Gå til innhold

Vanskelig fortid/ingen interesse for det.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det over har du skrevet i hovedinnlegget ditt. Utifra det som er skrevet der, høres det ut som du deler mye og ofte med folk rundt deg, mens du senere sier at dette ikke stemmer. Skriver at du sjelden deler og maks har snakket om det i toppen 3-4 minutter til hver enkelt person. Det kan godt stemme at du deler svært sjelden din historie med andre, men da bør du nesten ta selvkritikk på at det kom feil ut i ditt hovedinnlegg. 

Anonymkode: 05ced...5ce

Da må det ha kommet ut feil, for det jeg mener er vel heller at de få episodene blir blåst opp i hodet mitt, derfor føles det ut som mange, men når jeg tenker meg om så har det ikke skjedd mange ganger, det var en følelse men de fleste av gangene det har skjedd så har jeg blitt avvist ja. Jeg kan ikke gi et tall på hvor mange ganger det har skjedd, men si et par/tre ganger i året. 

Anonymkode: ab1b6...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes de tingene jeg eventuelt deler med folk er ganske så beskjedne og normale iforhold, (og jeg sitter ikke på jobb å forteller om hvordan mamma dopet seg eller hva jeg har sett av detaljer, heller ikke til folk på denne festen dere snakker om) 

Du synes du forteller lite og normalt - men det er også du som selv har laget en tråd her om at folk rundt deg reagerer og ikke vil høre det du forteller, så da er det jo tydeligvis noe som skurrer her likevel. At du kan se at andre gjør gale vurderinger i sosiale sammenhenger betyr ikke at du ikke kan gjøre det selv også. Det gjør alle av og til, men nå man får stadige tilbakemeldinger om at man gjør det, er det på tide å gå litt i seg selv. Når flere reagerer på det du sier (og jeg minner igjen om at det er du selv som i utgangspunktet har sagt at de gjør det), er det sannsynlig at problemet er deg, ikke at alle andre er uinteresserte/uempatiske/misforstår/er oversensitive.

Anonymkode: 22f1c...4c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må det ha kommet ut feil, for det jeg mener er vel heller at de få episodene blir blåst opp i hodet mitt, derfor føles det ut som mange, men når jeg tenker meg om så har det ikke skjedd mange ganger, det var en følelse men de fleste av gangene det har skjedd så har jeg blitt avvist ja. Jeg kan ikke gi et tall på hvor mange ganger det har skjedd, men si et par/tre ganger i året. 

Anonymkode: ab1b6...5a7

Historien forandrer seg slik at vi som har svart deg ikke har noe å "ta" deg på. Du deler for mye når folk rundt deg sier at du deler for mye. Sånn er det bare.

Ta det til deg og skap forandring eller fortsett som før og få samme tilbakemeldinger fra folk rundt deg. Et ordtak lyder: "Man kan ikke gjøre det samme som før og forvente et annet resultat".

Men da trenger du ikke opprette flere tråder her inne kanskje. Du går rett i forsvar, så hvorfor gidder du å diskutere dette? Du mener du har rett og alle andre feil. Greit nok det, men da er situasjonen din fastlåst. Da må du jobbe med å godta ting slik de er nå også. Det er ditt eneste valg da. Eller du kan forandre ting til det bedre.

Jeg ville personlig valgt det siste, men du bestemmer over deg selv og har ansvar for din egen lykke.

Anonymkode: c42e5...1dc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Historien forandrer seg slik at vi som har svart deg ikke har noe å "ta" deg på. Du deler for mye når folk rundt deg sier at du deler for mye. Sånn er det bare.

Ta det til deg og skap forandring eller fortsett som før og få samme tilbakemeldinger fra folk rundt deg. Et ordtak lyder: "Man kan ikke gjøre det samme som før og forvente et annet resultat".

Men da trenger du ikke opprette flere tråder her inne kanskje. Du går rett i forsvar, så hvorfor gidder du å diskutere dette? Du mener du har rett og alle andre feil. Greit nok det, men da er situasjonen din fastlåst. Da må du jobbe med å godta ting slik de er nå også. Det er ditt eneste valg da. Eller du kan forandre ting til det bedre.

Jeg ville personlig valgt det siste, men du bestemmer over deg selv og har ansvar for din egen lykke.

Anonymkode: c42e5...1dc

Nei dette er min første tråd om noe sånt og jeg syntes mange her er ekstremt harde, unødvendig harde, man trenger ikke si alt man mener med en agressiv og/eller angripende tone. Selvom det er KG så burde folk snakke til folk sånn som de ville gjort i virkeligheten. Det går an å få ytret nøyaktig den samme meningen på en høflig måte. 

Før man svarer noen, så kan man se for seg at man står forand den og den personen, gjerne forrand flere andre også (som det er her på kg) også kan man spørre seg selv om man ville sagt det på den måten. Fordi det mange her inne får meg til å føle er at jeg er en dum idiot uten sosiale antenner som nermest skader andre mennesker med å være åpen om ting. Og jeg er egentlig ikke så dum at jeg går på den, men har man litt dårlig selvtillit så suger man alt sånt til seg. 

Jeg har da faktisk ikke gjort noen noe skade, så ikke snakk til meg som om jeg har gjort det! Dere strør salt i såret. Og jeg er ferdig med denne tråden og kommer ikke til å gå inn på den igjen. Var en grusom ting av meg å finne på lage en tråd om det her, eneste det har gjort er å knekke selvtilitten min litt til. 

Det er en del gode og litt mer humane svar her også som jeg skal prøve å ta med meg vidre. Så takk for de svarene. 

Anonymkode: ab1b6...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at ingen har svart dette, det er jo åpenbart. 

Det handler om menneskene du omgås. Om at de vil beskytte seg selv. 

Han alkoholiker-eksen din. Jeg ville aldri omgått daglig eller blitt sammen med ham, men du valgte ham. Du gjentar mønster fra fortiden. Og han vil selvsagt ikke høre om ting fra dine alkoholiserte foreldre som skader deg for det er jo kritikk av HAM også. Han også skader deg. Han er ikke god nok. Derfor avbryter han deg. 

Tanta di, som NESTEN meldte til barnevernet? Hun føler seg skyldig. Hun tok ikke affære og der ansvaret hun burde. Hun er nysgjerrig men når hun får svar på tiltale øker skyldfølelsen. Så hun stopper deg. Og tar avstand fra deg. Hun var ikke god nok den gangen og det du forteller om er delvis hennes skyld. 

Nå vet jeg ikke hvilke andre folk du spesifikt har nevnt. Men disse venninnene du har hatt i alle år: lytter ikke de? Det virker jo som de vet litt av hvert? 

Når det gjelder bekjente så kan det handle om at de innser at de er frekke når de graver sånn, kanskje de er redd for at du blamerer deg. Uansett vil jeg foreslå at du sier noe jalla når de spør, "det var litt turbulent hjemme hos oss, for å si det sånn, hehe, hva syns du om ...?". 

Anonymkode: 70d42...d37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja: og velg andre mennesker å være med. 

Hvis du gang på gang velger menn som minner deg om barndommen og kaos så får du mennesker som dette. 

Anonymkode: 70d42...d37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sier at hun er kjærring og du er venninnen. Syntes det høres motsatt ut jeg.

I og med at du kaller en venninne for kjærring.

Ikke noe godt vennskap og du er lei av henne. avslutt det, for deres begges skyld. 

Anonymkode: ab1b6...5a7

Nu var det som svar til TS, jeg har pr i dag ingen venninne som gnåler om noe som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okey... hvor har jeg sagt at jeg vil at nye bekjentskaper skal vite om detaljene? Jeg har sag at jeg syntes de som er nære meg skal vite det. Og jeg har også forklart forskjellige situasjoner som trigger dette, der ting kunne vært ugjort om de hadde giddet å sette seg noe inn i min situasjon. 

Jeg kan ta et av eksemplene for deg på nytt her: eksen min(den gang kjæreste) og min beste veninne låste seg inn på et rom på en fest og tok koakin sammen. Jeg stod utenfor å de ville ikke slippe meg inn. Dette ble som en traume for meg da min mor pleide å gjøre det der, så når 2 av mine nærmeste plutselig gjorde det samme som min mor gjorde da jeg var liten så fikk jeg de samme grusomme følelsene som den gang. Hadde de visst om detaljer, så hadde aldri dette skjedd. 

Men jeg har da aldri sagt at det er viktig for meg at nye bekjentskaper vet om fortiden min, men jeg har sagt at jeg ikke har noe PROBLEM med å snakke om det til et nytt bekjentskap HVIS de lurer og spør. FORDI det er helt dønn normalt for meg. 

Nå MÅ dere kverrulantene som kun er inne på denne tråden for å LETE etter feil kutte ut!!! Dere vrir om på ALT jeg sier. 

Anonymkode: ab1b6...5a7

Hei TS! Jeg er 100 % enig med deg. Forstår godt at den situasjonen var triggende, og jeg syntes ikke de tok godt nok hensyn til deg her. Jeg er også traumatisert, og noe jeg har lært i terapi er at det kan være lurt å forklare litt hva jeg trenger på forhånd slik at det blir lettere for andre å vite. Da slipper man kanskje uheldige situasjoner fordi man går i forkant av dem. 

Jeg kan også trigges av mennesker som er fulle, særlig om det er en nær person. Var i en bursdag til bestevenninna mi noen år tilbake, og hun ble litt brisen. Jeg ble kjempedårlig, og måtte bare dra derifra. I etterkant har vi bare sagt at jeg f.eks ikke skal komme på festbursdagen, og at vi heller kan ha en jentekveld noen stk uten alkohol, heller med brus og kaker. 

De fleste gode venner vil ta hensyn. De ønsker at én skal ha det bra. Noen ganger er det ikke så mye som skal til. Og vennene mine går ikke på eggeskall, men at de bare vet, det gjør under. Jeg synes virkelig ikke det er mye forlangt av deg å si at du blir trigget av at de låser seg inn på et rom og ruser seg. Hvis de ikke kan respektere det, så er det ikke deg det er noe galt med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel muliggens litt forskjellige grunner til det da, men eksen min tror jeg bare ikke ønsket å lytte, fordi han ønsket å beholde muligheten til å kunne oppføre seg som en dritt uten å måtte ha en ekstra dårlig samvittighet for noe. Så han lukket ørene og latet som ingenting. Tror jeg da, etter å ha lest noen svar her og tenkt litt rundt det. Resten kan være fordi at de tror at jeg ikke tolererer å snakke om det.

Jeg har aldri hørt noenting ifra folk at de syntes at jeg snakker for mye om ting. Heller motsatt, eller at de sier at de ikke skjønner at jeg kan ha opplevd noe som helst vondt fordi jeg er så oppegående og klarer meg mye bedre enn veldig mange andre som har hatt et normalt liv. Så jeg tror ikke at de avviser det fordi at de er lei av å høre på meg, for det ville egentlig vært litt absurd da jeg ikke har til vane å prate om det. Og jeg tror ihvertfall vennenne mine ville vært ærlig om det, da de er ærlige om alt mulig annet.

Jeg hadde en heftig kjærlighetsorg etter bruddet med eksen, og den vanseklige sorgen bunner jo da i fortiden min. Jeg takler svik veldig dårlig og bruker mye lengere tid på å komme meg over brudd enn normalen. I denne perioden så snakket jeg bare om han, og det vet jeg selv også, det var det eneste som sto i hodet mitt, var så deprimert at jeg ble sykemeldt osv for å si det mildt. Da husker jeg vennene mine sa at det var slitsomt å høre på det for alt handlet om han og de fikk ikke gjort noe med det annet enn å komme med tips og råd og den slags og at jeg bare gjentok og gjentok og virket helt lost i det. Og det skjønner jeg jo veldig godt, og jeg var klar over det selv, men jeg var helt ute av meg, lenge. 

Så jeg tror at om jeg prater for mye om fortiden min så ville de sagt det og jeg ville ha vært klar over det. 

Anonymkode: ab1b6...5a7

Jeg forstår. Det må ha vært vanskelig å ha en kjæreste som ikke prøvde å forstå og ta hensyn til deg. Vi alle mennesker trenger noe, og noen ganger er det ikke så mye vi trenger for å få det litt bedre. 

Forstår godt reaksjonen din på bruddet. Mine reaksjoner på tap er også voldsomme fordi jeg på en måte ble forlatt som barn. Så at den underliggende sorgen ikke er bearbeidet, det kjenner jeg meg igjen i. Alle tap blir triggere. Føler virkelig med deg. 

Du må gjerne sende meg en PM om du vil. God klem til deg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har problemer, de har nok med egne og orker ikke andres i tillegg. Det er slitsomt og drive å sympatisere med alle og stakkers deg opplegget...

Anonymkode: 6404f...292

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle har problemer, de har nok med egne og orker ikke andres i tillegg. Det er slitsomt og drive å sympatisere med alle og stakkers deg opplegget...

Anonymkode: 6404f...292

Er virkelig de fleste så lite interessert i andres liv at de selv om de er gode venner helst ikke vil høre sannheten om hvordan livet egentlig har vært? Eller bidra til at personen får en bedre hverdag ved å ta små, ganske enkle, hensyn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Er virkelig de fleste så lite interessert i andres liv at de selv om de er gode venner helst ikke vil høre sannheten om hvordan livet egentlig har vært? Eller bidra til at personen får en bedre hverdag ved å ta små, ganske enkle, hensyn? 

Det er det inntrykket jeg har fått, men vet ikke.

Anonymkode: 6404f...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Er virkelig de fleste så lite interessert i andres liv at de selv om de er gode venner helst ikke vil høre sannheten om hvordan livet egentlig har vært? Eller bidra til at personen får en bedre hverdag ved å ta små, ganske enkle, hensyn? 

Livet blir jo fort bare veldig negativt om alle skal snakke om problemene sine, alle har problemer. Mange vil heller bruke livet på å se fremover å snakke om ting som gir energi og ikke tar.

Anonymkode: 6404f...292

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Livet blir jo fort bare veldig negativt om alle skal snakke om problemene sine, alle har problemer. Mange vil heller bruke livet på å se fremover å snakke om ting som gir energi og ikke tar.

Anonymkode: 6404f...292

Veldig enig. 

Men selvfølgelig er det godt å noen ganger få snakke og lufte ut sine ting man tenker på. Men viktig å huske på å se fremover og ikke dvele med ting som har vært.

Heldigvis går terapi og behandling mer ut på nå å leve i nået og se fremover, enn det å forstå og snakke så mye om problemer som har vært. Fokuser heller på nået, er viktig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Livet blir jo fort bare veldig negativt om alle skal snakke om problemene sine, alle har problemer. Mange vil heller bruke livet på å se fremover å snakke om ting som gir energi og ikke tar.

Anonymkode: 6404f...292

Viktig å leve her og nå. Jeg har levd i fortiden og det har gitt meg mye vondt. Nå lever jeg fortsatt av og til i fortiden fordi gamle tankemønstre er vonde å snu. Men, det er i dag som gjelder og holder man fast i det blir livet enklere. Det er iallefall min erfaring. Nå, i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Er virkelig de fleste så lite interessert i andres liv at de selv om de er gode venner helst ikke vil høre sannheten om hvordan livet egentlig har vært? Eller bidra til at personen får en bedre hverdag ved å ta små, ganske enkle, hensyn? 

De små og enkle hensynene bruker som oftest å gå i bare en retning. Så nei, er ikke noe interessert i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke alle liker å bli over lempet med andres problemer, det går an å vi se litt hensyn og spare andre for egne problemer.

Anonymkode: 6404f...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Er virkelig de fleste så lite interessert i andres liv at de selv om de er gode venner helst ikke vil høre sannheten om hvordan livet egentlig har vært? Eller bidra til at personen får en bedre hverdag ved å ta små, ganske enkle, hensyn? 

Jeg tror de fleste ikke har noe problem med dette,så lenge man ikke går veldig, veldig detaljert. Det mange ikke orker i lengden er mennesker som har satt seg selv i en offerrolle og dermed snakker MYE om fortid, og gjerne bruker oppveksten som en unnskyldning for det meste. Nå snakker jeg generelt, så snakker ikke om TS. 

Anonymkode: 05ced...5ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de fleste ikke har noe problem med dette,så lenge man ikke går veldig, veldig detaljert. Det mange ikke orker i lengden er mennesker som har satt seg selv i en offerrolle og dermed snakker MYE om fortid, og gjerne bruker oppveksten som en unnskyldning for det meste. Nå snakker jeg generelt, så snakker ikke om TS. 

Anonymkode: 05ced...5ce

Enig. Samt ikke forventer spesialbehandling grunnet problemene sine.

Anonymkode: 6404f...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts er nok ekstrovert, de tyr ofte til andre og skal snakke ihjel ting de har opplevd, for meg som heller trekker ressurser innenfra når det skjer noe, så blir en person som TS en energityv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...