Gå til innhold

Leter etter en mild, intelligent, familiekjær hund


netpuppy

Anbefalte innlegg

På 10.5.2019 den 11.26, netpuppy skrev:

Håper noen har noen gode tips for vi er ganske rådville 😅

❤️

golden-retriever-1349045_960_720.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan anbefale islandsk fårehund. Jeg har en selv og kjenner mange hunder i miljøet. 

Disse hundene er utrolig glade i mennesker og andre hunder. De er balanserte, med driv og personlighet, smarte, lettrente etc. De er vakre å se på, middels store, og har generelt godt lynne. 

De bjeffer en del, så det må jobbes med fra start. Og røyter 2 ganger i året. 

 

Anonymkode: 3d6a2...a1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv cavalier king charles, flere av søsknene fikk medisinske problemer. Vi var heldig med vår.

Raser jeg tror kan passe din familie er:

Sheltand sheepdog, tibetansk spaniel, dachshund, border terrier, Corgi (pembroke trenger litt kortere turer enn cardigan) og newfoundlandshund (den større versjonen av cavalier etter min mening, med litt pelsstell da) 😁

Anonymkode: 60383...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Boxer, men den er kanskje for stor. Har hatt 2 stk og de er fantastiske familiehunder. De er lekne og tålmodige og er alltid glade. Når mine barn var små, så var de bestekompiser. Hunden ble kledd ut og de satt strikk i ørene på den. Boxeren har mye energi, men kan også være bedagelig. Kjøper du tispe, så bør den ikke bli så stor. Åååh som jeg savner å ha en Boxer 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange anbefalinger. Husk bare at alle raser har sine grunninstinkter, som plutselig kan slå igjennom. Corgi vil gjete, Staffordshire er opprinnelig avlet for å sloss, mynde er avlet for fart, svensk dansk gårdhund skal ta rotter.

ikke velg rase ut fra utseende, men vurder raseegenskapene.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Supra said:

Her er det mange anbefalinger. Husk bare at alle raser har sine grunninstinkter, som plutselig kan slå igjennom. Corgi vil gjete, Staffordshire er opprinnelig avlet for å sloss, mynde er avlet for fart, svensk dansk gårdhund skal ta rotter.

ikke velg rase ut fra utseende, men vurder raseegenskapene.

 

Det er en selvfølge for oss 😌.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.5.2019 den 10.10, netpuppy skrev:

Tusen takk for mange gode svar! Samboer har eeegentlig lyst på en Irsk Ulvehund så det er mulig jeg har en litt forskjøvet skala i forhold til hva jeg regner som medium og stor hund. 🙈

Da har vi kommet frem til 4 raser som vi tror kunne passet oss veldig bra: Finsk Lapphund, Shetland Sheepdog, Puddel og Lagotto Romagnolo. 

Og her står vi litt fast 😄. Vi går frem og tilbake over hvilken av de vi liker best da vi føler alle har de egenskapene vi ser etter. 

Er det noen som har noen tanker om disse fire?

Puddel og lagotto har mye pelsstell. De skal klippes og bades og børstes stadog vekk. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har whippet. Ja, den kan være litt sta nå og da, men det er i bunn og grunn ikke vanskelig å trene den. Den er en hund som trenger belønningsbasert trening(helst mat) fra begynnelsen av, og man må være konsekvent.

Vår er mye lydigere enn andre venners hunder, bl.a. en retriever, en labrador, og den meget lettrente pointeren. Han er vår sjuende hund, og jeg syns ikke han er vanskeligere å trene enn de før ham.

Vi har vår løs hele tiden. Vi har et stort område, der vi lar ham løpe fritt som en gærning. Han har til i dag aldri stukket av, og han er faktisk litt redd for å miste lukten av flokken. Jeg har faktisk opplevd at selen hans revnet på fjelltur, rett ved en flokk sauer, og han er ikke blitt strømmet. En litt skarp kommando var alt som skulle til, og så stod han bomstille.

Trener man en whippet på riktig måte, så er det en fantastisk familiehund. Morsom, stor personlighet, er aktiv, men krever ikke daglig lange turer. Whippeten er en sprinter, ikke en maratonløper. Derfor kan man komme unna med noen late dager, uten at hunden blir frustrert eller destruktiv. Men han er virkelig et flokkdyr, og trives best midt i smørøyet. En whippet har ikke godt av å bli avkuttet fra familien, f.eks. i hundegård eller i en separat del av huset. Da vil man få en masete, pipete, trist hund, som gjør ugagn for å få oppmerksomhet. En venninne har sin whippet bak gitter i gangen, og den står og presser hodet sitt gjennom gitteret for å se på hva resten av flokken gjør på på stua. Den hunden piper, skjelver og bjeffer seg gjennom døgnet, men det er viktigere eieren å ikke ha hundehår på stua, enn å ha en lykkelig hund.

Jeg anbefaler virkelig en whippet! Det er nok favorittrasen jeg har eid.

Anonymkode: db03f...3bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har whippet. Ja, den kan være litt sta nå og da, men det er i bunn og grunn ikke vanskelig å trene den. Den er en hund som trenger belønningsbasert trening(helst mat) fra begynnelsen av, og man må være konsekvent.

Vår er mye lydigere enn andre venners hunder, bl.a. en retriever, en labrador, og den meget lettrente pointeren. Han er vår sjuende hund, og jeg syns ikke han er vanskeligere å trene enn de før ham.

Vi har vår løs hele tiden. Vi har et stort område, der vi lar ham løpe fritt som en gærning. Han har til i dag aldri stukket av, og han er faktisk litt redd for å miste lukten av flokken. Jeg har faktisk opplevd at selen hans revnet på fjelltur, rett ved en flokk sauer, og han er ikke blitt strømmet. En litt skarp kommando var alt som skulle til, og så stod han bomstille.

Trener man en whippet på riktig måte, så er det en fantastisk familiehund. Morsom, stor personlighet, er aktiv, men krever ikke daglig lange turer. Whippeten er en sprinter, ikke en maratonløper. Derfor kan man komme unna med noen late dager, uten at hunden blir frustrert eller destruktiv. Men han er virkelig et flokkdyr, og trives best midt i smørøyet. En whippet har ikke godt av å bli avkuttet fra familien, f.eks. i hundegård eller i en separat del av huset. Da vil man få en masete, pipete, trist hund, som gjør ugagn for å få oppmerksomhet. En venninne har sin whippet bak gitter i gangen, og den står og presser hodet sitt gjennom gitteret for å se på hva resten av flokken gjør på på stua. Den hunden piper, skjelver og bjeffer seg gjennom døgnet, men det er viktigere eieren å ikke ha hundehår på stua, enn å ha en lykkelig hund.

Jeg anbefaler virkelig en whippet! Det er nok favorittrasen jeg har eid.

Anonymkode: db03f...3bf

Men så må den kles på gjennom halve året. Den tåler generelt norske vintere dårlig. 

Og kan vel også være mye jakt i wippeten? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alltid skeptisk til hunder og så små barn - ikke fordi jeg tror hunden vil skade barnet, men fordi barnet kan skade hunden, og fordi man ikke får god nok tid til å oppdra hunden på skikkelig vis (kursing med hele familien osv). Vi har en Berner Sennen, som vi fikk da minste mann var litt over 1 år. Det var alt for tidlig, og jeg føler ikke jeg fikk oppdratt hunden godt nok. For all del, han er oppdratt og kurset, men jeg fikk ikke trent nok allikevel med han, fordi jeg var så utslitt og fokusert på minstemann som fortsatt våknet på nettene osv. 

Berner Sennen er forøvrig en god rase, men langt unna størrelsen du etterlyser. Rasen er opprinnelig redningshund og vakthund - noe vi ser tydelig hos vår hund. Den skal redde alt og alle og er ekstremt på vakt overfor mennesker som ikke hører til huset. Ikke nervøst på vakt, men man ser hvordan han alltid har et øye på husbefolkningen. Den er helt ekstrem om mannen er på jobb og jeg er alene i huset med barna. Trygt og godt, men slitsomt når morfar til tider må godkjennes før han slipper inn..ellers forguder den familien sin, og ville uten å nøle gå i døden for oss alle. Den orker ikke å leke (type hente pinne som barna kaster) mer enn 1-2 ganger, men elsker å være med dem på lekestativet (javisst kan den rutsje!). Den sutrer og bærer om han ikke får være med på ALT som er gøy med familien (men slutter når den får beskjed)..jeg elsker den hunden ❤️ Full av personlighet! 

Ellers erfaring med border collie (da må du ha stor tomt), som nok er den beste rasen om jeg skulle valgt..men krever mye mye trening og stimulering. Puddel hadde jeg styrt laaaaangt unna, men det er fordi jeg har dårlig erfaring. 

Hvis jeg skulle valgt hund nå, ville jeg valgt schnauzer (mellomstor), jeg digger de hundene! Men de krever også mye trening og stimulering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2019 den 11.26, netpuppy skrev:

Hei!

Vi mistet hunden vår for en tid tilbake og har så smått begynt å tenke på en ny. Men så var det det med rase da... Vi vil nok absolutt ha en Schipperke igjen, men de kan jo være litt krevende, spesielt som unghunder (tenk Jack Russel Terrier med gjeteregenskaper), så vi lurer på om vi skulle ventet med en ny til barna er litt større (4 mnd og 2,5 år). Men vi har veldig lyst på hund og ønsker gjerne at barna skal få vokse opp sammen med hund, så da lurer jeg på om noen har tips om et alternativ til oss. Jeg vil også legge til at vi ønsker en veloppdragen, lydig hund som får det den trenger av mosjon og mentaltrening. Vi kunne nok kunnet hatt mange raser om vi bare lot det skure og gå, men det er helt uaktuelt for oss.

Størrelse: Liten (ikke miniatyr) til medium.

Lynne: Mild, intelligent, familiekjær, grei med små barn. Gjerne stor personlighet.

Pels: Ønsker helst ikke en som lukter veldig (regner med dere forstår hva jeg mener 🙈) og røyter ned huset konstant. Stormrøytere og klipperaser er bra. Ikke for mye pelsstell, men regelmessig børst og klipp går bra.

Bruksområder: Først og fremst familiehund og turkamerat. Har gode turmuligheter i nærområdet og familie som liker å låne hund med på tur så vil få en del mosjon, men plutselig har vi noen dager det er vanskelig å komme seg ut lengre enn en tisserunde så vi trenger en rase som kan få lite mosjon noen dager uten større problem. Vil også stille ut. 

Ønsker ikke: Rase med mye helseproblemer, store utfordringer som samkjønnsaggresjon, nervøsitet osv. Oppstår det det problemer jobber vi med det som trengs, men ønsker i utgangspunktet et enklest mulig hundehold.

Raser vi har sett på: Soft Coated Wheaten Terrier. Vet ikke så mye om de, men de virker som ganske milde og fine hunder. 

Mynder. I utgangspunktet Whippet. Eneste minuset er trenbarhet og at de ikke kan gå løs. 

Puddel. Samboer er ikke så begeistret for disse da han har møtt litt ymse når det gjelder personlighet og lynne. Jeg har et godt inntrykk av rasen. 

Dansk- Svensk Gårdshund. Litt skeptisk på grunn av det jeg oppfatter som store variasjoner innad i rasen. Har møtt noen herlige individ og noen... Ikke fullt så herlige. 

Mellompinscher. Har aldri møtt en, faktisk. Bare lest om. Noen som har en formening om denne kunne passet? 

Samboer har også nevnt Tervueren, Groenendal og Dobermann, men jeg ser for meg at disse vil være minst like krevende som en Schipperke. Sikkert mer på grunn av størrelsen. Noen tanker? 

Håper noen har noen gode tips for vi er ganske rådville 😅

Kooikerhondje :hjerte:

Anonymkode: 7fd91...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kooikerhondje :hjerte:

Anonymkode: 7fd91...327

Kooiler har myye dårlig psyke da.. 

Det er ikke den mest stabile rasen.

Anonymkode: 3bf95...c40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kooiler har myye dårlig psyke da.. 

Det er ikke den mest stabile rasen.

Anonymkode: 3bf95...c40

Kjempe hund!! Så søt og snill som bare det! Hatt vår i 5år og 3 småbarn og er verdens skjønneste hund!!
Veldig tålmodig, kjærlig, intelligent, familiekjær. 

Anonymkode: 7fd91...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rucula skrev:

Men så må den kles på gjennom halve året. Den tåler generelt norske vintere dårlig. 

Og kan vel også være mye jakt i wippeten? 

Vi har tre dekken til whippeten; til regn, til kjølig høstvær, og en vinterkåpe. Det er ikke mye arbeid med det, og koster heller ikke skjorta. 

På hytta på fjellet er vår like mye og lenge ute som min fars pointere, og det har aldri vært et problem. Whippeten vår elsker(!!!) skiturer..! Han blir helt vill, når han ser snø, og får ikke nok av vinteraktiviteter. Faktisk er vår erfaring at han er mer utilpass når temperaturen blir for høy, enn når det er kaldt. 

Han liker å hoppe etter fugler, ellers syns jeg ikke at det er utpreget mye jakt i ham. Men jeg tror at mye av det ansvaret ligger på eierens trening. Jeg har hatt jaktterriere som var et mareritt i forhold til whippeten. Der snakker vi jaktinstinkt. 

Kjenner mange som eier whippet, og ingen har opplevd at de har store jaktinstinkt. Det eneste jeg syns er negativt, er måten whippeter leker seg imellom. Den leken kan nok føles litt voldsom for enkelte, men den er jo veldig vanlig for mynder.

Anonymkode: db03f...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rucula skrev:

Puddel og lagotto har mye pelsstell. De skal klippes og bades og børstes stadog vekk. 

 

Det er ikke SÅ mye pelsstell med lagotto. Min bader med jevne mellomrom (når han lukter vondt :P), men det tar ikke så lang tid. Børster omtrent én gang hver andre uke, litt avhengig av hvor lang pelsen er.  Og så må han klippes  ca. tre ganger i året. Det tar selvsagt litt lenger tid, men det er verdt det for å slippe røyting. 

Anonymkode: 2047f...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke SÅ mye pelsstell med lagotto. Min bader med jevne mellomrom (når han lukter vondt :P), men det tar ikke så lang tid. Børster omtrent én gang hver andre uke, litt avhengig av hvor lang pelsen er.  Og så må han klippes  ca. tre ganger i året. Det tar selvsagt litt lenger tid, men det er verdt det for å slippe røyting. 

Anonymkode: 2047f...972

Det høres ut som temmelig mye pelsstell. 

Jeg børster min hver 3 uke...thats it. Vasker kanskje 2 -4 ganger i året. Vasker bena og magen mye oftere.

Han har skinnende ren, velduftende pels. Ser alltid velstelt ut  

Anonymkode: 3bf95...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2019 den 10.22, Supra skrev:

Staffordshire er opprinnelig avlet for å sloss,

Staffer kalles også nanny dogs av en grunn. Ja, de er avlet som kamphund, men også til å leve med store familier i trange leiligheter. Det er meget, meget sjeldent at en staff angriper mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berner sennen! De røyter og er ganske store, men som familiehund er de helt uslåelige. Barnevakt og bestevenn. 

Anonymkode: 22bfa...9c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2019 den 18.35, AnonymBruker skrev:

Hva med en Staffordshire Bullterrier, det er mye hund i liten innpakning. Lite pels, men røyter i perioder. Bjeffer ikke, er veldig familiekjære og glad i barn. Liker veldig godt å gå på tur og er veldig utholdende, men visst det ikke blir noe tur så roer den seg helt ned og tar livet med ro. Har aldri hatt problem i forhold til andre hunder og hører det samme fra andre som har samme rase, men ser at det nevnes som et problem i beskrivelsen av rasen.

Fra Wikipedia (Legg spesielt merke til det om barn)

 

ס×××£ ×× ×××.jpg

Description

The Staffordshire Bull Terrier is a stocky, muscular and unusually strong, small to medium sized dog that stands 14 to 16 inches (36 to 41 cm) at the shoulder, the dogs weigh 29 to 37 pounds (13 to 17 kg) and the bitches 24 to 34 pounds (11 to 15 kg). It has a broad chest, strong shoulders, well boned wide set legs, a medium length tail that is carried low and a broad head with a short muzzle; its ears fold over at the tips and are not cropped.

The Staffordshire Bull Terrier’s coat is short, stiff and close, it be can red, fawn, white, black or blue, or any one of these colours with white, any shade of brindle or any shade of brindle with white.

Temperament

The Staffordshire Bull Terrier is considered a loyal, devoted, tenacious and particularly affectionate breed of dog, it is one of the only dog breeds recommended by the Kennel Club as suitable to be around children. The Staffordshire Bull Terrier has a reputation for pugnaciousness; when challenged by other dogs it is generally known to not back away from a fight.

Anonymkode: 2a42a...58d

Samkjønnsaggressivitet ER et faktum på rasen, og ønsker man en hund som kan gå med alt og alle så bør man ikke gamble på staff. "Known to not back away from a fight", med andre ord. Selv om ikke staffen alltid starter bråk vil den nesten alltid svare på bråk, og helst avslutte det. Og det er ikke noe alle ønsker i en hund, uansett hvor snill den er med mennesker og barn.

 

Whippet er kanskje den mest lettrente av myndene, men det ER en "sighthound" og de skal reagere og løpe etter små dyr og bevegelser. Dersom man ønsker en hund uten jaktinstinkt så bør man heller ikke gamble på whippet. Jeg har selv greyhounds, synes de er verdens enkleste å ha løse fordi mynder generelt er svært opptatte av eierne sine. Men oh boy, jeg kan love deg at bikkjene mine stikker etter ekorn, fugl, sommerfugler, rådyr, elg... ja, det meste egentlig. Kommer alltid tilbake etter få sekunder, men de bare MÅÅÅ jage litt først. Slik er de fleste whippeter også. 

Anonymkode: 8992b...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...