Gå til innhold

ME og trening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

ME er ikke en sykdom, det er mange sykdommer. Og det er psykisk. Så funksjonsnivået vil jo variere.

ME er en psykisk sykdom...

Du vet tydeligvis ikke hva du pratet om. 

Anonymkode: 4cca1...bd2

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 31.3.2019 den 14.57, abrasiveRefraction skrev:

ME er ikke en sykdom, det er mange sykdommer. Og det er psykisk. Så funksjonsnivået vil jo variere.

ME er en psykisk sykdom...

Nei, de fleste er enige i at det er det ikke. Nevrasteni er en sykdom som kan ha psykiske årsaker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.3.2019 den 15.00, abrasiveRefraction skrev:

Forårsaket av hva da? Kan du måle ME? Kvantifisere det? Det er bare en diagnose man setter når man ikke vet hva som er galt og når pasienten ikke responderer på normal behandling.

Hvorfor er det viktig for deg og andre å klassifisere ME som psykisk? Forstår det ikke. Man må forholde seg til fagmiljø og forskning, og ikke minst hva pasientene selv sier. Det er forøvrig mange sykdommer som ikke kan måles.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som påstår ME er psykisk:
Hvordan kan dere påstå at det er psykisk når folk som ikke har noen tegn til psykologiske symptomer sliter med en kropp som ikke fungerer fra A til Å, altså symptomer fra det nevrologiske-, immunologiske- og sentralnervesystemet? 
At ME er psykologisk er en gammel myte som ble avkreftet og avslørt for mange år siden. Det henger igjen med at ettersom dem ikke fant noe galt, så var det psykologisk, som med alle andre sykdommer som ikke kunne løses! Denne hypotesen angående ME/fibro er AVKREFTET for lenge siden av fagmiljøet, men der går altså hatere som dere rundt å sprer denne usanne hypotesen rundt som om at det var deres levebrød. Kutt ut synsingen, og hold dere til hva fagmiljøet sier. 
ME har ICD-kode 93,3 Nevrologisk lidelse av WHO. Så hvorfor skal DU gå rundt å mene noe annet om det? 

Anonymkode: 304a1...6fa

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevrologer sier de ikke har noe å tilby ME-pasientene, de kan hverken diagnostisere eller behandle dem, som sagt gjøres dette på egne ME-avdelinger. Hvis pasientene har vært hos nevrolog er det for å avkrefte nevrologisk sykdom. 

Det er forøvrig skremmende at det siden 2008 har vært en femdobling av ME-diagnoser, og ME-lege Aasen (tror det var ham) får ikke lenger skrive sykemeldinger og legeerklæringer til NAV, de nekter å ta i mot dem. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

‘Symptomer fra det nevrologiske’ = symptomer fra sentralnervesystemet forresten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Atania skrev:

Nevrologer sier de ikke har noe å tilby ME-pasientene, de kan hverken diagnostisere eller behandle dem, som sagt gjøres dette på egne ME-avdelinger. Hvis pasientene har vært hos nevrolog er det for å avkrefte nevrologisk sykdom. 

Det er forøvrig skremmende at det siden 2008 har vært en femdobling av ME-diagnoser, og ME-lege Aasen (tror det var ham) får ikke lenger skrive sykemeldinger og legeerklæringer til NAV, de nekter å ta i mot dem. 

Det er forsåvidt riktig at nevrologer ikke har noe å tilby ME-pasienter. Fordi dem vet ikke årsaken til det, og kan derfor hverken utrede eller behandle dem. Hadde det fantes en forklaring og en kur, så ville nevrologene både diagnosert og behandlet dem. Nevrologer kan forresten diagnosere dem, og kan komme med gode råd og tips til hvordan leve med tilstanden. 

Samme gjelder IBS-pasienter. IBS er veldig konkret satt som en mage/tarm-diagnose. Men går du på utredning hos gastrologisk avd, eller går til ernæringsfysiolog, så kan dem heller ikke behandle den. Begge kan derimot også diagnosere og komme med gode råd og tips til hvordan leve med tilstanden. 

Anonymkode: 304a1...6fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Atania skrev:

‘Symptomer fra det nevrologiske’ = symptomer fra sentralnervesystemet forresten. 

Flisespikkeri

Anonymkode: 304a1...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Flisespikkeri

Anonymkode: 304a1...6fa

Det ble jo skrevet som om symptomene kom fra tre forskjellige organsystemer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Atania skrev:

Det ble jo skrevet som om symptomene kom fra tre forskjellige organsystemer. 

Jeg mente det autonome systemet. Ja, 3 forskjellige system. 
Autonome, endokrinologiske og immunologiske system. 
 

Anonymkode: 304a1...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forsåvidt riktig at nevrologer ikke har noe å tilby ME-pasienter. Fordi dem vet ikke årsaken til det, og kan derfor hverken utrede eller behandle dem. Hadde det fantes en forklaring og en kur, så ville nevrologene både diagnosert og behandlet dem. Nevrologer kan forresten diagnosere dem, og kan komme med gode råd og tips til hvordan leve med tilstanden. 

Samme gjelder IBS-pasienter. IBS er veldig konkret satt som en mage/tarm-diagnose. Men går du på utredning hos gastrologisk avd, eller går til ernæringsfysiolog, så kan dem heller ikke behandle den. Begge kan derimot også diagnosere og komme med gode råd og tips til hvordan leve med tilstanden. 

Anonymkode: 304a1...6fa

Nevrologiske sykdommer diagnostiseres utifra funn av objektiv patologi i nervesystemet, noe som ikke er tilfellet med ME. 

Jeg har selv vært pasient på nevrologisk avdeling på Ullevål sykehus siden 2004, jeg leser nevrologiske fagblader og følger med på nettsteder om hjerneforskning og forskning innen nevrologi, ingen skriver om ME. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt skremt av kunnskapsløsheten og holdningene her inne! 

 

Anonymkode: 665c1...846

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mente det autonome systemet. Ja, 3 forskjellige system. 
Autonome, endokrinologiske og immunologiske system. 
 

Anonymkode: 304a1...6fa

Pasienter med psykogene lidelser kan også oppleve slike symptomer, særlig pasienter som har opplevd langvarig stress, angst og følelse av krenkelser og håpløshet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Atania skrev:

Nevrologiske sykdommer diagnostiseres utifra funn av objektiv patologi i nervesystemet, noe som ikke er tilfellet med ME. 

Jeg har selv vært pasient på nevrologisk avdeling på Ullevål sykehus siden 2004, jeg leser nevrologiske fagblader og følger med på nettsteder om hjerneforskning og forskning innen nevrologi, ingen skriver om ME. 

Nei, det er fordi ME ikke gir funn av objektiv patologi i nervesystemet, da det ikke eksisterer målinger for dette. 
På lik linje som fibro og IBS. Mener du disse også er psykologisk, eller er det kun ME du har plukket deg ut? 

Selv om du sier dette, så kan du ikke avvise at ME er nevrologisk. At WHO og fagmiljøet nå betegner ME som nevrologisk og fysiologisk, gjør dine meninger om dette som hypoteser og synsing, altså det er fullstendig verdiløst. Jeg er 100% sikker på at om noen få år så får du sannheten, og det bør gjøre deg vondt. 

4 minutter siden, Atania skrev:

Pasienter med psykogene lidelser kan også oppleve slike symptomer, særlig pasienter som har opplevd langvarig stress, angst og følelse av krenkelser og håpløshet. 

Veldig rart at ME-pasienter flest får ingen psykologisk utredning da. ME-pasienter som kommer inn uten psykologiske symptomer, tvert i mot. Hvordan forklarer du det? 

Og så er spørsmål? Hva er en psykogen lidelse? Er det skrevet i sten at det er hodet det er feil med, eller kan psykogene lidelser stamme fra mage/tarm, rygg, inflammasjoner, endokrinologiske endringer osv? Med andre ord, er det en mulighet at 75% av alle psykogene lidelsene faktisk stammer fra noe fysiologisk? 
Nå skal man behandle schizofreni, autisme og depresjon gjennom mage/tarm. Interessant? Ja! Kan ME stamme fra mage/tarm, absolutt! Er det da en psykogen lidelse? NEI.

Anonymkode: 304a1...6fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Atania skrev:

Pasienter med psykogene lidelser kan også oppleve slike symptomer, særlig pasienter som har opplevd langvarig stress, angst og følelse av krenkelser og håpløshet. 

Jada, dette vites. Men for å stille ME diagnose må en rekke faktorer utelukkes, bl.a. dette du nevner. Det at du har vært pasient på nevrologisk avdeling og i tillegg leser fagblader gjør deg ikke akkurat til ekspert forøvrig. Bare det å argumentere med noe sånt er jo borti natten idiotisk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Atania skrev:

Jeg har selv vært pasient på nevrologisk avdeling på Ullevål sykehus siden 2004

Jeg har ME og følges også opp der. Lenge mistenkte legene MS, men flekkene i hjernen min oppfører seg ikke som MS, derfor ble diagnosen ME. Er mange likheter mellom disse. 

Anonymkode: 390fe...9fb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er som et vepsebol å diskutere ME, folk blir dessverre ofte illsinte og ufine. 

Fagmiljøet har jo ikke slått fast at ME er en fysisk sykdom, Norsk kompetansesenter for ME betegner det som en biopsykososial tilstand som kan ha mange årsakssammenhenger, det er en samling symptomer man har satt et navn på for å oppnå begrepsavklaring mot lignende lidelser (fibromyalgi feks.). 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ME og følges også opp der. Lenge mistenkte legene MS, men flekkene i hjernen min oppfører seg ikke som MS, derfor ble diagnosen ME. Er mange likheter mellom disse. 

Anonymkode: 390fe...9fb

Da er det pga flekkene i hjernen, de vil se om de utvikler seg. Det finnes eksempler på MS-pasienter som først har blitt diagnostisert med psykiske lidelser eller ME siden nevrologene ikke fant noe på MR-bildene eller andre undersøkelser, eller bildene var tvetydige. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Atania skrev:

Det er som et vepsebol å diskutere ME, folk blir dessverre ofte illsinte og ufine. 

Fagmiljøet har jo ikke slått fast at ME er en fysisk sykdom, Norsk kompetansesenter for ME betegner det som en biopsykososial tilstand som kan ha mange årsakssammenhenger, det er en samling symptomer man har satt et navn på for å oppnå begrepsavklaring mot lignende lidelser (fibromyalgi feks.). 

Ingen som er sinte, men du må regne med motbør når du påstår at ME ER psykologisk, uten å være åpen for noe annet. Du har ingen holdepunkter for din påstand. Det hele er en avkreftet hypotese. 
Så at WHO (World Health Organization) mener det er nevrologisk, så betyr det ingenting? 

Jeg var på rehabilitering gjennom Helse Nord for min utmattelse (uten diagnose). Der bekreftet overleger, psykologer og behandlere at ME var forlengst avkreftet som psykologisk. Ingenting rundt den 21 dager lange rehabiliteringen fokuserte på den mentale helsen. Hvorfor ikke, når ME er en psykologisk tilstand? 

Du svarte meg forresten ikke på noen av spørsmålene i forrige innlegg. 

Anonymkode: 304a1...6fa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Tusseladen skrev:

Jada, dette vites. Men for å stille ME diagnose må en rekke faktorer utelukkes, bl.a. dette du nevner. Det at du har vært pasient på nevrologisk avdeling og i tillegg leser fagblader gjør deg ikke akkurat til ekspert forøvrig. Bare det å argumentere med noe sånt er jo borti natten idiotisk.

Det var bare en tilleggsopplysning. Jeg leser også tung faglitteratur innen medisin og nevrologi. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...