Gå til innhold

Leter etter en mild, intelligent, familiekjær hund


netpuppy

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi mistet hunden vår for en tid tilbake og har så smått begynt å tenke på en ny. Men så var det det med rase da... Vi vil nok absolutt ha en Schipperke igjen, men de kan jo være litt krevende, spesielt som unghunder (tenk Jack Russel Terrier med gjeteregenskaper), så vi lurer på om vi skulle ventet med en ny til barna er litt større (4 mnd og 2,5 år). Men vi har veldig lyst på hund og ønsker gjerne at barna skal få vokse opp sammen med hund, så da lurer jeg på om noen har tips om et alternativ til oss. Jeg vil også legge til at vi ønsker en veloppdragen, lydig hund som får det den trenger av mosjon og mentaltrening. Vi kunne nok kunnet hatt mange raser om vi bare lot det skure og gå, men det er helt uaktuelt for oss.

Størrelse: Liten (ikke miniatyr) til medium.

Lynne: Mild, intelligent, familiekjær, grei med små barn. Gjerne stor personlighet.

Pels: Ønsker helst ikke en som lukter veldig (regner med dere forstår hva jeg mener 🙈) og røyter ned huset konstant. Stormrøytere og klipperaser er bra. Ikke for mye pelsstell, men regelmessig børst og klipp går bra.

Bruksområder: Først og fremst familiehund og turkamerat. Har gode turmuligheter i nærområdet og familie som liker å låne hund med på tur så vil få en del mosjon, men plutselig har vi noen dager det er vanskelig å komme seg ut lengre enn en tisserunde så vi trenger en rase som kan få lite mosjon noen dager uten større problem. Vil også stille ut. 

Ønsker ikke: Rase med mye helseproblemer, store utfordringer som samkjønnsaggresjon, nervøsitet osv. Oppstår det det problemer jobber vi med det som trengs, men ønsker i utgangspunktet et enklest mulig hundehold.

Raser vi har sett på: Soft Coated Wheaten Terrier. Vet ikke så mye om de, men de virker som ganske milde og fine hunder. 

Mynder. I utgangspunktet Whippet. Eneste minuset er trenbarhet og at de ikke kan gå løs. 

Puddel. Samboer er ikke så begeistret for disse da han har møtt litt ymse når det gjelder personlighet og lynne. Jeg har et godt inntrykk av rasen. 

Dansk- Svensk Gårdshund. Litt skeptisk på grunn av det jeg oppfatter som store variasjoner innad i rasen. Har møtt noen herlige individ og noen... Ikke fullt så herlige. 

Mellompinscher. Har aldri møtt en, faktisk. Bare lest om. Noen som har en formening om denne kunne passet? 

Samboer har også nevnt Tervueren, Groenendal og Dobermann, men jeg ser for meg at disse vil være minst like krevende som en Schipperke. Sikkert mer på grunn av størrelsen. Noen tanker? 

Håper noen har noen gode tips for vi er ganske rådville 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste hunder blir veloppdragne etterhvert, men det krever jo at dere jobber hele tiden med hunden! 

Jeg ville ventet med valp til babyen var eldre. Er upraktisk og tungvindt med valp og baby. 

Anonymkode: c4c7f...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med feks pumi?

Anonymkode: e70ad...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shetland sheepdog! Elskelige hunder. Elsker familien sin, elsker folk, lydhøre, lettlærte, kan brukes i hundesport om ønskelig (som agility). Jeg har en Shetland sheepdog, bruker den ikke i hundesport, og hun er rolig og avslappet inne. En perfekt hund. Veldig opptatt av å se meg i ansiktet og tolke mitt humør til enhver tid. Min er en tispe og har mankehøyde 38 cm, som er normalt. En perfekt hund på mange måter, jeg elsker det herlige gemyttet og intelligensen deres. De lærer så lett og så fort!

Ulemper med rasen; kan røyte mye, og kan bjeffe en del (varsler når noe skjer, ofte varsler de også hvis de TROR at noe skjer...)

Fordeler; lettlærte, perfekt størrelse (7-10 kg ca), vakre å se på, milde i temperament

Anonymkode: 92362...c15

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt en hund blir veloppdragen og lydig kommer an på den jobben dere legger ned. Hvorvidt hunden er redd og nervøs i miljøet vil også spille en stor rolle.

De belgiske fårehundene er arbeidshunder, jeg vil ikke anbefale dem hvis du bare ønsker en turkamerat som ikke krever så mye. DSG har også mye energi og ofte en del jaktlyst, og er små arbeidsjern.

Min første tanke var også sheltie, faktisk. Du må bare passe på at du får fra rett oppdretter/rette linjer. En god sheltie er en av de enkleste og herligste hundene som finnes. En dårlig sheltie er redd sin egen skygge og bjeffer på alt. Også er det uansett litt pelsstell på dem.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

De fleste hunder blir veloppdragne etterhvert, men det krever jo at dere jobber hele tiden med hunden! 

Jeg ville ventet med valp til babyen var eldre. Er upraktisk og tungvindt med valp og baby. 

Anonymkode: c4c7f...d62

 

3 hours ago, Tabris said:

Hvorvidt en hund blir veloppdragen og lydig kommer an på den jobben dere legger ned. Hvorvidt hunden er redd og nervøs i miljøet vil også spille en stor rolle.

 

Ja, selvfølgelig! Men det varierer jo hvor mye jobb som trengs for å oppnå det. Det kom kanskje ikke helt klart frem i HI, men vi kommer til å gjøre det som trengs for å få en veloppdragen og lydig hund, vi ønsker bare ikke å måtte jobbe altfor mye med det med mindre vi må, om dere skjønner. 

Sheltie har jeg litt samme inntrykk av som mini Pinscher I at de bjeffer på alt og alle hele tiden! Men det er kanskje ikke tilfellet? 

Ellers har jeg fått tips om Finsk Lapphund og Collie og virker veldig aktuelle, spesielt Lapphund. Noen som har erfaring med de?

Angående valp og baby er det et godt poeng og noe vi vurderer fortløpende, men vi ser ikke så tungt på det. Vi har en veldig rolig og enkel baby, vi har hatt både baby og valp før (ikke samtidig) så vi vet hva det går i og vi har familie rundt oss som kan avlaste. Men det er definitivt grunnen til at vi ønsker en mildere type hund denne gangen som ikke er altfor krevende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

eurasier?

Anonymkode: 1fc79...952

Eurasiere er herlige hunder! Men føler ikke at de er så veldig lojale og opptatt av familien sin? Eller intelligente og lettlærte. Føler de jeg har møtt har vært litt sånn at de kunne vært med hvem som helst hjem så lenge de får kos og mat.  🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne det vært aktuelt med blandingshund? Jeg har en malteser/puddelblanding på 5 1/2 år, og kan ikke få skrytt nok av hvor intelligent, lettlært og ikke minst snill og god han er! Super som førstegangshund også. Har kontakt med en del andre eiere av denne blandingsrasen og de har alle til felles at de er morsomme, godlynte og enkle å ha med å gjøre. Flott familiehund! Eneste helseproblem er at han får ganske lett tannstein som må tas ca 2 ganger i året, men dette er felles for de fleste mindre hunder.

Lykke til med valg!😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver en Sheltie i innlegget ditt. 😉  Bjeffing kan være et problem, men arbeider du aktivt med det fra starten, får du en forholdsvis lydløs hund. 

Pass på at du gjør et godt forarbeid på oppdretter. Oppdretter må ha fokus på negativ HD status, ikke påvist sheltiehæl på noen av foreldredyrene og helst heller ikke øyehår. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, netpuppy skrev:

Eurasiere er herlige hunder! Men føler ikke at de er så veldig lojale og opptatt av familien sin? Eller intelligente og lettlærte. Føler de jeg har møtt har vært litt sånn at de kunne vært med hvem som helst hjem så lenge de får kos og mat.  🙈

Sånn er ikke min Eurasier i alle fall. Hun elsker familien sin og holder seg der vi er. Stort sett vennlig mot fremmee, noen ganger litt reservert, men hun hadde nok aldri blitt med noen andre hjem :P

Anonymkode: add8a...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også maltipoo, 2 stk faktisk 😊 (puddel/malteser)

Godt lynne, glade i barn, intelligente, allergivennlige og hverken lukter eller røyter. Må klippes, slipper litt dotter når pelsen blir lang.

Anonymkode: 3af3f...c7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med finsk lapphund? 

Eller en engelsk spaniel? 

Anonymkode: 56085...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sweet Ingrid

Vi hadde de samme kriteriene som dere, og på lista vår hadde vi til slutt lhasa apso, bichon havanais, schipperke og papillon. Endte opp med en lhasa og er veldig fornøyd med det! Hun er enkel og grei, ikke mye jobb. Samtidig som hun har en personlighet og er intelligent. God mot barn. Røyter ikke, men klippes ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min beste venn da jeg var liten var en tibetansk terrier, anbefaler den rasen. :)

Anonymkode: 49c26...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Sånn er ikke min Eurasier i alle fall. Hun elsker familien sin og holder seg der vi er. Stort sett vennlig mot fremmee, noen ganger litt reservert, men hun hadde nok aldri blitt med noen andre hjem :P

Anonymkode: add8a...482

Da tror jeg vi må se nærmere på den også for de jeg har møtt har hatt et helt herlig gemytt, uavhengig av lojalitet 😄. Hvordan er de å trene? Inntrykket jeg har er at de ikke er så veldig arbeidsvillige, men det kan selvfølgelig hende jeg tar feil der og. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva med finsk lapphund? 

Eller en engelsk spaniel? 

Anonymkode: 56085...d58

Finsk Lapphund er en av de mest aktuelle kandidatene etter at jeg fikk tips om den på et annet forum. De virker å være veldig nærme det vi ser etter.

Engelske Springer Spaniel? Jeg kjenner bare til en og den har så utrolig lite personlighet... Men det kan selvfølgelig hende det bare er den. Tror det er den som ble foreslått flest ganger på den andre tråden så skal ta den med i beregningen. 

 

11 minutter siden, DavinaWin said:

Kunne det vært aktuelt med blandingshund? Jeg har en malteser/puddelblanding på 5 1/2 år, og kan ikke få skrytt nok av hvor intelligent, lettlært og ikke minst snill og god han er! Super som førstegangshund også. Har kontakt med en del andre eiere av denne blandingsrasen og de har alle til felles at de er morsomme, godlynte og enkle å ha med å gjøre. Flott familiehund! Eneste helseproblem er at han får ganske lett tannstein som må tas ca 2 ganger i året, men dette er felles for de fleste mindre hunder.

Lykke til med valg!😊

 

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Har også maltipoo, 2 stk faktisk 😊 (puddel/malteser)

Godt lynne, glade i barn, intelligente, allergivennlige og hverken lukter eller røyter. Må klippes, slipper litt dotter når pelsen blir lang.

Anonymkode: 3af3f...c7a

Må innrømme at jeg i utgangspunktet er skeptisk til planlagte blandingskull. Hva er forskjellen mellom en slik blanding og en Puddel eller Malteser? Og har de kjent helsestatus? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, netpuppy skrev:

Da tror jeg vi må se nærmere på den også for de jeg har møtt har hatt et helt herlig gemytt, uavhengig av lojalitet 😄. Hvordan er de å trene? Inntrykket jeg har er at de ikke er så veldig arbeidsvillige, men det kan selvfølgelig hende jeg tar feil der og. 

Finsk Lapphund er en av de mest aktuelle kandidatene etter at jeg fikk tips om den på et annet forum. De virker å være veldig nærme det vi ser etter.

Engelske Springer Spaniel? Jeg kjenner bare til en og den har så utrolig lite personlighet... Men det kan selvfølgelig hende det bare er den. Tror det er den som ble foreslått flest ganger på den andre tråden så skal ta den med i beregningen. 

 

 

Må innrømme at jeg i utgangspunktet er skeptisk til planlagte blandingskull. Hva er forskjellen mellom en slik blanding og en Puddel eller Malteser? Og har de kjent helsestatus? 

Både puddel og malteser er generelt friske hunder, og det er også maltipoo. Jeg også var skeptisk til blandingsraser før i tiden, helt til jeg så hvor mye svinn og dyreplageri som faktisk er lovlig for de registrerte rasene, altså for å få de til å se sånn og sånn ut. Eksempler er mops, cavalier King Charles spaniel, chihuahua. Mange blandingshunder eller såkalte styrte blandingsraser er mye friskere enn en del godkjente raser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, netpuppy skrev:

Da tror jeg vi må se nærmere på den også for de jeg har møtt har hatt et helt herlig gemytt, uavhengig av lojalitet 😄. Hvordan er de å trene? Inntrykket jeg har er at de ikke er så veldig arbeidsvillige, men det kan selvfølgelig hende jeg tar feil der og. 

 

Treningsmessig kan de variere noe etter min erfaring, men klart, de er ikke Border Collier akkurat. Min har vært helt grei å trene, gjelder å finne noe som hunden gidder å jobbe for. En ulempe jeg har merket med Eurasier er at de gjerne ikke er så ville etter å leke. Vi har vært på flere kurs, og der folkene med Schæfere, settere, BC, sheltier og alt mulig annet klarte å motivere hunden sin ved hjelp av favorittleken, så hjalp ikke det på min gitt :P men når det skal sies er hun en utrolig grei hund å ha med å gjøre. Hun drar ikke i båndet, bjeffer så og si aldri, elsker å kjøre i bil, er glad i å være i aktivitet men elsker også å slappe av inne. Skulle jeg hatt meg en skikkelig brukshund ville jeg nok ikke skaffet meg Eurasier, men som en allround-type er de kjempefine.

Anonymkode: add8a...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...