Gå til innhold

Virkelighetens «Handmaid’s tale» er her.


Zenhouse

Anbefalte innlegg

Just now, linsejesus said:

Dette er ikke gjeldende lov, og kommer neppe til å bli det heller.

Jeg håper virkelig ikke det, men bare det at mange faktisk ønsker en slik endring er dritskummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, linsejesus skrev:

Jeg ser virkelig ikke hvor jeg har sagt at jeg synes det er greit at datteren min blir voldtatt og påtvunget å føde barnet. Helt alvorlig, hvis du klarer å tolke det jeg skriver på en slik måte, tror jeg ikke vi har noen som helst sjanse til å forstå hverandre.

Men jeg kan prøve å forklare hva jeg mener igjen. Et menneskes verdi er ikke avhengig av hvem foreldrene er og hva de har gjort. Hvis fosteret er et menneske, kan vi selvsagt ikke si at det er mindre verdt fordi faren voldtok moren eller fordi det passer dårlig å få barn osv.

Jeg antar at du selv mener fri abort i syvende måned vil være galt. Selv om barnet er et resultat av en voldtekt.

Avkommet sidestilles når det har forekommet to alvorlige overgrep mot et barn.  Det er innlysende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, linsejesus skrev:

Jeg ser virkelig ikke hvor jeg har sagt at jeg synes det er greit at datteren min blir voldtatt og påtvunget å føde barnet. Helt alvorlig, hvis du klarer å tolke det jeg skriver på en slik måte, tror jeg ikke vi har noen som helst sjanse til å forstå hverandre.

Men jeg kan prøve å forklare hva jeg mener igjen. Et menneskes verdi er ikke avhengig av hvem foreldrene er og hva de har gjort. Hvis fosteret er et menneske, kan vi selvsagt ikke si at det er mindre verdt fordi faren voldtok moren eller fordi det passer dårlig å få barn osv.

Jeg antar at du selv mener fri abort i syvende måned vil være galt. Selv om barnet er et resultat av en voldtekt.

Jeg mener at en kvinne selv må få velge, om hun oppdager en graviditet etter en voldtekt så sent bør hun få et valg.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, SupaWoman skrev:

Jeg mener at en kvinne selv må få velge, om hun oppdager en graviditet etter en voldtekt så sent bør hun få et valg.  

I syvende måned? 

Jeg er ikke imot abort selv, men en grense må gå et sted. En syv måneder gammelt foster er for meg et menneske. Et sted på veien må mor ta ansvar for å i alle fall føde dette barnet, uansett hvordan det har blitt til. 

Jeg vil også anta at det er mulig å merke at du er gravid før det går syv måneder. Gjør du ikke det, bør du ta ansvar for det selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Example skrev:

I syvende måned? 

Jeg er ikke imot abort selv, men en grense må gå et sted. En syv måneder gammelt foster er for meg et menneske. Et sted på veien må mor ta ansvar for å i alle fall føde dette barnet, uansett hvordan det har blitt til. 

Jeg vil også anta at det er mulig å merke at du er gravid før det går syv måneder. Gjør du ikke det, bør du ta ansvar for det selv. 

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, hind said:

Jeg håper virkelig ikke det, men bare det at mange faktisk ønsker en slik endring er dritskummelt.

Ja, det viser at man ikke kan ta slike rettigheter for gitt, selv om det nok skal mye til at abort blir totalforbudt. Det viser også hvor polarisert "debatten" er, og det tror jeg begge sider må ta sin del av skylden for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, SupaWoman said:

Avkommet sidestilles når det har forekommet to alvorlige overgrep mot et barn.  Det er innlysende.

Jeg forstår ikke hva du mener med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, SupaWoman said:

Ja

OK. Hvis barnet ikke er et resultat av en voldtekt, ville det da hatt rett til å leve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, kat-e skrev:

Virkelighetens "Hand maid's tale" er Islam. Europa er i forandring, jeg ser ikke på Alabama som noen trussel.

Når det gjelder abort i USA er den preget av ytterpunkter, Alabama på den ene siden og New York som tillater abort i teorien fram til uke 38. Overlever barnet aborten i New York, skal helsepersonell ikke gi livreddende eller andre helse tiltak.

Vel, jeg bekymrer meg når Abortlovene i despotiske religiøse diktaturer som Iran og Saudi Arabia er mer liberale og rasjonelle enn i det som er ment å være siviliserte og opplyste områder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, linsejesus skrev:

Jeg forstår ikke hva du mener med dette.

Avkommet settes til siden, det vil si at det blir mindre viktig i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.5.2019 den 0.16, Hansehan skrev:

Klassisk whataboutism.

Tråden: Uff, det er fryktelig det som skjer i Alabama nå.

Lothlorien: Muslimene er verre, dere er så PK, ass.

Nei.

Tråden: "Handmaids Tale kan bli virkelig!"
Lothlorien: "Handmaids Tale ER virkelig, og har vært det i mange land lenge".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert litt avsporing, men får ikke amerikanere helsehjelp i alle stater? Kan de ikke bare reise over til nabostaten for å gå gjennomført en abort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Madame Butterfly skrev:

Sikkert litt avsporing, men får ikke amerikanere helsehjelp i alle stater? Kan de ikke bare reise over til nabostaten for å gå gjennomført en abort? 

I utgangspunktet er dette republikanernes bærende argument. 

I praksis betyr dette at kun folk med ett visst økonomisk overskudd har råd til å ta abort.

I tilfellet med ett av lovforslagene ( jeg tror Georgia), er dette ytterligere begrenset til at det kan straffeforfølges om du reiser ut av staten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, Druid skrev:

I utgangspunktet er dette republikanernes bærende argument. 

I praksis betyr dette at kun folk med ett visst økonomisk overskudd har råd til å ta abort.

I tilfellet med ett av lovforslagene ( jeg tror Georgia), er dette ytterligere begrenset til at det kan straffeforfølges om du reiser ut av staten.

Ja fattige jentebarn og kvinner må bære fram avkom etter incest og voldtekt og de rike slipper. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er abort et offentlig helsetilbud, eller kun med utvidet forsikring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SupaWoman said:

Avkommet settes til siden, det vil si at det blir mindre viktig i denne sammenhengen.

Hvor gammelt må barnet være før det ikke kan straffes for farens forbrytelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, linsejesus skrev:

Hvor gammelt må barnet være før det ikke kan straffes for farens forbrytelser?

Hvor gamle må jentebarn være før det ikke kan straffes for å ha blitt voldatt av sin egen bestefar?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, SupaWoman said:

Hvor gamle må jentebarn være før det ikke kan straffes for å ha blitt voldatt av sin egen bestefar?

Det svarer ikke på spørsmålet mitt.

Mitt svar til ditt spørsmål er at jentebarn selvsagt ikke skal straffes for å ha blitt voldtatt. Det er det ingen som mener. Igjen, hvis du mener motparten tar feil, må du forholde deg til argumentene de kommer med (i dette tilfellet: man er en person fra unnfangelsen) i stedet for å tillegge dem meninger de ikke har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, linsejesus skrev:

Det svarer ikke på spørsmålet mitt.

Mitt svar til ditt spørsmål er at jentebarn selvsagt ikke skal straffes for å ha blitt voldtatt. Det er det ingen som mener. Igjen, hvis du mener motparten tar feil, må du forholde deg til argumentene de kommer med (i dette tilfellet: man er en person fra unnfangelsen) i stedet for å tillegge dem meninger de ikke har.

Et jentebarn BLIR straffet for å ha blitt voldtatt ved å tvinges til å bære fram et avkom mot sin vilje.  Det er hele poenget.   Avkommet må sidestilles, det er i tillegg fare for jentebarnets liv ved fødsel.  Barn skal ikke føde barn!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Lostintranslation skrev:

Nei.

Tråden: "Handmaids Tale kan bli virkelig!"
Lothlorien: "Handmaids Tale ER virkelig, og har vært det i mange land lenge".

Hvorfor trekkes Islam inn her? Til og med i Saudi Arabia kan man få abort dersom kvinnes helse er i fare. 

There's no single Catholic-style Catechism of Sharia and abortion isn't addressed in the Quran, and so there's no single "Sharia teaching on abortion." Abortion views are shaped by the hadith, the record of words, actions, and silent approval of the Prophet Muhammad. The hadith is considered a major source for religious law and moral guidance in many Muslim-majority countries.(..)

https://www.washingtonexaminer.com/opinion/actually-sharia-law-is-kinda-fine-with-first-trimester-abortion

Innlegget er ryddet for brudd på reglene om opphavsrett. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...