Gå til innhold

Er det flere som lever med sykelig overvekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Vox_populi skrev:

Det er mulig at de magre lever lenger, men er det nødvendigvis noe å trakte etter? Er du lykkeligst og mest omgjengelig når du er sulten eller når du er mett?

Har vært slank hele livet, bmi 21 og er sjelden sulten.  De fleste normalvektige går ikke rundt og er sultne 24/7, de spiser nok.   Er man konstant sulten er det tegn på noe galt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, SupaWoman skrev:

Har vært slank hele livet, bmi 21 og er sjelden sulten.  De fleste normalvektige går ikke rundt og er sultne 24/7, de spiser nok.   Er man konstant sulten er det tegn på noe galt

Nåja. Noen av oss er skapt sånn, og det kan nok også bidra til at man rett og slett spiser mer. Jeg har nå levd i kaloriunderskudd siden 2014, og det er en vanesak, men jeg må veie maten hver eneste dag, ellers spiser jeg for mye. Jeg har nemlig lyst på mer når jeg stopper på mellom 2-2500 kalorier (da går jeg mellom 500 til 1000 kalorier i underskudd). Og det er egentlig er normalt matinntak for de fleste kvinner, men for meg tilfredstiller ikke det sulten. Jeg har bare blitt vant med å aldri være helt mett. 

Jeg har et par "fetedager" i året etter råd fra lege (siden jeg alltid ligger i underskudd), og da spiser jeg glatt 5-6000 kalorier uten problemer. Så for meg er det bare nå en vane å spise mindre, men jeg er jo egentlig mer sulten. 

Og ja, jeg har tatt alskens tester, men jeg er bare skapt sånn. Ikke alle har den samme metthetsfølelsen. Dessverre. Skulle gjerne hatt det.

Det skal sies: jeg har det veldig bra sånn, fordi jeg har lært meg at det er normalt å ha det sånn. Jeg lider ingen nød, og jeg nekter meg heller ingenting så lenge jeg er innenfor kaloribudsjettet. ;) 

Endret av SPOCA
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En interessant generell observasjon: Normalvektige synes de spiser mye, overvektige synes de spiser lite.

Da spiser du akkurat passe mye.

Du har normal vekt fordi du klarer å begrense deg. Hvis du er sulten hele tiden, er det mulig du begrenser deg for mye.

Du trenger ikke tenke på kalorier om du har normalvekt.

Du kan jo spise akkurat hva du vil, det er det fine med å være voksen, man kan bestemme selv.

200 gram er 200 gram uansett om man har det i en skål eller spiser det rett fra posen. Hvis du ikke har veid porsjonen din, aner du ikke hvor mye det er. 

Du må ingenting. Hvis det fungerer for deg, så bare fortsett.

Anonymkode: b3791...d53

Hehe takk for fine refleksjoner🤣 Fant ut at det bare var litt over 100 gram havregryn, så da er det ikke så ille. Spiser nok helt riktige mengder for meg da vekta er stabil.

Anonymkode: 075b1...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du forsøkt svømming? Da forbrenner du 500 kalorier i timen (like mye som under en fødsel!). Og du trener styrke og kondisjon samtidig og det er mindre belastende for leddene dine.

Anonymkode: 58b61...6a3

Ja, og ble latterliggjort pga vekta nesten hver gang i garderoben, så setter aldri mine bein der igjen. Dessverre. Kombinert med at det er helt sinnsyke priser på innebadet pluss parkeringen der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Jadzia skrev:

Ja, og ble latterliggjort pga vekta nesten hver gang i garderoben, så setter aldri mine bein der igjen. Dessverre. Kombinert med at det er helt sinnsyke priser på innebadet pluss parkeringen der. 

Sto voksne kvinner og lo av deg i garderoben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SupaWoman skrev:

Sto voksne kvinner og lo av deg i garderoben?

Unge voksne og tenåringer. Flere høye kommentarer om hvor kvalmt det var å se sånne som meg naken osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Vox_populi skrev:

Mens de slanke dør av noe annet. 
Poenget må vel være å ha det bra den stunda en lever?

 

2 timer siden, Vox_populi skrev:

Det er mulig at de magre lever lenger, men er det nødvendigvis noe å trakte etter? Er du lykkeligst og mest omgjengelig når du er sulten eller når du er mett?

Det handler ikke om hvor lenge man lever, men hvor godt man har det mens man lever. Hvor frisk, bevegelig, uavhengig man er i alderdommen. Det går selvfølgelig an å kose seg med god mat og samtidig holde seg slank. Men her er det snakk om mennesker med alvorlig, sykelig overvekt. Og da er forholdet til mat neppe bare kos, men preget av tvang, selvhat og destruktiv regulering av følelser. 

Anonymkode: 70507...59a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jadzia skrev:

Unge voksne og tenåringer. Flere høye kommentarer om hvor kvalmt det var å se sånne som meg naken osv. 

Mennesker kan være så jævlige. Håper du vet at det er de det er noe galt med, og ikke deg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2019 den 12.00, AnonymBruker skrev:

Jeg lever overraskende godt med sykelig overvekt, men så har jeg alltid vært veldig aktiv så kjenner meg lite igjen beskrivelsen andre forteller om sin overvekt.   Jeg er 42 år og BMI på 39,3.  Jeg kjenner ikke på noen fysiske plager, og har nok med energi.  Jeg trener 3-4 ganger i uka.  Jeg er medlem på et crossfitsenter og føler jeg er like sprek som de andre som er vesentlig lettere enn meg og som jeg trener med.  Jeg kan gå  både lange turer og toppturer.  Syns det er mer problematisk å finne klær pga høyden min (jeg er lav) enn det er pga vekten.  Opplever ikke at andre rundt meg kommenterer vekta mi. 

Men samtidig skjønner jo jeg at for helsa sin del og fordi jeg vil leve lengst mulig at jeg må ned i vekt så har lenge nå gått sakte nedover i vekt. 

Anonymkode: d8dc0...cf8

Hvis det duv skriver er sant (noe jeg tviler på egentlig) så må du jo spise noe sinnsykt mye. Folk som er normalvektige og er så aktive spiser mye, og når du da i tillegg klarer å legge på deg så mye oppå det forbrenninga konsumerer så må inntaket være enormt.

Anonymkode: 95790...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Vox_populi skrev:

Jeg kan dessverre ikke si det samme, jeg synes ditt innlegg var helt verdiløst og ingenting å takke for. 
Det er åpenbart at du har null erfaring med de ulike rusmidler. Men rus er en helt annen sak med andre problemstillinger, dette dreier seg om fedme kontra livskvalitet, i den grad det siste kan oppnås i denne jammerdal.

Er det tydelig altså? Jeg har faktisk en forttid med tungt sprøytemisbruk så jeg har mer erfaring enn de fleste du. 

Anonymkode: 84557...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Det handler ikke om hvor lenge man lever, men hvor godt man har det mens man lever. Hvor frisk, bevegelig, uavhengig man er i alderdommen. Det går selvfølgelig an å kose seg med god mat og samtidig holde seg slank. Men her er det snakk om mennesker med alvorlig, sykelig overvekt. Og da er forholdet til mat neppe bare kos, men preget av tvang, selvhat og destruktiv regulering av følelser. 

Anonymkode: 70507...59a

For å opprettholde en BMI  som er sykelig må man spise MANGE kalorier daglig. Kan ikke tenke meg at det alltid er så lystbetont.  Ei heller å slite på reiser, å lure på om en stol tåler vekten din, å ikke komme seg inn eller ut av bil når man må parkere nærme en annen bil, å ikke kunne kjøpe seg de klærne en har lyst på, å pese bare man har gått 20 trappetrinn.  Nei, høres ikke noe bra ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mehr skrev:

Mennesker kan være så jævlige. Håper du vet at det er de det er noe galt med, og ikke deg. 

❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...