Gå til innhold

Skal jeg kjøre for fort eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fartsgrensen er 80 km/t, alle de andre kjører i 90-100 km/t og når jeg holder 80 så sinker jeg trafikken. Kjører jeg i 90 og blir tatt i kontroll så får jeg bot. Hva faen gjør jeg?! Kjøre 80 eller "følge trafikken/flyten" og få bot fordi alle andre kjører for fort og presser meg til å kjøre 90?

Det jeg tenker, og gjør, er "Vær egoistisk og følg loven, tenk på meg selv: hold 80 km/t". Men føler jeg gjør noe galt når samtlige ligger oppi rumpa på bilen og suser forbi en etter en. 

Anonymkode: 0c669...1bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjør i 80! Og når du kjører forbi de som blir stoppet fordi de kjørte for fort, så vinker du!! 

Anonymkode: 4033b...176

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speedometeret i biler viser feil. De er laget for å vise for lav hastighet. Du må alltid legge til 10%.

Du skal kjøre etter forholdene. Hvis alle andre kjører 10-20 km/t så er det et tegn på at du feilbedømmer forholdene. Det er like ulovlig å kjøre for sakte. Vegtrafikkloven § 3 er den viktigste av alle veilover og sier svart på hvitt at det er ulovlig å sinke.

Dessuten må du huske på at politiet alltid legger til en sikkerhetsmargin når de måler farten i kontroller. Så hvis du skal bli stoppet for å kjøre for fort på 80-strekning må du på ditt eget speedometer nå en fart på over 100km/t.

Anonymkode: ce494...99b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør i 85 (hvis forholdene tillater det), du får ikke bot da.

Og hvis det bli kø bak deg: kjør inn til siden og slipp dem forbi.

Blir ikke enklere enn det.

Anonymkode: 77c7d...01f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold fartsgrensen! Det er stor forskjell på bremselengden, det du klarer å bremse for når du kjører i 80km/t treffer du i 50km/t vis du hadde kjørt i 90km/t

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fartsgrensen er 80 km/t, alle de andre kjører i 90-100 km/t og når jeg holder 80 så sinker jeg trafikken. Kjører jeg i 90 og blir tatt i kontroll så får jeg bot. Hva faen gjør jeg?! Kjøre 80 eller "følge trafikken/flyten" og få bot fordi alle andre kjører for fort og presser meg til å kjøre 90?

Det jeg tenker, og gjør, er "Vær egoistisk og følg loven, tenk på meg selv: hold 80 km/t". Men føler jeg gjør noe galt når samtlige ligger oppi rumpa på bilen og suser forbi en etter en. 

Anonymkode: 0c669...1bd

Viser spedometeret ditt rett fart? 

Å kjøre ulovlig er ulovlig, hva andre gjør er ikke ditt problem. 

Her i huset pleier vi å si at hastverkskjørere har både lommebok og jobb der de ikke bryr seg om at de driver ulovlig kjøring. (Eller kanskje de er på Nav?)

Anonymkode: e84ba...8df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sandsafari skrev:

Hold fartsgrensen! Det er stor forskjell på bremselengden, det du klarer å bremse for når du kjører i 80km/t treffer du i 50km/t vis du hadde kjørt i 90km/t

Kommer helt an på hva slags bremser, dekk, bil og ferdigheter man har. Fart er bare en av mange variabler som bestemmer om du treffer noe i en bestemt hastighet.

Anonymkode: ce494...99b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger flyten. Er så jævlig å være den ene som sinker alle sammen. Ja, det er noen slike i trafikken, jeg tenker at de har veldig lite penger og ikke har sjansen til å betale den minste bot, eller at de bare er underdanige av seg. 
Lite frie mennesker.

Jeg kjører ikke som et svin, det er heller ikke bra. Men folk er så redde at det er vondt å se på. 
Men nå liker jeg best å ta toget, da trafikken går så alt for sakte.

Anonymkode: d8c01...78e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har stort sett alltid tilpasset meg og av og til ligget litt over, tenkt at opp til 5-10 over iallefall er innafor både den 10%. Fikk forelegg i posten forrige dagen - de målte i autokontroll at jeg kjørte i 78 km i 70 sone. 2100 kr fattigere ( ev 3 dager i fengsel)... 

Anonymkode: c4741...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du holder fartsgrensen er det helt ok. Men når det danner seg kø bak så slipper man forbi. 

Endret av Husholdning1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Speedometeret i biler viser feil. De er laget for å vise for lav hastighet. Du må alltid legge til 10%.

Du skal kjøre etter forholdene. Hvis alle andre kjører 10-20 km/t så er det et tegn på at du feilbedømmer forholdene. Det er like ulovlig å kjøre for sakte. Vegtrafikkloven § 3 er den viktigste av alle veilover og sier svart på hvitt at det er ulovlig å sinke.

Dessuten må du huske på at politiet alltid legger til en sikkerhetsmargin når de måler farten i kontroller. Så hvis du skal bli stoppet for å kjøre for fort på 80-strekning må du på ditt eget speedometer nå en fart på over 100km/t.

Anonymkode: ce494...99b

Det er jo det jeg sliter med... men reglene for å bryte fartsgrensen er også ganske streng. En liten oversikt: https://bil24.no/dette-er-de-nye-botene/

Føler vi har hver vår definisjon på det å sinke. Ja loven sier at det er ulovlig å sinke, men det er også ulovlig å bryte fartsgrensen. Det å sinke vil jo si å ligge i 40 i 60 sone fordi du er utrygg på veien. Hvordan kan jeg "feilbedømme forholdene" når fartsgrensen er 80? 80 er jo 80? Dersom jeg suser forbi i 80 km/t i en snøstorm eller i så sterk regnstorm at jeg har null sikt, da feilbedømmer jeg forholdene. Eller at jeg holder konsekvent 80 km/t når jeg og alle andre blir blendet av lav og sterk sol. Du feilbedømmer ikke forholdene om du holder fartsgrensen i normale værforhold og situasjoner.... fordi fartsgrensen er jo fartsgrensen og det er ikke snakk om "Han kjører i 100 så da må jeg også gjøre det og da er det lov" eller "Jeg er alene på veien så jeg kan kjøre i 115 km/t fordi det er jo ingen her". Det er ikke lov, og forholdene tilsier jo at jeg "trygt" kan kjøre i 100+ når det ikke er noen detr Men det er ikke sånn fartsgrenser funker, og det vet jeg. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viser spedometeret ditt rett fart? 

Å kjøre ulovlig er ulovlig, hva andre gjør er ikke ditt problem. 

Her i huset pleier vi å si at hastverkskjørere har både lommebok og jobb der de ikke bryr seg om at de driver ulovlig kjøring. (Eller kanskje de er på Nav?)

Anonymkode: e84ba...8df

Jeg har sjekket speedometeret mitt og når jeg sier "Jeg kjører i 80 km/t blank", så viser mitt speedometer 86 km/t og det er der jeg ligger. Dersom mitt viser 80, så kjører jeg i 75 og det er for sakte, det vet jeg. 
På gamle bilen min så var det 10 km/ forskjell, så når jeg kjørte i 80 så viste mitt 90. Så jeg vet at biler ofte viser feil og feilen kan være ganske så forskjellig fra bil til bil også. 

TS

Anonymkode: 0c669...1bd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg har stort sett alltid tilpasset meg og av og til ligget litt over, tenkt at opp til 5-10 over iallefall er innafor både den 10%. Fikk forelegg i posten forrige dagen - de målte i autokontroll at jeg kjørte i 78 km i 70 sone. 2100 kr fattigere ( ev 3 dager i fengsel)... 

Anonymkode: c4741...3c7

Det jeg tenker også. At det er så forbaska enkelt å bare ligge 10 over, fordi alle andre gjør det. Vips så blir du tatt og får et forelegg i posten. Så føler meg deg, sure penger! For det er strengt har jeg merket. Det er ikke snakk å si "Men det var jo bare 8 km/t over", det er ikke noe som heter bare, loven er loven. 

TS

Anonymkode: 0c669...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Speedometeret i biler viser feil. De er laget for å vise for lav hastighet. Du må alltid legge til 10%.

Du skal kjøre etter forholdene. Hvis alle andre kjører 10-20 km/t så er det et tegn på at du feilbedømmer forholdene. Det er like ulovlig å kjøre for sakte. Vegtrafikkloven § 3 er den viktigste av alle veilover og sier svart på hvitt at det er ulovlig å sinke.

Dessuten må du huske på at politiet alltid legger til en sikkerhetsmargin når de måler farten i kontroller. Så hvis du skal bli stoppet for å kjøre for fort på 80-strekning må du på ditt eget speedometer nå en fart på over 100km/t.

Anonymkode: ce494...99b

Til det jeg har uthevet: nei TS får ikke bot for å ha feilbedømmet forholdene og å sinke når h*n kjører slik at speedometeret viser det som er fartsgrensen på stedet. Dette selvsagt forutsatt at feilmarginen på speedometeret ikke er unormalt stor. Nyere biler har for øvrig langt lavere feilmargin (5-7%) enn eldre biler (>10%). 
Og joda, politiet har også en feilmargin på sine målinger, men du tar altfor hardt i når du antyder at TS kan kjøre i en speedometerhastighet på rundt 100 uten å bli straffet for det. Feilmarginen på politiets lasermålinger er 3 km/t. 

Det er altså villedende råd du gir, dessuten potensielt kostbare og tidvis også farlige! 

Til TS: slipp heller forbi trafikken hvis du lager kø. Men med en feilmargin på 5% kjører du i 80 når speedometeret viser ca 85. Det er altså helt trygt å kjøre i 85. Hvis du vil kjøre på «politigrensen» kan du legge til 3 km til, og ligge på ca 88. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer helt an på hva slags bremser, dekk, bil og ferdigheter man har. Fart er bare en av mange variabler som bestemmer om du treffer noe i en bestemt hastighet.

Anonymkode: ce494...99b

Her glemte du nesten det viktigste, nemlig underlaget dekkene triller på. 

Faren for å få bot og prikker er større ved å kjøre ulovlig for fort eller å ligge i fartsgrensen eller kjøre etter forholdene på stedet dersom forholdene tilsier lavere fart. 

Anonymkode: e84ba...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjør i 80! Og når du kjører forbi de som blir stoppet fordi de kjørte for fort, så vinker du!! 

Anonymkode: 4033b...176

Da kjører du for sakte. De fleste biler har en viss feilvisning på speedometeret. Ligger alltid 10% over og har aldri blitt stoppet. 

Anonymkode: 927b0...d7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fartsgrensen er 80 km/t, alle de andre kjører i 90-100 km/t og når jeg holder 80 så sinker jeg trafikken. Kjører jeg i 90 og blir tatt i kontroll så får jeg bot. Hva faen gjør jeg?! Kjøre 80 eller "følge trafikken/flyten" og få bot fordi alle andre kjører for fort og presser meg til å kjøre 90?

Det jeg tenker, og gjør, er "Vær egoistisk og følg loven, tenk på meg selv: hold 80 km/t". Men føler jeg gjør noe galt når samtlige ligger oppi rumpa på bilen og suser forbi en etter en. 

Anonymkode: 0c669...1bd

Se på en av fartsmåleren og finn ut hva som er 80 på din bil.

Jeg må holde 85, på den bilen jeg bruker mest, for å holde 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Se på en av fartsmåleren og finn ut hva som er 80 på din bil.

Jeg må holde 85, på den bilen jeg bruker mest, for å holde 80

Som sagt over, 80 på min bil er 86 og det er jeg fullstendig klar over. Så jeg holder 80 (86 i min bil). Så vet at jeg ikke ligger under 80.

TS

Anonymkode: 0c669...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Speedometeret i biler viser feil. De er laget for å vise for lav hastighet. Du må alltid legge til 10%.

Du skal kjøre etter forholdene. Hvis alle andre kjører 10-20 km/t så er det et tegn på at du feilbedømmer forholdene. Det er like ulovlig å kjøre for sakte. Vegtrafikkloven § 3 er den viktigste av alle veilover og sier svart på hvitt at det er ulovlig å sinke.

Dessuten må du huske på at politiet alltid legger til en sikkerhetsmargin når de måler farten i kontroller. Så hvis du skal bli stoppet for å kjøre for fort på 80-strekning må du på ditt eget speedometer nå en fart på over 100km/t.

Anonymkode: ce494...99b

Dette er bare tull. Det er snakk om noen få prosent med mindre du har merkelige dekk på bilen. Og selv da skal det bare føre til 5% avvik. 

Det er ikke ulovlig å kjøre sakte. Det er ulovlig å unødig hindre andre. Så hvis du lager kø må du selvsagt slippe forbi bilene bak.

Sikkerhetsmarginen til politiet er ikke på 15%. Den ligger på 2-3%.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører for det meste rett under førerkortbeslag. Har likevel ikke en eneste prikk i «karrieren».

Anonymkode: 1eb04...857

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...