Gå til innhold

Hvis du kunne valgt utdanning på nytt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Til deg som nettopp er ferdig jurist. ^

Kunne du ha tenkt deg å utdype hvorfor du synes dette studiet var feil for akkurat deg? Jeg søker jusstudiet nå og er derfor veldig nysgjerrig. 

Takk på forhånd, og masse lykke til med medisinstudiet! ☺️

Anonymkode: 064d4...e83

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ville ikke endret, selv om studiet er fem år med hardkjør uten like.

Er tannlege i det offentlige. Nesten 600 000 kr i startlønn, jobber fra 08-15.10. Ingen turnus, ingen ansvar for liv og død. 😊

Anonymkode: bc6d3...743

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fler? Er søknadsfrist idag og tar gjerne imot flere erfaringer 👍

Anonymkode: da537...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 29.3.2019 den 16.26, AnonymBruker skrev:

Er sykepleier, skulle jeg omskolert meg så hadde det blitt noe innen IT el juss. Interesse for begge deler. 

Anonymkode: 21b2b...dfd

Jeg har det likedan. Er sykepleier og vurderer å gå over på jusstudier etter mange år i helsevesenet. 

Anonymkode: 371e3...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 10.4.2019 den 23.13, AnonymBruker skrev:

Til deg som nettopp er ferdig jurist. ^

Kunne du ha tenkt deg å utdype hvorfor du synes dette studiet var feil for akkurat deg? Jeg søker jusstudiet nå og er derfor veldig nysgjerrig. 

Takk på forhånd, og masse lykke til med medisinstudiet! ☺️

Anonymkode: 064d4...e83

Ja, det vil jeg også svært gjerne høre litt om. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er bra med litt livserfaring før man studerer jus. Jeg anbefaler det. 😊

Anonymkode: 407e7...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er bra med litt livserfaring før man studerer jus. Jeg anbefaler det. 😊

Det er fint å høre. Jeg er i midten av 30-årene og har mye erfaring nå. Barna begynner å bli større og kanskje er det nå tid for at jeg kan omskolere meg, men så blir jeg redd for å være for gammel for å gå i gang med et masterstudium. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fint å høre. Jeg er i midten av 30-årene og har mye erfaring nå. Barna begynner å bli større og kanskje er det nå tid for at jeg kan omskolere meg, men så blir jeg redd for å være for gammel for å gå i gang med et masterstudium. 

Nei da, du er ikke det. Du har vel jobbet litt tidligere også? 

Det det er viktig å være bevisst på er å vise engasjement under studiene og skaffe seg litt praktisk erfaring før man er ferdig. Det er enklere for unge studenter uten forpliktelser, men vær litt bevisst på det. Det å ha litt erfaring og et nettverk gjør det enklere å få en god jobb når du er ferdig. Det gjelder ikke bare jus. Og C eller bedre gjør jobbsøkertilværelsen enklere. B gjør livet enda enklere. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tok studiespesialisering på VGS, men hadde blitt bilmekaniker om jeg hadde en tidsmaskin. Skulle også ønske noen i familien hadde vekket motorsportinteresse hos meg da jeg var barn. Nå er det selvfølgelig for sent

Er snart 30 og har søkt studier - igjen! IT denne gangen, så får vi se. Linjer som ikke krever realfag, for jeg har ikke hode for realfag. IT er helt sikkert ok. Jeg tjener litt over 160 kr/t her jeg jobber nå, så det er høyere lønn som er motivasjonen

Anonymkode: eb2d8...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber i apotek og trives egentlig bra med yrket i seg selv. Men om jeg skulle valgt på nytt ville jeg lagt litt mer vekt på bedre lønn og helst ett yrke der man har mulighet til å jobbe inn litt om man har mulighet til det. 

Anonymkode: 52aac...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er historiker, hadde definitivt valgt det igjen. Elsker faget mitt.

Anonymkode: a53db...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber som rådgiver i landbruket. Stortrives i jobben men skulle jeg valgt nå ville jeg muligens tatt noe mer mot utmarksforvaltning.

Anonymkode: c7a50...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville jobbet i utenrikstjenesten eller blitt radiolog. 

Nå er jeg lektor i språkfag. 

Anonymkode: f1cd0...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utdannet vernepleier, samt noen videreutdanninger. Kunne ikke tenke meg å forandre på yrkesvalget. Ble ferdig utdanner som vernepleier for straks 5 år siden, og har hatt mange forskjellige interresante jobber hvor jeg både har lært bort en del, samt lært mye om meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var såpass så uviten at jeg tok en utdanning bare for å ta en. Karriereveileder sa bare jeg måtte ta noe siden «alle andre» kom til å gjøre det og jeg ikke burde ta friår fordi det bare er bortkastet tid (samme veileder pushet meg til å ta realfag selv om jeg nesten strøyk i matte og naturfag første semester). Nei, vet ikke hvorfor i helvete jeg hørte på den idioten for jeg var ikke klar til å ta høyere utdanning. Visste ikke hva jeg ville, gikk gjennom noen mørke stunder (han visste åpenbart ikke om det, da) og det eneste jeg klarte å fokusere på var å overleve egentlig.

Ble til at jeg flyttet langt vekk og tok en utdanning i noe jeg ikke trives i eller kommer til å jobbe som. Når jeg leverer inn bachelor er jeg ganske fucked for fremtiden, for hva skal jeg gjøre med den?

Tips fra meg selv om søknadsfrist er over: VÆR SIKKER PÅ AT STUDIET ER DET DU VIL OG AT DU VIL STUDERE. Om ikke så er det ikke noen skam i å hoppe ut. Skulle ønske jeg hørte på meg selv og ikke andre da jeg gikk på VGS og første året.

Kunne jeg gått tilbake i tid... Hadde jeg tatt et friår, jobbet på sprengt for å få deltidsjobb og satt meg bedre inn i hva jeg ville - kanskje blitt lærer, har hatt på følelsen i det siste at jeg skulle ende opp i læreryrket. Eller kanskje tatt noe helt annet. Men pga mattekravet vet jeg ikke. Eller tatt noen skrivekurs og gitt ut bok i senere tid.

Anonymkode: 1a5d6...022

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 29.3.2019 den 12.21, AnonymBruker skrev:

Hva ville du valgt?

Anonymkode: da537...a64

Jeg ville valgt den samme som den jeg tok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er lærer (lektor), hadde aldri valgt det igjen. Var kjempespennende å studere, iallefall da jeg begynte på master, før den tid var jeg litt usikker på om jeg hadde valgt rett. 

Nå som jeg har jobbet som lærer en stund merker jeg at det er helt feil, jeg kommer aldri til å bli gammel i denne jobben. Jeg liker forsåvidt undervisningen og kontakten man får med ungdommen, men det er så mye utenom. Papirarbeid, foreldre og adferdsproblemer, det gjør at jobben blir uutholdelig for min del. 

Siden jeg på en måte liker å være lærer, så aner jeg ikke hva annet jeg vil gjøre. Har godt med studiepoeng i matematikk og liker realfag, så tenker jo det kan være greit å gå i retningen økonomi.. 

Anonymkode: bf648...045

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer (lektor), hadde aldri valgt det igjen. Var kjempespennende å studere, iallefall da jeg begynte på master, før den tid var jeg litt usikker på om jeg hadde valgt rett. 

Nå som jeg har jobbet som lærer en stund merker jeg at det er helt feil, jeg kommer aldri til å bli gammel i denne jobben. Jeg liker forsåvidt undervisningen og kontakten man får med ungdommen, men det er så mye utenom. Papirarbeid, foreldre og adferdsproblemer, det gjør at jobben blir uutholdelig for min del. 

Siden jeg på en måte liker å være lærer, så aner jeg ikke hva annet jeg vil gjøre. Har godt med studiepoeng i matematikk og liker realfag, så tenker jo det kan være greit å gå i retningen økonomi.. 

Anonymkode: bf648...045

Hvilket trinn er du lærer på?

Anonymkode: 1e4d2...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...