Gå til innhold

Legen forstår ikke diagnosen, hvordan få fortgang i behandlingen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stilte hyperparathyreoidisme og sykdommen er i utgangspunktet ikke spesielt sjelden, men den er veldig uvanlig i min aldersgruppe. 

Anonymkode: 96284...b60

Leste om det nå og det trenger jo ikke være Hyperparathyreoidisme i det hele tatt..

det kan være utbrenthet, angst, depresjon, migreneanfall, hormoner... mulighetene er mange så å stå så bastant på det du har kommet frem til ville nok ikke jeg ha vært.. og hvordan har du fått målt deg selv frem til dette? 

Anonymkode: 36f80...dcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet om flere som ikke fikk diagnose, noen gikk privat og fikk da diagnoser. Det er snakk om fysiske sykdommer som kan påvises ved prøver, pasientene var da syke, men legen hørte ikke på dem. En av de ble til og med sendt til psykolog for å utrede om hypokinderi, men han hadde også fysisk sykdom som han fikk diagnose på etter over 10 år. 

Kanskje ts innbiller seg sykdommen, kanskje ikke, men det er opp til legene å avgjøre. Ser ikke hvorfor vi ikke skal svare på ts sitt spørsmål. Det er mange sykdomsgrupper som i snitt oppsøker flere leger før de får diagnosen sin. 

Anonymkode: 3cd81...098

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde etter mange år selv en teori, som jeg gikk til legen med og som legen var enig i at det var hold i å undersøke.

Du kaller vel det selvdiagnostisering også.

Anonymkode: 83919...3a6

Men det er en forskjell. Der var legen enig.

I ts sitt tilfelle så er han ikke det.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den er basert på blodprøvehistorikken min som jeg alltid har fått høre at alle prøver var helt fine, men det viste seg ikke å være riktig fordi kalsium er alltid forhøyet og jeg har historikk med beinbrudd, jeg har også episoder med høyt blodtrykk og rar hjerterytme. Jeg røper ikke selve diagnosen ennå for det hadde jo vært litt gøy å se om det er flere som klarer å komme til samme konklusjon her og overgå fastlegen min. 

Jeg har sykdommen og diagnostisert den på egen hånd og det er helt riktig at legene ligger langt bak foreløpig. Dessverre så bryr ikke sykdommer seg om leger vet om den eller ikke, den går sin gang uansett den. 

Anonymkode: 96284...b60

Nei du har ikke sykdommen. Du TROR du har det. 

Forøvrig uten å være lege så sier Google at du har en generell angstdiagnose. Jeg gjetter på helseangst, tidligere kalt hypokonderi.

Anonymkode: 47f26...ae6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilke symptomer har du egentlig sånn til dagen? De skriver vært "syk i mange år" men viser bare til episoder med med rare ting liksom? 

Med mindre du tror det kan bli akutt, er det vel mest pris-gunstig å prøve med ny lege.

Min lege og også svært gniten på tester og har akkurat forårsaket at jeg ble gående et halvt år med noe som skulle vært medisinert for lengst. Så jeg mener at folk som stoler 100% på leger er helt idiot. Den type naivitet kan man dø av. Dr Google er bedre enn mange leger her i landet..

Anonymkode: 74024...ede

Jeg er også fan av at leger skal ha medisinsk kompetanse og at bare fordi fastlegen min er elendig så betyr det ikke at jeg mener alle leger der ute er dårlige. Det finnes mange fantastiske leger og hadde jeg vært borti en slik en så hadde jeg antageligvis aldri trengt å diagnosere tilstanden min selv. Det som er kjipt er jo at jeg er feildiagnosert med en utelukkelsesdiagnose og går på AAP, jeg har også vært igjennom en del kognitiv terapi og psykologtimer som behandling mot utelukkelsesdiagnosen. 

Anonymkode: 96284...b60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Leste om det nå og det trenger jo ikke være Hyperparathyreoidisme i det hele tatt..

det kan være utbrenthet, angst, depresjon, migreneanfall, hormoner... mulighetene er mange så å stå så bastant på det du har kommet frem til ville nok ikke jeg ha vært.. og hvordan har du fått målt deg selv frem til dette? 

Anonymkode: 36f80...dcd

Det er jo slik at jeg har fått tilgang på blodprøvehistorikken min og alle mine blodprøver viser forhøyet kalsium. Disse blodprøvene er tatt og målt av profesjonelle. Det kan ikke skyldes noen av alternativene du nevner for det skyldes hyperparathyreoidisme og når jeg endelig får målt PTH så kommer det til å bekrefte det jeg allerede vet. 

Anonymkode: 96284...b60

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo slik at jeg har fått tilgang på blodprøvehistorikken min og alle mine blodprøver viser forhøyet kalsium. Disse blodprøvene er tatt og målt av profesjonelle. Det kan ikke skyldes noen av alternativene du nevner for det skyldes hyperparathyreoidisme og når jeg endelig får målt PTH så kommer det til å bekrefte det jeg allerede vet. 

Anonymkode: 96284...b60

Hva er normal, og hva er dine verdier? 

Anonymkode: 087ef...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo slik at jeg har fått tilgang på blodprøvehistorikken min og alle mine blodprøver viser forhøyet kalsium. Disse blodprøvene er tatt og målt av profesjonelle. Det kan ikke skyldes noen av alternativene du nevner for det skyldes hyperparathyreoidisme og når jeg endelig får målt PTH så kommer det til å bekrefte det jeg allerede vet. 

Anonymkode: 96284...b60

Nei de skyldes ikke det.

Du TROR det skyldes det. Skjønner du forskjellen? 

Anonymkode: 47f26...ae6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stilt diagnose på meg selv mange ganger. Er bare å lese litt i en bok om forskjellige sykdommer det, så har en alle symptomer på alt fra pest til kolera i løpet av få minutter.....

Anonymkode: 95c27...186

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Den er basert på blodprøvehistorikken min som jeg alltid har fått høre at alle prøver var helt fine, men det viste seg ikke å være riktig fordi kalsium er alltid forhøyet og jeg har historikk med beinbrudd, jeg har også episoder med høyt blodtrykk og rar hjerterytme. Jeg røper ikke selve diagnosen ennå for det hadde jo vært litt gøy å se om det er flere som klarer å komme til samme konklusjon her og overgå fastlegen min. 

Jeg har sykdommen og diagnostisert den på egen hånd og det er helt riktig at legene ligger langt bak foreløpig. Dessverre så bryr ikke sykdommer seg om leger vet om den eller ikke, den går sin gang uansett den. 

Anonymkode: 96284...b60

Hyperparathyriodisme

lymfom

adenocarcinom

Urinprøver? 

Mer albumin normalt? 

Anonymkode: 244d0...fc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt noe forhøyet kalsium. Håranalyser viste at jeg har altfor mye kalsium og null kalium, disse virker mot hverandre og er avhengige av å være i balanse med hverandre. Blodprøver viser kun et øyeblikksbilde, ikke noe om hva som er på cellenivå. For noen år siden var jeg selv inne på at jeg kunne ha denne diagnosen ts mener h*n har, men PTH-prøven viste ingen ting. Håranalyser derimot, de viser hvordan det står til inni celler og hvordan biokjemien i kroppen er. Det handler om for mye og for lite og skape balanse mellom de forskjellige mineralene og vitaminene. Økt kalsium skyldes som regel et lavt stoffskifte i cellene (ikke nødvendigvis stoffskiftesykdom), som igjen kan komme av mye annet, som stress, dårlig kosthold, lavt inntak av magnesium osv osv. Så vil det anbefales et opplegg med riktige tilskudd og anbefalinger for mat. 

Jeg er enig i at leger har liten forståelse for slike ting som dette, selv har jeg gitt dem opp. Så jeg forstår ts godt i det å ville finne en enkel løsning på problemet sitt. Men kjære deg, vær forsiktig med å være så bastant, når det gjelder kroppen er det som regel mye mer komplekst enn bare en blodprøve på PTH!

Anonymkode: fed18...8a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, prt90 skrev:

Fastlegen er en generalist, og har derfor ganske begrenset kunnskap om de mer uvanlige sykdommene. Tror ikke det er så uvanlig at pasienter har mer kunnskap om «sin» sykdom enn fastlegen. 

Jeg har en sykdom 50 andre er registrert med i dette landet. Allmennleger vet faktisk overraskende mye om den likevel. Tror ikke det er så særlig mange i denne tråden med sykdom med lik eller lavere prevalens enn min sykdom som kan uttale seg om akkurat det. Mange gidder dog ikke høre på fastlegen sin og tror de kan så masse fordi de har googlet seg til ting. Jeg er ikke en arrogant idiot og dermed tar også legen min meg på høyeste alvor. 

Anonymkode: 8885c...761

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du mener du har mer kunnskap om sykdom enn legen? 

Anonymkode: 8885c...761

Det kan faktisk ofte være tilfellet ved flere sykdommer. Har selv en sykdom som jeg selvdiagnostiserte meg selv med gjennom google før jeg dro til legen og ba om å bli testet. Legen trodde selvfølgelig ikke at jeg hadde den i og med at den er ganske ukjent blant leger i Norge, men da jeg til slutt ble henvist til riktig plass, viste det seg at jeg hadde rett. Hver gang jeg kommer til en lege, eller på sykehuset, legevakten osv, er det aldri noen som har hørt om sykdommen min, og jeg må fortelle de om den. Så ja, det er faktisk mulig å ha mer kunnskap om forskjellige sykdommer enn leger. Flere leger har til og med innrømmet det til meg at jeg har mer kunnskap. Ikke gi deg, TS, stå på ditt og krev å bli testet for den sykdommen du mener du har. Det er ikke alltid legene vet mer enn pasienten, dessverre. 

Anonymkode: fa115...e52

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle leger har selvfølgelig om hyperparathyreoidisme, og har full oversikt over den relativt enkle sykdomsmekanismen. Du virker rett og slett ganske dum. Sorry altså. Godt vi har leger til å passe på statskassa.

Anonymkode: f887c...2dc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig at mange er så påståelig og bastante ovenfor TS. Legene selv er ikke er. Det er den nye hverdagen til fastlege, at folk først og fremst google symptomene. Og ja,  noen ganger tar de feil, men noen ganger har de rett også. Det er jo ingen som vet om symptomene sine bedre enn den syke selv. 

Prøver der å beskytte autoriteten til legene? Det er både for sent og ingen vits, vi har gått fra modellen der legen er den autoritære, alltid smartere, og alltid vet best. 

Og man kan google seg frem til riktig svar, selvsagt man kan. Har dere ikke sett den Nrk-programmet, «hva feiler det deg?»

Anonymkode: 5b633...8ff

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at mange er så påståelig og bastante ovenfor TS. Legene selv er ikke er. Det er den nye hverdagen til fastlege, at folk først og fremst google symptomene. Og ja,  noen ganger tar de feil, men noen ganger har de rett også. Det er jo ingen som vet om symptomene sine bedre enn den syke selv. 

Prøver der å beskytte autoriteten til legene? Det er både for sent og ingen vits, vi har gått fra modellen der legen er den autoritære, alltid smartere, og alltid vet best. 

Og man kan google seg frem til riktig svar, selvsagt man kan. Har dere ikke sett den Nrk-programmet, «hva feiler det deg?»

Anonymkode: 5b633...8ff

Legene besitter stort sett kunnskap som gjør at de kan gjøre vurderinger og sannsynlighetsvurderinger som ikke andre kan gjøre. 

Forbundet tenner og helse hadde for eksempel en lang symptomliste mtp amalgamforgiftning. Jeg kunne kjenne meg igjen i over halvparten av symptomene, uten en eneste amalgamfylling.

Anonymkode: db4a9...dc8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du mener at legen din gjør en dårlig jobb så drar du privat TS. Sjekk ut om Volvat eller Aleris har et sykehus i nærheten av deg. Der får du ofte time på dagen og du kan komme direkte til den spesialisten du trenger uten å ha vært innom fastlegen eller en annen allmenpraktiserende lege først.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at mange er så påståelig og bastante ovenfor TS. Legene selv er ikke er. Det er den nye hverdagen til fastlege, at folk først og fremst google symptomene. Og ja,  noen ganger tar de feil, men noen ganger har de rett også. Det er jo ingen som vet om symptomene sine bedre enn den syke selv. 

Prøver der å beskytte autoriteten til legene? Det er både for sent og ingen vits, vi har gått fra modellen der legen er den autoritære, alltid smartere, og alltid vet best. 

Og man kan google seg frem til riktig svar, selvsagt man kan. Har dere ikke sett den Nrk-programmet, «hva feiler det deg?»

Anonymkode: 5b633...8ff

Kjære deg....Du skjønner sikkert selv at samme symptomer kan være tusen forskjellige sykdommer. Det er derfor man også bruker TESTER. Symptomer er ikke nok.

Anonymkode: 47f26...ae6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Diagnosen er stilt av meg, men den må også stilles av en lege for å faktisk få videre behandling ettersom jeg verken kan henvise eller skrive ut noe som helst på egenhånd mot sykdommen. Du har helt rett at legen ikke er enig, men problemet er at han tar feil og da må jeg finne noen med kompetanse til å ta riktig avgjørelse. 

Anonymkode: 96284...b60

For en sirkelargumentasjon😂 Ser du ikke selv hvor bakvendt og latterlig dette ser ut?

Anonymkode: 7c85f...bcd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Antageligvis fordi han ikke er enig.

Tester koster mye penger og leger må rettferdiggjøre de. For ikke å glemme at unødvendige henvisninger til spesialist gjør at de som faktisk ER syke får mye lenger ventetid. Finnes det ikke grunner til å ta tester så blir de heller ikke tatt, samme med henvisning. 

Helsenorge virker ikke som Kiwi for pasienten så de kan plukke ut det de vil ha. Da vil hele helsesysteme i Norge gå til helvete pga manglende penger og flere folk vil dø i kø.

Anonymkode: 47f26...ae6

Koster sikkert mye å importere sjamaner til Norge som også norske skattebetale må betale for, but here we are...

Anonymkode: 3af3b...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen -derfor bestilt time privat hos Aleris - hos nevrolog. Fastlegen min har dratt noen kjappe konsklusjoner og velger å høre det han vil høre av min sykehistorie, men det er jeg som lever med synptomene og kjenner min sykehistorie best. Så TS, anbefaler deg å gå rett til de spesialistene du tenker kan hjelpe deg og be om en ny vurdering. 

Anonymkode: e22d7...c91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...