Gå til innhold

Leter etter en mild, intelligent, familiekjær hund


netpuppy

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, netpuppy skrev:

Da tror jeg vi må se nærmere på den også for de jeg har møtt har hatt et helt herlig gemytt, uavhengig av lojalitet 😄. Hvordan er de å trene? Inntrykket jeg har er at de ikke er så veldig arbeidsvillige, men det kan selvfølgelig hende jeg tar feil der og. 

Finsk Lapphund er en av de mest aktuelle kandidatene etter at jeg fikk tips om den på et annet forum. De virker å være veldig nærme det vi ser etter.

Engelske Springer Spaniel? Jeg kjenner bare til en og den har så utrolig lite personlighet... Men det kan selvfølgelig hende det bare er den. Tror det er den som ble foreslått flest ganger på den andre tråden så skal ta den med i beregningen. 

 

 

Må innrømme at jeg i utgangspunktet er skeptisk til planlagte blandingskull. Hva er forskjellen mellom en slik blanding og en Puddel eller Malteser? Og har de kjent helsestatus? 

Ja, d har de 😊 Dersom oppdretter er seriøs iallefall!

Maltipoo er ganske anerkjent også. I USA har de egen klasse i utstillinger o.l.

Anonymkode: 3af3f...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Whippet kan definitivt gå løse jo! 

Anonymkode: 8992b...907

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg langt unna maltipoo, shitpoo, poopoo og alt i den gruppa der. Mer useriøst finnes det ikke! 

- - -

Jeg tenkte sheltie eller tibetansk spaniel! Eventuelt welsh springer spaniel.

Anonymkode: 8992b...907

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne på tanken om Sheltie selv, helt til jeg fikk høre at de var en gjenganger på vet.klinkker mtp tannproblemer ( uttalelse fra en som jobber på vet. klinikk ). Bare sånn apropos, mtp TS sitt ønske om lite helseplager.

Anonymkode: d0c89...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser tydeligvis ikke bort fra en større hund. Vurder Schæfer! Krever litt av deg, men du får aldri en mer lojal og trygg hund.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amerikansk cocker spaniel😍. Ingen over, ingen ved siden!❤ Det der med pelsstell og røyting leste jeg ikke...😁. Vel, de kan uansett barberes og pelsen krever da ingenting

Anonymkode: 5a373...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2019 den 15.42, Sweet Ingrid skrev:

Vi hadde de samme kriteriene som dere, og på lista vår hadde vi til slutt lhasa apso, bichon havanais, schipperke og papillon. Endte opp med en lhasa og er veldig fornøyd med det! Hun er enkel og grei, ikke mye jobb. Samtidig som hun har en personlighet og er intelligent. God mot barn. Røyter ikke, men klippes ofte. 

Anbefaler også Lhasa apso. 

Vi hadde aldri hørt om rasen, da den sto igjen som vinner etter ønskelisten vår, som ikke var helt ulik TS sin. 

Må klippes innimellom, men ingen røyting er deilig. 

Lettlærte, glad i mennesker, stor personlighet (Ja vi har nå to, og de har også svært ulik personlighet, selv om begge er to gladdotter og like vennlige. Ene er langt smartere og viljesterk. Jeg vet likevel ikke hvem som er favoritten.)

Nå er mine noen år, men nabobarna spør fremdeles om de får gå tur med valpene, for de har på en måte litt valpete utseende, og også væremåte, i sin ivrige vennlighet, og nysgjerrighet. 

Nye triks lærer de på få minutter. 

Absolutt herlige hunder, som også har god helse. 

Anonymkode: bdd71...b4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar! Samboer har eeegentlig lyst på en Irsk Ulvehund så det er mulig jeg har en litt forskjøvet skala i forhold til hva jeg regner som medium og stor hund. 🙈

Da har vi kommet frem til 4 raser som vi tror kunne passet oss veldig bra: Finsk Lapphund, Shetland Sheepdog, Puddel og Lagotto Romagnolo. 

Og her står vi litt fast 😄. Vi går frem og tilbake over hvilken av de vi liker best da vi føler alle har de egenskapene vi ser etter. 

Er det noen som har noen tanker om disse fire?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere er på ulvehunden, hvorfor ikke en skotsk hjortehund? Gjerne tispe, da er de enda mindre. Rolige, vennlige, milde, en av de myndene med minst jaktinstinkt, høyere levealder enn ulvehunden.

Anonymkode: 8992b...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonberger. Men den snilleste hunden jeg kjenner er faktisk en pitbull. 

Anonymkode: 3ff05...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil fraråde puddel, har ikke hatt dette selv, men kjenner flere som har hatt/har. Av disse så er det kun de svært engasjerte (altså de som legger ned masse tid og arbeid i hunden), som kunne tenkt seg puddel igjen. De andre vil ikke ha samme rase en gang til.

Jeg likte først puddel svært godt etter å ha passet den ene i et par uker, svært veloppdragen og behagelig hund, godt dressert. Men hun eieren ville ikke ha puddel igjen, det krevde for mye å få den slik og det var ikke tid hun hadde til overs nå som hun hadde familie.

De pudlene jeg kjenner med uerfarne eiere har samtlige småproblemer (bjeffer når de er ivrige,  seprasjonsangst, stikker av).

 

Anonymkode: debfe...943

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, netpuppy said:

Tusen takk for mange gode svar! Samboer har eeegentlig lyst på en Irsk Ulvehund så det er mulig jeg har en litt forskjøvet skala i forhold til hva jeg regner som medium og stor hund. 🙈

Da har vi kommet frem til 4 raser som vi tror kunne passet oss veldig bra: Finsk Lapphund, Shetland Sheepdog, Puddel og Lagotto Romagnolo. 

Og her står vi litt fast 😄. Vi går frem og tilbake over hvilken av de vi liker best da vi føler alle har de egenskapene vi ser etter. 

Er det noen som har noen tanker om disse fire?

Irsk ulvehund er de beste. 😍 Har hatt tre stykker selv og det er en fantastisk rase. Men det er ikke til å komme unna det faktum at de ikke blir veldig gamle, og de har noen helseutfordringer som kan bli ekstremt belastende, bla hjertesvikt og kreft, samt magedreining og artrose. Mine tre ulviser ble 9, 6 og 8 år gamle, og de hadde alle tre helseutfordringer. 

Så selv om mitt hjerte tilhører gigantrasene, orker jeg ikke lenger å miste hundene mine etter så kort tid. 

Når det gjelder tenner hos sheltien er det riktig at mange valper ikke klarer å miste hjørnetennene selv. Dette må da løses ved tanntrekking i narkose. Et mindre problem etter min mening, selv om det jo er ubehagelig å måtte legge valpen i narkose.

Av de rasene du kikker på nå er puddel en undervurdert rase. De er steintøffe og tåler det meste. Men som med alle raser må du sjekke helse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere sett på corgie? Har sjeldent møtt en mer glad og sosial hund, og er forbausende utholden på tur til tross for korte bein.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Baker Harepus said:

Har dere sett på corgie? Har sjeldent møtt en mer glad og sosial hund, og er forbausende utholden på tur til tross for korte bein.

Dårlig forslag da TS ville ha en hund som ikke røyter så mye og som er grei med små barn. Corgier røyter som et h****e og er hasegjetere, dvs at de kan finne på å nippe barn i anklene. Jeg har corgi selv så jeg vet hva jeg snakker om.

Anonymkode: e70ad...c2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, netpuppy skrev:

Tusen takk for mange gode svar! Samboer har eeegentlig lyst på en Irsk Ulvehund så det er mulig jeg har en litt forskjøvet skala i forhold til hva jeg regner som medium og stor hund. 🙈

Da har vi kommet frem til 4 raser som vi tror kunne passet oss veldig bra: Finsk Lapphund, Shetland Sheepdog, Puddel og Lagotto Romagnolo. 

Og her står vi litt fast 😄. Vi går frem og tilbake over hvilken av de vi liker best da vi føler alle har de egenskapene vi ser etter. 

Er det noen som har noen tanker om disse fire?

Jeg har finsk lapphund selv, og svensk lapphund. De er veldig greie hunder. Det kan være bjeffing, men det kan trenes bort. Jeg har en som bjeffer når det kommer folk, når det går hunder forbi eller vi får besøk, og en som kun bjeffer om han andre bjeffer. De har en veldig grei av og på knapp, og kan fort sløve en hel dag, men de kan også gå på 13 timers tur i fjellet den neste. De er litt stae, veldig smarte kanskje til skade for sitt eget beste. På den positive siden så bruker vi kanskje halvparten av tiden på å repetere øvelser på kurs for de tar det så fort.

Jeg ville snakket med oppdrettere og dratt besøk for å hilse nærmere på hundene, voksne hunder. Ikke dra til noen som har valper med mindre du kan motstå søtheten og falle for den første du besøker.

 

Evt hvor holder du til i landet så kan ejg hjelpe deg på lapphundbiten hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig forslag da TS ville ha en hund som ikke røyter så mye og som er grei med små barn. Corgier røyter som et h****e og er hasegjetere, dvs at de kan finne på å nippe barn i anklene. Jeg har corgi selv så jeg vet hva jeg snakker om.

Anonymkode: e70ad...c2c

Røytingen kjente jeg ikke til. Har ikke sett at de nipper etter barn, kun hvor sosiale og omgjengelige de er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojed skal være veldig, veldig fine familiehunder. De elsker turer og kan være med på det meste. Typisk rolig inne og aktiv når det passer, etter min erfaring.

Røyter kun i perioder.

Anonymkode: 68799...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Baker Harepus said:

Røytingen kjente jeg ikke til. Har ikke sett at de nipper etter barn, kun hvor sosiale og omgjengelige de er. 

For all del, jeg elsker corgier! Jeg har som sagt corgi selv (det er faktisk to corgiraser, pembroke og cardigan). Røytingen er virkelig til å bli gal av. Og det er et velkjent fenomen at hasegjetere kan finne på å nippe småbarn som løper «ukontrollert» rundt, dvs prøve å gjete dem. Det trenger ikke nødvendigvis å skje, men samtidig er det muligens ikke den beste rasen om man har småbarn. Sånn bortsett fra dette er det helt fantastiske hunder som er ganske sosiale og omgjengelige ja.

96147B21-05C6-42D3-BBF8-F1305FCCDBF1.jpeg.5cfa1e20a7a604e722ba45e43cc29828.jpeg

Anonymkode: e70ad...c2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Staffordshire Bullterrier, det er mye hund i liten innpakning. Lite pels, men røyter i perioder. Bjeffer ikke, er veldig familiekjære og glad i barn. Liker veldig godt å gå på tur og er veldig utholdende, men visst det ikke blir noe tur så roer den seg helt ned og tar livet med ro. Har aldri hatt problem i forhold til andre hunder og hører det samme fra andre som har samme rase, men ser at det nevnes som et problem i beskrivelsen av rasen.

Fra Wikipedia (Legg spesielt merke til det om barn)

 

ס×××£ ×× ×××.jpg

Description

The Staffordshire Bull Terrier is a stocky, muscular and unusually strong, small to medium sized dog that stands 14 to 16 inches (36 to 41 cm) at the shoulder, the dogs weigh 29 to 37 pounds (13 to 17 kg) and the bitches 24 to 34 pounds (11 to 15 kg). It has a broad chest, strong shoulders, well boned wide set legs, a medium length tail that is carried low and a broad head with a short muzzle; its ears fold over at the tips and are not cropped.

The Staffordshire Bull Terrier’s coat is short, stiff and close, it be can red, fawn, white, black or blue, or any one of these colours with white, any shade of brindle or any shade of brindle with white.

Temperament

The Staffordshire Bull Terrier is considered a loyal, devoted, tenacious and particularly affectionate breed of dog, it is one of the only dog breeds recommended by the Kennel Club as suitable to be around children. The Staffordshire Bull Terrier has a reputation for pugnaciousness; when challenged by other dogs it is generally known to not back away from a fight.

Anonymkode: 2a42a...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...