Gå til innhold

Påvist lavt stoffskifte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan pjuskete ? Som i deprimert ? Jeg har følt meg deprimert siden tenårene og det var første gang noen påpekte jeg hadde lavt stoffskifte men jeg ble ikke medisert før nylig....

Anonymkode: a12f5...864

Nettopp. LS kan glatt forveksles med depresjon, det er mange like symptomer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Krakilsk skrev:

Nettopp. LS kan glatt forveksles med depresjon, det er mange like symptomer. 

Wow. Høres ut som at jeg potensielt kan få et nytt liv nå! 

Anonymkode: a12f5...864

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått påvist lav stoffskifte,både styringshormonet og anti TPO i blodet. Har ikke begynt på medisin,skal ta nye prøver om tre mnd. Er det legen som bestemmer om man skal begynne med levaxin eller armour?

Anonymkode: efcf1...d78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Krakilsk skrev:

Nettopp. LS kan glatt forveksles med depresjon, det er mange like symptomer. 

Huff så fælt. Har inntrykk av at det er vanskelig å diagnotisere men jeg fikk påvist lavt stoffskifte etter mange blodprøver og undersøkelser over lengre tid av en dyktig lege som tok meg seriøst. 

Anonymkode: a12f5...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også fått påvist lav stoffskifte,både styringshormonet og anti TPO i blodet. Har ikke begynt på medisin,skal ta nye prøver om tre mnd. Er det legen som bestemmer om man skal begynne med levaxin eller armour?

Anonymkode: efcf1...d78

Her til lands er levaxin standard, armour brukes kun unntaksvis og gjerne da etter pasientens forespørsel (ts her er første jeg har hørt om som har fått armour uten å mase om det). Levaxin kan også kombineres med liothyronin. Men hvorfor i alle dager begynner du ikke medisinering asap? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krakilsk skrev:

Her til lands er levaxin standard, armour brukes kun unntaksvis og gjerne da etter pasientens forespørsel (ts her er første jeg har hørt om som har fått armour uten å mase om det). Levaxin kan også kombineres med liothyronin. Men hvorfor i alle dager begynner du ikke medisinering asap? 

 

1 time siden, Krakilsk skrev:

Her til lands er levaxin standard, armour brukes kun unntaksvis og gjerne da etter pasientens forespørsel (ts her er første jeg har hørt om som har fått armour uten å mase om det). Levaxin kan også kombineres med liothyronin. Men hvorfor i alle dager begynner du ikke medisinering asap? 

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare.. Jeg fekk en alvorleg depresjon og angst for fire år siden...og har ved antidepressiva komt meg ovenpå slik at jeg fungerer. I fjor høst spurte jeg legen om jeg kan ha lavt stoffskifta og tok prøver...som da viste at styringshormonet var lett forhøya. Så nye prøver i mars nå som viste at anti TPO var forhøya og at jeg kan bestille ny time for prøver om tre til fem mnd. Føler jeg har alle symptom på lavt stoffskifte og er så sliten....skal tro hvorfor jeg ikke kan begynne på medisin ja? Spurte ikke legen,tenkte ikke på det da. Kanskje jeg verdiene ligger i grenseland? 

Anonymkode: efcf1...d78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare.. Jeg fekk en alvorleg depresjon og angst for fire år siden...og har ved antidepressiva komt meg ovenpå slik at jeg fungerer. I fjor høst spurte jeg legen om jeg kan ha lavt stoffskifta og tok prøver...som da viste at styringshormonet var lett forhøya. Så nye prøver i mars nå som viste at anti TPO var forhøya og at jeg kan bestille ny time for prøver om tre til fem mnd. Føler jeg har alle symptom på lavt stoffskifte og er så sliten....skal tro hvorfor jeg ikke kan begynne på medisin ja? Spurte ikke legen,tenkte ikke på det da. Kanskje jeg verdiene ligger i grenseland? 

Anonymkode: efcf1...d78

Det er godt å høre at antidepressiva har hjulpet deg, men ettersom du har forhøyet TSH og anti TPO så ville jeg tenkt som deg at stoffskiftet fusker og bidrar i negativ retning.  Men det er vanskelig å si, stoffskiftet er komplisert og jeg er på ingen måte helsepersonell, jeg kan nesten bare snakke ut fra egen erfaring og vil heller råde deg til å kontakte stoffskifteforbundet for å få bedre svar.  Du kan også søke opp hypotyreosegrupper på fb hvor det er mange dyktige mennesker med mye peil og gode råd :) Også kanskje du skal ta deg en ny tur til legen og mase litt på vedkommende?  Ønsker deg masse lykke til og håper du får god behandling så du snart føler deg bedre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også fått påvist lav stoffskifte,både styringshormonet og anti TPO i blodet. Har ikke begynt på medisin,skal ta nye prøver om tre mnd. Er det legen som bestemmer om man skal begynne med levaxin eller armour?

Anonymkode: efcf1...d78

Ja. Og det er fornuftig av legen din å bare følge deg opp med bldprøver i første omgang. Det fins noen dårlige leger som gir levaxin til pasienter med normale verdier som selv har bestemt seg for at de har lavt stoffskifte, men seriøse leger følger deg opp pasienter med avvikende blodprøver som deg over en periode før de foreskriver medisiner siden dette er medisiner man må ta resten av livet. Det er både for å se på utviklingen og for å se om kroppen klarer ta seg inn selv da man kan ha svingninger i stoffskiftet uten å være stoffskifte-syk også. 

Anonymkode: 778b9...1f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Og det er fornuftig av legen din å bare følge deg opp med bldprøver i første omgang. Det fins noen dårlige leger som gir levaxin til pasienter med normale verdier som selv har bestemt seg for at de har lavt stoffskifte, men seriøse leger følger deg opp pasienter med avvikende blodprøver som deg over en periode før de foreskriver medisiner siden dette er medisiner man må ta resten av livet. Det er både for å se på utviklingen og for å se om kroppen klarer ta seg inn selv da man kan ha svingninger i stoffskiftet uten å være stoffskifte-syk også. 

Anonymkode: 778b9...1f1

Men verdiene var jo ikke normale?

Anonymkode: efcf1...d78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Krakilsk skrev:

Det er godt å høre at antidepressiva har hjulpet deg, men ettersom du har forhøyet TSH og anti TPO så ville jeg tenkt som deg at stoffskiftet fusker og bidrar i negativ retning.  Men det er vanskelig å si, stoffskiftet er komplisert og jeg er på ingen måte helsepersonell, jeg kan nesten bare snakke ut fra egen erfaring og vil heller råde deg til å kontakte stoffskifteforbundet for å få bedre svar.  Du kan også søke opp hypotyreosegrupper på fb hvor det er mange dyktige mennesker med mye peil og gode råd :) Også kanskje du skal ta deg en ny tur til legen og mase litt på vedkommende?  Ønsker deg masse lykke til og håper du får god behandling så du snart føler deg bedre :)

Tusen takk😀 Skal lese litt på stoffskifteforbundet..er ikke på fb😋

Anonymkode: efcf1...d78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk😀 Skal lese litt på stoffskifteforbundet..er ikke på fb😋

Anonymkode: efcf1...d78

Gjør det, du finner også mye info på Sonjas stoffskifteforum! Forumet er ikke aktivt lenger, men det ligger mye innhold å søke i der fremdeles. Der vil du nok og kunne lese om uenigheter rundt dette med medisinering av verdier i grenseland. Noen mener man alltid skal vente til det har sklidd helt ut (TSH over 10) i tilfelle det kan ordne seg, mens andre mener man godt kan prøve medisin for å se om det lindrer symptomer. Les deg opp om det, og så tar du den praten med legen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men verdiene var jo ikke normale?

Anonymkode: efcf1...d78

Nei, dine verdier er ikke normale. Men hos enkelte kan verdiene rette seg opp av seg selv. Derfor gir en ikke medisin i første omgang. 

Anonymkode: 778b9...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værsåsnill fortell hva som blir de positive virkningene av medisin, og hvor lang tid tar det? Hvordan tar dere medisinen ? Morgen el kveld ? 

 

Anonymkode: a12f5...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dine verdier er ikke normale. Men hos enkelte kan verdiene rette seg opp av seg selv. Derfor gir en ikke medisin i første omgang. 

Anonymkode: 778b9...1f1

TS her,takk for svar😀Kan verdiene bli normale igjen altså? Er det noe jeg kan gjøre for at verdiene skal rette seg opp igjen? Kan det gå mange år før man blir medisinert fordi verdiene er i grenseland?

Anonymkode: efcf1...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr latent hypotyreose? 

Anonymkode: a12f5...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Værsåsnill fortell hva som blir de positive virkningene av medisin, og hvor lang tid tar det? Hvordan tar dere medisinen ? Morgen el kveld ? 

 

Anonymkode: a12f5...864

Den positive effekten er at symptomene på sykdommen forsvinner, rett og slett :) Det tar uker til mnd fra man begynner medisinering til man finner rett dose, allikevel kan man gjerne begynne å merke effekten 2 ukers tid etter oppstart. 

jeg tar på morgen, fordi det gir mer nøyaktige blodprøveresultater. Tidligere tok jeg på kvelden og merket da ikke annen forskjell enn at jeg da måtte passe på å faste før jeg tok levaxin på kvelden. Du får finne ut hva som fungerer best for deg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Krakilsk skrev:

Den positive effekten er at symptomene på sykdommen forsvinner, rett og slett :) Det tar uker til mnd fra man begynner medisinering til man finner rett dose, allikevel kan man gjerne begynne å merke effekten 2 ukers tid etter oppstart. 

jeg tar på morgen, fordi det gir mer nøyaktige blodprøveresultater. Tidligere tok jeg på kvelden og merket da ikke annen forskjell enn at jeg da måtte passe på å faste før jeg tok levaxin på kvelden. Du får finne ut hva som fungerer best for deg :)

Takk foreløpig tar jeg laveste dose, men har ikke vært flink til å ta det til samme tid hver morgen og heller ikke overholdt faste. Innvirker dette på opptaket av medisinen ? 

Anonymkode: a12f5...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Krakilsk skrev:

Den positive effekten er at symptomene på sykdommen forsvinner, rett og slett :) Det tar uker til mnd fra man begynner medisinering til man finner rett dose, allikevel kan man gjerne begynne å merke effekten 2 ukers tid etter oppstart. 

jeg tar på morgen, fordi det gir mer nøyaktige blodprøveresultater. Tidligere tok jeg på kvelden og merket da ikke annen forskjell enn at jeg da måtte passe på å faste før jeg tok levaxin på kvelden. Du får finne ut hva som fungerer best for deg :)

Forsvinner sykdommen ? Eller forsvinner symptomene? 

Behandler medisinen årsaken eller symptomene ? 

Jeg vil behandle årsaken, ikke fjerne symptomene. 

 

Anonymkode: a12f5...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk foreløpig tar jeg laveste dose, men har ikke vært flink til å ta det til samme tid hver morgen og heller ikke overholdt faste. Innvirker dette på opptaket av medisinen ? 

Anonymkode: a12f5...864

Det kan det! Visse næringsstoffer som laktose og jern kan hindre effektivt opptak av levaxin, derfor anbefales det å faste for å være sikker på optimal effekt. Men det viktigste er å være konsekvent, jeg drikker for eksempel kaffe hver morgen rett etter levaxin, og det går jo bra så lenge jeg gjør det hver gang. 

Ang tidspunkt så tror jeg ikke levaxin er så følsom for det, den har halveringstid på to uker....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...