Gå til innhold

Legen forstår ikke diagnosen, hvordan få fortgang i behandlingen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Den er basert på blodprøvehistorikken min som jeg alltid har fått høre at alle prøver var helt fine, men det viste seg ikke å være riktig fordi kalsium er alltid forhøyet og jeg har historikk med beinbrudd, jeg har også episoder med høyt blodtrykk og rar hjerterytme. Jeg røper ikke selve diagnosen ennå for det hadde jo vært litt gøy å se om det er flere som klarer å komme til samme konklusjon her og overgå fastlegen min. 

Jeg har sykdommen og diagnostisert den på egen hånd og det er helt riktig at legene ligger langt bak foreløpig. Dessverre så bryr ikke sykdommer seg om leger vet om den eller ikke, den går sin gang uansett den. 

Anonymkode: 96284...b60

Med mindre du med viten og vilje prøver å erte på deg folk og avspore din egen tråd så bør du dempe begrepsbruken og slutte å si at du har diagnostisert deg selv, for det har du ikke, og det kan du ikke.

Jeg kan godt skjønne at fastlegen også tenker at du har hørt litt for mye på Dr. Google når du bare kommer og sier at du har ditt eller datt, du må legge frem alt og begrunne det grundig.

 

Anonymkode: 83919...3a6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 said:

Fysisk eller psykisk lidelse?

Fysisk.

Anonymkode: 96284...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Den er basert på blodprøvehistorikken min som jeg alltid har fått høre at alle prøver var helt fine, men det viste seg ikke å være riktig fordi kalsium er alltid forhøyet og jeg har historikk med beinbrudd, jeg har også episoder med høyt blodtrykk og rar hjerterytme. Jeg røper ikke selve diagnosen ennå for det hadde jo vært litt gøy å se om det er flere som klarer å komme til samme konklusjon her og overgå fastlegen min. 

Anonymkode: 96284...b60

Hyperparathyreoidisme?

Har du målt PTH siden du har forhøyet kalsium?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært syk i mange år og endelig funnet ut hva som er galt med meg og jeg har stilt diagnosen, men så er jo problemet at legen min ikke er god nok til å se det samme så han vil ikke henvise meg videre til der jeg kan ta den positive prøven for tilstanden. Jeg har jo nå endret fastlege, men jeg må jo vente helt til neste måned før jeg kan bruke den nye fastlegen så hvis den nye legen også mangler kompetansen som trengs for videre behandling kan dette ta veldig lang tid. Er det noe jeg kan gjøre for å få dette til å gå raskere?

Anonymkode: 96284...b60

Har ikke lest de andre svarene du har fått. Du har selv funnet ut hva som feiler deg,nå er det  ikke slik at 'egen diagnose' alltid stemmer overens med faktisk diagnose.Å vente en måned før man konsultere en ny lege, er ikke lang tid. Du må nok være mer tålmodig :)Om du ønsker raskere undersøkelser,svar,behandling,må du ta kontakt med privat lege,hvilket er kostbart.Ikke sikkert at de kan hjelpe deg raskere heller.

Jeg vil gi deg et tips om at man ikke bør gå utifra at legen mangler kompetanse fordi om denne ikke er enig i den diagnosen du selv har stilt. Uansett,lykke til og god bedring! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Med mindre du med viten og vilje prøver å erte på deg folk og avspore din egen tråd så bør du dempe begrepsbruken og slutte å si at du har diagnostisert deg selv, for det har du ikke, og det kan du ikke.

Jeg kan godt skjønne at fastlegen også tenker at du har hørt litt for mye på Dr. Google når du bare kommer og sier at du har ditt eller datt, du må legge frem alt og begrunne det grundig.

 

Anonymkode: 83919...3a6

Jeg er den eneste hittil som har klart å diagnosere tilstanden og håper snart noen leger klarer det også. Ser ut som selveste @Ulven klarte det også. PTH er testen fastlegen ikke vil henvise meg videre til. 

Anonymkode: 96284...b60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også lurer på om det er hyperparathyreodisme (forhøyet aktivitet i bikjoldbruskkjertlene) du sikter til... men hvorfor du nevner historikk med beinbrudd relatert til dette forstår jeg ikke... da virker nesten immobilitet mer riktig 

Anonymkode: d75db...7ea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg også lurer på om det er hyperparathyreodisme (forhøyet aktivitet i bikjoldbruskkjertlene) du sikter til... men hvorfor du nevner historikk med beinbrudd relatert til dette forstår jeg ikke... da virker nesten immobilitet mer riktig 

Anonymkode: d75db...7ea

Benbrudd tross høye kalsiumnivåer, tipper jeg.

Anonymkode: 83919...3a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er den eneste hittil som har klart å diagnosere tilstanden og håper snart noen leger klarer det også. Ser ut som selveste @Ulven klarte det også. PTH er testen fastlegen ikke vil henvise meg videre til. 

Anonymkode: 96284...b60

Da er fastlegen bare vrang etter min mening. Dette er ikke en uvanlig test å utføre. Jeg tar den en gang i året for å sjekke at min hypoparathyreoidisme er stabil. 

Gå privat og få en grundig utredning og viser resten av prøvene at det er mistanke om hyperparathyreoidisme, skal du henvises til spesialist.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du mener du har mer kunnskap om sykdom enn legen? 

Anonymkode: 8885c...761

Fastlegen er en generalist, og har derfor ganske begrenset kunnskap om de mer uvanlige sykdommene. Tror ikke det er så uvanlig at pasienter har mer kunnskap om «sin» sykdom enn fastlegen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er den eneste hittil som har klart å diagnosere tilstanden og håper snart noen leger klarer det også. Ser ut som selveste @Ulven klarte det også. PTH er testen fastlegen ikke vil henvise meg videre til. 

Anonymkode: 96284...b60

Å ha lett forhøyet kalsium er ikke det samme som å ha hyperparathyreoidisme. Jeg tipper du googlet, og så er det den første diagnosen som kom opp. Det er også mulig for legen å sjekke andre blodprøver som gjerne tas i samme slengen, og som vil ha utslag dersom du skulle hatt en slik diagnose (men det vet du vel, du som kan alt om dignostisering). Tipper disse prøvene er normale, og derfor er det ikke aktuelt å gå videre med den utredningen du grunnløst vil ha. Strengt tatt skulle din historitkk med beinbrudd tilsi at du har for lite kalsium og således ingen overproduksjon, så den sammenhengen du har hengt deg opp i der er gal. Pasienter kan heldivis ikke kreve hva de vil ut fra hva de klarer å google, hypokondri koster helsevesenet mye. 

Anonymkode: 8b372...aed

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det ligger mer bak mer enn hva du skriver. Som andre sier, PTH er en normal test å ta dersom avvikende kalsiumprøve og symptomer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du ikke har kreft?

Det er visst vanlig med forhøyede kalsiumnivåer i blodet når man har kreft, i følge Dr. Google.

Anonymkode: 83919...3a6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Å ha lett forhøyet kalsium er ikke det samme som å ha hyperparathyreoidisme. Jeg tipper du googlet, og så er det den første diagnosen som kom opp. Det er også mulig for legen å sjekke andre blodprøver som gjerne tas i samme slengen, og som vil ha utslag dersom du skulle hatt en slik diagnose (men det vet du vel, du som kan alt om dignostisering). Tipper disse prøvene er normale, og derfor er det ikke aktuelt å gå videre med den utredningen du grunnløst vil ha. Strengt tatt skulle din historitkk med beinbrudd tilsi at du har for lite kalsium og således ingen overproduksjon, så den sammenhengen du har hengt deg opp i der er gal. Pasienter kan heldivis ikke kreve hva de vil ut fra hva de klarer å google, hypokondri koster helsevesenet mye. 

Anonymkode: 8b372...aed

Hvis du hadde kunnskap om tema så hadde du vist at kalsium ikke er noe kroppen kan produsere. 

Anonymkode: 96284...b60

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Strengt tatt skulle din historitkk med beinbrudd tilsi at du har for lite kalsium og således ingen overproduksjon, så den sammenhengen du har hengt deg opp i der er gal.

Kalsium som kan måles i blodet, må komme fra et sted. Ved hyperparathyreoidisme frigjøres kalsium fra knoklene, derav risikoen for beinskjørhet.

Greit nok at TS ikke skal diagnostisere seg selv, men du kan heller ikke tilbakevise hennes begrrunnelser med "sunn fornuft" som ikke er medisinsk fundert.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er basert på blodprøvehistorikken min som jeg alltid har fått høre at alle prøver var helt fine, men det viste seg ikke å være riktig fordi kalsium er alltid forhøyet og jeg har historikk med beinbrudd, jeg har også episoder med høyt blodtrykk og rar hjerterytme. Jeg røper ikke selve diagnosen ennå for det hadde jo vært litt gøy å se om det er flere som klarer å komme til samme konklusjon her og overgå fastlegen min. 

Jeg har sykdommen og diagnostisert den på egen hånd og det er helt riktig at legene ligger langt bak foreløpig. Dessverre så bryr ikke sykdommer seg om leger vet om den eller ikke, den går sin gang uansett den. 

Anonymkode: 96284...b60

POTS? 

Anonymkode: 27aa8...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Å ha lett forhøyet kalsium er ikke det samme som å ha hyperparathyreoidisme. Jeg tipper du googlet, og så er det den første diagnosen som kom opp. Det er også mulig for legen å sjekke andre blodprøver som gjerne tas i samme slengen, og som vil ha utslag dersom du skulle hatt en slik diagnose (men det vet du vel, du som kan alt om dignostisering). Tipper disse prøvene er normale, og derfor er det ikke aktuelt å gå videre med den utredningen du grunnløst vil ha. Strengt tatt skulle din historitkk med beinbrudd tilsi at du har for lite kalsium og således ingen overproduksjon, så den sammenhengen du har hengt deg opp i der er gal. Pasienter kan heldivis ikke kreve hva de vil ut fra hva de klarer å google, hypokondri koster helsevesenet mye. 

Anonymkode: 8b372...aed

PTH trekker kalsium ut fra knoklene og dermed kan man bli skjør og brekke ben. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker said:

POTS? 

Anonymkode: 27aa8...def

Fasiten er hyperparathyreoidisme.

Anonymkode: 96284...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvilken diagnose har du stilt? Er den sjelden?

Anonymkode: 69e1c...981

Jeg stilte hyperparathyreoidisme og sykdommen er i utgangspunktet ikke spesielt sjelden, men den er veldig uvanlig i min aldersgruppe. 

Anonymkode: 96284...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke symptomer har du egentlig sånn til dagen? De skriver vært "syk i mange år" men viser bare til episoder med med rare ting liksom? 

Med mindre du tror det kan bli akutt, er det vel mest pris-gunstig å prøve med ny lege.

Min lege og også svært gniten på tester og har akkurat forårsaket at jeg ble gående et halvt år med noe som skulle vært medisinert for lengst. Så jeg mener at folk som stoler 100% på leger er helt idiot. Den type naivitet kan man dø av. Dr Google er bedre enn mange leger her i landet..

Anonymkode: 74024...ede

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du hadde kunnskap om tema så hadde du vist at kalsium ikke er noe kroppen kan produsere. 

Anonymkode: 96284...b60

Men du med din gode diagnostiseringskunnskap vet da vel at kroppen kan frigi kalsium fra skjelettet? Og at det er flere tilstander som kan gi forskyvning i kalsium, ikke bare hyper/hypoparatyreoidisme? Og at det kan være selvpåført bl.a gjennom medikamenter?

21 minutter siden, Ulven skrev:

PTH trekker kalsium ut fra knoklene og dermed kan man bli skjør og brekke ben. 

 

Da kan det vises på andre prøver enn bare kalsium, det er det du og ts sliter litt med å forstå. Hyperkalsemi grunnet sykdom påvirker nemlig andre organsystem og andre blodprøver enn kun pth og kalsium. Og så er det nok MYE her ts ikke sier noe om, som legen hennes har tatt medi begrunnelsen.

Anonymkode: 8b372...aed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...