Gå til innhold

Hva GJØR man? (Barnehage, åpningstider i Oslo).


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke søknadsfristen 1.mars? I alle fall for hovedopptaket. 

Da vi bodde i Oslo måtte en av oss bytte jobb pga sen åpningstid. 

Anonymkode: 9dc38...e59

Har termin i mai :haar: Så barnet er faktisk ikke født enda. Det var helt tilfeldig at jeg begynte å titte litt på barnehage. 

Anonymkode: 8d8e7...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir jo raskt fryktelig dyrt. Parkeringspenger på jobb (heldigvis bare 20 kroner/dag), bydelsparkering (3000 kr/år), rundt 70-100kr i bompenger hver dag, pluss da kostnadene for selve bilen (bilen, bensin, forsikring, veiavgift, eu-kontroll, eventuelt vedlikehold). 

Da kan man jo like så godt flytte først som sist. 

Anonymkode: 8d8e7...9a2

Ja, dere har jo ikke så mange alternativer som sagt. Flytte, skaffe bil, bytte jobb. Det ser jo ikke ut som det går opp uten å gjennomføre en av de tre alternativene dessverre. 

Anonymkode: 0a961...1f0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, dere har jo ikke så mange alternativer som sagt. Flytte, skaffe bil, bytte jobb. Det ser jo ikke ut som det går opp uten å gjennomføre en av de tre alternativene dessverre. 

Anonymkode: 0a961...1f0

Og likevel vil de at man skal få flere barn...

Får se på muligheten for at mannen kan gå ned 10% i stilling en periode. Dog ikke spesielt det lett heller, ettersom det er skiftordning.  Men må man så må man. 

Anonymkode: 8d8e7...9a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok ofte et problem for de som jobber turnus, ja. Vår barnehage åpner 07.30 og stenger 17. Levering er ikke noe problem for oss, da jeg begynner 9, men henting har noen ganger vært på tampen. Mannen jobber i Lysaker, jeg selv tar kollektivt, men det har skjedd mer enn en gang at tbanen står for å si det sånn. En annen ting er at man ikke kan velge og vrake i barnehageplass i Oslo, spesielt om dere bor i en presset bydel. Med første fikk jeg femtevalget på lista og noen får ingen av de barnehagene de har valgt, men en vilkårlig en. Så det er jo ikke sikkert dere får plass i en av barnehagene som åpner 7 heller.

Anonymkode: 866c2...01a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv en barnehage som åpnet kl 07:00 måtte vi kastet barnet inn døra sekundet den åpnet for å rekke det.

Er det sånn at vi enten må flytte eller få oss nye jobber?....

Anonymkode: 8d8e7...9a2

Ja sånn er det faktisk.. 

Anonymkode: 96765...70f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har lang reisevei til jobb. Jeg ville flyttet nærmere jobben til en av dere. Når dere ikke har fleksing på jobben må nok jobb/bosted vurderes. Jeg har termin med nr 2 i mai og kommer til å titte litt på jobber her vi bor til tross for at jeg kan flekse masse. Jeg og sambo bruker ca 40 min fra dør til dør når vi skal på jobb, men finner jeg meg jobb her kan den tiden kortes ned til 10-15 min

Anonymkode: 45550...3cd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bor forøvrig rett utenfor Oslo og her åpner bhg 0645 og stenger 1715.

Anonymkode: 45550...3cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må nok flytte, skaffe bil eller bytte jobb. 

Er selv alene med barn, er totalt avhengig av bil for å kunne jobbe. 

MPG kan gå og ta seg en bolle. 

Anonymkode: 502e1...2b9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med dagmamma? Så lenge kontantstøtten forblir så burde det gå fint til barnet er 2 år.

Og hva med deres besteforeldre, kan ikke de hente av og til.

Anonymkode: da0f8...318

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ærlig talt ikke om bil gjennom Oslo i rushen løser så mange problemer, egentlig?

De fleste av mine venner som har to foreldre i turnus har måttet bytte i småbarnsperioden, slik at én tar den "trygge, kjedelige" dagjobben med lavere lønn og ellers bedre betingelser mtp arbeidstid. Så får vedkommendes jobb førstepri i årene etter. Ofte blir det jo vanskelig med to turnuser og selve familielivet også, ikke bare barnehagens åpningstid, selv om noen klarer å få til det til. 

Anonymkode: c1fe3...aaf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får det til å gå med bil, besteforeldre og en pappa med fleksitid (men han har lang reisevei). Jeg jobber turnus og har små barn. Utdanner meg til noe annet så jeg kan få dagjobb. Turnuslivet passer meg ikke, da samfunnet er bygd opp for at alle jobber 8-16. Jeg syns alt er så vanskelig og urettferdig at jeg ikke orker mer. 

Anonymkode: 91494...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man finner løsninger.

Enten bytter ene jobb slik at dere jobber på samme sted, da kan dere bruke sykehusbarnehage, og en bonus er mest mulig tid med barnet, og nærhet til barnet i tilfelle noe skjer. 

Dere aksepterer at levering/henting alltid er din jobb. Han kompenserer med å ta andre oppgaver. De aller fleste turnusyrker har noe fleksibilitet, så han finner en løsning der han kan hente dagene du har senvakt. 

Eller dere må kjøpe bil, slik at den som henter/leverer kommer seg raskt mellom A og B. 

Anonymkode: 11e57...c73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det burde da i utgangspunktet ikke være så problematisk ettersom jeg slutter 15:00 på dagvakt, og jeg ikke i min villeste fantasi kunne sett for meg at de fleste barnehager ikke åpner før 07:30. Det er jo da folk begynner på jobb.

Nå er det nå sånn at barnet ikke var planlagt, så nei. Jeg hadde ikke akkurat noen plan for hvordan logistikken rundt å få barnet i barnehage skulle bli. Det eneste jeg har tenkt på er at det er en barnehage omtrent på hvert hjørne her, så det måtte da gå fint å levere barnet for så å dra på jobb.

Og helt ærlig, uansett om barnet hadde vært planlagt hadde jeg nok ikke kartlagt åpningstidene til alle barnehagene i tre mils radius før jeg ble gravid. 

Anonymkode: 8d8e7...9a2

Dere kan hyre noen til å komme til dere på morgenen og levere?

https://www.primaomsorg.no/omsorgstjenester/barnevakt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man finner løsninger.

Enten bytter ene jobb slik at dere jobber på samme sted, da kan dere bruke sykehusbarnehage, og en bonus er mest mulig tid med barnet, og nærhet til barnet i tilfelle noe skjer. 

Dere aksepterer at levering/henting alltid er din jobb. Han kompenserer med å ta andre oppgaver. De aller fleste turnusyrker har noe fleksibilitet, så han finner en løsning der han kan hente dagene du har senvakt. 

Eller dere må kjøpe bil, slik at den som henter/leverer kommer seg raskt mellom A og B. 

Anonymkode: 11e57...c73

Hjelper ikke så mye med bil i Oslo nødvendigvis, trafikken kan stå bom stille. 

Anonymkode: 866c2...01a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere virkelig ikke tenkt på hvordan dere skal løse hverdagskabalen før dere prøvde å få barn?? Rimelig naivt.. 

Anonymkode: 92f31...182

Selvsagt kan de ha tenkt på det, men det er umulig å planlegge for absolutt alt. Man har ikke uendelig mental kapasitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir jo raskt fryktelig dyrt. Parkeringspenger på jobb (heldigvis bare 20 kroner/dag), bydelsparkering (3000 kr/år), rundt 70-100kr i bompenger hver dag, pluss da kostnadene for selve bilen (bilen, bensin, forsikring, veiavgift, eu-kontroll, eventuelt vedlikehold). 

Da kan man jo like så godt flytte først som sist. 

Anonymkode: 8d8e7...9a2

Elbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper ikke så mye med bil i Oslo nødvendigvis, trafikken kan stå bom stille. 

Anonymkode: 866c2...01a

Kjører daglig i Oslo, og unngår stort sett køer. Det kommer helt an på strekningene, og tidspunktet. Man kan planlegge barnehage med det utgangspunktet. 

Anonymkode: 11e57...c73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha flyttet ut av Oslo. Dere får dere nye jobber. Du er jo sykepleier, da har du jobbmuligheter overalt. Flytt dit du kommer fra, eller til et mindre sted I Akershus f.eks. Veldig mange trives bedre med å flytte ut av Oslo når de får barn. Da må dere imidlertid ha bil, eller bør ihvertfall ha det. 

Anonymkode: 33392...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...