Gå til innhold

Konfirmasjon på en lørdag, si ifra til naboene ang. hagearbeid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde naboen feiret konfirmasjon i hagen(!), så hadde jeg tatt med både motorsaga og gressklippern og herjet i timesvis!

Anonymkode: a4bf9...3d0

Skal ikke feire i hagen, men terassedøra står nok åpen så folk kan gå ut og lufte seg. Glad du ikke er naboen min, du virker ikke særlig hyggelig.

Anonymkode: 7fd9a...99d

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en fjern nabo som ikke alltid får med meg hva som skjer rundt meg. Jeg hadde derfor satt stor pris på en beskjed i forkant, dersom det var vanlig for meg å drive med støyende hagearbeid. Jeg ville i så fall selvfølgelig latt være, og hvis det var naboer jeg kjente godt  hadde jeg nok også ringt på med en konvolutt med en 200-lapp i og et kort. Godt naboskap setter jeg pris på. :) 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde naboen feiret konfirmasjon i hagen(!), så hadde jeg tatt med både motorsaga og gressklippern og herjet i timesvis!

Anonymkode: a4bf9...3d0

Hva får du ut av det??? :klo: 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir målløs når jeg ser at enkelte faktisk ville gått inn for å bråke mest mulig, eller ta det som en "diktering av hva naboene kan gjøre" om man ytrer ett ønske om at støyende hagearbeid unngås. 

TS: Lag en lapp, eller si i fra til nærmeste naboer at det er konfirmasjon, og at dere ønsker være ute i deres egen hage ved fint vær. De aller fleste naboer vil ta hensyn og unngå støyende motorsager og slikt. De fleste naboer vil ønske dere til lykke med konfirmasjonen, og at dere har en trivelig dag. Noen vil også som @Guidet Kvinne og meg selv, stikket innom med en hundrelapp eller to, og ett fint kort. De fleste mennesker har folkeskikk og tar hensyn til at naboen ønsker feire konfirmasjon i sin egen hage.
 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men da jeg vokste opp var det faktisk vanlig at folk gjorde det litt ekstra fint i egne hager når naboene hadde konfirmasjon. Ikke store ting, men f.eks klippe plenen, rake grusen, ikke henge ut vask. Og selvsagt ikke gå løs med motorsag. :roll: 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke sier i fra så kan du heller ikke forvente at naboene får med seg at dere har konfirmasjonsfest. De er ikke tankelesere. De fleste ønsker jo å ta hensyn... 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Litt OT, men da jeg vokste opp var det faktisk vanlig at folk gjorde det litt ekstra fint i egne hager når naboene hadde konfirmasjon. Ikke store ting, men f.eks klippe plenen, rake grusen, ikke henge ut vask. Og selvsagt ikke gå løs med motorsag. :roll: 

Sånn som dette innlegget sier,  er hva jeg er oppdradd til. Det skaper godt bomiljø for liten og stor.  Selvsagt tar man hensyn, og så langt som mulig bidrar til å gjøre dagen til en fin dag for konfirmanten.

Ikke rart det er krig i verden når man her leser hva enkelte kunne tenke seg å gjøre for å ødelegge mest mulig.  Det er virkelig naboene fra helvete.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Jeg blir målløs når jeg ser at enkelte faktisk ville gått inn for å bråke mest mulig, eller ta det som en "diktering av hva naboene kan gjøre" om man ytrer ett ønske om at støyende hagearbeid unngås. 

 

Jeg blir også overrasket over dette. Vi lever i et samfunn. Og enkelte burde ta et lite oppgjør med sitt eget forhold til autoriteter. En vennlig henstilling fra naboen om noe så sjeldent som en konfirmasjon fører til full vrangvilje og trass? Som et lite barn? «Diktere hva jeg skal gjøre»? 

Meget besynderlig. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SoWhat? said:

Et par naboer jeg er glad jeg ikke har her får jeg si. Jez 

Altså. Normalt tar folk hensyn. Folk vil ikke være til plage og/eller belastning for andre. De som ikke bryr seg burde bodd på sin egen øy. Makan til sære folk som ikke kan ta hensyn en høytidsdag! "Åh, naboen har selskap. Jaja, jeg blåser i det og klipper ferdig gresset jeg!". Wtf? 😄

En tar hensyn, og det blir ikke BRÅK fra en konfirmasjonsselskap. Mange vanskelige folk. Men heldigvis flere av de mer sosialt intelligente. Ja, du kan gi beskjed og spørre Ts. Men det burde vært unødvendig. 

Helt enig i det meste du skriver, men noen av oss er temmelig sløve, og merker ikke nødvendigvis at det er selskap på gang (om vi ikke får det rett i fleisen). Så det er lurt å si fra på forhånd, ja.

Anonymkode: 299a4...564

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser jo at svarene spriker i alle retninger her. Det er igrunnen den bekreftelsen jeg trenger på at jeg ikke kommer til å si ifra. Orker ikke stygge blikk fra sånne som "har rett til å gjøre som de vil i egen hage". Blir vel nærmest trass-bråk om en av naboene er som dere.

Henger ut flagget tidlig og satser på at naboene har vett og samvittighet. :) 

Anonymkode: 7fd9a...99d

Høres ut som en lur løsning. Hva er uansett sannsynligheten for at noen nær deg begynner med skikkelig bråkearbeid den lørdagen i akkurat det tidsrommet? 

Anonymkode: ea5dc...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp i rekkehus, altså ganske tett på naboer og naboers hage. Jeg ville ansett det som helt normalt å si i fra til de nærmeste husene/naboene. Både for vår egen del, men også for deres. Og det handler ikke om at de ikke skal få lov til å holde på å i hagen, men det går an å spørre/be om/anmode til at de lar sag, hammer, bor etc. ligge akkurat den dagen eller i det tidsrommet. Men man kan ikke nekte dem det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selvsagt tatt hensyn! Noe annet skulle bare mangle. 

Og sånn at det er sagt, jeg er ikke noe hyggelig menneske. Jeg er både vrang, tverr og hissig.  Men en 15 årings konfirmasjon hadde jeg selvfølgelig tatt hensyn til. Jeg er en bitch, men jeg er menneskelig. 

Anonymkode: 4d6ed...85a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en lur løsning. Hva er uansett sannsynligheten for at noen nær deg begynner med skikkelig bråkearbeid den lørdagen i akkurat det tidsrommet? 

Anonymkode: ea5dc...c52

Jeg kunne beklageligvis oversett flagget, jeg er sløv og fjern til tider, så jeg hadde satt pris på beskjed, gjerne bare ringe på og si fra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Guidet Kvinne said:

Jeg blir også overrasket over dette. Vi lever i et samfunn. Og enkelte burde ta et lite oppgjør med sitt eget forhold til autoriteter. En vennlig henstilling fra naboen om noe så sjeldent som en konfirmasjon fører til full vrangvilje og trass? Som et lite barn? «Diktere hva jeg skal gjøre»? 

Meget besynderlig. 

ikke sant... 
Hadde det vært snakk om at naboen skulle ha russebuss-samling med 150 stupfulle mindreårige, så kan jeg skjønne at naboer er skeptisk... Hadde det vært "hver lørdag i sommer skal vi ha slektstreff og ber om stillhet", da kunne jeg skjønt skepsisen... 
men en rolig konfirmasjon med kaffe og kaker?? 
 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Henger ut flagget tidlig og satser på at naboene har vett og samvittighet. :) 

Anonymkode: 7fd9a...99d

Du tuller ikke sant? Henge ut flagget og håper at folk skal forstå at det er komfirmasjon på gang? 

Folk flagger for alt mulig, også for sin grandtante på andre siden av landet... 

Anonymkode: b2f74...f40

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tuller ikke sant? Henge ut flagget og håper at folk skal forstå at det er komfirmasjon på gang? 

Folk flagger for alt mulig, også for sin grandtante på andre siden av landet... 

Anonymkode: b2f74...f40

Du ser jo bare i tråden her at enkelte hadde startet opp saga på trass om de hadde fått noen tydeligere beskjed. Mange mennesker er ikke så ålreite. Håper det blir sprutregn. :icon_frown:

Anonymkode: 7fd9a...99d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser jo at svarene spriker i alle retninger her. Det er igrunnen den bekreftelsen jeg trenger på at jeg ikke kommer til å si ifra. Orker ikke stygge blikk fra sånne som "har rett til å gjøre som de vil i egen hage". Blir vel nærmest trass-bråk om en av naboene er som dere.

Henger ut flagget tidlig og satser på at naboene har vett og samvittighet. :) 

Anonymkode: 7fd9a...99d

Hei, jeg var en av de som sa jeg skulle lage mest mulig bråk. Noe som var useriøst ment, og det var barnslig av meg. Hadde naturligvis holdt fred og også gitt en konvolutt med et par hundre kroner dersom det var en av de nærmeste naboene.

 

Anonymkode: a4bf9...3d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du ser jo bare i tråden her at enkelte hadde startet opp saga på trass om de hadde fått noen tydeligere beskjed. Mange mennesker er ikke så ålreite. Håper det blir sprutregn. :icon_frown:

Anonymkode: 7fd9a...99d

Og hva med dem andre her i tråden som har sagt de ikke hadde lagt merke til flagget og fortsatt med hagearbeidet? Skal disse da baksnakkes og hates bak ryggen fordi du er for feig til å gjøre din del og informere? 

Anonymkode: b2f74...f40

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du ser jo bare i tråden her at enkelte hadde startet opp saga på trass om de hadde fått noen tydeligere beskjed. Mange mennesker er ikke så ålreite. Håper det blir sprutregn. :icon_frown:

Anonymkode: 7fd9a...99d

Husk at det er mange bitre, ensomme, mennesker, som sitter alene i en leid leilighet, som lirer av seg slike ting. 

Bor du som meg (jeg svarte tidligere) i et vanlig og etablert nabolag med eneboliger/rekkehus kommer du veldig langt med flagg på balkongen, og en hyggelig beskjed om noen starter gressklipperen. (som mannen min tilbød en gang han måtte ta turen ut "venter du til neste lørdag tar jeg med to øl og hjelper deg" - da fikk han seg en ny kompis som bonus.) 

Var aldri et problem i gata der jeg vokste opp, eller der jeg og mannen bor nå. 

Anonymkode: a9af4...a5c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Jadzia skrev:

Jeg reagerer litt med vanntro på at du tror at du kan diktere hva naboene dine skal gjøre, fordi dere skal feire en konfirmasjon 😮 Jeg hadde aldri i verden forventet at naboene mine skulle la være å stelle i hagen sin bare fordi jeg skulle ha et selskap i min. 

Enig.

Anonymkode: 955dd...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...