hotfudge Skrevet 4. juni 2019 Forfatter #81 Skrevet 4. juni 2019 16 timer siden, Patriotpaula skrev: Neste fredag 🤞🏻❤️ Så blir det fastlege på fredag for vurdering av videre sykemelding. Og første svangerskapskontroll hos jordmor siste uke i juni 😊 Så spennende 😄 Skal på første svangerskapskontroll 1. juli hos fastlegen 😊
hotfudge Skrevet 6. juni 2019 Forfatter #82 Skrevet 6. juni 2019 (endret) Gravidoppdatering 🤰Hvor langt på vei: I dag er jeg i graviduke 10, altså 9+1 uker på vei. Ifølge statistikker er det kun 2% sjanse for at noe skal gå galt. Jeg har nå vært gravid i 64 dager og det er ca. 219 dager igjen til termin. Den lille i magen: Spiren i nå like stort som et kirsebær, 2,3 - 3,2 cm lang og veier 1-2 g. Symptomer: Jeg har fremdeles ingen veldig sterke symptomer. Ømme bryster, løs mage, uggen, trøtt, sliten, raskere sliten og hyppig dobesøk er de symptomene som kommer og går. Kvalmen er fremdeles fraværende. Cravings: Matlysten min kommer helt an på formen min, men jeg spiser ikke som en ulv lenger. Det stoppet jeg forsåvidt med for noen uker siden. Det jeg har cravet mest den siste uken er brødskive med smør, servelat, agurk og majones! Jeg blir ofte skrubbsulten og har derfor begynt å spise kveldsmat, noe jeg sjeldent har gjort de siste årene. Når jeg blir skrubbsulten tar det også lang tid før jeg blir "mett" og blir derfor stappmett - noe kroppen min ikke liker så godt om dagen, da blir jeg slått helt ut.Form, humør og søvn: Symptomene mine er ikke så sterke, men de er merkbare av og til. Formen min er derfor egentlig veldig bra, selv om jeg ofte trenger å sove og slappe av. Jeg sover godt og veldig hardt, men har i natt våknet for å gå på do - heldigvis kun en gang. Ultralyd: Vi var på ultralyd på mandag hvor vi fikk se lille nurket i magen som hadde vokst en del fra sist. Lille hadde 175 hjerteslag i minuttet og alt ser fremdeles perfekt ut. Neste ultralyd er usikkert på når blir for Fertilitetsavdelingen Sør har sendt forespørsel til Rikshostpitalet for å høre om vi kan komme inn dit for å få en grundig sjekk av hjertet pga. jeg selv har hjertefeil - kun for å være på den sikre siden. Dette skjer mellom uke 11 og 13. Hvis vi får avslag av Rikshostpitalet skal vi tilbake til Fertilitetsavdelingen Sør for å ta en siste ultralyd. Jeg får fremdeles kontakte de hvis jeg blir bekymret, noe som føles bra.Tanker: Vi reiser til syden i juli. Vi skal nærmere bestemt til Tyrkia og jeg har den siste tiden begynt å lure på om det er trygt å dra dit. Heldigvis har jeg fått klarsignal av Fertilitetsavdelingen Sør, men jeg tenker likevel å ta dette opp med fastlegen på første svangerskapskontroll sånn at jeg kan få litt mer utdyping på hvilke forhåndsregler jeg burde følge. Jeg lurer også på om jeg kan ta Idoform travel? Også kjenner jeg at jeg gleder meg til å reise, men samtidig gruer jeg meg litt til varmen - hehe. Det blir godt å kunne bade og drikke kalde drikker. Endret 25. juni 2019 av hotfudge
Patriotpaula Skrevet 6. juni 2019 #83 Skrevet 6. juni 2019 Så deilig med tur til Tyrkia ☀️ Jeg ville holdt meg unna alt av frukt og grønt som er uten skall og som kan være skylt i springvann. Ikke spist is såfremt den ikke ligger innpakket i frysefisken. Kun gjennomstekt mat. Ikke isbiter i drikke. Drikke rikelig, smøre seg med høy faktor (fare for pigmentflekker) og unngå å bli altfor varm. Idoform travel skal gå fint, har selv prøvd det ut i det siste for å få styr på denne magen min 😬 1
hotfudge Skrevet 6. juni 2019 Forfatter #84 Skrevet 6. juni 2019 1 time siden, Patriotpaula skrev: Så deilig med tur til Tyrkia ☀️ Jeg ville holdt meg unna alt av frukt og grønt som er uten skall og som kan være skylt i springvann. Ikke spist is såfremt den ikke ligger innpakket i frysefisken. Kun gjennomstekt mat. Ikke isbiter i drikke. Drikke rikelig, smøre seg med høy faktor (fare for pigmentflekker) og unngå å bli altfor varm. Idoform travel skal gå fint, har selv prøvd det ut i det siste for å få styr på denne magen min 😬 Tusen takk for gode tips ❤️ Snakket du med de på apoteket da du kjøpte idoform travel? Og hvorfor valgte du ikke idoform classic? Syns du det har fungert? 😄
Patriotpaula Skrevet 6. juni 2019 #85 Skrevet 6. juni 2019 10 minutter siden, hotfudge skrev: Tusen takk for gode tips ❤️ Snakket du med de på apoteket da du kjøpte idoform travel? Og hvorfor valgte du ikke idoform classic? Syns du det har fungert? 😄 Snakket ikke med de på apoteket nei, leste før jeg dro dit at gravide kunne ta idoform. Tenkte imodium først, men det skulle visst ikke gravide bruke. Og det er tilfeldig at det ble travel, det var den jeg så når jeg kom inn på apoteket 😅 Hadde jeg sett classic, så hadde jeg nok tatt den. Og synes vel egentlig ikke det har fungert noe særlig, prøvd å stoppe dette systemet mitt med blåbærsaft i tillegg. Først var jeg jo litt forstoppet, så har det vært halvannen uke nå med ordentlig løs mage, så kan det se ut som at det begynner å stoppe seg til igjen 🤷♀️🙄🤦♀️🙅♀️ Hadde det bare vært en mellomting 💃🏻
hotfudge Skrevet 9. juni 2019 Forfatter #86 Skrevet 9. juni 2019 På 6.6.2019 den 17.11, Patriotpaula skrev: Snakket ikke med de på apoteket nei, leste før jeg dro dit at gravide kunne ta idoform. Tenkte imodium først, men det skulle visst ikke gravide bruke. Og det er tilfeldig at det ble travel, det var den jeg så når jeg kom inn på apoteket 😅 Hadde jeg sett classic, så hadde jeg nok tatt den. Og synes vel egentlig ikke det har fungert noe særlig, prøvd å stoppe dette systemet mitt med blåbærsaft i tillegg. Først var jeg jo litt forstoppet, så har det vært halvannen uke nå med ordentlig løs mage, så kan det se ut som at det begynner å stoppe seg til igjen 🤷♀️🙄🤦♀️🙅♀️ Hadde det bare vært en mellomting 💃🏻 Ok, tusen takk for svar 😊
hotfudge Skrevet 9. juni 2019 Forfatter #87 Skrevet 9. juni 2019 (endret) I dag er jeg 9+4 uker på vei. Endelig føler jeg meg litt mer trygg og føler dette har stor sjanse for å gå riktig vei. Jeg klarer å slappe mer av nå enn tidligere, noe som er veldig deilig. Om noe galt skulle skjedd nå hadde jeg blitt ordentlig sjokkert. Jeg vet det fremdeles er noen uker til uke 12, men jeg har klart å finne roen på en måte. De siste dagene har vært preget av at jeg har hatt humørsvigninger hvor jeg både har grått, vært frustrert og fly forbanna. Jeg har også vært skikkelig trøtt! Dagene mine er preget av å slappe av på sofa´n med dyne, mange puter, potetgull, appelsinsjokolade og frustrerte fruer! Og jeg er skikkelig fornøyd med det. Livet er egentlig ordentlig flott om dagen. Jeg elsker å gå gravid 😄 Selv om jeg er mye trøtt og sliten, men hva gjør vel det? Ta igjen søvnen på forskudd som jeg muligens vil miste når vår lille baby vil komme. Er det flere her som elsker å gå gravid? Endret 25. juni 2019 av hotfudge
hotfudge Skrevet 11. juni 2019 Forfatter #88 Skrevet 11. juni 2019 (endret) I natt hadde jeg et grusomt mareritt. Jeg drømte at den lille i magen hadde et hjerte som slo, men at det var noe galt med hjertet som gjorde at det var usikkert om vi ville få en baby eller ikke. Det var helt forferdelig, jeg hater disse marerittene! Jeg vet fremdeles ikke når neste ultralyd blir, men jeg vil gjerne ha en snart for å se at alt fremdeles er bra. Jeg bekymrer meg egentlig ikke så mye, men disse marerittene ødelegger morgenene mine. Heldigvis skjer de ikke så ofte, har kun hatt 3 av dem siden jeg fant ut jeg var gravid. Ellers så merker jeg magen min har vokst fra forrige uke. Jeg vet ikke hva som forårsaker at magen min har vokst så tidlig. Uansett om det er luft eller ikke, snart vil det være umulig å skjule magen. Magen har nok kommet for å bli! Er det flere om har opplevd å få tydelig mage tidlig å svangerskapet? Endret 25. juni 2019 av hotfudge
Patriotpaula Skrevet 11. juni 2019 #89 Skrevet 11. juni 2019 Jeg har egentlig flat mage vanligvis, men jeg klarer ikke å få den flat lengre 😅 Er nok for det meste bare luft her 🤷♀️
hotfudge Skrevet 11. juni 2019 Forfatter #90 Skrevet 11. juni 2019 2 timer siden, Patriotpaula skrev: Jeg har egentlig flat mage vanligvis, men jeg klarer ikke å få den flat lengre 😅 Er nok for det meste bare luft her 🤷♀️ Så fin! ❤️Om det er luft eller ei, det vokser et lite menneske i magen din - så magen din også har nok kommet for å bli. Hvor langt på vei er du nå? Jeg gleder meg til jeg er 12 uker, da kan jeg gå med trange kjoler! Syns det er litt tidlig å vise magen enda, selv om det er vanskelig å skjule. Søsteren min så magen med en gang i går - selv om jeg gikk med joggebukse 😛
Patriotpaula Skrevet 11. juni 2019 #91 Skrevet 11. juni 2019 2 timer siden, hotfudge skrev: Så fin! ❤️Om det er luft eller ei, det vokser et lite menneske i magen din - så magen din også har nok kommet for å bli. Hvor langt på vei er du nå? Jeg gleder meg til jeg er 12 uker, da kan jeg gå med trange kjoler! Syns det er litt tidlig å vise magen enda, selv om det er vanskelig å skjule. Søsteren min så magen med en gang i går - selv om jeg gikk med joggebukse 😛 Lille tar jo ikke så stor plass enda, men livmoren har jo også doblet størrelse. Preggers-appen poengterer også at buksene kanskje begynner å føles litt stramme på dette tidspunktet. Men du har nok rett, magen har nok kommet for å bli 🥰 8+2 i dag 👌🏼 Det er jo virkelig ikke lenge til du er 12 uker da 👏🙏 Blir vel fint å slippe å «skjule» magen fremover, da kan du ha på deg hva du vil nå som det blir varmere 😊 Dere har fortalt det til familien deres, at det kommer et nytt familiemedlem? 😊❤️
hotfudge Skrevet 11. juni 2019 Forfatter #92 Skrevet 11. juni 2019 2 timer siden, Patriotpaula skrev: Lille tar jo ikke så stor plass enda, men livmoren har jo også doblet størrelse. Preggers-appen poengterer også at buksene kanskje begynner å føles litt stramme på dette tidspunktet. Men du har nok rett, magen har nok kommet for å bli 🥰 8+2 i dag 👌🏼 Det er jo virkelig ikke lenge til du er 12 uker da 👏🙏 Blir vel fint å slippe å «skjule» magen fremover, da kan du ha på deg hva du vil nå som det blir varmere 😊 Dere har fortalt det til familien deres, at det kommer et nytt familiemedlem? 😊❤️ Jeg bruker også den appen, men bruker også appen graviditet+, den liker jeg veldig godt. Så morro ❤️ I morgen er jeg 10 uker, så kun 2 uker igjen nå 😄 Ja, vi har fortalt det til nærmeste familie og venner. De ble veldig glad, de vet vi at prøvd en stund. Har dere fortalt det til deres familie? ❤️
Patriotpaula Skrevet 11. juni 2019 #93 Skrevet 11. juni 2019 (endret) Jeg bruker for det meste Preglife, men har også babyverden sin gravid og barn. Synes Preggers er koselig ved at det står «babyen din er like stor som en....» 😍 Gledes til uke 12 er passert, da tror jeg at jeg skal kunne klare å senke skuldrene litt 🙏 Ja, vi har fortalt det til aller nærmeste familie (våre søsken og foreldre) 😊 Endret 11. juni 2019 av Patriotpaula Skrivefeil
hotfudge Skrevet 14. juni 2019 Forfatter #94 Skrevet 14. juni 2019 (endret) Gravidoppdatering 🤰Hvor langt på vei: I dag er jeg i graviduke 11, 10+2 uker på vei. Jeg har nå vært gravid i 72 dager og det er ca. 211 dager igjen til termin som foreløpig er 10. januar 2020.Den lille i magen: Spiren i nå like stort som en kumquat, 3,3 cm lang og veier 2,5 - 4 g. Symptomer: Symptomene mine er fremdeles at jeg er mye trøtt og sliten, hyppig dobesøk og ømme brystvorter. Cravings: Matlysten min denne uken har begynt å bli vanlig igjen. Jeg har ikke cravet noe spesielt gjennom uken, men jeg får akutt lyst på noe spesielt - og da er det kun det som gjelder.Form, humør og søvn: Symptomene mine er ikke så sterke, men de er merkbare når de først kommer. Denne uken har jeg kjent på følelsen av å være helt utslitt, jeg er så sliten om dagen at jeg så vidt orker å dra på jobb. Jeg har også sovet dårligere siden jeg har begynt å våkne om natten for å gå på do igjen. Ultralyd: Vi har ikke hørt noe fra Rikshostpitalet, så nå har jeg kontaktet Fertilitetsavdelingen Sør for å spørre om vi kan få en ultralyd siden jeg blir ganske bekymret over drømmene jeg har. Selv om jeg til vanlig er veldig avslappet egentlig, men det er godt å få en bekreftelse på at alt er bra - derfor håper jeg vi får en ultralyd raskt!Tanker: Det begynner å bli ganske tydelig at magen min har blitt større selv om jeg kun er 10 uker på vei. Snart er det umulig å skjule for verden! Mine vanlige bukser har blitt for trange, så nå har jeg gått i innkjøp av to gravidbukser og en shorts. Jeg har fremdeles noen mareritt om natten, så jeg håper alt fremdeles er bra med nurket. Ellers slapper jeg relativt greit om dagen, jeg tenker ikke så mye på om noe er galt med mindre jeg har slike mareritt. Jeg gleder meg også til å få sommerferie, det skal bli godt å slappe ordentlig av kjenner jeg! Endret 25. juni 2019 av hotfudge
Palme Skrevet 14. juni 2019 #95 Skrevet 14. juni 2019 Det er så gøy å lese gjennom andres dagbøker, se hvordan din og andres graviditet forløper seg 😊
hotfudge Skrevet 14. juni 2019 Forfatter #96 Skrevet 14. juni 2019 2 timer siden, Palme skrev: Det er så gøy å lese gjennom andres dagbøker, se hvordan din og andres graviditet forløper seg 😊 Syns selv det er gøy å lese gjennom dagbøkene til andre i samme situasjon. Graviditet er så forskjellig, så er morsomt å følge med 😊
hotfudge Skrevet 17. juni 2019 Forfatter #97 Skrevet 17. juni 2019 (endret) Endelig har jeg fått vite når jeg får time hos Rikshospitalet, og det blir litt tettere oppfølging enn forventet. Har spurt Fertilitetsavdelingen Sør om jeg kan få en ultralyd der også før den tid, uten svar. Håper jeg får mulighet til det siden jeg fikk beskjed om å kontakte de om jeg ble bekymra, noe jeg blir pga. marerittene som kommer litt til og fra. Ellers er formen min helt ok. Jeg holdt på å kaste opp i dag etter jeg spiste makrell i tomat til frokost, fy søren så ekkelt det var å smake den smaken gjennom hele dagen. Første svangerskapskontroll nærmer seg og jeg har skrevet ned alle spørsmålene jeg har. Min første svangerskapskontroll er hos fastlegen min, men jeg er usikker på om jeg kun skal gå hos fastlegen eller jordmor fremover - eller om jeg skal bytte på. Noen som har noen gode tips å komme med her? Endret 25. juni 2019 av hotfudge
hotfudge Skrevet 18. juni 2019 Forfatter #98 Skrevet 18. juni 2019 (endret) Jeg har nå fått ny ultralyd på Fertilitetsavdelingen Sør på fredag. Det blir min siste ultralyd der og da er jeg 11+2 uker på vei! Det er helt uvirkelig å tenke at jeg i morgen er 11 uker på vei. Jeg syns tiden har gått sakte, samtidig som den egentlig har gått raskt. Tenk at jeg snart er 12 uker på vei, det er en veldig fin og spesiell følelse på en gang. Så langt har alt sett bra ut på ultralydene jeg har vært på, vi har sett hjerteaktivitet og fosteret har vokst slik som det skal - så vi håper at alt ser bra ut på fredag også. Jeg har heller ikke hatt noe tegn til blødning så langt i svangerskapet, noe som gjør meg lettet. Jeg har ingen dårlig følelse på at noe er galt, og det er godt å ikke gå rundt å føle at noe er galt hele tiden. Samtidig er det litt vanskelig å se for meg bli mamma på ordentlig. Det har vært min største drøm i mange år, og nå er sjansen stor for at drømmen blir virkelig. Tenk at i januar er det stor sannsynlighet for at jeg holder min nyfødte lille baby ❤️ Jeg føler meg heldig som har klart å bli gravid, men jeg føler meg også heldig som har kommet så langt i svangerskapet uten noen problemer eller store plager. Jeg gleder meg til å se lille babyen min på fredag, og aller mest gleder jeg meg til å se om alt fremdeles det bra ut. Akkurat nå er livet fantastisk og jeg nyter hver eneste dag av denne graviditeten - og slik håper jeg det fortsetter. Endret 25. juni 2019 av hotfudge 1
Irisiri Skrevet 18. juni 2019 #99 Skrevet 18. juni 2019 Så fint at du får så god oppfølging. Nå er sjansene veldig gode for at dette går hele veien!😃
hotfudge Skrevet 19. juni 2019 Forfatter #100 Skrevet 19. juni 2019 GRAVIDOPPDATERING UKE 12 (11+0) ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥Fra babyverden:Vekt: 5-10 g. CRL: 41-52 mm. I begynnelsen av denne uken er fosteret ni uker gammelt. Nå dekker øyelokkene øynene, og de åpnes ikke før omkring 27. uke. Lever, tarmer, hjerne og lunger begynner så smått å fungere nå, og hodet vokser ikke like fort lenger. 20 små tannknopper finnes i gommene. Ved slutten av uken samles tarmen i buken igjen, slik at navlebrokket forsvinner. Tynntarmen er også foldet og begynner å få tarmtotter som etter fødselen vil oppta næringsstoffer til kroppen. Fordøyelsesmusklene begynner å virke og trekker seg sammen. Fosteret beveger seg mye, men det er fremdeles for tidlig å kjenne de små sparkene.♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ Termin: 10. januar 2020. Det er ca. 206 dager igjen!♥ Trimester: 1. trimester. ♥ Neste kontroll: Jeg skal på ultralyd fredag 21. juni hos Fertilitetsavdelingen Sør i Porsgrunn. ♥ Kjønn: Det vet vi ikke enda. Ikke har jeg et spesielt ønske om kjønn heller. ♥ Navn: Vi har funnet navn til begge kjønn som vi begge liker, men vi har ikke sluttet å se etter navn. ♥ Utålmodig: Egentlig ikke, men gleder meg til å få vite kjønnet. ♥ Innkjøp: Vi har ikke gjort noen innkjøp enda, men har funnet en del ting vi liker godt. ♥ Søvn: Sover egentlig ganske bra, men våkner et par ganger om natten for å gå på do. ♥ Strekkmerker: Ingen strekkmerker enda. Planen er å smøre kroppen inn med bio-oil for å forebygge strekkmerker så godt jeg kan, men kommer de så kommer de. ♥ Hevelser og vann i kroppen: Nei, ingenting. ♥ Har magen begynt å vise? Ja, og det er flere som har lagt merke til det hehe! ♥ Vektøkning: Sist jeg sto på vekten for noen uker siden hadde jeg gått opp 1 kilo. ♥ Aktivitet: Ingen merkbar aktivitet enda, det er litt for tidlig for det. ♥ Babyrom: Babyrommet har vi ikke begynt å gjøre noe med, men planen er å gjøre rommet ferdig før babyen kommer selv om babyen skal sove sammen med oss i starten. ♥ Sulten: Jeg har ganske dårlig matlyst om dagen, håper den kommer tilbake snart. ♥ Craving? Nei, ikke egentlig. ♥ Noe som gjør deg kvalm eller dårlig? Makrell i tomat og leverpostei gjør meg ordentlig dårlig! ♥ Hodet ned: Nei. ♥ Tungt: Nei. ♥ Plager: Plagene mine begynner å gi seg, så begynner å føle meg mer som meg selv igjen. Sånn bortsett fra at jeg har hatt intens hodepine i hele dag, som startet når jeg våknet klokken 06:30 og varte til klokken 16:30 når jeg tok paracet. Jeg prøver å unngå medikamenter, men nå klarte jeg ikke å la vær for det var så vondt at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. ♥ Humør: Helt nøytral, er veldig sliten da så blir vel raskere irritert. ♥ Beste øyeblikk denne uken: Det er uten tvil i dag, følelsen av når jeg gikk inn i uke 11. ♥ Savner du noe? Jeg savner å kunne dra på restaurant uten å virke som tidenes særeste person. ♥ Sykehusbagen: Den har jeg ikke begynt å tenke på enda, er jo veldig mange uker igjen. ♥ Høygravid: Nei, så absolutt ikke hehe. ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå