Gå til innhold

Skal jeg kjøre for fort eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er like ulovlig å kjøre for sakte.

Helt feil.

Skal du få straff for å kjøre for sakte snakker vi laaaangt under fartsgrensen under gode forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg har stort sett alltid tilpasset meg og av og til ligget litt over, tenkt at opp til 5-10 over iallefall er innafor både den 10%. Fikk forelegg i posten forrige dagen - de målte i autokontroll at jeg kjørte i 78 km i 70 sone. 2100 kr fattigere ( ev 3 dager i fengsel)... 

Anonymkode: c4741...3c7

Hva ? Det er 70 sone, burde ikke være så farlig å kjøre 8 over. Har aldri vært borte i autokontroll... er det de kameraene ved veien? 

Anonymkode: 3029b...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva ? Det er 70 sone, burde ikke være så farlig å kjøre 8 over. Har aldri vært borte i autokontroll... er det de kameraene ved veien? 

Anonymkode: 3029b...535

Kjører du 5 km/t over 70 i 70 sone så kan du få 800 kr i bot. Kjører du 10 km/t over så må du betale 2100 kr. 
https://www.politiet.no/tjenester/forerkort-og-kjoreseddel/gebyrer-og-boter/
Det står en liste under spørsmålet "Dette må du betale for å kjøre for fort". 

 

Anonymkode: 0c669...1bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

Dette er bare tull. Det er snakk om noen få prosent med mindre du har merkelige dekk på bilen. Og selv da skal det bare føre til 5% avvik. 

Det er ikke ulovlig å kjøre sakte. Det er ulovlig å unødig hindre andre. Så hvis du lager kø må du selvsagt slippe forbi bilene bak.

Sikkerhetsmarginen til politiet er ikke på 15%. Den ligger på 2-3%.

Jo en kan miste lappen om en kjører for sakte (ekstremt for sakte) om forholdene ikke tilsier at en må kjøre sakte

Anonymkode: 1ed8c...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo en kan miste lappen om en kjører for sakte (ekstremt for sakte) om forholdene ikke tilsier at en må kjøre sakte

Anonymkode: 1ed8c...694

Tull.

Det var nylig en sak der politiet prøvde seg på en syklist som syklet på veien. Han ble frikjent.

Du kan ikke være unødig til hinder, men du kan kjøre laaaangt under fartsgrensen på normale veier uten å være det. Men da må du slippe personer forbi.

Motorveier blir noe annet, men da er det ikke farten de tar deg på, men at kjøringen er farlig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2019 den 20.54, AnonymBruker skrev:

Da kjører du for sakte. De fleste biler har en viss feilvisning på speedometeret. Ligger alltid 10% over og har aldri blitt stoppet. 

Anonymkode: 927b0...d7e

Nå sier TS at hennes bil viser feil, og at hun ligger i 80, speedometeret hennes viser da 86, så her har TS tatt høyde for feilmargin. 

Du kan da ikke si at alle skal ligge 10% over, bare fordi du ikke har blitt tatt. Dette varierer fra bil til bil hvor mye det visen feil, alle biler viser ikke 10% feil.

Anonymkode: 4033b...176

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.4.2019 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Som sagt over, 80 på min bil er 86 og det er jeg fullstendig klar over. Så jeg holder 80 (86 i min bil). Så vet at jeg ikke ligger under 80.

TS

Anonymkode: 0c669...1bd

Man får ikke bot med mindre man blir målt til minst 86, som regel er grensen i praksis også enda høyere. Men man trekker som regel fra 3 km/t som sikkerhetsmargin, så det betyr at reell fart på 88 km/t neppe medfører bot.

Dette betyr at du med din bil kan ha 94 på speedometeret uten å risikere bot, kanskje også 95 men la oss si 94 for å være på den sikre side :)

Det betyr at du kjører nesten 10 km/t for sakte om du holder 86 på speedometeret :)

Unntaket for det ovenstående er om det er gjennomsnittsmåling, da trenger ikke myndighetene å trekke fra noen sikkerhetsmargin, tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå sier TS at hennes bil viser feil, og at hun ligger i 80, speedometeret hennes viser da 86, så her har TS tatt høyde for feilmargin. 

Du kan da ikke si at alle skal ligge 10% over, bare fordi du ikke har blitt tatt. Dette varierer fra bil til bil hvor mye det visen feil, alle biler viser ikke 10% feil.

Anonymkode: 4033b...176

Vedkomne glemmer nok at politiet prioriterer. Hvis de tar masse folk som kjører 20km/t over gidder de ikke bry seg med dem som ligger 10 over.

En kontroll har begrenset kapasitet og de må prioritere. Da tar de dem som er lengst over grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lyst til å betale noen bot. Jeg har alltid mere spennende ting jeg vil bruke pengene mine på. Slipper forbi der jeg kan, og kan jeg ikke så må folk enten kjøre forbi eller finne seg i å kjøre fartsgrensen som gjelder. Det er ikke mitt problem 

Anonymkode: a506e...1af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hedersbrukeren skrev:

Man får ikke bot med mindre man blir målt til minst 86, som regel er grensen i praksis også enda høyere. Men man trekker som regel fra 3 km/t som sikkerhetsmargin, så det betyr at reell fart på 88 km/t neppe medfører bot.

Dette betyr at du med din bil kan ha 94 på speedometeret uten å risikere bot, kanskje også 95 men la oss si 94 for å være på den sikre side :)

Det betyr at du kjører nesten 10 km/t for sakte om du holder 86 på speedometeret :)

Unntaket for det ovenstående er om det er gjennomsnittsmåling, da trenger ikke myndighetene å trekke fra noen sikkerhetsmargin, tror jeg :)

Så det du sier er at jeg kan kjøre for fort, fordi jeg mest sannsynligvis slipper unna med det?
Så... en bil på en ødemark er åpen så kan jeg bare gå inn der å stjele den dyre GPS'en. Fordi det er jo ingen der, døren er ulåst, ingen kamera, det er mørkt ute så ingen ser meg. Så da er det jo helt greit å stjele den. For det er jo akkurat det du sier her. Det er greit å bryte loven så lenge man vet at man slipper unna med det....

Ifølge samtlige lister over størrelse på forelegg så står det 5 km/t OVER fartsgrense - 800 kr i bot, 10 km/t over er på 2.100 kr.
Hvordan kan du da sitte her å si, "joda loven sier det jo det.. men du kan fint kjøre 10 km/t fortere enn fartsgrensen, selv om at egentlig så skal du få et forelegg på 2.100 kr for å gjøre det". Det henger ikke på greip. Dersom det virkelig er OK å kjøre 10 km/t over fartsgrensen så hadde det stått i lærebøkene og de to første trinnene på forelegg for å kjøre for fort, hadde ikke eksistert. Tabellen over forelegg hadde da startet på 15 km/t over fartsgrense...Loven er ikke skrevet for å lure folk, loven er loven og den skal være konkret og riktig. 

Hva tenker du om 30 eller 40 sone da? Ok å kjøre 10 km/t over, så lenge du ikke blir sett? Eller får du kun lov til å kjøre 10 km/t over fartsgrensen dersom du kjører forbi en barneskole etter klokken 16:30? 

TS

Anonymkode: 0c669...1bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så det du sier er at jeg kan kjøre for fort, fordi jeg mest sannsynligvis slipper unna med det?
Så... en bil på en ødemark er åpen så kan jeg bare gå inn der å stjele den dyre GPS'en. Fordi det er jo ingen der, døren er ulåst, ingen kamera, det er mørkt ute så ingen ser meg. Så da er det jo helt greit å stjele den. For det er jo akkurat det du sier her. Det er greit å bryte loven så lenge man vet at man slipper unna med det....

Ifølge samtlige lister over størrelse på forelegg så står det 5 km/t OVER fartsgrense - 800 kr i bot, 10 km/t over er på 2.100 kr.
Hvordan kan du da sitte her å si, "joda loven sier det jo det.. men du kan fint kjøre 10 km/t fortere enn fartsgrensen, selv om at egentlig så skal du få et forelegg på 2.100 kr for å gjøre det". Det henger ikke på greip. Dersom det virkelig er OK å kjøre 10 km/t over fartsgrensen så hadde det stått i lærebøkene og de to første trinnene på forelegg for å kjøre for fort, hadde ikke eksistert. Tabellen over forelegg hadde da startet på 15 km/t over fartsgrense...Loven er ikke skrevet for å lure folk, loven er loven og den skal være konkret og riktig. 

Hva tenker du om 30 eller 40 sone da? Ok å kjøre 10 km/t over, så lenge du ikke blir sett? Eller får du kun lov til å kjøre 10 km/t over fartsgrensen dersom du kjører forbi en barneskole etter klokken 16:30? 

TS

Anonymkode: 0c669...1bd

Nei, det jeg informerer deg om er den reelle grensen, angående hvor fort politiet tillater at du kjører, dersom du blir kontrollert :)

Det er noe ganske annet enn å stjele en GPS, det burde du se :)

Jeg har altså fortalt deg hvor fort du kan kjøre i 80-sonen, men likevel bli målt til 84-85 og dermed slippe fartsbot. Bøtesatsene på inntil 5 km/t over grensa finnes, men blir ikke benyttet. Det du skriver om 30-/40-grense har jo ingenting med dette å gjøre, jeg gjentar: det jeg skriver handler om hvor fort du kan kjører uten å risikere bot selv om politiet kontrollerer deg. Og de fleste vet dette, derfor peiser mange forbi deg når du ligger rundt 8 km/t lavere enn det du fint kunne gjort i 80-«sonen» :)

Det blir som loven om seksuell lavalder. Formelt sett er det forbudt for en som fyller 16 år i dag å ha sex med noen som fyller 16 år i morgen. Men i realiteten er det naturligvis ikke straffbart i akkurat den situasjonen :)

Endret av Hedersbrukeren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 27.4.2019 den 23.54, abrasiveRefraction skrev:

Tull.

Det var nylig en sak der politiet prøvde seg på en syklist som syklet på veien. Han ble frikjent.

Du kan ikke være unødig til hinder, men du kan kjøre laaaangt under fartsgrensen på normale veier uten å være det. Men da må du slippe personer forbi.

Motorveier blir noe annet, men da er det ikke farten de tar deg på, men at kjøringen er farlig.

Ikke tull. 

https://www.tv2.no/a/8463562/

https://www.tv2.no/a/9705811/

Anonymkode: 4357a...e90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiltet viser høyeste tillatte fart. Da kjører du ikke fortere enn høyeste tillatte fart. Åpenbart.

Sykt at folk her inne som mener at vi som følger fartsgrensen er "treige og redde" tilsynelatende har lappen. Tror dere fartsgrensen er veiledende eller? Kjøreskolen dere brukte burde legges ned, og sensor som gav dere førerkort bør få sparken.

Håper ikke jeg møter dere i trafikken. Mistet en nær venninne når jeg var ungdom fordi kjæresten hennes kjørte for fort. Hun hadde levd nå om han hadde fulgt trafikkreglene. Håper ikke dere kjører slik med barna deres i baksetet.

Anonymkode: 89dbf...4d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Krampus

Kjører fartsgrensen og slipper heller folk forbi enn å kjøre over. Har ikke råd til å betale bot. Søsteren min fikk nettopp rundt 2000kr i bot fordi hun fulgte strømmen i en rekke med biler istedenfor å holde fartsgrensa. Sure penger når man er fattig student. 

Endret av Krampus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke tull. 

https://www.tv2.no/a/8463562/

https://www.tv2.no/a/9705811/

Anonymkode: 4357a...e90

Fra første link

Sitat

Ved å holde mye lavere hastighet enn fartsgrensen, uten at dette har en trafikal grunn, vil det lett kunne oppstå farlige situasjoner. Politiet kan i graverende tilfeller reagere med anmeldelse og bøter, sier Markussen

Fra andre link

Sitat

Steingrim Ovesen er politioverbetjent ved Finnsnes lensmannskontor. Han sier til VG at mannen holdt en varierende fart, men lå godt under fartsgrensen.

Han lå også dårlig i veibanen, slik at møtende trafikk måtte vike for ham. 

Mine uthevinger. 

Kanskje du skal lese artiklene du linker til. Om du viser like liten forståelse for trafikkforståelse som du viser leseforståelse, vli jeg anbefale en oppfriskningstime på trafikkstasjonen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dr. A. Kula skrev:

Fra første link

Fra andre link

Mine uthevinger. 

Kanskje du skal lese artiklene du linker til. Om du viser like liten forståelse for trafikkforståelse som du viser leseforståelse, vli jeg anbefale en oppfriskningstime på trafikkstasjonen. 

Altså... Det var da du som mente det var tull at man kunne få bot fordi man kjørte for sakte. Jeg viser til kun 2 linker som motsier deg. 

 

På 27.4.2019 den 22.46, AnonymBruker skrev:

Jo en kan miste lappen om en kjører for sakte (ekstremt for sakte) om forholdene ikke tilsier at en må kjøre sakte

Anonymkode: 1ed8c...694

Denne svarte du på 

Anonymkode: 4357a...e90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså... Det var da du som mente det var tull at man kunne få bot fordi man kjørte for sakte. Jeg viser til kun 2 linker som motsier deg. 

 

Denne svarte du på 

Anonymkode: 4357a...e90

Nei, det var ikke meg. :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2019 den 22.46, AnonymBruker skrev:

Jo en kan miste lappen om en kjører for sakte (ekstremt for sakte) om forholdene ikke tilsier at en må kjøre sakte

Anonymkode: 1ed8c...694

Det er f.eks lov å ligge i 80km/t i 110-sonen.. ;) Har til og med spurt politiet om det ville blitt regnet som hinder for øvrig trafikk, og fikk et nei på generelt grunnlag..  Om jeg kjører til Sverige med bilen min, ja da holder jeg 80km/t i høyre felt.. Liker du det ikke, kan du kjøre forbi meg i venstre felt.. 

Er det 2-felts vei holder jeg hastigheten som er skiltet.

og bilen min viser ~0% feil. (Har sjekket) Viser speedo 80 ligger jeg i 79-80-81 et sted.. En eldre bil jeg hadde viste ca 10% feil.. (Med riktige dekk) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøreskolen dere brukte burde legges ned, og sensor som gav dere førerkort bør få sparken.

Anonymkode: 89dbf...4d9

Enda verre er det med hvor dårlige folk er til å holde avstand... I 80km/t beregn ca 4 trekkvogner med semi (17.5m hver) mellom en selv og kjøretøyet  foran..  Ikke slenge seg inn rett foran kjøretøy, spesielt lastebiler.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å holde fartsgrensen. Jeg driter i om de bak meg og foran vil kjøre fort. Om du kjører det som er fartsgrensen er det jo de andre trafikantene som blir tvunget til å følge din flyt.

Anonymkode: 89c1e...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...