Gå til innhold

Påvist lavt stoffskifte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt!! God bedring 

Anonymkode: dac56...711

Tusen takk. Hjelper litt å finne støtte her. :) 

Anonymkode: a12f5...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med trening og diett??? Jeg har nesten gitt opp trening. Har gått på styrke og lavkarbo men blir ikke hvitt hvalpe-fettet 😩😩😩 får ALDRI muskler heller. 

Evig manet. 

Anonymkode: a12f5...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her,takk for svar😀Kan verdiene bli normale igjen altså? Er det noe jeg kan gjøre for at verdiene skal rette seg opp igjen? Kan det gå mange år før man blir medisinert fordi verdiene er i grenseland?

Anonymkode: efcf1...d78

Ja, de kan det. Spesielt om man bare har utslag på tsh, men har lite utsalg eller ingenting på t4/t3/antistoff. 

Du kan se på livsstil/kosthold. Pass på at du får i deg hvit fisk og melkeprodukter (pga. jod) , dropp soya-produkter helt, ikke stek hyppig i raps-olje, spis gjerne en neve paranøtter når du er fysen på noe (selen). Kan i det hele tatt være greit å tenke gjennom om du typisk er en person som får i deg lite jod, selen og D-vitamin. Ellers er kjørereglene bare det samme som for alle: spis rent kjøtt og fisk, egg, grove kornprodukter, grønnsaker og frukt og minimer halvfabrikater og ferdigmat, vær aktiv og unngå å spise få måltider med heller mindre hyppigere måltider. Det står mye om disse tingene på nettet så det er relativt lett å finne informasjon. Det at folk dropper hvit fisk og melkeprodukter er en vanlig "synder".

Anonymkode: 778b9...1f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2019 den 14.51, AnonymBruker skrev:

Hva nå ? 

Kvinne i 30-årene. 

Skal gå på Levaxin og Armour. 

Noen andre som fikk påvist lavt stoffskifte og fikk bedre livskvalitet etter medisiner ? Værsåsnill å del med meg, trenger noe å se frem til. 

Min lave energi med mer påvirker studier jobb og relasjoner 😕

Anonymkode: a12f5...864

 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de kan det. Spesielt om man bare har utslag på tsh, men har lite utsalg eller ingenting på t4/t3/antistoff. 

Du kan se på livsstil/kosthold. Pass på at du får i deg hvit fisk og melkeprodukter (pga. jod) , dropp soya-produkter helt, ikke stek hyppig i raps-olje, spis gjerne en neve paranøtter når du er fysen på noe (selen). Kan i det hele tatt være greit å tenke gjennom om du typisk er en person som får i deg lite jod, selen og D-vitamin. Ellers er kjørereglene bare det samme som for alle: spis rent kjøtt og fisk, egg, grove kornprodukter, grønnsaker og frukt og minimer halvfabrikater og ferdigmat, vær aktiv og unngå å spise få måltider med heller mindre hyppigere måltider. Det står mye om disse tingene på nettet så det er relativt lett å finne informasjon. Det at folk dropper hvit fisk og melkeprodukter er en vanlig "synder".

Anonymkode: 778b9...1f1

Anonymkode ...d78 er IKKE Ts i denne tråden ? 

Anonymkode: a12f5...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode ...d78 er IKKE Ts i denne tråden ? 

Anonymkode: a12f5...864

Ser det. Men det gjør egentlig ikke noe fordi det jeg skriver er generelle råd. Det er gunstig å se på faktorer som kan gi lavt stoffskifte, selv om man er kommet dit at man må på medisiner også.

Anonymkode: 778b9...1f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir bedre. 

Jeg går på Levaxin. Jeg har fortsatt litt høy TSH (2,2) som vi jobber nedover (kan ikke øke dosen for raskt, får veldig kjapt symptomer før kroppen vender seg til det. Bl.a. EKSTREM svetteproduksjon), men har etter medisinering fått et nytt liv. Husker jeg begynte på laveste dose og tenkte «er det sånn her det føles å puste?!» - uten overdrivelse. Det er et sammensatt problem hos meg, men medisinen hjelper veldig. Jeg har tidvis fortsatt litt muskel- og leddsmerter, men tenker uansett at noen vondter vil man ha. Det er vondt å leve.

Hjernetåken har lettet veldig etter doseøkning. Har fortsatt litt problemer med korttidshukommelsen, men generelt er det kognitive mye bedre enn før.

Anonymkode: d88e8...b92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.4.2019 den 14.51, AnonymBruker skrev:

Hva nå ? 

Kvinne i 30-årene. 

Skal gå på Levaxin og Armour. 

Noen andre som fikk påvist lavt stoffskifte og fikk bedre livskvalitet etter medisiner ? Værsåsnill å del med meg, trenger noe å se frem til. 

Min lave energi med mer påvirker studier jobb og relasjoner 😕

Anonymkode: a12f5...864

Har det selv. Det er da virkelig ingen krise-diagnose.

når det er sagt: kom kreftene tilbake, og alle tegn på nedstemthet ble borte. Ta medisinen, så er du helt vanlig etter en uke igjen.

Anonymkode: 3c6ea...2be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2019 den 22.08, Krakilsk skrev:

Hva, skal du begynne rett på armour? Da tror jeg du er litt heldig og at du vil føle deg mye bedre så fort man har funnet rett dose :)

 

selv har jeg brukt levaxin i 8 år nå, og det har gitt meg livet tilbake! I perioder hvor den er rett dosert er jeg nærmest symptomfri. Nærmest, ikke helt. Jeg må ta noen hensyn, som å ikke stresse for mye, prioritere nok søvn og hvile og så blir jeg jo lei av å måtte faste en time hver morgen mellom medisin og frokost. Men det er jo ingenting i forhold til hvordan jeg hadde det før jeg begynte på levaxin! 

de fleste føler seg mye bedre med medisin! Muligens aldri helt frisk igjen (Det er tross alt en kronisk sykdom) men frisk nok til at man i perioder glemmer det helt :)

Lykke til! 

Hvorfor faster du? Det må man da ikke. Man må bare ta medisinen på tom mage. Mine medisiner virker like godt når jeg spiser rett etterpå, spurte på apoteket, og de er enig. 

Det med stress også; det er da ikke bra for noen. Det er ingenting ved den diagnosen som tilsier at man trenger en økt tilrettelagt hverdag. Skjønner ikke hvorfor folk gjør det mer alvorlig enn det er ( MED medisiner). 

Akkurat som om det er litt kult å snakke om «at jeg har en kronisk sykdom».

har «sykdommen» selv, og med medisin er jo alt helt vanlig. Ser på det mer som en tilstand og ikkediagnose. Vi må ikke synliggjøre mer enn nødvendig.

Anonymkode: 3c6ea...2be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2019 den 13.27, AnonymBruker skrev:

Jeg har så mange spørsmål ...! 

Jeg begynner muligens i ny jobb i juni og håper medisin har klart å gjøre noe for meg innen den tid. 

Jeg har forsøkt studier men klarer det rett og slett ikke!!!! Det er så frustrerende !!! 

Vil medisinen hjelpe på bedre konsentrasjon, mindre negativt tankekjør, bedre energi ? 

 

Anonymkode: a12f5...864

Du vil bli helt frisk. For meg, skjedde det etter seks dager med medisin. Synes folk her inne krisemaksimerer. Med medisin blir du deg selv igjen, og du merker ingenting , bare du husker å ta medisin. 

Anonymkode: 3c6ea...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Trangsynt-prisen 2019 går til....... AnonymBruker 3c6ea...2be! 🐷

Anonymkode: ac029...023

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor faster du? Det må man da ikke. Man må bare ta medisinen på tom mage. Mine medisiner virker like godt når jeg spiser rett etterpå, spurte på apoteket, og de er enig. 

Det med stress også; det er da ikke bra for noen. Det er ingenting ved den diagnosen som tilsier at man trenger en økt tilrettelagt hverdag. Skjønner ikke hvorfor folk gjør det mer alvorlig enn det er ( MED medisiner). 

Akkurat som om det er litt kult å snakke om «at jeg har en kronisk sykdom».

har «sykdommen» selv, og med medisin er jo alt helt vanlig. Ser på det mer som en tilstand og ikkediagnose. Vi må ikke synliggjøre mer enn nødvendig.

Anonymkode: 3c6ea...2be

Jeg gjør det fordi jeg stoler mer på pakningsvedlegget enn apoteket du bruker. Den presiserer "tom mage og minst en halvtime før frokost". Det står og at bl.annet kalsiumprodukter og jerntilskudd kan hemme opptaket, så da må det gå minst to timer.

Det er godt å høre at du kan leve som normalt med medisin, for det er ikke slik for alle. Stoffskiftet er komplisert, og det er mye man ikke vet om det. Man vet derimot en hel del om stress, og at det, som andre "hormonforstyrrelser" kan ha en påvirkning på stoffskiftet. Det er iallefall slik jeg har blitt fortalt av endokrinologen, og det står litt om det feks her:

https://stoffskifte.org/nar-stress-gjor-deg-syk/

Det er ingenting kult med å ha en kronisk sykdom, hele denne tråden handler jo om hvor lite kult det er og hva vi kan gjøre for å bli friskest mulig? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til debatten om fasting: det er jo ikke sånn at kroppen ikke tar opp noe om du spiser frokost rett etter levaxin. Jeg spiser levaxin i nærheten av mat, og har ingen problem med det. Har ok, stabile verdier. 

Enig med de som sier at det var mye krisemaksimering her. De fleste får et helt normalt liv med medisinering.

Anonymkode: 9c3a9...51d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til debatten om fasting: det er jo ikke sånn at kroppen ikke tar opp noe om du spiser frokost rett etter levaxin. Jeg spiser levaxin i nærheten av mat, og har ingen problem med det. Har ok, stabile verdier. 

Enig med de som sier at det var mye krisemaksimering her. De fleste får et helt normalt liv med medisinering.

Anonymkode: 9c3a9...51d

Synes dere virkelig det er "krisemaksimering" å bruke medisinen slik det er beskrevet i pakningsvedlegget? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til debatten om fasting: det er jo ikke sånn at kroppen ikke tar opp noe om du spiser frokost rett etter levaxin. Jeg spiser levaxin i nærheten av mat, og har ingen problem med det. Har ok, stabile verdier. 

Enig med de som sier at det var mye krisemaksimering her. De fleste får et helt normalt liv med medisinering.

Anonymkode: 9c3a9...51d

Det er riktig at kroppen vil opp noe, men om man sliter med opptaket kan faste hjelpe. Se her, fra Felleskatalogen: Absorpsjon: Variabel, men tilstrekkelig. Faste øker absorpsjonen. Absolutt biotilgjengelighet er opptil ca. 80%, men det er funnet store variasjoner.

Så har man funnet ut at å spise fungerer for deg, så bra. Da tar nok kroppen din opp godt nok. For andre er det ikke sikkert det er like bra med mat. 

Ved samtidig inntak av kalsium og levotyroksin reduserer kalsiumkarbonat absorpsjonen av T4, og bør tas med minst 2 timers mellomrom. Jern og levotyroksin danner uløselige komplekser in vitro, og bør tas med minst 2 timers mellomrom.

Det var mange andre medisiner som også var nevnt i Felleskatalogen, men siden det ble nevnt jern og melkeprodukter tok jeg bare med dette.  

Så for noen så må det tas hensyn, hos andre så kan de leve som før uten å tenke på tilrettelegging. 

Anonymkode: 26f9c...0c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Krakilsk skrev:

Jeg gjør det fordi jeg stoler mer på pakningsvedlegget enn apoteket du bruker. Den presiserer "tom mage og minst en halvtime før frokost". Det står og at bl.annet kalsiumprodukter og jerntilskudd kan hemme opptaket, så da må det gå minst to timer.

Det er godt å høre at du kan leve som normalt med medisin, for det er ikke slik for alle. Stoffskiftet er komplisert, og det er mye man ikke vet om det. Man vet derimot en hel del om stress, og at det, som andre "hormonforstyrrelser" kan ha en påvirkning på stoffskiftet. Det er iallefall slik jeg har blitt fortalt av endokrinologen, og det står litt om det feks her:

https://stoffskifte.org/nar-stress-gjor-deg-syk/

Det er ingenting kult med å ha en kronisk sykdom, hele denne tråden handler jo om hvor lite kult det er og hva vi kan gjøre for å bli friskest mulig? 

Stoffskifte er ikke så komplisert. Det er enormt mye forskning på området. Vi vet hvordan det påvirker hjernen, hjerte, skjoldbruskkjertelen , temperaturregulering, hormoner og energinivå ubehandlet. 

Symptomene er faktisk ganske like fra person til person. Det er ikke hokus pokus.

Anonymkode: 3c6ea...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og Trangsynt-prisen 2019 går til....... AnonymBruker 3c6ea...2be! 🐷

Anonymkode: ac029...023

Gratulerer med «usaklig» kommentar i en seriøs debatt. Den prisen er tildelt bruker nr ac029...023🥴. 

Anonymkode: 3c6ea...2be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2019 den 19.39, AnonymBruker skrev:

Og husk at mange blir symptomfrie med levaxin i rett dose. I min slekt har alle kvinnene stoffskiftesykdom (de fleste lavt, noen høyt). Alle lever et godt liv med medisinering, selv om alle må justere dose i ny og ne. Alle blir ikke helt som før, men det kan være lurt å ikke ta alle sorger på forskudd.

Anonymkode: 9c3a9...51d

Jeg vet ikke helt om «mange» er riktig betegnelse - men at det kan skje for flere - det er klart.

Det er ganske velkjent at stoffskifteutfordringer er relativt lite forsket på, og vies lite plass.

Mange vil nok tro at jeg også er symptomfri, inkludert endel leger. Det er for det første at jeg blir fortalt at «du er symptomfri nå som du tar Levaxin» - men det er også fordi jeg faktisk opplever at jeg ikke blir tatt helt på alvor med andre ting om jeg ikke rosemaler litt og nesten later som om en er frisk.

Høres jo underlig ut, men jeg har iallefall opplevd lite positivt ved å være ærlig ovenfor leger om de faktiske plagene. Man blir litt sånn «klagende kvinne».

Jeg personlig kjenner mange med lavt stoffskifte, og ikke at det er noe forskning - men kun 1 av dem er det jeg vil kalle «symptomfri» (hun sier hun ikke opplever det slik selv, men hun er voldsomt aktiv og jobber mye uten symptomer, det kaller jeg absolutt å være høytfungerende selv uten sykdommer). 

Anonymkode: 04a4d...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor faster du? Det må man da ikke. Man må bare ta medisinen på tom mage. Mine medisiner virker like godt når jeg spiser rett etterpå, spurte på apoteket, og de er enig. 

Det med stress også; det er da ikke bra for noen. Det er ingenting ved den diagnosen som tilsier at man trenger en økt tilrettelagt hverdag. Skjønner ikke hvorfor folk gjør det mer alvorlig enn det er ( MED medisiner). 

Akkurat som om det er litt kult å snakke om «at jeg har en kronisk sykdom».

har «sykdommen» selv, og med medisin er jo alt helt vanlig. Ser på det mer som en tilstand og ikkediagnose. Vi må ikke synliggjøre mer enn nødvendig.

Anonymkode: 3c6ea...2be

På deg selv kjenner du absolutt ingen.

Jeg holder meg langt unna stoffskifteforumer og slikt da jeg synes mange der kan bli litt...... ja, i overkant alternative og detaljorienterte og ekstremt opphengt i sykdommen sin.

Men om du har rett, så har jammen jeg hatt feil diagnose i 20 år og virkelig gjort mye feil på veien. Du sier jo man ikke trenger en tilrettelagt hverdag - så jeg må jo rett og slett ha feil diagnose da i følge deg.

Jeg tar nemlig Levaxin i henhold til rett dose og tester jevnlig - og jeg vet for et faktum at jeg kun har en halv kjertel, så akkurat det vet vi. Men livet ble aldri det samme igjen, selv om det er mye bedre nå enn det var. Men da var jeg 100% ufør.

Så: hvilken diagnose har jeg da, siden jeg ikke har blitt helt frisk?

Legene finner nemlig ingenting annet. Og alt stemmer overens med hypotyreose - inkludert utredning og operasjonen jeg fikk. 

You tell me, gleder meg maksimalt til fasiten kommer og jeg endelig kan gjøre alt som jeg kunne før jeg fikk sykdommen - mannen min ville nok også blitt veldig fornøyd, for da ble ikke bare jeg friskere men også tanten hans som er ufør som følge av dette :) 

 

Anonymkode: 04a4d...467

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vil bli helt frisk. For meg, skjedde det etter seks dager med medisin. Synes folk her inne krisemaksimerer. Med medisin blir du deg selv igjen, og du merker ingenting , bare du husker å ta medisin. 

Anonymkode: 3c6ea...2be

Du ble frisk etter 6 dager, altså på kortere tid enn medisinens halveringstid? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...