Gå til innhold

Konfirmasjon på en lørdag, si ifra til naboene ang. hagearbeid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal feire konfirmasjon, og siden det er på en lørdag er vi redde for at naboene skal bestemme seg for å sage ned hekken eller gjøre annet bråkearbeid mens vi feirer i hagen. Hvordan får man hintet forsiktig om at vi gjerne vil ha litt ro fra det verste bråket akkurat denne dagen? Føler det er flaut med lapp i postkassa, særlig hvis det plutselig regner og ingen går ut...

Anonymkode: 7fd9a...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi skal feire konfirmasjon, og siden det er på en lørdag er vi redde for at naboene skal bestemme seg for å sage ned hekken eller gjøre annet bråkearbeid mens vi feirer i hagen. Hvordan får man hintet forsiktig om at vi gjerne vil ha litt ro fra det verste bråket akkurat denne dagen? Føler det er flaut med lapp i postkassa, særlig hvis det plutselig regner og ingen går ut...

Anonymkode: 7fd9a...99d

Hvor mange naboer er deg snakk om? Hvis det bare er noen få kan du jo bare ta en liten runde og snakke med dem? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

Hvor mange naboer er deg snakk om? Hvis det bare er noen få kan du jo bare ta en liten runde og snakke med dem? 

Det er enda pinligere enn lapp i postkassa, synes jeg. :blink:

Har virkelig ikke lyst til å si ifra sånn, men det er jo ikke så koselig med masse bråk heller. Og rett før 17.mai er det kanskje slemt å "ta" en lørdag fra folk?

Anonymkode: 7fd9a...99d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send et 'nabovarsel'. 

Hei naboer! På lørdag 4. mai feirer vi Annes konfirmasjon. Om det er fint vær, har vi selskapet i hagen. Det hadde vært veldig fint om støyende hagearbeid ikke blir utført mellom kl 14 og 18. På forhånd tusen takk! 

Med vennlig hilsen Kari og Ola i nr 10. 

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To spørsmål.... Vil naboene dine SE selskapet fra sine eiendommer? Har du naboer som du tror ville gi blanke i at det var et selskap rett over vegen?

For de aller fleste normalt oppegående personer dropper jo å klippe hekken hvis de ser at det er konfirmasjon på den andre siden av den. Da trenger man antakelig ikke å si fra. 

Har du hyggelige naboer som ikke ser selskapet, er det uproblematisk å ydmykt spørre. Har du frekke naboer, hjelper det nok lite uansett hva du gjør, tenker jeg..

Anonymkode: fe725...843

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Heng opp flagget tidlig på morgenen, her tar nabolaget det som et tegn på at det er merkedag i huset, og respekterer det

2) Om noen starter med hagearbeid tar man en tur bort, og spør veldig pent og høflig om de kan utsette det noen timer. 

En nabo som ikke respekterer en slik forespørsel, vil ikke respektere en lapp heller, så det er en tapt sak. 

Anonymkode: a9af4...a5c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naboene har full rett til å jobbe i sin egen hage på lørdager. Hvis du er redd for litt bråk, burde du heller valgt å ha festen et annet sted. Mange har bare lørdagen der de kan jobbe i hagen, siden de ikke kan gjøre dette søndag.

Du kan ikke bestemme at de skal ta hensyn til at dere skal ha gjester. Det får være måte på.

Anonymkode: 955dd...76e

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Naboene har full rett til å jobbe i sin egen hage på lørdager. Hvis du er redd for litt bråk, burde du heller valgt å ha festen et annet sted. Mange har bare lørdagen der de kan jobbe i hagen, siden de ikke kan gjøre dette søndag.

Du kan ikke bestemme at de skal ta hensyn til at dere skal ha gjester. Det får være måte på.

Anonymkode: 955dd...76e

De fleste ønsker ikke å være nabolagets steileste, minst velvillige, mest hensynsløse og minst fleksible regelrytter. Det er normal folkeskikk å ta rimelig hensyn til hverandre når det er behov for det, og det er lettere å ta hensyn hvis man vet at det er noe man bør ta hensyn til. Det er ikke bestandig det beste å gjøre en bestemt handling selv om den er aldri så lovlig. Det blir så dåelig stemning, og du vil i alle fall aldri bli møtt med velvilje selv.

Til TS: Hadde jeg sett at det var hageselskap med masse familie hos naboen en lørdag ville jeg ikke gått ut med motorsaga, vedkløyveren eller plenklipperen den dagen, men hvis jeg ikke hadde visst at de var på vei ut i hagen med tanter og onkler og hele hurven kunne det jo hende jeg hadde satt igang med noe bråkete like før selskapet startet. Derfor: gi beskjed. :) Legg gjerne en lapp i postkassa en ukes tid i forvegen med dato og klokkeslett, så er det lett å huske og å forholde seg til. 

Endret av Ullvott
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte synes jeg det er helt ok at du sier i fra til naboer om det (men du bør si at de er velkomne innom for et kakestykke dagen derpå).

 

Samtidig synes jeg det er rart at det ikke er omvendt. Burde man heller ikke lagt ut varsel om at man skal ha mange folk på selskap, og at det kanskje blir høylytt fra deres side av? Kan jo hende de blir like forstyrret av dere. 

 

Har dere ikke mulighet til å leie noe lokale=

Anonymkode: a6697...f04

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sånt jeg forventer at naboen kommer å sier til meg. Det skulle da bare mangle at jeg var stille den dagen, så kan jeg heller bråke av av de andre dagene i året. Null problem! :)

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sendt melding/lapp i postkassen/snakket med de og sagt at på lørdag skal vi ha konfirmasjon og satser på å ha festen ute. Her er nr mitt så ta gjerne kontakt om vi bråker for mye. Så kan du jo håpe de tar hensyn. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du selv ikke har sagt ifra til naboene dine så kan du da ikke forvente at de skal ta hensyn fordi du ikke tar deg råd til å leie et lokale. 😩

hadde min nabo sagt ifra om at de har selskap om ei uke eller to så hadde jeg lagd bråk de andre lørdagene. Men er jeg allerede i gang med plenklipping og naboen får gjester så gjør jeg meg ferdig først. 

Anonymkode: ef185...887

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Naboene har full rett til å jobbe i sin egen hage på lørdager. Hvis du er redd for litt bråk, burde du heller valgt å ha festen et annet sted. Mange har bare lørdagen der de kan jobbe i hagen, siden de ikke kan gjøre dette søndag.

Du kan ikke bestemme at de skal ta hensyn til at dere skal ha gjester. Det får være måte på.

Anonymkode: 955dd...76e

Du må være naboen fra helvete ... 

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et par naboer jeg er glad jeg ikke har her får jeg si. Jez 

Altså. Normalt tar folk hensyn. Folk vil ikke være til plage og/eller belastning for andre. De som ikke bryr seg burde bodd på sin egen øy. Makan til sære folk som ikke kan ta hensyn en høytidsdag! "Åh, naboen har selskap. Jaja, jeg blåser i det og klipper ferdig gresset jeg!". Wtf? 😄

En tar hensyn, og det blir ikke BRÅK fra en konfirmasjonsselskap. Mange vanskelige folk. Men heldigvis flere av de mer sosialt intelligente. Ja, du kan gi beskjed og spørre Ts. Men det burde vært unødvendig. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hill83 skrev:

Du må være naboen fra helvete ... 

Håper hn ikke har naboer...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer litt med vanntro på at du tror at du kan diktere hva naboene dine skal gjøre, fordi dere skal feire en konfirmasjon 😮 Jeg hadde aldri i verden forventet at naboene mine skulle la være å stelle i hagen sin bare fordi jeg skulle ha et selskap i min. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Naboene har full rett til å jobbe i sin egen hage på lørdager. Hvis du er redd for litt bråk, burde du heller valgt å ha festen et annet sted. Mange har bare lørdagen der de kan jobbe i hagen, siden de ikke kan gjøre dette søndag.

Du kan ikke bestemme at de skal ta hensyn til at dere skal ha gjester. Det får være måte på.

Anonymkode: 955dd...76e

Man må ikke alltid stå på sin rett. Det går av å være trivelig og samarbeidsvillig også.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På en måte synes jeg det er helt ok at du sier i fra til naboer om det (men du bør si at de er velkomne innom for et kakestykke dagen derpå).

 

Samtidig synes jeg det er rart at det ikke er omvendt. Burde man heller ikke lagt ut varsel om at man skal ha mange folk på selskap, og at det kanskje blir høylytt fra deres side av? Kan jo hende de blir like forstyrret av dere. 

 

Har dere ikke mulighet til å leie noe lokale=

Anonymkode: a6697...f04

Hvorfor skal vi leie lokale (som ligger like tett på andres hager) når vi mer enn nok plass selv? Det blir jo for dumt.

Anonymkode: 7fd9a...99d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo at svarene spriker i alle retninger her. Det er igrunnen den bekreftelsen jeg trenger på at jeg ikke kommer til å si ifra. Orker ikke stygge blikk fra sånne som "har rett til å gjøre som de vil i egen hage". Blir vel nærmest trass-bråk om en av naboene er som dere.

Henger ut flagget tidlig og satser på at naboene har vett og samvittighet. :) 

Anonymkode: 7fd9a...99d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde naboen feiret konfirmasjon i hagen(!), så hadde jeg tatt med både motorsaga og gressklippern og herjet i timesvis!

Anonymkode: a4bf9...3d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...