Gå til innhold

Hvilket årstall er du som prøver født i?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Prøvere opplever jeg ofte som uforståelig frekke mot de som er yngst. Bunner det i en slags misunnelse over at en ikke startet prøvinga tidligere selv? 

En 19 år gammel jente kommenterer sin alder (som ts etterspør). I tillegg deler hun at de har prøvd lenge, og opplevd en MA. 

Ingen svarer henne pent. Ingen bryr seg om det hun deler, men alle er opptatt av å kommentere at hun er «for ung» til å bli mor. 

19 år er for det første helt perfekt ift fruktbarhet. Vi mennesker presser gjennomsnittsalderen fordi samfunnet er lagt opp slik i dag, men en kvinne i begynnelsen av 20årene er mer rustet til et svangerskap enn ei som nærmer seg 30. Anatomi og fysikk er fakta. 

Selv fikk jeg mitt første barn som 24åring. Nr 2 kom da jeg var 26. Jeg er veldig glad jeg slapp å være prøver, og jeg er veldig glad jeg ikke var eldre. Da jeg var 19år kjøpte jeg og mannen min vår første leilighet sammen. Jeg studerte på høyskolen og han var ferdig som lærling og hadde fast jobb som elektriker. Bil, bolig og økonomi var stabilt for oss. Vi kunne godt ha valgt å fått barn da, men vi var ikke sikre på om barn var for oss enda.  Dere vet ingenting om andres livssituasjon. Jeg hadde et mer stabilt liv som 19åring enn mange har når de er i midten av 20årene. Det er best å passe på seg selv, og ikke fremstå som en som vet best for andre :) Lykke til alle sammen.

Anonymkode: 21e2e...5db

Jenta var 17(!) år når de startet å prøve å få barn. Mener du ikke det er vel tidlig!?

Anonymkode: ed6aa...a86

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jenta var 17(!) år når de startet å prøve å få barn. Mener du ikke det er vel tidlig!?

Anonymkode: ed6aa...a86

Ikke jeg som er personen du skriver til over, men uansett, det har vel vi ingenting med?

Anonymkode: 760b3...094

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jenta var 17(!) år når de startet å prøve å få barn. Mener du ikke det er vel tidlig!?

Anonymkode: ed6aa...a86

Det er hverken opp til meg eller deg å bestemme. For de fleste 17åringer er det for tidlig å tenke på barn, men det finnes alltid unntak. For meg ville det vært for tidlig, tross for at jeg faktisk hadde et stabilt samboerskap, og god økonomi som 17åring. I min livssituasjon har arv lagt en trygg økonomisk grunn for meg. I tillegg har jeg alltid vært en veldig ansvarsfull og ordentlig jente. Ikke den som ønsket å feste, drikke og «leve livet» som noen kaller akkurat disse tingene. Jeg var 17åringen som flyttet inn med kjæresten, fokuserte på venner og skole, og hadde det veldig fint. Etterhvert som jeg og kjæresten ble eldre fikk vi kjøpt oss selveid leilighet, gjort ferdig skolegang, fikk fast jobb, og vi begynte å ønske oss barn. Giftet oss som 22åringer, og har i dag 2 herlige barn sammen. 

Dette er stort sett «hele mitt liv». Veldig A4, rolig og stabilt. Jeg ønsket ikke barn da jeg var 17, men jeg hadde taklet rollen, og det finnes alltids andre som også gjør det. Forteller dette bare fordi du ikke kjenner vedkommende her inne. Og når prøvinga startet har ingen betydning. Jenta, som skrev at hun i dag er 19 år, svarte på ts’s spørsmål, inkluderte at hun også faktisk hadde gjennomgått en MA, og ble bare møtt med krasse svar fra voksne damer. Det syns jeg virket veldig ugreit. Å formane at en 19åring bør «leve livet» og ikke få barn enda er jo veldig merkelig. «Å leve livet» vil for mange nettopp bety å få barn. Ikke alle har behovet for å evt reise, feste osv. Viktig å huske på mener jeg. Ikke alle er like. Vedkommende har like mye rett på å svare i tråden, uten at noen skal peke fingre å be henne leve mer etter janteloven. 

Anonymkode: 21e2e...5db

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, det var ett snappy svar til en kommentar de aller aller fleste er enige i. Jeg tror også at du bør leva livet, få økonomien på plass og kanskje tilogmed lære litt folkeskikk før du blir foreldrer?

Anonymkode: e906c...17a

Denne tråden var ikke til for å rakke ned på hva jeg gjør og vil

Anonymkode: c01d4...22a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1989 - prøver på 1. barn

Anonymkode: 8811a...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo veldig ung, kun 19. Du har mange år igjen til å bli mor.Ingen hast lev livet.

Anonymkode: b702b...70f

Verste kommentaren jeg leser. Jeg er 8 år eldre enn henne, og fordrar ikke kommentarer som det der. Jeg fikk kommentarer fra venninner selv når jeg luftet til de at vi hadde startet «prosjekt baby». Tilbake fikk jeg kommentarer som at vi ikke hadde dårlig tid, ikke stress, det skjer når det skjer... Vi hadde økonomi, bil og bosted i orden, neste skritt for oss ville være å utvide familien. Når vår største drøm er å bli foreldre, men så sier «alle» rundt meg at det er da ikke noe å stresse med... 🤷‍♀️🤷‍♀️🤦‍♀️

Har man vært sammen en stund og evner å ta vare på et barn med tak over hodet og økonomien i orden - hvorfor vente? Hvis man har et sterkt ønske om å få barn, så skal man vente fordi samfunnet/omgivelsene synes du er for ung? 🤷‍♀️🤦‍♀️ Det er «lysten» på et barn som avgjør det, ikke hvor gammel du er 🙎‍♀️

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1986, prøver på nr tre. Har to født i 07 og 10

Anonymkode: c844e...33c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1990, prøver på vårt første barn.

Anonymkode: 74ffb...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 1986, altså 33 år. Jeg har tvillinger på 5 år og er klar for at de skal bli store søstre ❤️
Vi er inne i Prøveperiode 2.

Håper på Positiv test til kommende helg 👐

Anonymkode: 6b221...5e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Patriotpaula skrev:

Verste kommentaren jeg leser. Jeg er 8 år eldre enn henne, og fordrar ikke kommentarer som det der. Jeg fikk kommentarer fra venninner selv når jeg luftet til de at vi hadde startet «prosjekt baby». Tilbake fikk jeg kommentarer som at vi ikke hadde dårlig tid, ikke stress, det skjer når det skjer... Vi hadde økonomi, bil og bosted i orden, neste skritt for oss ville være å utvide familien. Når vår største drøm er å bli foreldre, men så sier «alle» rundt meg at det er da ikke noe å stresse med... 🤷‍♀️🤷‍♀️🤦‍♀️

Har man vært sammen en stund og evner å ta vare på et barn med tak over hodet og økonomien i orden - hvorfor vente? Hvis man har et sterkt ønske om å få barn, så skal man vente fordi samfunnet/omgivelsene synes du er for ung? 🤷‍♀️🤦‍♀️ Det er «lysten» på et barn som avgjør det, ikke hvor gammel du er 🙎‍♀️

Når man er 19, så er man snaut tørr bak øra selv, har du ikke sett unge mødre på tv ?

Anonymkode: b702b...70f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man er 19, så er man snaut tørr bak øra selv, har du ikke sett unge mødre på tv ?

Anonymkode: b702b...70f

Du kan ikke mene at jentene på unge mødre er representativt for alle unge mødre i landet... snakk om å feie alle under en og samme kam 🤷‍♀️

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi shit så unge mange av dere er, glemmer at folk utenfor min omgangskrets får barn langt tidligere 😄🙈 Jeg er 35, og har nok ikke vært moden til noe slikt før nå! (Tenker med skrekk og gru på om det hadde skjedd med div exer i 20 årene 🤪

Anonymkode: 85965...798

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oi shit så unge mange av dere er, glemmer at folk utenfor min omgangskrets får barn langt tidligere 😄🙈 Jeg er 35, og har nok ikke vært moden til noe slikt før nå! (Tenker med skrekk og gru på om det hadde skjedd med div exer i 20 årene 🤪

Anonymkode: 85965...798

Dersom man vil ha fler enn ett barn er det veldig greit å starte lenge før 35 ;)  Synes de fleste her har en «normal» alder. 

Anonymkode: bc9d9...5d0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1991. Prøvd i snart 2 år.

Ble gravid med ivf i februar, men hadde MA i uke 13..

Anonymkode: fc0b0...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

02, prøvd et par måneder

Anonymkode: ecc02...f21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi shit så unge mange av dere er, glemmer at folk utenfor min omgangskrets får barn langt tidligere 😄🙈 Jeg er 35, og har nok ikke vært moden til noe slikt før nå! (Tenker med skrekk og gru på om det hadde skjedd med div exer i 20 årene 🤪

Anonymkode: 85965...798

Enig. Man blir jo gjerne farget av eget miljø da. Jeg kjenner ingen som fikk barn i 20 årene, men i det vi rundet 30 kom de på løpende bånd, meg selv inkludert🙈

Anonymkode: 8f13c...072

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...