Gå til innhold

Når folk ser en melding og ikke svarer.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg har ikke følelsen av at vedkommende vil kutte meg ut, for vedkommende kan fort kommentere på bilder av meg, like alt jeg legger ut osv. 
Også svare på story. 
Men så tar man plutselig kontakt og spør hvordan det går, så står bare meldingen lest -_- 
Dette er heldigvis ikke en jeg er forelsket i, men hadde jeg vært det...da altså 😛 

Anonymkode: af768...1ce

 

Men hva skal en svare på sånt da? Den typen spørsmål oppfatter jeg som irriterende - det gjør det til mitt ansvar å innlede en faktisk samtale. Føles som om det legges krav på min oppmerksomhet. Har du noe å si eller fortelle meg, så gjør heller det. Da kommer en dialog mer naturlig.

Et slikt spørsmål er en typisk small-talk start i muntlig dialog, men på meldinger orker jeg ikke å holde på med tørrprat. Da må jeg fortelle noe om meg, og så spørre hvordan det står til med deg, høre på det og respondere igjen, osv. Har en først svart en gang, så holder det ikke med det - en må ha mulighet til en lengre dialog, per melding. 

Anonymkode: f1fd2...e72

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei venninne som er kronisk på å svare på det hun vil svare. Nå har jeg kommet til det punktet at jeg ikke gidder sende flere meldinger til personen. Vil hun oppriktig ha kontakt, så får hun skrive til meg.. 

 

Anonymkode: f4366...55c

samme her, greit at man ikke kan svare der og da eller glemmer det, og svarer noen dager senere enn folk som ignorer å svare.

Anonymkode: ceb73...719

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

samme her, greit at man ikke kan svare der og da eller glemmer det, og svarer noen dager senere enn folk som ignorer å svare.

Anonymkode: ceb73...719

Skjønner at det ikke alltid man har lyst/tid/ork/energi til å møtes, men da er det jo mye bedre å skrive det rett ut da. «takk for det, men jeg orker ikke i dag». Jeg har full forståelse for det, men når man ignorerer å svare i hele tatt synes jeg det bare er respektløs. 

Anonymkode: f4366...55c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at det ikke alltid man har lyst/tid/ork/energi til å møtes, men da er det jo mye bedre å skrive det rett ut da. «takk for det, men jeg orker ikke i dag». Jeg har full forståelse for det, men når man ignorerer å svare i hele tatt synes jeg det bare er respektløs. 

Anonymkode: f4366...55c

Jeg er helt enig :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mine venner er det helt vanlig at det kan gå år og dag fra vi mottar en melding til vi svarer på den. Holder vi på å planlegge bruker det å gå fortere i svingene. 

Kjenner mange som deg, som vil ha svar med en gang og som blir irriterte om de ikke får det, og som også beklage om det går lenge til de selv svarer. Jeg gjør det kollegaet osv, men synes nettopp det er bonusen med venner, at man har lov å være sliten, opptatt osv uten at de forventer en unnskyldning for hvorfor vi svarer sent. 

Jeg forstår frustrasjonen din siden du har andre preferanser enn vennene dine når det kommer til kommunikasjon, men for å være helg ærlig blir jeg stressa og irritert av dem som reagerer slik du gjør. Det gjør at jeg bare får endra mindre lyst til å begynne å skrive på en melding

Anonymkode: ddeff...b8f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, GinandTonic skrev:

Jeg er helt enig :)

Og helt greit at man glemmer å svare, men da kan kan man svare når man kommer på det. Lei folk som kun vil at verden kretser rundt dem. 

Anonymkode: f4366...55c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har rett. 1 mai hadde jeg avtale om å møte en venninne kl 14, og vi skulle ta det på sparken hvor vi skulle, ja jeg er helt urimelig at jeg blir sur når jeg ser hun er pålogget etter at jeg har skrevet melding og hun ikke gidder å titte på meldingen, og bruker 2 timer på å svare og dukker opp kl 1830 etter at jeg fant noe andre å være sammen.

 

Alsa 4 timer og 30 minutter senere, og i tillegg dro etter en liten time, etter at vi planlagt å være sammen hele dagen-

 

Yes det er jeg som var vanskelig og urimelig i denne sitausjoen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Pleier ikke å svare enkelte noen ganger pga når jeg først skal svare vil jeg gjerne ha tid til å drive en faktisk samtale. Synes det er frekkere å svare kjapt og så bare stikke igjen, en å faktisk få ordentlig svar evt senere. 

Folk glemmer også. Er det superviktig så ringer man dessuten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Det er nok ikke bare du som sender vedkommende meld. Jeg er så utrolig lei av å være tilgjengelig hele tiden! Ista fks leste jeg en hyggelig meld, men jeg sto med ene benet på utsiden av døren for å plante, og da venter jeg med svar. Det har hendt at jeg har glemt helt å svare, men heldigvis er vi flere i omgangs,-og vennekretsen som glemmer av det. Ikke noe problem! Er det noe viktig, så svarer man jo eller ringer. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, GinandTonic skrev:

Du har rett. 1 mai hadde jeg avtale om å møte en venninne kl 14, og vi skulle ta det på sparken hvor vi skulle, ja jeg er helt urimelig at jeg blir sur når jeg ser hun er pålogget etter at jeg har skrevet melding og hun ikke gidder å titte på meldingen, og bruker 2 timer på å svare og dukker opp kl 1830 etter at jeg fant noe andre å være sammen.

 

Alsa 4 timer og 30 minutter senere, og i tillegg dro etter en liten time, etter at vi planlagt å være sammen hele dagen-

 

Yes det er jeg som var vanskelig og urimelig i denne sitausjoen.

Men du diskuterer et helt annet scenario enn det vi andre gjør... Det TS bruker som eksempel og som de fleste i tråden svarer på er "Hvordan går det"-meldinger, mao meldinger det ikke er helt akutt å svare på umiddelbart. Får jeg meldinger vdr en allerede planlagt avtale samme dag, svarer jeg selvfølgelig så snart jeg ser den.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Daria skrev:

Men du diskuterer et helt annet scenario enn det vi andre gjør... Det TS bruker som eksempel og som de fleste i tråden svarer på er "Hvordan går det"-meldinger, mao meldinger det ikke er helt akutt å svare på umiddelbart. Får jeg meldinger vdr en allerede planlagt avtale samme dag, svarer jeg selvfølgelig så snart jeg ser den.

Og det har jeg svart på tidligere, og nå svarer jeg til det som har blitt skrevet av andre bruker i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever i en tid hvor vi ser på mobilen "hele tiden". Jeg kan se en melding i full fart på jobb, men ikke alltid jeg har tid til å svare/blir avbrutt. Da glemmer jeg ofte å svare senere.

Anonymkode: 7146a...867

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

følelse av diare

:fart2: :sprettoy:

Anonymkode: c7ff4...720

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk i dagens samfunn er så opptatt av egentid og selvrealisering, men skal samtidig være pålogget selv om man driter i å svare

Anonymkode: f4366...55c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe man trenger svar på så ringer man.

Haster det ikke eller det bare er "vas" så kan man sende en melding. Meldinger blir ofte lest på farten og ikke alltid man har tid til å svare der og da. 

49300562_10161506218430171_382248868118528000_n.jpg.0c4d9399187de7d878a0f8a5ff4c8402.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GinandTonic skrev:

Du har rett. 1 mai hadde jeg avtale om å møte en venninne kl 14, og vi skulle ta det på sparken hvor vi skulle, ja jeg er helt urimelig at jeg blir sur når jeg ser hun er pålogget etter at jeg har skrevet melding og hun ikke gidder å titte på meldingen, og bruker 2 timer på å svare og dukker opp kl 1830 etter at jeg fant noe andre å være sammen.

 

Alsa 4 timer og 30 minutter senere, og i tillegg dro etter en liten time, etter at vi planlagt å være sammen hele dagen-

 

Yes det er jeg som var vanskelig og urimelig i denne sitausjoen.

Dette tenker jeg at er noe HELT annet. Dersom man har en avtale med noen er det selvsagt utrolig kjipt og respektløst å gi blanke i den på denne måten. 

Det er noe ganske annet enn at en venn bestemmer seg for at «Vi skal ha en samtale NÅ» også blir sur fordi man ikke får svar. Jeg synes det er like respektløst å forvente at andre skal slippe det de har i hendene fordi man sender en melding. 

Anonymkode: 48df9...1c3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det negativt med denne generasjonen er at alt må bli svart på MED ENGANG - nesten sekunder etter beskjeder er mottatt.   Dette er derfor dere klarer ikke å slappe av og blir stresset.  Chill out! 

Anonymkode: 89a63...21b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SoWhat? skrev:

Altså. Det er nok ikke bare du som sender vedkommende meld. Jeg er så utrolig lei av å være tilgjengelig hele tiden! Ista fks leste jeg en hyggelig meld, men jeg sto med ene benet på utsiden av døren for å plante, og da venter jeg med svar. Det har hendt at jeg har glemt helt å svare, men heldigvis er vi flere i omgangs,-og vennekretsen som glemmer av det. Ikke noe problem! Er det noe viktig, så svarer man jo eller ringer. 

 

Nettopp dette. Det er så mange som krever oppmerksomhet, en må simpelthen prioritere - for ikke å bli sugd inn i endeløse, tidkrevende dialoger som "hvordan går det" meldinger legger opp til. 

Det er en helt annen situasjon, enn når det er direkte spørsmål om en skal finne på noe sammen, eller noen har noe nytt å fortelle om. Slikt forsøker jeg å svare på kjapt og greit, for å få det avklart for begge parter. Normal høflighet.

"Hvordan går det?" meldinger er en helt annen greie. 

Det er ikke en kjapp meldingsdialog som ønskes, men en faktisk samtale. Da oppleves det også som ugreit å presse det spørsmålet inn på melding, et format som er ment for en annen type dialog. Det gir meg den følte effekten av å nærmest forlange at andre skal legge ut om seg og sitt. Den typen oppdatering funker så mye bedre på telefon - en samtale på 10-15-30 min - heller enn å skrive massevis av meldinger om hverdagsliv fram og tilbake, som stadig avbryter det en holder på med, og forstyrrer en fra de menneskene en er sammen med der og da. 

Om en savner å prate med noen, så hvorfor ikke si det rett ut heller? "Savner litt skravlings, passer det å ringes en dag?". 

Folk som sender den typen meldinger, "hvordan går det?", oppfatter jeg som litt sosialt inkompetente. 

 

Anonymkode: f1fd2...e72

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg forstår ikke hvorfor man åpner opp meldingen om man ikke har tid til å svare? Synes ikke det gir noe mening i det hele tatt. De fleste får opp varsel på mobilen der en del av meldingen står. Det gir en viss pekepinn på hva det dreier seg om. Dersom jeg er opptatt og ikke kan svare på en melding, gidder jeg heller aldri å åpne opp meldingen heller. Da åpner jeg meldingen når jeg har fått tid slik at jeg får svart. Grunnen til at jeg har et slikt syn på det er vel at jeg har blitt mye ignorert og utestengt i livet. Kjent på følelsen av å være verdiløs for å si det sånn.... 

 

Anonymkode: bd193...1a4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...