatt personlig kontakt med er at de helt klart har vært misjonerende. Jeg er fra Vestlandet og kjenner igjen en misjonær på 100 meters avstand og jeg kan ikke fordra misjonærer uansett religion.

Anonymkode: 7d99f...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne fungert fint for meg, så lenge jeg ikke måtte se sånn grusom propaganda om dyr på slakteriene. Jeg kunne spist deilige vegetarretter han laget hjemme, og fois gras og biff utenfor huset en sjelden gang i blant. Ser for meg at han hadde laget grønne smoothier til meg hver dag. Namnam. Og tenk så radmager jeg kunne blitt!

Anonymkode: 458a6...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om overskriften er på bordet for valg av forholdet, tenker jeg at forholdet ikke er liv laga fra starten av....

Anonymkode: 78e7c...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veganer. Ser ikke problemet. Nå er det jo sånn at det eneste jeg ønsker er å leve et helt normalt liv, bare med vegansk mat. Jeg har til gode å møte en vegansk mann jeg ikke synes er teit da, så litt hyklersk er jeg. 

Anonymkode: 60d84...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, FantasDick skrev:

Jeg er veganer, han er omni, vi har 3 barn og har ingen problemer. 

Vi er riktignok både smidige og fornuftige og har stor respekt for hverandre - kan hende det hjelper! :ler:

Hva sa du han var? ... omni?

Anonymkode: 7d99f...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sa du han var? ... omni?

Anonymkode: 7d99f...9fa

Haha, beklager! :fnise: Vi er vant til å bruke "omni" for omnivorer her i huset, altså altetere som spiser både planter og kjøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

For min del kunne jeg ikke helt sett for meg det. Jeg driver med jakt og fiske i stor grad og vil ha (og har) en partner som også driver med det. Jeg kan ikke spise særlig med plantebasert mat fordi jeg ikke tåler det, så da måtte vi eventuelt laget middag hver for oss hver dag. Jeg liker å kunne lage og spise samme mat. 

Anonymkode: a4cf9...2b2

Dama mi er vegetarianer, og hun har lyst til å bli med meg på jakt. Hun er i mot industrielt husdyrhold, men har ingen problemer med vilt, og kunne godt spist kjøtt fra et dyr hun har skutt selv. Folk er forskjellige, og har ulik motivasjon for det de gjør. 

For meg går det greit å være sammen med en vegetarianer, så lenge hen er avslappet med det. Veganer derimot blir for sært, både praktisk og fordi ideologien hverken er bærekraftig eller rasjonell. 

Anonymkode: f06b9...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil funke så lenge veganeren ikke har et religiøst forhold til mat.

Anonymkode: 72bfd...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2019 den 13.12, Lenegullet skrev:

Jeg har to venninner som er vegetarianere.  De klarer aldri å la være å belære meg om miljø og de stakkars dyrene.

Lager brekningslyder når jeg tilbereder middag med kjøtt osv.

Jeg lager aldri noe styr ut av at de er vegetarianere og lager mat som er tilpasset dem når de er på besøk.

Jeg tror kanskje damer er verre enn menn når det gjelder "misjoneringen"  Mulig jeg tar feil.

Hvis man bare klarer å spise det man vil uten noe videre snikksnakk så skulle det vel gått bra.

Det er ikke venninner. 

Anonymkode: 72bfd...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...