Gå til innhold

Hva GJØR man? (Barnehage, åpningstider i Oslo).


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi får det til å gå med bil, besteforeldre og en pappa med fleksitid (men han har lang reisevei). Jeg jobber turnus og har små barn. Utdanner meg til noe annet så jeg kan få dagjobb. Turnuslivet passer meg ikke, da samfunnet er bygd opp for at alle jobber 8-16. Jeg syns alt er så vanskelig og urettferdig at jeg ikke orker mer. 

Anonymkode: 91494...240

Ja det er merkelig det der, samfunnet er lagt opp etter noe som ikke er reelt. Ja, veldig mange jobber f.eks. 8-16, men det er også veldig mange som jobber utenfor dette.

Og så har du det at også skolen er lagt opp fra tidlig morgen til ettermiddag, selv om man vet at ungdommer egentlig trenger å sove litt lenger ut på morgenen. Mener å huske at det er gjort forsøk som viser at å bare utsette skolen med en time gir mer opplagte elever.

Videre gir "ensrettingen" av arbeidstider/åpningstider rushproblematikk i større byer. Hadde folk jobbet mer spredt ut over dagen så hadde det nok også blitt mindre køer på veiene, og mindre trangt på kollektivtransport. Samt at man ikke hadde trengt å dimensjonere alt etter ekstrem trafikk bare noen få timer per døgn.

Jaja.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bør i en av Oslos nabokommuner. I denne kommunen har alle kommunale barnehager åpningstid 7-17.

Anonymkode: b6e46...42a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere bør ansette en praktikant el.l. som kan hjelpe med henting, bringing osv?

Anonymkode: 60691...c77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo helt latterlig. Jeg har klart å finne noen få nå, men konsekvensen av at de åpner tidlig er jo at de stenger tidlig (så mannen har jo ikke nubbsjans til å hente samme hva vi gjør). Den eneste løsningen jeg ser er at mannen må gå ned i stilling, slik at han har mulighet til å rekke henting i bhg på ettermiddagen. For hvis han ikke kan hente på ettermiddagen, så kan ikke jeg jobbe kveld over hodet. Og det fungerer dårlig som sykepleier. 

Anonymkode: 8d8e7...9a2

Dere har tenkt til å levere før 07 men ser også at dere ville hentet sent. Mannen din ville ikke rukket stenge tiden heller...  stakkars barn. Hvorfor få et barn du knapt vil se? 

Anonymkode: 30ba2...a0e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra at barnehager ikke åpner før og lenger. Barn skal ikke trenge å være der før 07. Tenk så lang dag dette blir for barnet. 

Anonymkode: 30ba2...a0e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi løser det med elsykkel da det går raskere enn kollektivt og er billigere enn bil. Snakket en del med andre på jobb som syklet for å finne beste/tryggeste sykkelrute og nå funker det flott! Sykkelvogn når ungen var liten, sykkelsete nå. Lar sete/vogn stå i bhg til den som henter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo helt latterlig. Jeg har klart å finne noen få nå, men konsekvensen av at de åpner tidlig er jo at de stenger tidlig (så mannen har jo ikke nubbsjans til å hente samme hva vi gjør). Den eneste løsningen jeg ser er at mannen må gå ned i stilling, slik at han har mulighet til å rekke henting i bhg på ettermiddagen. For hvis han ikke kan hente på ettermiddagen, så kan ikke jeg jobbe kveld over hodet. Og det fungerer dårlig som sykepleier. 

Anonymkode: 8d8e7...9a2

Beklager, men det er bare sånn det er her. Det var en del barnehager som før åpnet 07.00, men min erfaring er at de har endret åpningstid til 07.30. Litt usikker på hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi endte med å kjøpe bil og til slutt flyttet ut av Oslo. Eneste måten vi fikk det til å fungere. Men andre muligheter er å finne barnehager nær jobb, eller finne en med lang åpningstid. Naboen min jobber på Aker og har ungen på barnehagen ved ved Ullevål.

Anonymkode: a8c3b...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det på Colosseum som har lange utvidede åpningstider, husker ikke hva den het i farten, litt dyrere, men veldig bra åpningstider. 

Anonymkode: e3e84...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jobber turnus begge to og har barn. Vi bytter massevis av vakter slik at ikke begge begynner grytidlig samtidig eller jobber seint samtidig. Da går kabalen opp. 

En del arbeidsplasser er dessuten litt fleksible. Den dagen du begynner tidlig, må mannen begynne senere så han får levert. 

Turnusluv og barn har en del ekstra utfordringer, men også mange fordeler. Med  barnehagebarn får man også noen rolige morgener eller kan ta en fridag fra barnehagen. 

Lykke til! Dette kommer til å ordne seg. 

Anonymkode: a7855...2be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere har tenkt til å levere før 07 men ser også at dere ville hentet sent. Mannen din ville ikke rukket stenge tiden heller...  stakkars barn. Hvorfor få et barn du knapt vil se? 

Anonymkode: 30ba2...a0e

Hvis jeg jobber dagvakt blir barnet levert 07 10, også blir det hentet senest 15:05.

jobber jeg dag og mannen kveld kunne barnet i praksis blitt levert 14:30 og hentet 15:05. Men det går jo ikke, for barnet må være der i kjernetiden.

jobber mannen dag og jeg kveld kunne jeg levert barnet 14:10, og mannen hentet 16:45-17:00.  Men det går heller ikke pga kjernetid.

Dette er hvis barnet hadde gått i sykehusbarnehagen ved min jobb.

Jeg vil jo ikke at barnet skal være lange dager i barnehagen? Det er jo ikke det som er målet her? 

 

Anonymkode: 8d8e7...9a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjempebra at barnehager ikke åpner før og lenger. Barn skal ikke trenge å være der før 07. Tenk så lang dag dette blir for barnet. 

Anonymkode: 30ba2...a0e

Barnet skal jo ikke være der så lenge. 

Anonymkode: 8d8e7...9a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med dagmamma? Så lenge kontantstøtten forblir så burde det gå fint til barnet er 2 år.

Og hva med deres besteforeldre, kan ikke de hente av og til.

Anonymkode: da0f8...318

Det kan jeg se på, gikk selv til dagmamma som liten. Forhåpentligvis er det en mer fleksibel løsning!

Nei, de bor 1,5 time unna med tog og er ikke pensjonerte, så det tror jeg ikke går :) 

Anonymkode: 8d8e7...9a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere har lang reisevei til jobb. Jeg ville flyttet nærmere jobben til en av dere. Når dere ikke har fleksing på jobben må nok jobb/bosted vurderes. Jeg har termin med nr 2 i mai og kommer til å titte litt på jobber her vi bor til tross for at jeg kan flekse masse. Jeg og sambo bruker ca 40 min fra dør til dør når vi skal på jobb, men finner jeg meg jobb her kan den tiden kortes ned til 10-15 min

Anonymkode: 45550...3cd

Vi har ikke spesielt lang reisevei syntes jeg - ca 8 km for meg, ca 11 for mannen. Jeg kan prøve å skifte jobb til er sykehus 1,5km unna, men mannen er låst. 

Leste forsåvidt noen som skrev om elsykkel, og det er vel kanskje ikke så dumt på sommerhalvåret!

Anonymkode: 8d8e7...9a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ha flyttet ut av Oslo. Dere får dere nye jobber. Du er jo sykepleier, da har du jobbmuligheter overalt. Flytt dit du kommer fra, eller til et mindre sted I Akershus f.eks. Veldig mange trives bedre med å flytte ut av Oslo når de får barn. Da må dere imidlertid ha bil, eller bør ihvertfall ha det. 

Anonymkode: 33392...441

Vi har ikke spesielt lyst til å flytte ut av Oslo for øyeblikket, så den sitter langt inne. Må man så må man så klart. Jeg har jobbmuligheter over alt, men det har ikke mannen, og de jobbmulighetene er for det meste i Oslo.

Anonymkode: 8d8e7...9a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med dagmamma? Så lenge kontantstøtten forblir så burde det gå fint til barnet er 2 år.

Og hva med deres besteforeldre, kan ikke de hente av og til.

Anonymkode: da0f8...318

Man får jo ikke kontantstøtte når barnet går i bhg

Anonymkode: 0ac57...e3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg jobber dagvakt blir barnet levert 07 10, også blir det hentet senest 15:05.

jobber jeg dag og mannen kveld kunne barnet i praksis blitt levert 14:30 og hentet 15:05. Men det går jo ikke, for barnet må være der i kjernetiden.

jobber mannen dag og jeg kveld kunne jeg levert barnet 14:10, og mannen hentet 16:45-17:00.  Men det går heller ikke pga kjernetid.

Dette er hvis barnet hadde gått i sykehusbarnehagen ved min jobb.

Jeg vil jo ikke at barnet skal være lange dager i barnehagen? Det er jo ikke det som er målet her? 

 

Anonymkode: 8d8e7...9a2

Noen bhg opererer med at de må være der i kjernetiden, men ikke alle. 

Så lenge barnet er trygg på de voksene, og kommer inn i lek på en god måte selv om det blir levert senere/ hentet tidligere så er det inne grunn til å måtte være der hele dagen. 

Jobbet tidligere i en liten foreldre drevet bhg, og der kom noen når vi åpnet 07.30, mens andre kom i 11 tiden. Noen ble hentet 13, mens andre var til vi stengte 16.30. 

Vi ga beskjed om vi skulle noe spesielt den dagen, sånn at de kunne komme til det. 

Ville ikke levert for en time, men om barnet kommer før lunsj f.eks kl. 11 og blir hentet kl.14 er opp til dere foreldrene. 

Når barnet blir større vil de kanskje være der lenger, men det finner dere ut av da. 

Kontakt litt forskjellige bhg dere kan tenke dere, og spør hvordan de er på det med kjernetid. Små bhg er ofte mindre strenge på sånt føler jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor 5 mil unna Oslo, har heldigvis lokal jobb, men mannen pendler. Her fins det barnehager som åpner 6.30 og stenger 17.30. (Noen private, alle de kommunale åpner 7 men man kan også levere 6.45 ved behov) Kjenner flere som pendler begge to og får det til(men gjerne med fleksitid). Du er jo heller ikke garantert at får plass i en barnehage som åpner 7, så dere må nesten løse det på et vis. Hvis dere begge jobber turnus, så må dere kanskje jobbe «omvendt» av hverandre, slik at den ene kan levere før kveldsvakt og den andre hente etter dagvakt? Eller ha en avtale med jobben om at de dagene dere må levere/hente så må dere komme/gå litt før? Det er faktisk sånn at når man velger å få barn så må man kanskje gjøre noen endringer. Jeg jobber i kommunen og har rett på å søke permisjon (feks 20%) når jeg har barn under en viss alder, har en av dere rett på det? Jeg hadde en dag fri i uka men i deres tilfelle må dere nok ha kortere dager. 

Anonymkode: b98d7...e0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har løst det med at begge jobber 70-80 % natt. Jobber forskjellige dager, så den kabalen går fint opp. 

Anonymkode: 0b4ae...20a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke spesielt lyst til å flytte ut av Oslo for øyeblikket, så den sitter langt inne. Må man så må man så klart. Jeg har jobbmuligheter over alt, men det har ikke mannen, og de jobbmulighetene er for det meste i Oslo.

Anonymkode: 8d8e7...9a2

Om du får jobb på Ahus og dere bosetter dere i feks Lørenskog? Er jo ikke langt til Rommen derfra....

Anonymkode: 4606f...d50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...