Gå til innhold

Legen forstår ikke diagnosen, hvordan få fortgang i behandlingen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men problemet er at han tar feil og da må jeg finne noen med kompetanse til å ta riktig avgjørelse. 

Hvorfor har han feil? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Diagnosen er stilt av meg, men den må også stilles av en lege for å faktisk få videre behandling ettersom jeg verken kan henvise eller skrive ut noe som helst på egenhånd mot sykdommen. Du har helt rett at legen ikke er enig, men problemet er at han tar feil og da må jeg finne noen med kompetanse til å ta riktig avgjørelse. 

Anonymkode: 96284...b60

Det er vel mer sannsynlig at du har feil. Så hvorfor ikke la legene hjelpe deg til å faktisk finne ut hva som er galt?

Anonymkode: 47f26...ae6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan mistenke en diagnose selv, men ikke stille den, som du har funnet ut.

Tipset om å kontakte privat spesialist er vel det beste du har fått her, og det ser det ut som du skjønte selv også.

Anonymkode: 83919...3a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"When you hear hoofbeats, think of horses not zebras". Du har nok "stilt" deg en sjelden diagnose når en langt vanligere/mindre alvorlig diagnose eller ingen diagnose er mer sannsynlig. Derfor er nok legen uenig.

Anonymkode: 69e1c...981

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

"When you hear hoofbeats, think of horses not zebras". Du har nok "stilt" deg en sjelden diagnose når en langt vanligere/mindre alvorlig diagnose eller ingen diagnose er mer sannsynlig. Derfor er nok legen uenig.

Anonymkode: 69e1c...981

Det vet vi foreløpig ikke noe om, da TS er ullen på detaljene.

Anonymkode: 83919...3a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Du kan ikke stille egen diagnose. Du kan selvsagt mene du har en diagnose, men du kan ikke stille egen diagnose. Jeg kan også mene jeg har leddgikt fordi jeg har vondt i foten. Betyr ikke at jeg har den diagnosen selv om jeg mener det selv. Skjønner du? Det er noe som heter diagnosekriterier som må oppfylles. 

Anonymkode: 8885c...761

Jeg har hatt en udiagnostisert sykdomstilstand som jeg nå har diagnostisert og målet videre er å få en lege til å diagnosere samme tilstand så helsevesenet kommer ditt i løypa jeg er nå og kan ta over jobben med videre behandling.

Anonymkode: 96284...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har hatt en udiagnostisert sykdomstilstand som jeg nå har diagnostisert og målet videre er å få en lege til å diagnosere samme tilstand så helsevesenet kommer ditt i løypa jeg er nå og kan ta over jobben med videre behandling.

Anonymkode: 96284...b60

Du er anonym, det skader ikke å si hva det gjelder.

Anonymkode: 83919...3a6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt en udiagnostisert sykdomstilstand som jeg nå har diagnostisert og målet videre er å få en lege til å diagnosere samme tilstand så helsevesenet kommer ditt i løypa jeg er nå og kan ta over jobben med videre behandling.

 

De fleste diagnoser krever undersøkelser. Hva har du basert din på? Det første treffe på Google?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt en udiagnostisert sykdomstilstand som jeg nå har diagnostisert og målet videre er å få en lege til å diagnosere samme tilstand så helsevesenet kommer ditt i løypa jeg er nå og kan ta over jobben med videre behandling.

Anonymkode: 96284...b60

Du har ingen diagnose. Det er noe du må få av legen igjennom tester. Og de vil ikke gi deg det fordi de mener du har feil.

Anonymkode: 47f26...ae6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til tar leger feil. Jeg har opplevd noe lignende selv. Det var fryktelig frustrerende å stange huet i en vegg på den måten.

Anonymkode: d3be6...1a0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av nå dere to siste, det går fint an å selv ta ansvar for egen helse, mer enn en tilfeldig lege som ikke egentlig bryr seg, men til syvende og sist så må man jo samarbeide med legen og legge frem sin sak godt nok til at legen tar deg på alvor og henviser deg videre.

MEN, med det sagt, så får jeg litt dårlige vibber av tråden, og mistenker at TS egentlig er ute etter å latterliggjøre nettopp folk som mistenker diagnoser hos seg selv.

Så jeg avventer til det kommer mer informasjon...

Anonymkode: 83919...3a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt en udiagnostisert sykdomstilstand som jeg nå har diagnostisert og målet videre er å få en lege til å diagnosere samme tilstand så helsevesenet kommer ditt i løypa jeg er nå og kan ta over jobben med videre behandling.

Anonymkode: 96284...b60

Hvilken diagnose er det snakk om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slapp av nå dere to siste, det går fint an å selv ta ansvar for egen helse, mer enn en tilfeldig lege som ikke egentlig bryr seg, men til syvende og sist så må man jo samarbeide med legen og legge frem sin sak godt nok til at legen tar deg på alvor og henviser deg videre.

 

Antar at du er en slik person som liker å selvdiagnostisere deg selv også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjøre som mange av oss andre som først ikke blir trodd av fastlegen: mase, mase, mase! Du må mase deg til å bli henvist til videre utredning. Ordlegg deg ordentlig, og prøv å beskriv smertene/symptomene så nøyaktig som du kan - og ALDRI gi deg! Å gå rundt udiagnotisert når man har en reell sykdom/syndrom er ødeleggende for livskvaliteten. Riktig behandling er viktig for å holde sykdommen/syndromet/diagnosen i tøylene, så godt det lar seg gjøre hvertfall.

Anonymkode: d6a9f...6d6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt en udiagnostisert sykdomstilstand som jeg nå har diagnostisert og målet videre er å få en lege til å diagnosere samme tilstand så helsevesenet kommer ditt i løypa jeg er nå og kan ta over jobben med videre behandling.

Anonymkode: 96284...b60

Hvorfor kan du ikke si hvilken diagnose det gjelder? Enig med den over her, hvordan i alle dager skal vi gi deg svar når du er så ullen i infoen? 

Anonymkode: 36f80...dcd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, abc123detvardet said:

Antar at du er en slik person som liker å selvdiagnostisere deg selv også.

Jeg hadde etter mange år selv en teori, som jeg gikk til legen med og som legen var enig i at det var hold i å undersøke.

Du kaller vel det selvdiagnostisering også.

Anonymkode: 83919...3a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde etter mange år selv en teori, som jeg gikk til legen med og som legen var enig i at det var hold i å undersøke.

Du kaller vel det selvdiagnostisering også.

At du hadde en teori, og legen var enig om at den burde undersøkes er det ikke noe spesielt med.

Meget stor forskjell på teori og selvdiagnostisering.

Gjetter man nok ganger, så får man riktig til slutt, og noen ganger treffer man på første. Betyr ikke at du har kompetanse som en lege.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abc123detvardet said:

De fleste diagnoser krever undersøkelser. Hva har du basert din på? Det første treffe på Google?

Den er basert på blodprøvehistorikken min som jeg alltid har fått høre at alle prøver var helt fine, men det viste seg ikke å være riktig fordi kalsium er alltid forhøyet og jeg har historikk med beinbrudd, jeg har også episoder med høyt blodtrykk og rar hjerterytme. Jeg røper ikke selve diagnosen ennå for det hadde jo vært litt gøy å se om det er flere som klarer å komme til samme konklusjon her og overgå fastlegen min. 

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har ingen diagnose. Det er noe du må få av legen igjennom tester. Og de vil ikke gi deg det fordi de mener du har feil.

Anonymkode: 47f26...ae6

Jeg har sykdommen og diagnostisert den på egen hånd og det er helt riktig at legene ligger langt bak foreløpig. Dessverre så bryr ikke sykdommer seg om leger vet om den eller ikke, den går sin gang uansett den. 

Anonymkode: 96284...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, abc123detvardet said:

At du hadde en teori, og legen var enig om at den burde undersøkes er det ikke noe spesielt med.

Meget stor forskjell på teori og selvdiagnostisering.

Gjetter man nok ganger, så får man riktig til slutt, og noen ganger treffer man på første. Betyr ikke at du har kompetanse som en lege.

Som sagt, jeg er enig i at TS legger det frem på en litt rar og arrogant måte, derav min mistanke om at TS egentlig bare er ute etter å gjøre narr av "selvdiagnostiserere", og derfor TS har fått råd om å legge frem plagene sine ordentlig for fastlegen.

Det er jo nemlig slik det foregår, man går til legen og forteller hvilke problemer man har, og så henviser legen deg videre hvis den finner holdepunkter for det.

Anonymkode: 83919...3a6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...