Gå til innhold

Dilemma: Dyktig kollega har kanskje forfalsket vitnemål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en svært dyktig kollega som både er flink faglig, men er den beste selgeren i avdelingen. Enkelt sagt så tjener han inn mye penger for bedriften. 

Men, her er greia: Ved tilfeldighet, så møtte jeg noen som hadde studert på skolen hans - samme studie og alt - og jeg spurte om ikke personen kjente til min kollega, og vist gjorde han det. Da viste det seg derimot at min kollega hadde droppet ut av studiene midtveis, og ikke returnert - pluss at årstallene var forskjellige, fra det min kollega har fortalt om meg selv. Jeg sjekket også LinkedIn til min kollega, og der er det forskjell årstall mellom hva hans tidligere klassekamerat hadde fortalt. 

Nå kan jeg ikke være 100% sikker på om min kollega har forfalsket vitnemål, men for min del høres det slik ut. 

Jeg er ikke glad i å være tyster, og videre så er kollega en god ressurs. Jobber hardt, viktig for bedriften. 

Hva ville du ha gjort?  

Anonymkode: 48120...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en svært dyktig kollega som både er flink faglig, men er den beste selgeren i avdelingen. Enkelt sagt så tjener han inn mye penger for bedriften. 

Men, her er greia: Ved tilfeldighet, så møtte jeg noen som hadde studert på skolen hans - samme studie og alt - og jeg spurte om ikke personen kjente til min kollega, og vist gjorde han det. Da viste det seg derimot at min kollega hadde droppet ut av studiene midtveis, og ikke returnert - pluss at årstallene var forskjellige, fra det min kollega har fortalt om meg selv. Jeg sjekket også LinkedIn til min kollega, og der er det forskjell årstall mellom hva hans tidligere klassekamerat hadde fortalt. 

Nå kan jeg ikke være 100% sikker på om min kollega har forfalsket vitnemål, men for min del høres det slik ut. 

Jeg er ikke glad i å være tyster, og videre så er kollega en god ressurs. Jobber hardt, viktig for bedriften. 

Hva ville du ha gjort?  

Anonymkode: 48120...7c7

Han kan jo fint å startet på studiene igjen. 

Anonymkode: 4bac7...f1b

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ingenting. 

Hva i alle dager skal det være godt for? Om han er dyktig, og er et viktig bidrag i bedriften, hva spiller det da for rolle om han har forfalsket vitnemålet?

Du vet ikke engang at han har gjort det. Han kan ha blingset på hva han har lagt inn på linkedin. Du vet ikke hvilke papirer han har fremvist arbeidsgiver da han ble ansatt. 

Dette blir slarv fra din side. 

Anonymkode: 00e9d...a10

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan ha returnert på et annet kull. Slik at oppstart og avsluttende år avviker. 

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en svært dyktig kollega som både er flink faglig, men er den beste selgeren i avdelingen. Enkelt sagt så tjener han inn mye penger for bedriften. 

Men, her er greia: Ved tilfeldighet, så møtte jeg noen som hadde studert på skolen hans - samme studie og alt - og jeg spurte om ikke personen kjente til min kollega, og vist gjorde han det. Da viste det seg derimot at min kollega hadde droppet ut av studiene midtveis, og ikke returnert - pluss at årstallene var forskjellige, fra det min kollega har fortalt om meg selv. Jeg sjekket også LinkedIn til min kollega, og der er det forskjell årstall mellom hva hans tidligere klassekamerat hadde fortalt. 

Nå kan jeg ikke være 100% sikker på om min kollega har forfalsket vitnemål, men for min del høres det slik ut. 

Jeg er ikke glad i å være tyster, og videre så er kollega en god ressurs. Jobber hardt, viktig for bedriften. 

Hva ville du ha gjort?  

Anonymkode: 48120...7c7

Beviste denne personen du snakket med at han var en klassekamerat av seg? Hvis ikke er det kun ord mot ord og du vet i realiteten ingen verdens ting om den du har snakket med har sannheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var syk i studiet mitt, så var jeg ikke tilstedet i forelesninger, men tok fortsatt eksamen og bestod. Enkelte ganger tok jeg bare eksamen opp igjen senere

Anonymkode: e3b86...9c8

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vel ikke du noe med å blande deg inn i. Virker mer som du er litt misunnelig på at kollegaen din gjør det så bra.

Anonymkode: de7d6...aa6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo mest sannsynlig begynt senere igjen. Hvertfall siden du sier at årstallene ikke stemmer. Han kan i tillegg ha flyttet og tatt de en Annen plass 

Anonymkode: b3abd...7af

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom personen innehar en stilling som krever formell kompetanse, typisk autorisasjon, hadde jeg nok sagt i fra.

Sånn som du beskriver kollegaen din sin stilling, høres det ikke ut som det er relevant. og da hadde ikke jeg gjort noe mer med det.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dokumentforfalskning og straffes strengt. Virksomheten vil garantert politianmelde om du varsler. Dette er et etisk dilemma som mange arbeidstakere kommer borte i. Skal de varsle ulovligheter på egen arbeidsplass eller ikke?

Du bør varsle.

Anonymkode: 3dced...842

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er dokumentforfalskning og straffes strengt. Virksomheten vil garantert politianmelde om du varsler. Dette er et etisk dilemma som mange arbeidstakere kommer borte i. Skal de varsle ulovligheter på egen arbeidsplass eller ikke?

Du bør varsle.

Anonymkode: 3dced...842

Og dersom TS tar feil, som det er stor sannsynlighet for (mange har tatt opp studier igjen på senere tidspunkt, tatt utsatt eksamen etc.) og vitnemålet viser seg å være ekte, så blir det lite populært. I verste fall får TS problemer.

Ja, det er et etisk dilemma, men jeg mener nå det er arbeidsgiver som bør ta ansvar for å sjekke dette før ansettelse hvis de mener at det ofte (nok) gjøres forsøk på forfalskning i sin bransje. 

Anonymkode: 81b54...f75

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare nevnt for kollegaen at jeg traff vedkommende og spurt ham om de kom godt overens under studietiden eller et lignende uskyldig spørsmål, for så å se hvordan han reagerer. Kanskje forteller kollegaen din deg da at han måtte slutte pga. sykdom e.l., men begynte igjen senere. 

Anonymkode: 65ba3...805

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en anonym melding til arbeidsgiver/sjef og fortell at de bør kontakte det oppgitte studiestedet til selgeren, og få bekreftelse på vitnemålet...

Du kan evt oppgi at medstudenter har informert om at han sluttet midtveis. Du trenger ikke si hvilke medstudenter dette var eller noe.

Anonymkode: 6a79d...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og dersom TS tar feil, som det er stor sannsynlighet for (mange har tatt opp studier igjen på senere tidspunkt, tatt utsatt eksamen etc.) og vitnemålet viser seg å være ekte, så blir det lite populært. I verste fall får TS problemer.

Ja, det er et etisk dilemma, men jeg mener nå det er arbeidsgiver som bør ta ansvar for å sjekke dette før ansettelse hvis de mener at det ofte (nok) gjøres forsøk på forfalskning i sin bransje. 

Anonymkode: 81b54...f75

Å ikke varsle er også et valg. Et valg som også innebærer risiko og konsekvenser.

Velger man å ikke gjøre noe, vil man være med på å sementere en ukultur. Noe som kan være langt mer ødeleggende for virksomheten i det lange løp.

TS kan varlse anonymt. Så blir det opp til arbeidsgiver å velge videre. Men da har i alle fall TS gjort sitt.

Anonymkode: 3dced...842

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Da jeg tok min bachelorgrad, ble jeg syk etter første året. Så droppet ut, men leste hjemme og tok en del eksamener, så jeg fikk tatt det ene året, over 2 år. Og da var jeg mye bedre, og startet da på siste året, med de som gikk under oss. Da hadde jo alle de jeg gikk med sluttet. Og opplevde jo å møte på noen av de, da jeg var ferdig. Men de trodde ikke på meg, da jeg sa at jeg ble ferdig året etter de.

Anonymkode: b7472...3b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at han har tatt opp studiene noen år etterpå, men synes det er flaut å sier derfor et tidligere år. Jeg ville ha vært ganske så sikker i min sak før jeg sa noe til sjefen om en slik ting,

Anonymkode: 47b7f...20d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For det første vet du vel ikke sikkert om han har fullført studiene senere, og for det andre kan det jo hende han har vært åpen om manglende eksamen med arbeidsgiver. Uansett ville jeg ikke gått videre med noe du har fra bare fjerne bekjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ikke varsle er også et valg. Et valg som også innebærer risiko og konsekvenser.

Velger man å ikke gjøre noe, vil man være med på å sementere en ukultur. Noe som kan være langt mer ødeleggende for virksomheten i det lange løp.

TS kan varlse anonymt. Så blir det opp til arbeidsgiver å velge videre. Men da har i alle fall TS gjort sitt.

Anonymkode: 3dced...842

Ja, men så bør man også spørre seg om hvem som har ansvar for de overordnede tingene, at lover og regler følges (bla. f. eks. kontroll av vitnemål og/eller andre relevante dokumenter før man starter). Jeg syntes det er en uting at kolleager i praksis må ta dette ansvaret i fravær av gode nok rutiner hos arbeidsgiver. 

I det store og hele så er det ikke så mange som forfalsker, så arbeidsgiver må selv vurdere hvorvidt det er nødvendig å innføre kontroll i sin virksomhet i bransjen det gjelder, men poenget bør være at de ansatte skal slippe dette. Når man først snakker om ukultur, så er det neppe heller ikke så veldig konstruktivt med et arbeidsmiljø der ansatte mistenker hverandre for å ikke ha kvalifikasjonene de har sagt de har. Et slikt angiverhysteri får heller arbeidsgiver unngå ved kontroll av alle nyansettelser. 

Mange virksomheter kan ikke gjøre så mye med anonym informasjon, for å ta saken videre, kreves det ofte at den som sendte inn varselet står frem med sin forklaring. I mange miljøer er det også forholdsvis lett å skjønne hvem som eventuelt har sendt inn et varsel. Erfaringen til svært mange som varsler er i praksis at de møter sanksjoner og blir "straffet" for å gjøre det, og det gjelder særlig hvis de retter varsler mot populære ansatte, som produserer mye, som TS skriver denne kollegaen gjør. Selvsagt burde det ikke vært slik, men mange opplever at det er stor avstand mellom teoretisk vern for varslere og virkeligheten. Mennesker er mennesker på godt og vondt, og de færreste setter pris på folk som går bak ryggen på en kollega og fremstille han/henne i et dårlig lys. I de verste tilfellene har varslerne vært nødt til å slutte fordi arbeidsmiljøet ble uutholdelig i etterkant av et varsel. 

Konklusjonen er at man løper større risiko ved å varsle enn å ikke gjøre det. Dessverre. Så får man ta et valg ut fra det. 

Anonymkode: 81b54...f75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet for lite til at du har noe grunnlag for å varsle om noe som helst, TS. Avhengig av hvilket studium man har gått kan det være veldig mange personer på et kull, og alle kjenner hverandre ikke like godt. Det at en random person sier at din kollega droppet ut betyr ikke at det er den fulle sannheten.

Mange nevner at han kan ha vært syk. Et annet alternativ er at han av andre årsaker har tatt permisjon. Noen tar et friår og reiser midt i et studieløp. Andre tar et års pause fordi de har fått muligheten til god og nyttig arbeidserfaring som kanskje ikke lar seg kombinere med studiene. Atter andre, deriblant jeg, tar et års pause fra det egentlige studiet for å studere noe helt annet for moro skyld. Jeg er sikker på at medstudenter som ikke kjenner meg godt nok kan tro at jeg droppet ut. Jeg er også sikker på at jeg hadde likt det svært dårlig om det skulle begynne å gå rykter på arbeidsplassen min om at jeg er en bedrager basert på at en kollega jeg ikke kjenner så godt har snakket med en tidligere studiekamerat jeg heller ikke kjenner så godt. 

Med andre ord: det du vet kan bety at han har jukset på CV-en, men det kan like gjerne bety noe helt annet. Det finnes faktisk ganske mange alternativer ut over juks og dokumentforfalskning. Setter du igang noe basert på det lille du har hørt i forbifarten risikerer du å skade kollegaen din, arbeidsmiljøet ditt og deg selv. Er det virkelig verdt det? 

Jeg ville heller snakket med kollegaen og på en eller annen måte, som er opp til deg, prøvd å finne ut om han hadde pause i studieløpet eller gjorde noe spennende undervegs. 

Endret av Ullvott
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et angiversamfunn vi er i ferd med å få 🙄

Anonymkode: 22868...dde

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...