Gå til innhold

Virkelighetens «Handmaid’s tale» er her.


Zenhouse

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, linsejesus skrev:

Men det er da ingen som sier at kvinner, eller unge jenter, ikke har verdi eller rettigheter! Jeg kan ikke huske å sett en eneste person si noe slikt, noensinne.

Men siden det tydeligvis er vanskelig å forstå det: se for deg at noen ønsker abort i uke 30. Ville du ikke da si at det ufødte barnet skal ha rett til å leve, og at moren faktisk bør tvinges til å bære fram barnet? Det er akkurat det samme. Uenigheten er ikke OM abort er galt, men NÅR det er galt. Noen mener det er i uke 13, noen i uke 22, noen i uke 0 (og noen ytterst få galninger mener at abort helt fram til fødsel er greit).

Det handler ganske enkelt ikke om noens rett til å bestemme over sin egen kropp. Det handler om retten til å bestemme over en ANNENS, altså fosterets, kropp. Hvis du mener folk tar feil når de sier at fosteret er et menneske, så må du argumentere for hvorfor det ikke er et menneske, og ikke bare gå ut fra at alle deler ditt syn på når menneskeverdet oppstår.

Ja det skal bli spennende å se hvor prinsippfast hun er da. Jeg spurte om uke 28 og uke 32, lurer fælt på hva hun mener da, - hun selvutnevnte beskytter av stakkars voldtektsutsatte sekstenåringer som er gravide mot sin vilje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, Zenhouse skrev:

https://www.nrk.no/urix/alabama-guvernor-godkjenner-usas-strengeste-abortlov-1.14551276

Jeg tenkte at serien «Handmaid’s tale» var fiksjon. I serien får man tilbakeglimt av hvordan samfunnet endret seg, små steg av gangen, til det regimet vi ser. Jeg tenkte at det kan aldri skje i virkeligheten. Nå tenker jeg at alt kan skje. Det er skremmende. 

Latterlig reaksjon. Handmaid’s tale er for så vidt virkelig; i de fleste muslimske land. Men det er dere politisk korrekte for feige til å si. Ingen respekt for folk som bare vil kritisere USA fordi det er politisk korrekt. Skaff deg mer kunnskap om verden, slutt å være så fordomsfull.

Endret av Lothlorien-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, linsejesus skrev:

"hvis du syns det er greit at dattera di blir misbrukt og påtvunget et avkom", hva faen skal det bety!?

Det jeg sier er at hvis man mener at fosteret er et barn, er det naturlig at man mener at dette barnet skal ha rett til å leve. Jeg kan ikke skjønne at det er så vanskelig å begripe.

Ville du tvunget din 12 år gamle datter til å bære fram din fars barn etter at han voldtok henne?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lothlorien- skrev:

Latterlig reaksjon. Handmaid’s tale er for så vidt virkelig; i de fleste muslimske land. Men det er dere politisk korrekte for feige til å si. Ingen respekt for folk som bare vil kritisere USA fordi det er politisk korrekt. Skaff deg mer kunnskap om verden, slutt å være så fordomsfull.

Klassisk whataboutism.

Tråden: Uff, det er fryktelig det som skjer i Alabama nå.

Lothlorien: Muslimene er verre, dere er så PK, ass.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Hansehan said:

Ville du tvunget din 12 år gamle datter til å bære fram din fars barn etter at han voldtok henne?

Det er irrelevant og uinteressant hva jeg ville gjort i en hypotetisk situasjon. Det sier ingenting om hva som er rett eller galt. Kanskje jeg ville handlet mot mine egne prinsipper, kanskje ikke. Kanskje jeg rett og slett ikke har en klar formening om akkurat hva jeg ville gjort i en slik situasjon, denne tråden handler uansett ikke om hva jeg personlig mener er riktig når det gjelder abort.

Det jeg prøver å få fram er at de evindelige påstandene om at abortmotstand egentlig bare handler om å undertrykke kvinner, ganske enkelt bare er oppspinn. Det er en stråmann, og det viser at folk ikke har noen som helst forståelse for hvorfor folk tenker annerledes enn dem selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Hansehan skrev:

Klassisk whataboutism.

Tråden: Uff, det er fryktelig det som skjer i Alabama nå.

Lothlorien: Muslimene er verre, dere er så PK, ass.

Så støtende for deg at noen realitetsorienterer dere kunnskapsløse ekstremister. Buhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hansehan skrev:

Ville du tvunget din 12 år gamle datter til å bære fram din fars barn etter at han voldtok henne?

Hva egentlig er det du kunne gjort mener du? Ville du tvunget datteren til å ta abort mot hennes vilje? Eller tvunget henne til å føde?

Hallo? Er ikke dette her noe 12 åringen må avgjøre selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt forferdelig det som skjer i USA akkurat nå. Jeg blir helt kvalm. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Lothlorien- skrev:

Latterlig reaksjon. Handmaid’s tale er for så vidt virkelig; i de fleste muslimske land. Men det er dere politisk korrekte for feige til å si. Ingen respekt for folk som bare vil kritisere USA fordi det er politisk korrekt. Skaff deg mer kunnskap om verden, slutt å være så fordomsfull.

Det er noe jeg har tatt opp i andre sammenhenger, at vi lar oss bli revet med og sjokkert av denne serien, mens det er noe av realiteten enkelte steder i verden. Men det utelukker vel ikke at det er skremmende det som skjer i USA. Litt av poenget er jo at serien handler om USA, derav sammenligningen. Og du, slutt å være så fordomsfull selv-du vet ikke hvor jeg kommer fra en gang. Enkelte av oss klarer å ha flere tanker på en gang.  

Endret av Zenhouse
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2019 den 12.46, linsejesus skrev:

Men det er flere måter å se dette på, for eksempel "det er grotesk å ta livet av et barn bare fordi faren er en voldtektsmann."

Du er sikkert ikke enig i at fosteret er et barn, men det er mange som mener det, og da er det selvsagt ikke rart at de vil forsvare barnets rett til liv over en annens rett til å ikke bli mor.

Skal man mene noe om motpartens argumenter må man forholde seg til hva de argumentene faktisk er.

Har du barn selv? 

La oss si at din 13 år gamle datter blir brutalt overfalt og gruppe voldtatt på vei hjem fra skolen. Hun blir mishandlet på det groveste og livet hennes vil aldri bli det samme. 

Så kommer det frem at jenta di har i tillegg bitt gravid. 

Du skal nå måtte fortelle henne at hun må bære frem dette barnet, med eget liv som innsats. Den lille kroppen hennes må så føde barnet til overgriperen henns, og så er hun tvunget til å enten oppdra barnet eller adoptere det bort. 

Hvilke vanvittige påkjenning datteren din må igjennom i tillegg til den forferdelige voldtekten! 

Men du hadde villet at hun skulle gå igjennom dette ??? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Rucula said:

Har du barn selv? 

La oss si at din 13 år gamle datter blir brutalt overfalt og gruppe voldtatt på vei hjem fra skolen. Hun blir mishandlet på det groveste og livet hennes vil aldri bli det samme. 

Så kommer det frem at jenta di har i tillegg bitt gravid. 

Du skal nå måtte fortelle henne at hun må bære frem dette barnet, med eget liv som innsats. Den lille kroppen hennes må så føde barnet til overgriperen henns, og så er hun tvunget til å enten oppdra barnet eller adoptere det bort. 

Hvilke vanvittige påkjenning datteren din må igjennom i tillegg til den forferdelige voldtekten! 

Men du hadde villet at hun skulle gå igjennom dette ??? 

Jeg har ikke sagt noe om hva jeg ville gjort, for det er ikke poenget. Jeg har også presisert at hva jeg ville gjort i en situasjon ikke sier oss noe om hva som er rett og galt.

Det jeg sier er at grunnen til at mange mener abort er galt, er at de mener fosteret er et menneske. Noen mener det skjer først et stykke ut i svangerskapet, noen mener det skjer ved befruktningen. Poenget er at det er det som er grunnen til at noen vil abort skal være ulovlig. Det er ikke fordi de vil at kvinner ikke skal bestemme over sin egen kropp. Jeg vil tro at du selv mener det er en grense for når abort skal være lovlig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ewzp0xo3hlgove
2 timer siden, Rucula skrev:

Har du barn selv? 

La oss si at din 13 år gamle datter blir brutalt overfalt og gruppe voldtatt på vei hjem fra skolen. Hun blir mishandlet på det groveste og livet hennes vil aldri bli det samme. 

Så kommer det frem at jenta di har i tillegg bitt gravid. 

Du skal nå måtte fortelle henne at hun må bære frem dette barnet, med eget liv som innsats. Den lille kroppen hennes må så føde barnet til overgriperen henns, og så er hun tvunget til å enten oppdra barnet eller adoptere det bort. 

Hvilke vanvittige påkjenning datteren din må igjennom i tillegg til den forferdelige voldtekten! 

Men du hadde villet at hun skulle gå igjennom dette ??? 

Poenget er ikke at det ikke er en påkjenning for kvinner å bli nektet abort, spesielt i ekstreme situasjoner. Mange som er i mot abort, generelt, mener at et foster har samme verdi som en 13 år gammel jente, og dermed kan det ikke rettferdiggjøres å utføre en abort, fordi dette blir sett på som et drap av et menneske. Problemet med argumentet "kvinner må få bestemme over egen kropp" er at motstandere mener at fosteret har en egen kropp, og at kvinner ikke kan bestemme over denne.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2019 den 23.53, linsejesus skrev:

"hvis du syns det er greit at dattera di blir misbrukt og påtvunget et avkom", hva faen skal det bety!?

Det jeg sier er at hvis man mener at fosteret er et barn, er det naturlig at man mener at dette barnet skal ha rett til å leve. Jeg kan ikke skjønne at det er så vanskelig å begripe.

Det er ekstremt og på grensen til umulig for meg å begripe!  Avkommet er et resultat av et overgrep og bør ikke påtvinges et offer etter en slik ugjerning, som om overgripet ikke er ille nok!      Er det virkelig så vanskelig å begripe?  Virkelig?  Woooow. Du forteller her at du syns det er greit at datteren din blir voldtatt og påtvunget å føde avkommet.   Ja, du hører bestemt til å Alabama eller i Saudi Arabia.  Du vil nok komme til å finne en del likesinnede der. 

 

Strikkebutikkene i Alabama kommer til tjene gode penger framover. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.5.2019 den 0.21, waco skrev:

Hva egentlig er det du kunne gjort mener du? Ville du tvunget datteren til å ta abort mot hennes vilje? Eller tvunget henne til å føde?

Hallo? Er ikke dette her noe 12 åringen må avgjøre selv?

Tenker du at en 12 år gammel unge ville ønsket å bære fram et slikt avkom?   Tror du det står høyt opp på lista over ønsker og drømmer for en unge?

Og hvilke forutsetninger er et misbrukt barn gitt for å kunne ta en slik avgjørelse?  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 hours ago, SupaWoman said:

Det er ekstremt og på grensen til umulig for meg å begripe!  Avkommet er et resultat av et overgrep og bør ikke påtvinges et offer etter en slik ugjerning, som om overgripet ikke er ille nok!      Er det virkelig så vanskelig å begripe?  Virkelig?  Woooow. Du forteller her at du syns det er greit at datteren din blir voldtatt og påtvunget å føde avkommet.   Ja, du hører bestemt til å Alabama eller i Saudi Arabia.  Du vil nok komme til å finne en del likesinnede der. 

 

Strikkebutikkene i Alabama kommer til tjene gode penger framover. 

Jeg ser virkelig ikke hvor jeg har sagt at jeg synes det er greit at datteren min blir voldtatt og påtvunget å føde barnet. Helt alvorlig, hvis du klarer å tolke det jeg skriver på en slik måte, tror jeg ikke vi har noen som helst sjanse til å forstå hverandre.

Men jeg kan prøve å forklare hva jeg mener igjen. Et menneskes verdi er ikke avhengig av hvem foreldrene er og hva de har gjort. Hvis fosteret er et menneske, kan vi selvsagt ikke si at det er mindre verdt fordi faren voldtok moren eller fordi det passer dårlig å få barn osv.

Jeg antar at du selv mener fri abort i syvende måned vil være galt. Selv om barnet er et resultat av en voldtekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelighetens "Hand maid's tale" er Islam. Europa er i forandring, jeg ser ikke på Alabama som noen trussel.

 

Når det gjelder abort i USA er den preget av ytterpunkter, Alabama på den ene siden og New York som tillater abort i teorien fram til uke 38. Overlever barnet aborten i New York, skal helsepersonell ikke gi livreddende eller andre helse tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnene burde flytte ut av Gil.., jeg mener Alabama i hopetall. Bare pakke sammen og dra. Denne utviklingen er direkte skremmende. Jeg trodde aldri jeg skulle oppleve at kvinner igjen må ta illegale aborter, men der er vi altså nå, og det skjer i USA av alle steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, hind said:

Kvinnene burde flytte ut av Gil.., jeg mener Alabama i hopetall. Bare pakke sammen og dra. Denne utviklingen er direkte skremmende. Jeg trodde aldri jeg skulle oppleve at kvinner igjen må ta illegale aborter, men der er vi altså nå, og det skjer i USA av alle steder. 

Dette er ikke gjeldende lov, og kommer neppe til å bli det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...