Gå til innhold

Dilemma: Dyktig kollega har kanskje forfalsket vitnemål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Parkeringsvakt

Hvilke konsekvenser kan manglende kompetanse ha? 

I dette tilfelle høres det ut som du har litt for lite info til å dra endelige konklusjoner om han har grad eller ikke. Det virker som en mulighet at han utdannet seg senere? Eller er årstallet han har oppgitt fra før tiden med klassekameraten?

Hadde det vært en kritisk stilling der det kan handle om liv og død, eller alvorlige konsekvenser for involverte mennesker, så hadde jeg hatt lavere terskel for å si fra. Hadde kanskje gitt kollegaen en sjanse til å "come clean" selv først, men det kommer an på situasjonen.... Om han selger litt og i verste fall taper bedriften penger, så hadde jeg villet ha mer sikker informasjon først, selv om det også potensielt kunne hatt store konsekvenser. Men igjen, det ville kommet helt an på hvor mye man kunne fucke opp i den stillingen kollegaen har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva sto på CV til din kollega da denne søkte jobben da? 

Anonymkode: 65169...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker i utgangspunktet at her er det mye vi ikke vet. Kan kollegaen ha fullført studiet senere og/eller et annet sted? Er det mulig at kollegaen har vært ærlig om dette med arbeidsgiver? Har vedkommende skrevet dette på CVen sin i det hele tatt? Er det utenkelig at vedkommende hadde fått jobben uten denne utdannelsen? Det ville så klart være uærlig å lyve på LinkedIn, men det trenger ikke bety han har fått jobben på falskt grunnlag. 

Dersom vedkommende hadde hatt en jobb hvor det er direkte farlig for andre å lyve, så tenker jeg at man bør være hakket mer "årvåken" og heller varsle en gang for mye enn en gang for lite. Men her er det altså snakk om en selger, og da går jeg ut i fra at liv ikke står i fare som følge av hans potensielt manglende formelle kompetanse. Selvsagt er det uansett ikke lovlig eller etisk riktig å forfalske, men liv står i det minste ikke i fare. 

Jeg ville spurt min kollega jeg. "Hei, jeg møtte xxx, som fortalte at han hadde studert sammen med deg. Men at du droppet ut? Startet du opp igjen senere eller?" Jeg hadde blitt utrolig såret om en kollega hadde "varslet" om meg med så tynne bevis, uten å i det hele tatt høre med meg først. For alt vi vet kan det jo hende at den gamle studiekameraten hater kollegaen, og vil gjøre alt for å sverte vedkommendes navn. 

 

 

 

Anonymkode: 10e5a...a52

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville varslet dersom stillingen krevde autorisasjon med utgangspunkt i utdannelsen, både fordi det da kan bli veldig kostbart og trøblete for min arbeidsgiver, og det kreves av egen stilling at du varsler ved kjennskap til slikt. 

Ville varslet via selskapets varslingskanal.

Hadde nok i alle tilfeller nevnt direkte at jeg hadde møtt en tidligere studiekamerat, om ikke annet for å se på reaksjonen, og få personen til å svette litt om det var sant, for dette er juks og adferd jeg ikke støtter uansett. 

Anonymkode: 4caed...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en svært dyktig kollega som både er flink faglig, men er den beste selgeren i avdelingen. Enkelt sagt så tjener han inn mye penger for bedriften. 

Men, her er greia: Ved tilfeldighet, så møtte jeg noen som hadde studert på skolen hans - samme studie og alt - og jeg spurte om ikke personen kjente til min kollega, og vist gjorde han det. Da viste det seg derimot at min kollega hadde droppet ut av studiene midtveis, og ikke returnert - pluss at årstallene var forskjellige, fra det min kollega har fortalt om meg selv. Jeg sjekket også LinkedIn til min kollega, og der er det forskjell årstall mellom hva hans tidligere klassekamerat hadde fortalt. 

Nå kan jeg ikke være 100% sikker på om min kollega har forfalsket vitnemål, men for min del høres det slik ut. 

Jeg er ikke glad i å være tyster, og videre så er kollega en god ressurs. Jobber hardt, viktig for bedriften. 

Hva ville du ha gjort?  

Anonymkode: 48120...7c7

Om han gjør sin jobb godt og tjener gode penger for bedriften hvorfor må du ødelegge? Spiller det noen stor rolle? Hadde vedkommende vært udugelig og tydelig manglet kunnskapen  så hadde det blitt anerledes. Joa, det er galt å forfalske, men syntes ikke du trenger å være dommer over det. Høres ut som en fyr som vil opp og frem, og ikke har gjort noen noe. Tror det er litt småjuks her og der mange plasser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her: Grunnen til at jeg bli mistenksom, var fordi personen jeg snakket med hadde studert i samme kull som min kollega. Kollega har skrevet på linkedin at han var ferdig samme år som den personen jeg snakket med, men det kan ikke stemme dersom kollega droppet ut av studiene...da skal jo han ha blitt uteksaminert minst 6-12 mnd senere, om han returnerte. Min ifølge personen jeg snakket med, så returnerte ikke min kollega til skolen så lenge han var student der. 

Det jeg derimot vet, er at min kollega har vært flink med å jobbe ved siden, og har mange prosjekter på siden. Så det kan jo være at han ble ansatt på basis av det arbeidet, og at bedriften rett og slett ikke gadd å sjekke det formelle :-) 

Anonymkode: 48120...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker ikke som om det kolegaen din jobber med noe som krever autorisasjon? Ut i fra det du skriver har han talent for prosjektarbeid, salg og er utadvent, dette krever ikke en viss utdannelse? For selv om man feks ikke har master i økonomi eller noe relatert business fag, kan man lære seg hvordan jobben er i praksis. Så tror ikke du kommer langt med dette uansett. 

Anonymkode: 9ba39...9da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en svært dyktig kollega som både er flink faglig, men er den beste selgeren i avdelingen. Enkelt sagt så tjener han inn mye penger for bedriften. 

Men, her er greia: Ved tilfeldighet, så møtte jeg noen som hadde studert på skolen hans - samme studie og alt - og jeg spurte om ikke personen kjente til min kollega, og vist gjorde han det. Da viste det seg derimot at min kollega hadde droppet ut av studiene midtveis, og ikke returnert - pluss at årstallene var forskjellige, fra det min kollega har fortalt om meg selv. Jeg sjekket også LinkedIn til min kollega, og der er det forskjell årstall mellom hva hans tidligere klassekamerat hadde fortalt. 

Nå kan jeg ikke være 100% sikker på om min kollega har forfalsket vitnemål, men for min del høres det slik ut. 

Jeg er ikke glad i å være tyster, og videre så er kollega en god ressurs. Jobber hardt, viktig for bedriften. 

Hva ville du ha gjort? 

Anonymkode: 48120...7c7

Passet mine egne saker. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kollegaen din har fullført et annet sted eller aom nettstudie dersom det var mulig. 

Ville uansett ikke sagt noe til noen kolleger eller sjef. Det blir bare spekulasjoner og hvis hn er flink i jobben sin burde du ikke tenke mer på dette. Det er ikke ditt ansvar. Utgav han seg for å være lege, advokat, sykepleier eller noe liknende ville jeg kanskje tatt det opp pga. da er det liv som står på spill. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her: Grunnen til at jeg bli mistenksom, var fordi personen jeg snakket med hadde studert i samme kull som min kollega. Kollega har skrevet på linkedin at han var ferdig samme år som den personen jeg snakket med, men det kan ikke stemme dersom kollega droppet ut av studiene...da skal jo han ha blitt uteksaminert minst 6-12 mnd senere, om han returnerte. Min ifølge personen jeg snakket med, så returnerte ikke min kollega til skolen så lenge han var student der. 

Det jeg derimot vet, er at min kollega har vært flink med å jobbe ved siden, og har mange prosjekter på siden. Så det kan jo være at han ble ansatt på basis av det arbeidet, og at bedriften rett og slett ikke gadd å sjekke det formelle 🙂

Anonymkode: 48120...7c7

Så du vet ikke engang om han har levert inn vitnemål da han søkte jobb?
 

Du skriver "forfalsket vitnemål" i overskriften - dokumentforfalskning er jo alvorlig. Men vet du at han leverte inn et vitnemål med feil årstall, eller har du bare tatt utgangspunkt i det han skrev på linkedin?

Anonymkode: a49ef...92f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en svært dyktig kollega som både er flink faglig, men er den beste selgeren i avdelingen. Enkelt sagt så tjener han inn mye penger for bedriften. 

Men, her er greia: Ved tilfeldighet, så møtte jeg noen som hadde studert på skolen hans - samme studie og alt - og jeg spurte om ikke personen kjente til min kollega, og vist gjorde han det. Da viste det seg derimot at min kollega hadde droppet ut av studiene midtveis, og ikke returnert - pluss at årstallene var forskjellige, fra det min kollega har fortalt om meg selv. Jeg sjekket også LinkedIn til min kollega, og der er det forskjell årstall mellom hva hans tidligere klassekamerat hadde fortalt. 

Nå kan jeg ikke være 100% sikker på om min kollega har forfalsket vitnemål, men for min del høres det slik ut. 

Jeg er ikke glad i å være tyster, og videre så er kollega en god ressurs. Jobber hardt, viktig for bedriften. 

Hva ville du ha gjort?  

Anonymkode: 48120...7c7

Kanskje han tok opp studiet senere. Det må være vondt å være mistenksom. 

Anonymkode: d53cc...851

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer aldri til å sladre på noen om ikke liv og helse sto på spill. Det er en elendig moral å sladre når ingen er skadelidende, og, tilmed tvert om. 

Kanskje ville personen irritert meg på noen områder. Om det var sant; jeg liker ikke folk sin jukser! Men....Det er alltid et men. Jeg håper jeg bruker mer skjønn enn å holde på prinsipper. Men det skal være en veldig god grunn til før jeg sladrer på noen. Voksne mennesker. Nei, voks opp og la andres feil og "feil" i fred. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har godt grunnlag for antakelse at vedkommende har dokumentforfalsket, så burde du varsle. Gjør det anonymt, så får arbeidsgiver selv velge å løse problemet eller å overse problemet, uten at ditt hode havner på et fat. Det er faktisk ikke ditt ansvarsområde å måtte bære med seg videre. Si i fra, så gjør du ingenting galt iallefall. 

Og det er en svært alvorlig sak. Uansett type jobb. 

Anonymkode: 61e48...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut i fra hvordan du beskriver arbeidsoppgavene til kollegaen din, så spiller det vel ingen rolle om han har vitnemål eller ikke. Jeg hadde aldri brydd meg om det. Det hadde vært en annen sak dersom det var en jobb i helsevesenet f.eks.

Anonymkode: 52fff...6a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Eliza Doalot skrev:

Dersom personen innehar en stilling som krever formell kompetanse, typisk autorisasjon, hadde jeg nok sagt i fra.

Sånn som du beskriver kollegaen din sin stilling, høres det ikke ut som det er relevant. og da hadde ikke jeg gjort noe mer med det.

Enhver kompetent arbeidsgiver sjekker jo evt. autorisasjon gjennom formelle kanaler (sak.no) 🙄 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her: Grunnen til at jeg bli mistenksom, var fordi personen jeg snakket med hadde studert i samme kull som min kollega. Kollega har skrevet på linkedin at han var ferdig samme år som den personen jeg snakket med, men det kan ikke stemme dersom kollega droppet ut av studiene...da skal jo han ha blitt uteksaminert minst 6-12 mnd senere, om han returnerte. Min ifølge personen jeg snakket med, så returnerte ikke min kollega til skolen så lenge han var student der. 

Det jeg derimot vet, er at min kollega har vært flink med å jobbe ved siden, og har mange prosjekter på siden. Så det kan jo være at han ble ansatt på basis av det arbeidet, og at bedriften rett og slett ikke gadd å sjekke det formelle 🙂

Anonymkode: 48120...7c7

Er det mange år siden vedkommende var ferdig på skolen? I så fall er det ikke sikkert han husker årstallene riktig (jeg, som har vært innom noen utdanninger i løpet av min tid, gjør f. eks. ikke det 🥴) Så det er jo absolutt mulig han har fullført et annet år, tatt utdanningen som nettstudier eller droppet å møte opp på forelesninger men dukket opp til eksamen. Det er mange fag som ikke har pliktig oppmøte, hvor eksamen teller 100% av karakteren (har gjort dette selv; Droppet forelesninger et helt semester men tatt eksamen og fullført likevel) Dessuten vet du jo tydeligvis ikke hva denne kollegaen har levert av vitnemål, så dokumentforfalskning blir litt søkt å beskylde vedkommende for her.

Dessuten sier du at vedkommende jobber med salg og prosjektarbeid, samt at han skjøtter jobben sin godt, ergo så ser jeg ikke helt poenget med at du skal tenke så mye på det her. 

Dersom du likevel er ei nysgjerrig sladrekjærring som må legge seg opp i andres saker på bakgrunn av et løst rykte så ville jeg heller ha spurt vedkommende om hva du har hørt.

Anonymkode: 7799a...dc4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enhver kompetent arbeidsgiver sjekker jo evt. autorisasjon gjennom formelle kanaler (sak.no) 🙄 

Anonymkode: 7799a...dc4

Nu vel.

(Jeg dropper himlingen med øynene. Det er liksom så dårlig debattekninkk.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette har ingen konsekvenser, arbeidsgiver har ikke engang gyldig grunn til oppsigelse hvis personen skjøtter jobben sin og har gjort dette gjennom flere år. 

Unntak som nevnt tidligere i tråden. 

Anonymkode: 3d195...81d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her: Grunnen til at jeg bli mistenksom, var fordi personen jeg snakket med hadde studert i samme kull som min kollega. Kollega har skrevet på linkedin at han var ferdig samme år som den personen jeg snakket med, men det kan ikke stemme dersom kollega droppet ut av studiene...da skal jo han ha blitt uteksaminert minst 6-12 mnd senere, om han returnerte. Min ifølge personen jeg snakket med, så returnerte ikke min kollega til skolen så lenge han var student der. 

Det jeg derimot vet, er at min kollega har vært flink med å jobbe ved siden, og har mange prosjekter på siden. Så det kan jo være at han ble ansatt på basis av det arbeidet, og at bedriften rett og slett ikke gadd å sjekke det formelle 🙂

Anonymkode: 48120...7c7

Det er jo fortsatt for tynt til å virkelig mistenke dokumentforfalskning. Jeg har folk på studiet mitt som jeg trodde hadde droppet ut fordi de ikke har vært på en eneste forelesing og jeg ikke hadde sett de hele semesteret, men som jeg etter å ha snakket med andre i klasse, oppdaget at de forsatt er på studiet, men at de hadde flyttet og leste og jobbet et annet sted, men kom tilbake for å ta eksamenene. Dette har de gjort i 2 år nå, de var kun her første året. For andre kan det lett se ut som de har droppet ut ja. Ikke alltid vi havner på samme rom på eksamen heller. Nå skriver de til og med bacheloroppgave fra en annen del i landet. Dersom den karen er så flink som du sier, så har han kanskje ikke hatt behov for å møte opp på forelesinger, har drevet med noe annet, eller jobbet, og likevel klart å ta eksamener.
 

Det kan også være at han droppet ut, men at han har vært ærlig med det hos arbeidsgiver. Kanskje han lyver på Linkedin fordi han synest det er flaut? Det er også en mulighet for at han oppdaterte profilen under studiet og skrev opp det forventa studieløpet, men ikke har vært inne på og oppdatert siden. Linkedin er liksom ikke førstepri hos alle.

Endret av missmcbeal
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
14 hours ago, AnonymBruker said:

TS her: Grunnen til at jeg bli mistenksom, var fordi personen jeg snakket med hadde studert i samme kull som min kollega. Kollega har skrevet på linkedin at han var ferdig samme år som den personen jeg snakket med, men det kan ikke stemme dersom kollega droppet ut av studiene...da skal jo han ha blitt uteksaminert minst 6-12 mnd senere, om han returnerte. Min ifølge personen jeg snakket med, så returnerte ikke min kollega til skolen så lenge han var student der. 

Det jeg derimot vet, er at min kollega har vært flink med å jobbe ved siden, og har mange prosjekter på siden. Så det kan jo være at han ble ansatt på basis av det arbeidet, og at bedriften rett og slett ikke gadd å sjekke det formelle 🙂

Anonymkode: 48120...7c7

Sannsynligheten er vel større for at:

-denne andre personen husker feil,

-kollegaen din valgte å droppe forelesninger men fullførte på egenhånd,

-kollegaen din gjorde om på rekkefølgen av fagene og derfor ikke studerte med samme kull hele tiden,

-det er feil årstall på LinkedIn,

-kollega droppet ut men tok så dobbel studiebelastning året etterpå 

-du mistolker det som står på LinkedIn (eks han skriver han har studert et bachelorprogram, du tolker det som at det er fullført) 

enn at kollega har forfalsket et vitnemål du ikke en gang vet om er levert inn. 

 

Nei dette er aaaltfor tynt grunnlag til å foreta seg noe som helst. Skjønner ikke at du reagerer en gang. Det er mange fra mitt kull som "forsvant", men jeg aner jo ikke om de fullførte på normert tid eller ei!? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...