Gå til innhold

Påvist lavt stoffskifte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva nå ? 

Kvinne i 30-årene. 

Skal gå på Levaxin og Armour. 

Noen andre som fikk påvist lavt stoffskifte og fikk bedre livskvalitet etter medisiner ? Værsåsnill å del med meg, trenger noe å se frem til. 

Min lave energi med mer påvirker studier jobb og relasjoner 😕

Anonymkode: a12f5...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboer har lavt stoffskifte. Tar medisiner og fungerer bra :) om han glemmer medisinene i noen dager (jepp, det skjer av og til) så blir han ufattelig sliten og sovner på sofaen i det øyeblikket han kommer inn døra, så det er natt og dag om han bruker medisiner eller ikke. Noen perioder er han litt ekstra sliten og trenger mer hvile, spesielt hvis han tar seg litt ekstra ut på jobb, men sånn er det nå bare. 

Anonymkode: 4a613...5db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboer har lavt stoffskifte. Tar medisiner og fungerer bra :) om han glemmer medisinene i noen dager (jepp, det skjer av og til) så blir han ufattelig sliten og sovner på sofaen i det øyeblikket han kommer inn døra, så det er natt og dag om han bruker medisiner eller ikke. Noen perioder er han litt ekstra sliten og trenger mer hvile, spesielt hvis han tar seg litt ekstra ut på jobb, men sånn er det nå bare. 

Anonymkode: 4a613...5db

Er der såpass påpasselig man må være ? Wow. Merket han drastisk endring før-etter medisin ? 

Anonymkode: a12f5...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for potensielt helseskadelig råd. 

Perelandra, mod. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er der såpass påpasselig man må være ? Wow. Merket han drastisk endring før-etter medisin ? 

Anonymkode: a12f5...864

Det kommer helt an på hvor godt medisinert man er. Jeg er godt medisinert og kan fint være uten medisiner i en og to uker før jeg merker noe (glemte de på ferie). Men det er klart da bruker jeg jo tid på å bygge opp igjen. Men det gikk helt fint for min del. 

Jeg merker veldig fort de gangene jeg har vært overmedisinert, da har jeg har skjelvinger og hjertebank. Fryktelig ubehagelig. 

Anonymkode: 26f9c...0c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva, skal du begynne rett på armour? Da tror jeg du er litt heldig og at du vil føle deg mye bedre så fort man har funnet rett dose :)

 

selv har jeg brukt levaxin i 8 år nå, og det har gitt meg livet tilbake! I perioder hvor den er rett dosert er jeg nærmest symptomfri. Nærmest, ikke helt. Jeg må ta noen hensyn, som å ikke stresse for mye, prioritere nok søvn og hvile og så blir jeg jo lei av å måtte faste en time hver morgen mellom medisin og frokost. Men det er jo ingenting i forhold til hvordan jeg hadde det før jeg begynte på levaxin! 

de fleste føler seg mye bedre med medisin! Muligens aldri helt frisk igjen (Det er tross alt en kronisk sykdom) men frisk nok til at man i perioder glemmer det helt :)

Lykke til! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Krakilsk skrev:

Hva, skal du begynne rett på armour? Da tror jeg du er litt heldig og at du vil føle deg mye bedre så fort man har funnet rett dose :)

 

selv har jeg brukt levaxin i 8 år nå, og det har gitt meg livet tilbake! I perioder hvor den er rett dosert er jeg nærmest symptomfri. Nærmest, ikke helt. Jeg må ta noen hensyn, som å ikke stresse for mye, prioritere nok søvn og hvile og så blir jeg jo lei av å måtte faste en time hver morgen mellom medisin og frokost. Men det er jo ingenting i forhold til hvordan jeg hadde det før jeg begynte på levaxin! 

de fleste føler seg mye bedre med medisin! Muligens aldri helt frisk igjen (Det er tross alt en kronisk sykdom) men frisk nok til at man i perioder glemmer det helt :)

Lykke til! 

Har gått på laveste dose armour og synes jeg føler litt bedre kognitivt. Litt mer samlede tanker, litt mer energi. Siste blodprøve viste fortsatt  høy TSH så skal på levaxin i tillegg til armour . Er redd for bivirkninger. 

Kan noen si noe om bivirkninger og positive effekter ? 

Så Bra du føler deg symptomfri:) 

jeg skjønner fortsatt ikke hva årsaken til lavt stoffskifte er. 

Anonymkode: a12f5...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Krakilsk skrev:

Hva, skal du begynne rett på armour? Da tror jeg du er litt heldig og at du vil føle deg mye bedre så fort man har funnet rett dose :)

 

selv har jeg brukt levaxin i 8 år nå, og det har gitt meg livet tilbake! I perioder hvor den er rett dosert er jeg nærmest symptomfri. Nærmest, ikke helt. Jeg må ta noen hensyn, som å ikke stresse for mye, prioritere nok søvn og hvile og så blir jeg jo lei av å måtte faste en time hver morgen mellom medisin og frokost. Men det er jo ingenting i forhold til hvordan jeg hadde det før jeg begynte på levaxin! 

de fleste føler seg mye bedre med medisin! Muligens aldri helt frisk igjen (Det er tross alt en kronisk sykdom) men frisk nok til at man i perioder glemmer det helt :)

Lykke til! 

Hvorfor tar du ikke Levaxin på kvelden I stedet da? 

Anonymkode: ac029...023

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tar du ikke Levaxin på kvelden I stedet da? 

Anonymkode: ac029...023

Fordi blodprøvene blir mer nøyaktige 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er der såpass påpasselig man må være ? Wow. Merket han drastisk endring før-etter medisin ? 

Anonymkode: a12f5...864

For hans del er det snakk om at han reagerer negativt etter ca en uke uten medisiner. Går noen dager før han er «på topp» igjen, så det lønner seg å være påpasselig med å ta medisinene :) 

Anonymkode: 4a613...5db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har gått på laveste dose armour og synes jeg føler litt bedre kognitivt. Litt mer samlede tanker, litt mer energi. Siste blodprøve viste fortsatt  høy TSH så skal på levaxin i tillegg til armour . Er redd for bivirkninger. 

Kan noen si noe om bivirkninger og positive effekter ? 

Så Bra du føler deg symptomfri:) 

jeg skjønner fortsatt ikke hva årsaken til lavt stoffskifte er. 

Anonymkode: a12f5...864

Så godt at du merker det på det kognitive! Det er så deilig når hjernetåka slipper :)

ang Levaxin er den så godt som bivirkningsfri! Du kan søke den opp på felleskatalogen, bivirkninger er forbundet med overdosering. Dvs at du ikke skal merke noen bivirkninger om du ikke rar for mye, du skal bare føle deg friskere.

LS kan skyldes flere ting, i Norge oftest en auto immun sykdom kalt Hashimotos, andre steder jod-mangel, og det kan og komme som bivirkning av feks litium  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg skjønner fortsatt ikke hva årsaken til lavt stoffskifte er. 

Anonymkode: a12f5...864

Lavt stoffskifte skyldes at skjoldbrukskjertelen ikke fungerer som den skal.

Ville lest om ting som jod, mat  som kan påvirke skjoldbrukskjertelen som rapsolje, soya-produkter, livstilsmomenter som for lite mat, for lite aktivitet, uregelmessig døgnrytme.

Anonymkode: 778b9...1f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen. 

Jeg har sååå lyst til å slippe hjernetåken. Har vært i tåke i 15 år snart. Livet mitt har passert forbi meg føles det som. 

Anonymkode: a12f5...864

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Krakilsk skrev:

Så godt at du merker det på det kognitive! Det er så deilig når hjernetåka slipper :)

ang Levaxin er den så godt som bivirkningsfri! Du kan søke den opp på felleskatalogen, bivirkninger er forbundet med overdosering. Dvs at du ikke skal merke noen bivirkninger om du ikke rar for mye, du skal bare føle deg friskere.

LS kan skyldes flere ting, i Norge oftest en auto immun sykdom kalt Hashimotos, andre steder jod-mangel, og det kan og komme som bivirkning av feks litium  

Hvor lang tid tok det før hjernetåken slapp hos deg? 

Anonymkode: a12f5...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid tok det før hjernetåken slapp hos deg? 

Anonymkode: a12f5...864

Det tok noen mnd å finne rett dose og først da slapp det ordentlig. Og idag er jeg lett overmedisinert da det funker best for meg, om noe påvirker stoffskiftet slik at det svinger ned (pga slurv med medisin eller endring av prevensjon) så er stressutløst hjernetåke noe av det første jeg merker som symptom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Krakilsk skrev:

Det tok noen mnd å finne rett dose og først da slapp det ordentlig. Og idag er jeg lett overmedisinert da det funker best for meg, om noe påvirker stoffskiftet slik at det svinger ned (pga slurv med medisin eller endring av prevensjon) så er stressutløst hjernetåke noe av det første jeg merker som symptom. 

Gleder meg veldig til hjernetåken slipper, klarer ikke studere nå, siste prøve viste TSH over 8,0

Anonymkode: a12f5...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gleder meg veldig til hjernetåken slipper, klarer ikke studere nå, siste prøve viste TSH over 8,0

Anonymkode: a12f5...864

Det er jo kjempehøyt når du er på medisin! Min er knapt målbar (Som sagt egentlig litt for overdosert). Ikke rart at du ikke orker å studere! Man blir jo så ekstremt utmattet, distré og pjuskete. Kanskje har du mer symptomer også, uansett må du bare tillate deg å ta deg tid og ikke stresse. Det blir sannsynligvis snart bedre, litt etter litt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Krakilsk skrev:

Det er jo kjempehøyt når du er på medisin! Min er knapt målbar (Som sagt egentlig litt for overdosert). Ikke rart at du ikke orker å studere! Man blir jo så ekstremt utmattet, distré og pjuskete. Kanskje har du mer symptomer også, uansett må du bare tillate deg å ta deg tid og ikke stresse. Det blir sannsynligvis snart bedre, litt etter litt :)

Tusen takk. Jeg har fått helt skole og eksamen angst pga tåkehjerne. Fungerer bedre på jobb (butikk) men vil utrolig gjerne ha en utdannelse ...! Så jeg håper innmari at medisinen skal fungere !!! 

Men vil den ikke bare «fjerne» symptomene ikke reparere årsaken ? Jeg vil være frisk.

Anonymkode: a12f5...864

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Krakilsk skrev:

Det er jo kjempehøyt når du er på medisin! Min er knapt målbar (Som sagt egentlig litt for overdosert). Ikke rart at du ikke orker å studere! Man blir jo så ekstremt utmattet, distré og pjuskete. Kanskje har du mer symptomer også, uansett må du bare tillate deg å ta deg tid og ikke stresse. Det blir sannsynligvis snart bedre, litt etter litt :)

Hvordan pjuskete ? Som i deprimert ? Jeg har følt meg deprimert siden tenårene og det var første gang noen påpekte jeg hadde lavt stoffskifte men jeg ble ikke medisert før nylig....

Anonymkode: a12f5...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk. Jeg har fått helt skole og eksamen angst pga tåkehjerne. Fungerer bedre på jobb (butikk) men vil utrolig gjerne ha en utdannelse ...! Så jeg håper innmari at medisinen skal fungere !!! 

Men vil den ikke bare «fjerne» symptomene ikke reparere årsaken ? Jeg vil være frisk.

Anonymkode: a12f5...864

Problemet er at det ikke produseres nok stoffskiftehormoner i kroppen din, medisinen tilfører disse, armour i naturlig form og levaxin i syntetisk. Så selv om sykdommen er kronisk kan du hypotetisk sett bli like frisk av medisinene som ved å ta vitaminer mot vitaminmangel, men du må nok sannsynligvis ta medisinene resten av livet. Anbefaler deg å sjekke opp stoffskifteforbundet, og hypotyreosegrupper på fb. Der er det mange dyktige som kan svare mye bedre enn meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...