Gå til innhold

Er det flere som lever med sykelig overvekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, SupaWoman skrev:

200 gr havregryn er mye.  Og man skal ha en ganske aktiv livstil for å tåle en slik frokost daglig. Hvis du hadde 3-4 dl melk til grynene er du oppe i over 800 kalorier bare i frokost.   En gjennomsnittlig middag en porsj er ca 600 kcal til sammenligning.  800 kcal er halve dagsbehovet ditt i kalorier på ett måltid. 

Har ikke tenkt over at havregryn har så mye kalorier. Spiser en stor skål med melk til frokost hver dag. Sikkert rundt 200 gram havregryn. Er ikke spesielt aktiv, men normalvektig. Synes egentlig ikke at det metter noe særlig heller, blir sulten igjen et par timer etterpå. Forslag til annen frokost? Ikke egg. 

Anonymkode: 075b1...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke tenkt over at havregryn har så mye kalorier. Spiser en stor skål med melk til frokost hver dag. Sikkert rundt 200 gram havregryn. Er ikke spesielt aktiv, men normalvektig. Synes egentlig ikke at det metter noe særlig heller, blir sulten igjen et par timer etterpå. Forslag til annen frokost? Ikke egg. 

Anonymkode: 075b1...4fb

Jeg spiser 35g havregryn til frokost. 200g... Du må være en ganske høy person? Veldig høy forbrenning? Smoothie med banan, avocado og noe annet? Men hvis du ikke blir mett av 200g er det kanskje ikke så mye å foreslå til frokost:fnise:

Anonymkode: 5a1b4...94f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser 35g havregryn til frokost. 200g... Du må være en ganske høy person? Veldig høy forbrenning? Smoothie med banan, avocado og noe annet? Men hvis du ikke blir mett av 200g er det kanskje ikke så mye å foreslå til frokost:fnise:

Anonymkode: 5a1b4...94f

Er 165 høy😛 Mulig jeg har ganske god forbrenning ja for føler meg sulten hele tiden, men klarer å begrense meg også da. Er egentlig 200 gram så mye når man har det i en skål og har på melk? Går jo så fort å spise det 😅 må nok kutte litt på gryna

Anonymkode: 075b1...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er 165 høy😛 Mulig jeg har ganske god forbrenning ja for føler meg sulten hele tiden, men klarer å begrense meg også da. Er egentlig 200 gram så mye når man har det i en skål og har på melk? Går jo så fort å spise det 😅 må nok kutte litt på gryna

Anonymkode: 075b1...4fb

Har du veid grynene? 200 g er veldig mye. Jeg bruker 1 dl om jeg skal koke meg havregrøt til frokost, og 1 dl er vell 30 eller 40 g. Om jeg vil bli stappmett koker jeg 2 dl, altså 60 eller 80 g. 

Brødskiver med godt pålegg er mettende. Gjerne med frukt på siden. Jeg må ha brød eller havregrøt til frokost, holder meg ikke mett på omelett, knekkebrød, yoghurt med granola osv. Nå er det lenge siden jeg spiste havregrøt, spiste det så mye før at jeg gikk lei! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, SupaWoman skrev:

200 gr havregryn er mye.  Og man skal ha en ganske aktiv livstil for å tåle en slik frokost daglig. Hvis du hadde 3-4 dl melk til grynene er du oppe i over 800 kalorier bare i frokost.   En gjennomsnittlig middag en porsj er ca 600 kcal til sammenligning.  800 kcal er halve dagsbehovet ditt i kalorier på ett måltid. 

Jeg tror du misset poenget, som jeg tror er: "Sunn mat" er ikke sunt når det blir for mye. "Sunn mat" kan ha like mange kalorier som "usunn mat". Det har med mengder å gjøre.

Anonymkode: b3791...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiser en stor skål med melk til frokost hver dag.

Anonymkode: 075b1...4fb

En interessant generell observasjon: Normalvektige synes de spiser mye, overvektige synes de spiser lite.

Sitat

Er ikke spesielt aktiv, men normalvektig.

Da spiser du akkurat passe mye.

Sitat

Mulig jeg har ganske god forbrenning ja for føler meg sulten hele tiden, men klarer å begrense meg også da.

Du har normal vekt fordi du klarer å begrense deg. Hvis du er sulten hele tiden, er det mulig du begrenser deg for mye.

Sitat

Har ikke tenkt over at havregryn har så mye kalorier.

Du trenger ikke tenke på kalorier om du har normalvekt.

Sitat

Synes egentlig ikke at det metter noe særlig heller, blir sulten igjen et par timer etterpå. Forslag til annen frokost? Ikke egg. 

Du kan jo spise akkurat hva du vil, det er det fine med å være voksen, man kan bestemme selv.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er egentlig 200 gram så mye når man har det i en skål og har på melk? Går jo så fort å spise det 😅

Anonymkode: 075b1...4fb

200 gram er 200 gram uansett om man har det i en skål eller spiser det rett fra posen. Hvis du ikke har veid porsjonen din, aner du ikke hvor mye det er. 

Sitat

må nok kutte litt på gryna

Du må ingenting. Hvis det fungerer for deg, så bare fortsett.

Anonymkode: b3791...d53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Jadzia skrev:

Jeg hadde bmi på 46, gikk ned til en bmi på 28, gikk opp igjen til 42 etter to svangerskap, og her står jeg fast. Jeg trodde jeg hadde det greit da jeg hadde bmi på 46, men sannheten var en annen. Alt var tungt, det var tungt å gå et kvartal fra bilparkeringen og hjem feks. Helt utrolig når jeg ser på det i dag. Med en bmi på 28, funka kroppen greit. Jeg har muskel og skjelettplager som har vært med meg fra barndommen, og de var faktisk bedre på den vekta der. Nå som jeg er oppe i 42, så kjenner jeg på mye av det samme som forrige gang den var så høy. Alt er tungt og slitsomt, beina er tunge og vonde. Muskel og skjelettplagene har økt veldig! Jeg er mye slappere og trøttere enn tidligere og. Men heldigvis så klarer jeg å gå mer enn forrige gang, kondisjonen er med andre ord fremdeles bedre... Sier fremdeles, for muskel og skjelettplagene gjør det vondt for meg å gå over lengre strekninger, så det er vanskelig å vedlikeholde den. Jeg spiser for det meste sunn mat i greie porsjoner, men det gir ingen utslag på vekta. Jeg savner å være slankere enn jeg er nå. Savner å ha energien til å løpe opp ei trapp eller gå en times tur om dagen. 

Har du forsøkt svømming? Da forbrenner du 500 kalorier i timen (like mye som under en fødsel!). Og du trener styrke og kondisjon samtidig og det er mindre belastende for leddene dine.

Anonymkode: 58b61...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg veide maten og telte kalorier på Grete Roedes app. Fulgte alt til punkt og prikke. Vet ikke hva som skjedde, syklet så det rant av meg fire ganger pr uke. Og folk som sier at jeg er tafatt; jeg GIKK OPP FEM KG AV Å TRENE OG SPISE SUNT???? Var på 12-1300 kalorier pr dag, drikker ikke brus, øl o.l med skjulte kalorier heller. Så da ga jeg opp. Vil ikke gå opp 10kg på to måneder.

Anonymkode: 1ec25...216

Om du går opp til tross for kaloriinntak på 1300 og treningen må du til legen! Det skal ikke være mulig for friske mennesker..

Anonymkode: 58b61...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2019 den 23.50, AnonymBruker skrev:

Eksen min hadde BMI på over 47.
Til han døde av det.

Anonymkode: ee69f...1f6

Mens de slanke dør av noe annet. 
Poenget må vel være å ha det bra den stunda en lever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Vox_populi skrev:

Mens de slanke dør av noe annet. 
Poenget må vel være å ha det bra den stunda en lever?

Med den logikken så er det vel bare å fortsette å ruse seg døgnet rundt da. Bare å sette seg første skuddet med en gang. 

Takk for innlegget ditt! :)

Anonymkode: 84557...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en BMI på 34. Mange blir overrasket når de høre vekten min. Er 175 høy og veier 104 kg. Bruket str. 46/48. 

Jeg har ingen problemer med vekten min.

Anonymkode: 995a7...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere med sterk overvekt og mulighet til å se på TLC. Få med dere de programmene om overvektige der og se hvordan de sliter hver dag. Av de programmene jeg har sett, så er det dessverre ingen av de overvektige som ikke sliter med psykiske problemer. Det er kun når de spiser de føler seg vel og de spiser for å glemme sorgene sine.
Jeg sliter med traumer etter 10 år med seksuelt misbruk som barn/ungdom og har alltid vært tynn, nettopp fordi overvektige mennesker trigger mine traumer. (Overgriper var overvektig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med den logikken så er det vel bare å fortsette å ruse seg døgnet rundt da. Bare å sette seg første skuddet med en gang. Takk for innlegget ditt! :)

Anonymkode: 84557...41c

Jeg kan dessverre ikke si det samme, jeg synes ditt innlegg var helt verdiløst og ingenting å takke for. 
Det er åpenbart at du har null erfaring med de ulike rusmidler. Men rus er en helt annen sak med andre problemstillinger, dette dreier seg om fedme kontra livskvalitet, i den grad det siste kan oppnås i denne jammerdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 36 i bmi. Hater det. Begynte å trene og spise sunt, gikk opp 5 kg på fem uker! Mistet motet til å trene. Har pcos. Ønsker meg slankeoperasjon.

Kvinne, ettbarnsmor, 33 år.

Anonymkode: 1ec25...216

 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg veide maten og telte kalorier på Grete Roedes app. Fulgte alt til punkt og prikke. Vet ikke hva som skjedde, syklet så det rant av meg fire ganger pr uke. Og folk som sier at jeg er tafatt; jeg GIKK OPP FEM KG AV Å TRENE OG SPISE SUNT???? Var på 12-1300 kalorier pr dag, drikker ikke brus, øl o.l med skjulte kalorier heller. Så da ga jeg opp. Vil ikke gå opp 10kg på to måneder.

Anonymkode: 1ec25...216

Du kan ikke ha fulgt alt til punkt og prikke, for da hadde du gått ned i vekt. Jeg har tanker om hva som kan ha skjedd:
Du har fokusert på å "spise sunt og trene", og kuttet ut ting du liker, som strengt tatt ikke får deg ned i vekt. Du har en sykdom som er forbundet med overvekt. Du ønsker en lettvint løsning. Du føler deg utsatt for urett. Du synes synd på deg selv. Alt dette gjør deg irritert og utålmodig og du ser etter bekreftelse på at "det ikke virker", derfor blir du "slurvete" og "jukser". Og selv om kaloritelling er effektivt, virker det kun når det gjøres riktig, og konsekvent, og lenge. Man trenger ikke telle kalorier heller, for å gå ned i vekt, det som får deg ned i vekt, er å spise mindre. De som vil, får det til. De som ikke vil, har alltid en unnskyldning klar. 

Anonymkode: b3791...d53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mehr skrev:

Har du veid grynene? 200 g er veldig mye. Jeg bruker 1 dl om jeg skal koke meg havregrøt til frokost, og 1 dl er vell 30 eller 40 g. Om jeg vil bli stappmett koker jeg 2 dl, altså 60 eller 80 g. 

Brødskiver med godt pålegg er mettende. Gjerne med frukt på siden. Jeg må ha brød eller havregrøt til frokost, holder meg ikke mett på omelett, knekkebrød, yoghurt med granola osv. Nå er det lenge siden jeg spiste havregrøt, spiste det så mye før at jeg gikk lei! 

De pakkene er vel på 1 kg og 200 gr blir da 1/5 av pakka.  Hadde aldri i verden greid å spist så mye på et måltid. Lurer på hvor mye det blir når man lager det til grøt, en 3-4 skåler tipper jeg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har veid 166 kg. Jeg er nå litt over 80 kg lettere. (Uten slankeoperasjon)

For min del var det ikke et problem i grunn, jeg hadde ikke problemer med å gå trapper (bor i 4. etg uten heis), jeg var/er veldig sterk i bena så jeg opplevde aldri problemer med knær eller rygg. Jeg kunne gå 10 000 skritt om dagen uten problemer. Jeg hadde ingen andre sykdommer knyttet til overvekten - normalt blodtrykk, ingen diabetes eller andre livsstilsykdommer. Jeg var nok også heldig fordi jeg har vært konkurranseutøver, så fysikken min var jo i utgangspunktet sterk. Jeg var heller ikke SÅ stor med tanke på vekta, jeg så tynnere ut enn jeg faktisk var. Jeg har fått høre at jeg bar vekten min godt.

Det jeg merket det best på var stigma, folk som dømte meg. Jeg får rett og slett bedre service nå, folk er hyggeligere og blidere. Og jeg slipper stygge kommentarer som at jeg ikke fortjener å leve, som en idiot sa til meg på butikken en gang. 

Jeg er egentlig glad for at jeg har den opplevelsen jeg har hatt. Jeg velger å ta alle opplevelser som noe positivt. Jeg er jo fremdeles det som kalles overvektig, men det er forskjell på å veie 166 kg og det å veie 80 kg mindre. Det jeg er glad for er at jeg vet hvem som faktisk er mine venner, og de som ikke er det. Samboeren min ble sammen med meg på mitt største, og selv om jeg er 80 kg lettere er han like glad i meg. Han synes jeg er like flott uavhengig av vekt. Det gjør at hverdagen føles veldig trygg og god - uansett hvordan jeg ser ut er han glad i meg uansett. Veldig deilig!

Det aller beste med å ha veid så mye, er at jeg nå setter så innmari mye mer pris på egen kropp nå, i motsetning til den gang jeg var konkurranseutøver og tynn. Nå er jeg fornøyd med egen kropp, og kjempestolt over meg selv. Og jeg tør å være meg selv, jeg er hun med fargerike kjoler og som alltid prøver å tenke positivt, i motsetning til før som bare fant de negative tingene og var misfornøyd med seg selv. Jeg hatet kjoler og syntes leggene mine var for store. Det er jeg ikke lenger! Jeg gidder ikke å bruke energi på å være negativ. 

Så skal det sies at jeg la fort på meg, i en periode som var veldig vond, og jo, det har tatt sine år (siden jeg har holdt på siden 2014), men det går nedover, og det gjør meg tilfreds og glad.

Jeg tenker samtidig at man skal være veldig forsiktig før man dømmer, jeg har jo vært der selv. Min sykelige overvekt var et tegn på at noe var galt, veldig galt. Men det handlet jo aldri om kropp, men om en voldelig eks som så sitt snitt til å kjøre meg fullstendig ned. Det var den tyngste - bokstavelig talt - tiden i mitt liv. Maten var en trøst og en venn i et helt forjævlig tid. Jeg er bare glad og stolt over at jeg kom meg gjennom det. 

Endret av SPOCA
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mehr skrev:

Har du veid grynene? 200 g er veldig mye. Jeg bruker 1 dl om jeg skal koke meg havregrøt til frokost, og 1 dl er vell 30 eller 40 g. Om jeg vil bli stappmett koker jeg 2 dl, altså 60 eller 80 g. 

Brødskiver med godt pålegg er mettende. Gjerne med frukt på siden. Jeg må ha brød eller havregrøt til frokost, holder meg ikke mett på omelett, knekkebrød, yoghurt med granola osv. Nå er det lenge siden jeg spiste havregrøt, spiste det så mye før at jeg gikk lei! 

Jeg veide grynene idag og det var bare litt over 100 gram 😂 Så feil kan man ta. Da blir nok 200 gram for mye til en normal frokost ja. 

Anonymkode: 075b1...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...