Gå til innhold

Konfirmasjon på en lørdag, si ifra til naboene ang. hagearbeid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser jo at svarene spriker i alle retninger her. Det er igrunnen den bekreftelsen jeg trenger på at jeg ikke kommer til å si ifra. Orker ikke stygge blikk fra sånne som "har rett til å gjøre som de vil i egen hage". Blir vel nærmest trass-bråk om en av naboene er som dere.

Henger ut flagget tidlig og satser på at naboene har vett og samvittighet. :) 

Anonymkode: 7fd9a...99d

Når du ikke sier noe, kan du ikke forvente at naboen skal forstå at det er konfirmasjon når dere har hengt ut et flagg. Det kan jo være at dere f eks flagger fordi dere skal i en konfirmasjon et annet sted. Dere kan flagge for at en slektning har en rund dag.

Det er mange mange MANGE grunner til at et flagg blir hengt ut, så du er nødt til å si fra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Honey Dew skrev:

Når du ikke sier noe, kan du ikke forvente at naboen skal forstå at det er konfirmasjon når dere har hengt ut et flagg. Det kan jo være at dere f eks flagger fordi dere skal i en konfirmasjon et annet sted. Dere kan flagge for at en slektning har en rund dag.

Det er mange mange MANGE grunner til at et flagg blir hengt ut, så du er nødt til å si fra.

Da tror jeg jeg bare går bort og spør pent dersom noen faktisk bråker veldig. Sjansen er jo ikke sååå stor for at det skjer. 

Anonymkode: 7fd9a...99d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Naboene har full rett til å jobbe i sin egen hage på lørdager. Hvis du er redd for litt bråk, burde du heller valgt å ha festen et annet sted. Mange har bare lørdagen der de kan jobbe i hagen, siden de ikke kan gjøre dette søndag.

Du kan ikke bestemme at de skal ta hensyn til at dere skal ha gjester. Det får være måte på.

Anonymkode: 955dd...76e

Åhhhh....dette er et sånne typisk "I want to speak to the manager" svar, har du slik sveis og?  Hvorfor må dere være kjipe bare for å være kjipe?

 

the-official-td-ike-to-speak-to-your-man

Anonymkode: 65949...32c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det må være helt innafor å ta en runde til de nærmeste naboene og opplyse om at den datoen skal dere arrangere konfirmasjon og si at dere håper de kan ta hensyn og la vær å drive med støyende hagearbeid e.l. den ettermiddagen. Det handler ikke om å "diktere" hva andre skal gjøre og ikke, men en høflig forespørsel om de kan ta hensyn, noe de aller fleste oppegående mennesker ikke vil ha problemer med å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan selvsagt informere og håpe at naboen tar hensyn, men lørdager er det jo faktisk greit å drive med bråk og hagearbeid (til kl 19?). Så dere kan jo ikke kreve noen ting. For noen med travle uker er lørdager også eneste dagen med mulighet til slike aktiviteter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/27/2019 at 9:16 PM, AnonymBruker said:

Hadde naboen feiret konfirmasjon i hagen(!), så hadde jeg tatt med både motorsaga og gressklippern og herjet i timesvis!

Anonymkode: a4bf9...3d0

Bare husk at man høster som man sår. Forvent lite velvilje, dårlige naboforhold og at folk snakker om hvor smålig og jævlig du er. Gatas versting.

Da jeg var barn fikk jeg beskjed av en nabo at jeg ikke fikk tegne med kritt på gangveien like utenfor huset deres den spesifikke dagen pga konfirmasjon. Det var litt vel dramatisk synes jeg. Men bråk skal en la være!

Anonymkode: 18440...e71

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud TS, er du 14 år eller? Pinlig å si ifra til naboene? "Regner med de skjønner når flagget er ute?" Skjerp deg og gi naboene dine muligheten til å kunne oppføre seg i det minste. Hadde selvsagt aldri falt meg inn å skulle drive med noe bråkete aktivitet om naboen min hadde skulle hatt konfirmasjon men jeg hadde blitt SKITSUR av å ikke få beskjed før samme dag og måtte gjøre om på dagsplaner! Får man beskjed i forhånd kan man planlegge andre ting isteden og ta hensyn. Akkurat som du ønsker at naboer skal ta hensyn til deg er det minste du kan gjøre å ta hensyn til naboer og si ifra i god tid. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2019 den 19.18, AnonymBruker skrev:

Naboene har full rett til å jobbe i sin egen hage på lørdager. Hvis du er redd for litt bråk, burde du heller valgt å ha festen et annet sted. Mange har bare lørdagen der de kan jobbe i hagen, siden de ikke kan gjøre dette søndag.

Du kan ikke bestemme at de skal ta hensyn til at dere skal ha gjester. Det får være måte på.

Anonymkode: 955dd...76e

Jeg hadde aldri arbeidet med noe som bråkte eller forstyrret naboen hvis de hadde selskap. Har forresten TS sagt at hun bestemmer over naboene? Hun LURER på om hun kan/bør si noe på forhånd...

Anonymkode: ca9c6...7ec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville likt p fått beskjed i forkant. Veldig kjedelig hvis man allerede har leid gravemaskin, betongblander, hjullaster, sag etc for å gjøre planlagt arbeid akkurat samme lørdag for så å oppdage at naboen har selskap og man derfor ikke får brukt utstyret man har lånt. Eller at man har planlagt å være hjemme akkurat denne helga for å gjøre noe bråket arbeid. Men så har ikke naboen vært hensynsfull nok til å si ifra på forhånd, og heller forventer at alle rundt skal legge om planene på kort/ingen varsel.

Anonymkode: 840cb...794

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner virkelig ikke meg på folk. Naboen har konfirmant og naaboene reagerer som trassige småunger, og bråker mest mulig.  Det er faktisk helt vanlig å ha konfirmasjon hjemme, de fleste nordmenn har såpass store hus at å holde en konfirmasjon med rundt 20-25 stykker går helt fint.  Det er mange av dere som er kipe naboer. 

Jeg er mer enn middels ivrig i hagen, men klarer fint å finne på ting å gjøre som ikke bråker. 

Dessuten er det mye bråk som kan gjøres unna før selskapet kommer hjem fra seremonien. Her jeg bor er sermonien kl 13, og varer ca 1 times tid. Og til alle er hjemme og klare vil jeg tro det går rundt en time til. Har du jobbet fra 9-15 trenger du en pause. Da kan du godt slappe av med ikke bråkende arbeid resten av dagen. Resten av nabolaget( naboene som ikke har konfirmant)  trenger i alle fall litt fred og ro.

 

 

Håper TS hadde en fin feiring i hagen og at naboene besinnet seg. 

Anonymkode: aefe3...906

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2019 den 11.31, AnonymBruker skrev:

Vi skal feire konfirmasjon, og siden det er på en lørdag er vi redde for at naboene skal bestemme seg for å sage ned hekken eller gjøre annet bråkearbeid mens vi feirer i hagen. Hvordan får man hintet forsiktig om at vi gjerne vil ha litt ro fra det verste bråket akkurat denne dagen? Føler det er flaut med lapp i postkassa, særlig hvis det plutselig regner og ingen går ut...

Anonymkode: 7fd9a...99d

Er du en av disse som ville ringt politiet ved litt bråk fra meg på en søndag? Vel, da skal jeg love deg at lørdagen ville blitt flittig brukt 😁

Anonymkode: 860d5...31c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Er du en av disse som ville ringt politiet ved litt bråk fra meg på en søndag? Vel, da skal jeg love deg at lørdagen ville blitt flittig brukt 😁

Anonymkode: 860d5...31c

Jeg hadde ringt politiet om det var forstyrrende larm på en søndag. Synes du det er kjekt å tøffe deg på nett? Er du like tøff under ekte navn?

Hadde du derved forstyrret selskapet mitt selv om jeg høflig spurte om du kunne la være de 3 timene selskapet var, så hadde du fått kjenne det etterpå, lite velvilje og du hadde ikke trengt å spørre meg om noen tjenester. Gratulerer, du er gatas idiot.

Anonymkode: 18440...e71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2019 den 11.31, AnonymBruker skrev:

Vi skal feire konfirmasjon, og siden det er på en lørdag er vi redde for at naboene skal bestemme seg for å sage ned hekken eller gjøre annet bråkearbeid mens vi feirer i hagen. Hvordan får man hintet forsiktig om at vi gjerne vil ha litt ro fra det verste bråket akkurat denne dagen? Føler det er flaut med lapp i postkassa, særlig hvis det plutselig regner og ingen går ut...

Anonymkode: 7fd9a...99d

 

På 27.4.2019 den 21.19, AnonymBruker skrev:

Skal ikke feire i hagen, men terassedøra står nok åpen så folk kan gå ut og lufte seg. Glad du ikke er naboen min, du virker ikke særlig hyggelig.

Anonymkode: 7fd9a...99d

Skal du feire i hagen, eller skal du ikke feire i hagen? I utgangspunktet tenker jeg at det er helt greit å be om at de nærmeste naboene ta litt hensyn (men du må si fra, du kan ikke anta at folk ser flagget og skjønner resten selv), men det er ganske stor forskjell på å ta hensyn til et hageselskap og ta hensyn i tilfelle noen av gjestene føler for å lufte seg litt i løpet av festen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da naboen min skulle ha konfirmasjon satt jeg pris på at de sa fra på forhånd. Da kunne jeg ordne litt på forhånd slik at det så ryddig og pent ut, og jeg visste at akkurat den dagen kunne jeg la hagearbeidet hvile.

Når man bor tett (så tett at naboens hagearbeid sjenerer en feiring) så må man gi og ta. Jeg tenker det er viktig å være raus. I dag er det jeg som tar hensyn til deg, i morgen er det du som tar hensyn til meg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2019 den 19.18, AnonymBruker skrev:

Naboene har full rett til å jobbe i sin egen hage på lørdager. Hvis du er redd for litt bråk, burde du heller valgt å ha festen et annet sted. Mange har bare lørdagen der de kan jobbe i hagen, siden de ikke kan gjøre dette søndag.

Du kan ikke bestemme at de skal ta hensyn til at dere skal ha gjester. Det får være måte på.

Anonymkode: 955dd...76e

Veldig mange steder godtas arbeid i hager på vanlige søndager så lenge det pågår innen et rimelig tidspunkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2019 den 12.09, AnonymBruker skrev:

 

For de aller fleste normalt oppegående personer dropper jo å klippe hekken hvis de ser at det er konfirmasjon på den andre siden av den. Da trenger man antakelig ikke å si fra. 

Akkurat det tenkte jeg og 

Anonymkode: d707f...a0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 27.4.2019 den 20.30, Jadzia skrev:

Jeg reagerer litt med vanntro på at du tror at du kan diktere hva naboene dine skal gjøre, fordi dere skal feire en konfirmasjon 😮 Jeg hadde aldri i verden forventet at naboene mine skulle la være å stelle i hagen sin bare fordi jeg skulle ha et selskap i min. 

Jammen... Det er ikkje snakk om å diktere, men det er fullt mogleg å orientere om at det skal vere konfirmasjon den dagen, og at det er hyggelig om veldig støyende utearbeid kan gjerast ein annan dag. Det kan også vere greitt å unngå at naboen har spredd masse hønsegjødsel fredag kveld. Det stinkar! 

Kanskje kan du invitere til uformell restekakespising søndagen, sånn i samme slengen;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var normalt ikke en problemstilling før da konfirmasjoner bare var på søndager og denne dagen var det stille. Selv klesvasken ble ugjort selv om tørken var god. Og naboer visste hvem de var naboer til (eller alle gikk i kirken) så alle visste når kirken hadde konfirmasjonshelg(er). 

I dag holdes konfirmasjoner både lørdag og søndag og også høst, ikke bare vår, og i kirke og borgerlig. I tillegg er vi mindre kjent med naboer og vet mindre om kirkens eller ateistens høytider. Dermed er det større sannsynlighet for at naboen som du ikke hilser på ikke vet at din konfirmasjon avholdes den lørdagen. 

Derfor burde du gitt beskjed i god tid. 

Som nabo selv ville jeg forsøkt å tilpasse meg denne dagens aktiviteter til å ta hensyn, men får jeg varsel på fredag om konfirmasjon lørdag og jeg har booket utstyr og hjelp til større arbeid er det lite sannsynlig at jeg ville avlyst. Jeg ville nok fortsatt forsøkt å mimimere bråk og tilpasse tider, men det er begrenset hva man kan gjøre i den situasjonen. Derfor bør varsel/henstilling komme flere uker i forveien. 

Jeg forutsetter da at du selv har tatt hensyn om det har vært tema, eller i det minste oppfører deg hyggelig med meg som din nabo. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært hos oss nå hadde vi ikke kunne stoppe «bråke» en lørdag. Vi pusser opp og bruker både sag og bråker en del. Men vi har en plan og må være ferdig til elektriker og fliselegger o.l kommer.

hvor tett bor dere? Av og til er det jo brpk, men de færreste bråker i timesvis. Har aldri vært med på at det ble nabovarsel for at andre skulle være stille, heller om noen har dag o.l og beklager bråket. 

Men hadde tatt hensyn så langt det lar seg gjøre. Viktig være gode naboer, men er rett før 17 mai og hagearbeid må være lov, trenger ikke bety man har motorsag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2019 den 21.36, Pillarguri skrev:

Sånn som dette innlegget sier,  er hva jeg er oppdradd til. Det skaper godt bomiljø for liten og stor.  Selvsagt tar man hensyn, og så langt som mulig bidrar til å gjøre dagen til en fin dag for konfirmanten.

Ikke rart det er krig i verden når man her leser hva enkelte kunne tenke seg å gjøre for å ødelegge mest mulig.  Det er virkelig naboene fra helvete.

Joda, men da må det jo legges en beskjed på forhånd i postkassa at konfirmasjon skal holdes 

Anonymkode: e01b6...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...