Gå til innhold

Hvor vanlig er ulojale venner og falske bekjente som vil en vondt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vokste opp i et veldig sunt, trygt, lite miljø med gode verdier og lærte at vennskap var genuine, nære, og vi ville aldri hverandre noe vondt. 
Etter jeg ble voksen så har jeg gjennom flere faser av voksenlivet hatt forskjellige bestevenninder som alle har endt opp med å stikke meg i ryggen før eller senere, slengt dritt som jeg trodde folk sluttet med på ungdomsskolen, utnyttet meg, stjelt fra meg.. Og jeg har opplevd at bekjente som jeg bare har vært hyggelig mot og som jeg trodde også likte meg plutselig har hatet meg og vært ute etter å gjøre meg ondt. 
Mennesker som har smisket kjempemye til meg, og sabotert for meg bak ryggen min. Mennesker som har latt som at de prøver å bli kjent som venninder og sier at jeg virker så grei at de gjerne vil invitere på middag/vin for å bli bedre kjent som venninde, og deretter brukt det jeg har fortalt de om meg selv og livet mitt mot meg og det å få informasjon ut av meg for å latterliggjøre meg virker som å være hele årsaken til at de ville bli venninde med meg.. 

Jeg bare lurer på hvor vanlig det er med så ulojale og falske venner og bekjente?  De første gangene fikk jeg helt sjokk og tenkte de som gjorde det ikke kunne være helt gode, men nå har det skjedd i så mange faser med forskjellige personer rundt meg at jeg begynner å lure på om det er sånn folk er og at jeg bare var heldig i oppveksten min i kristent og tett, godhjertet miljø? 

Er det best å holde seg mest for seg selv, eller i allefall å holde venner og bekjente på et overfladisk nivå fordi det er vanlig å utgi seg for å være venn men egentlig ha fiendtlige intensjoner eller stikke en i ryggen på et tidspunkt? 
Merker at jeg stoler ikke på noen mere og syns det er trist om man ikke kan det, jeg føler meg naiv og lurt og vil ikke havne i sånne situasjoner igjen. Dette er damer jeg har hatt som bestevenninde eller nære bekjente i flere år men jeg har blitt backstabbet eller utnyttet hver gang i de vennskapene jeg har fått som voksen... 

 

Anonymkode: b4d2e...fab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanlig så lenge man har kontakt med andre mennesker.

Mennesker = problemer.

Jeg har bare lest overskriften.

Anonymkode: 1a222...8cc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig så lenge man har kontakt med andre mennesker.

Mennesker = problemer.

Jeg har bare lest overskriften.

Anonymkode: 1a222...8cc

Huff er det jeg begynner å føle jeg også, men innmari trist om det er sånn. Jeg er glad i å være sosial og blir lett glad i andre mennesker, men innser at jeg har vært for dumsnill og naiv som har stolt på folk og sluppet noen inn på meg.. 

Anonymkode: b4d2e...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Huff er det jeg begynner å føle jeg også, men innmari trist om det er sånn. Jeg er glad i å være sosial og blir lett glad i andre mennesker, men innser at jeg har vært for dumsnill og naiv som har stolt på folk og sluppet noen inn på meg.. 

Anonymkode: b4d2e...fab

Jo mer man involverer seg med mennesker, jo mer problemer blit det potensielt.

Du har forresten fått den kuleste anonymkoden, "fab".. 💕

Anonymkode: 1a222...8cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo mer man involverer seg med mennesker, jo mer problemer blit det potensielt.

Du har forresten fått den kuleste anonymkoden, "fab".. 💕

Anonymkode: 1a222...8cc


Haha, true! Så det ikke før du sa det 😁❤️

 

Anonymkode: b4d2e...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt glad det var jo litt søtt og moro da :)

Anonymkode: b4d2e...fab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sant, jo flere mennesker jo mere trøbbel. Mitt råd er å ikke slippe alle så tett innpå før du er sikker på hva slags mennesketype du har møtt. Det er mange som vil deg og oss andre godt men det er ikke nødvendigvis de menneskene vi har sluppet inn. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2019 den 0.27, Duff skrev:

Det er sant, jo flere mennesker jo mere trøbbel. Mitt råd er å ikke slippe alle så tett innpå før du er sikker på hva slags mennesketype du har møtt. Det er mange som vil deg og oss andre godt men det er ikke nødvendigvis de menneskene vi har sluppet inn. 

Syns det er så vanskelig.. Jeg åpner meg ikke raskt om personlige ting, men opplever at andre gjør det. Prater i vei om personlige problemer, relasjoner på jobb, ekser, venner av de jeg ikke aner hvem er, utbroderer hele hverdagen sin og alle meningene sine. Da blir det til at jeg også bidrar i samtalen , for samtaler bare om vær og vind det klarer jeg heller ikke... 
Hvordan og når vet man hva slags mennesketype man har møtt? De jeg har dårlige opplevelser med er personer jeg har sett på som venninder over flere år, ikke møttes så ofte men hatt tett relasjon med og mye til felles med av interesser. 

Noe interessant om hun ene var at en gang vi reiste på ferie sammen etter ca to års bekjentskap så dro hun igang et samtaleemne jeg har stor interesse for, men det var akuratt som en lysbryter som skrudde seg av, noe skjedde med energien i hele rommet og jeg fikk en følelse av at dette var fake eller at noe ondt kom inn i rommet. Men jeg knyttet det ikke til at hun var den onde eller uoppriktige der og da, jeg tenkte at det var et morsomt sammentreff at hun også var interessert i det emnet (i dag tror jeg at det var noe hun tok opp bare for at jeg skulle føle meg enda nærmere venninde med hun, som en manipulasjon).... Så gikk det bare et par måneder før hun gjorde drastiske ting for å ødelegge mitt liv og rykte og tok med seg andre folk til meg etter jeg hadde sovnet, for å rundstjele meg. En helt normal voksen dame, trodde jeg inntil da. 

Anonymkode: b4d2e...fab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok også slik som deg Ts. Jeg tilpasser meg lett når jeg snakker med andre. Jeg øver meg på å være litt mere upersonlig både mtp hvor mye jeg deler og hvilke tema jeg snakker om. Det finnes mange ufarlige tema feks snakke om mat og hage, været, feriesteder, dyr (jeg har dyr), hobbyer, hvor det er fint å gå turer osv.  Personer som går rett på og skal snakke om personlige ting er ett varsko, det er ikke sikkert de er «skumle» men det er ett trekk jeg ofte ser hos mennesker som ikke har gode hensikter. En annen mennesketype er de som møter meg med verdens største smil og sjarme som allerede på første møte prøver å gi inntrykk av at de kjenner meg. DE har aldri hatt noe godt med seg. Jeg har erfart at slike mennesker bruker sjarme for å skjule feil. Aner de at du har avslørt noe (bare du tenker tanken to ganger) merker du at de snur og begynner å komme med stikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste du virkelig opp og trodde at ingen ville noen noe vondt? Alvorlig? Dere lærte vel historie på skolen? Det er ikke bare gode mennesker gjennom historien akkurat.

Men hvor mange handler dette egentlig om? Som behandler deg sånn? Hvis det er flere enn tre så er det litt...rart. Vi opplever jo alle noe skitt fra andre. Sånn er det når en er med andre mennesker. Jo flere en blir kjent med, jo flere ekle er det sannsynlig at en møter. Du har vel møtt allrighte folk også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
6 minutter siden, Duff skrev:

Jeg er nok også slik som deg Ts. Jeg tilpasser meg lett når jeg snakker med andre. Jeg øver meg på å være litt mere upersonlig både mtp hvor mye jeg deler og hvilke tema jeg snakker om. Det finnes mange ufarlige tema feks snakke om mat og hage, været, feriesteder, dyr (jeg har dyr), hobbyer, hvor det er fint å gå turer osv.  Personer som går rett på og skal snakke om personlige ting er ett varsko, det er ikke sikkert de er «skumle» men det er ett trekk jeg ofte ser hos mennesker som ikke har gode hensikter. En annen mennesketype er de som møter meg med verdens største smil og sjarme som allerede på første møte prøver å gi inntrykk av at de kjenner meg. DE har aldri hatt noe godt med seg. Jeg har erfart at slike mennesker bruker sjarme for å skjule feil. Aner de at du har avslørt noe (bare du tenker tanken to ganger) merker du at de snur og begynner å komme med stikk.

Dette kan man se hos mennesker som sliter med å regulere seg selv og hva de deler. Noen mennesker er særlig selvutleverende og tenker ikke helt på hva de kan dele med hvem. Det trenger ikke være noe annet bak enn et behov for å snakke, ikke at de nødvendigvis har uærlige hensikter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Dette kan man se hos mennesker som sliter med å regulere seg selv og hva de deler. Noen mennesker er særlig selvutleverende og tenker ikke helt på hva de kan dele med hvem. Det trenger ikke være noe annet bak enn et behov for å snakke, ikke at de nødvendigvis har uærlige hensikter. 

Som jeg sier, det er ikke sikkert de er skumle men noen har ting å skjule og hensikten i starten kan være god men hvis de føler seg avslørt snur det fort. Altså noen, ikke alle. Ett eksempel er alkoholikere som jobber hardt for å skjule missbruket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
2 minutter siden, Duff skrev:

Som jeg sier, det er ikke sikkert de er skumle men noen har ting å skjule og hensikten i starten kan være god men hvis de føler seg avslørt snur det fort. Altså noen, ikke alle. Ett eksempel er alkoholikere som jobber hardt for å skjule missbruket. 

Men hvis de har ting de ønsker å skjule så er de vel ikke selvutleverende bevisst? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gode venner fra barndommen som jeg stoler på og visa versa. Kommer det inn nye mennesker i livet bruker jeg veldig lang tid på å bli kjent med de, så har heldigvis ikke opplevd det du har med nære venner. Men vet godt det finnes flere slike der ute. 

Anonymkode: 0df0c...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er så vanskelig.. Jeg åpner meg ikke raskt om personlige ting, men opplever at andre gjør det. Prater i vei om personlige problemer, relasjoner på jobb, ekser, venner av de jeg ikke aner hvem er, utbroderer hele hverdagen sin og alle meningene sine. Da blir det til at jeg også bidrar i samtalen , for samtaler bare om vær og vind det klarer jeg heller ikke... 
Hvordan og når vet man hva slags mennesketype man har møtt? De jeg har dårlige opplevelser med er personer jeg har sett på som venninder over flere år, ikke møttes så ofte men hatt tett relasjon med og mye til felles med av interesser. 

Noe interessant om hun ene var at en gang vi reiste på ferie sammen etter ca to års bekjentskap så dro hun igang et samtaleemne jeg har stor interesse for, men det var akuratt som en lysbryter som skrudde seg av, noe skjedde med energien i hele rommet og jeg fikk en følelse av at dette var fake eller at noe ondt kom inn i rommet. Men jeg knyttet det ikke til at hun var den onde eller uoppriktige der og da, jeg tenkte at det var et morsomt sammentreff at hun også var interessert i det emnet (i dag tror jeg at det var noe hun tok opp bare for at jeg skulle føle meg enda nærmere venninde med hun, som en manipulasjon).... Så gikk det bare et par måneder før hun gjorde drastiske ting for å ødelegge mitt liv og rykte og tok med seg andre folk til meg etter jeg hadde sovnet, for å rundstjele meg. En helt normal voksen dame, trodde jeg inntil da. 

Anonymkode: b4d2e...fab

Her var det mye rart....Ta med folk for å stjele av hos en sovende person er jo helt hinsides!

Anonymkode: 65526...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oftest er folk rasshøl for å si det pent. 

Aldri stol på noen er hva jeg har erfart igjennom nesten 30 år. Har kanskje 1-2 personer jeg kan stole på og de har jeg kjent i 25 år. 

Anonymkode: b721c...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kjærlighetsbarn98
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oftest er folk rasshøl for å si det pent. 

Aldri stol på noen er hva jeg har erfart igjennom nesten 30 år. Har kanskje 1-2 personer jeg kan stole på og de har jeg kjent i 25 år. 

Anonymkode: b721c...c4f

Oi! Da har du møtt utrolig mange upålitelige personer. Så vondt det må være. Det får meg bare til å tenke på at det er så utrolig viktig at vi bryr oss om hverandre i samfunnet, tar initiativ og viser forståelse. Et menneskets godhet kan redde liv! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange mennesker i livet mitt også. Stoler ikke på andre enn mannen, søstrene og to venniner. Selv de venninne kan bli misunnelige så ja folk er asshole og når man er god vil alle ha del av den gode personen og herpe den fordi de er fucked up selv. 

Anonymkode: 792a3...939

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig. I alle fall her jeg bor.  jeg stoler  knapt på noen lenger. Klok av skade

Anonymkode: e34df...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...