Gå til innhold

Hvis du kunne valgt utdanning på nytt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Peanut
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lyst til å bli arkivar:) Er det vanskelig å få jobb som det? 

Anonymkode: 774d8...366

Jeg måtte ta et kurs i arkiv hos JobLearn via Nav, for å få erfaring med Public360 fordi da jeg tok arkivårsenhet på UiO fikk man ikke erfaring med den typen. Fikk praksisplass et sted i Oslo og var der i et år, men fikk ikke fast jobb etterpå. Da jeg var på den praksisplassen var det en vikar fra et vikarbyrå som sa at å få fast jobb som arkivar i Oslo- det er nesten umulig. Hun hadde jobbet som vikar i 10 år og hadde enda ikke fast jobb. Hun sa at for å få fast jobb må du ha 2-3+ års erfaring med arkiv. Eventuelt må du kjenne noen.

Jeg har dog blitt med i styret i et nyoppstartet arkiv, ble spurt av ei jeg gikk sammen med på årsenheten, blant annet fordi jeg har det jeg har. Får så se hvordan det går :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Har lyst til å bli arkivar:) Er det vanskelig å få jobb som det? 

Anonymkode: 774d8...366

Om du er villig til å flytte litt på deg for å få arbeidserfaring tror jeg ikke det skal være noe problem. Har arkivarutdanning selv, og jeg har knapt møtt en eneste person i fylket jeg bor i som også har det. Flere kommuner sliter med å få kvalifiserte folk. 

Anonymkode: bf1a0...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle dere som sier dere vil bli veterinær, hva tenker dere om den lave lønnen? Synes dere det er verdt det med 6 års utdanning for å tjene 400 000 som nyutdannet?

Anonymkode: 1e4d2...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at arbeidsgivere ikke klarer å tenke utenfor boksen? 

Anonymkode: d70a7...003

Skremmende nok, ja. Det er ikke noe problem for meg å få jobb altså, men jeg må undervise i bare realfag eller bare språkfag. I videregående skoler i Oslo er (i hvert fall de fleste) fordelt på avdelinger, så man hører til språkavdelingen eller realfagsavdelingen, avdelingen for humanistiske fag osv, og det virker umulig å se for seg at noen kan høre til to avdelinger, f.eks. De som underviser i fysikk underviser også i matte ofte, og det har ikke jeg formell kompetanse til. Ved universitetene må man også gå omveier for å kunne kombinere realfag med humanistiske fag i utdanningen, så systemet er jo ikke laget for dette, selv ikke på utdanningsnivå. Ved Oslo Met, som er landets største lærerutdanner på grunnskolenivå, ble det foreslått (da jeg jobbet der som foreleser, dengang HiOA) å kreve fordypning i matematikk for å kunne velge naturfag som fag 2 for de som går 5-10, fordi mange mente at de med fordypning i norsk eller engelsk ikke mestret nok matematikk til å klare fysikken. 

Anonymkode: dc770...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er lærer, men hadde valgt nesten hva som helst annet. Helst noe kontorfaglig, der jeg slipper å være «på» hele tiden.

Anonymkode: cb42a...7f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 7.4.2019 den 23.42, AnonymBruker skrev:

Alle dere som sier dere vil bli veterinær, hva tenker dere om den lave lønnen? Synes dere det er verdt det med 6 års utdanning for å tjene 400 000 som nyutdannet?

De har neppe tenkt over det... sånn egentlig. Du gjør ikke det før du skal betale regningene dine som nyutdannet, og ser at det ikke går rundt, selv om du jobber ræva av deg. Du kan også legge til vaktarbeid (å ha vakt fra fredag ettermiddag til mandag morgen er ganske vanlig, og da går man rett på vanlig jobb på mandag), eiere som krever det nyeste og beste av behandling men som ikke betaler/krangler på prisen/direkte svindler deg/legger ut dritt om deg på Facebook. Noen starter rene hatkampanjer! Mulighetene for formell spesialisering er veldig mye dårligere enn innenfor medisin. Man må fikse «alt» - ulike arter med helt ulike behov og sykdommer, alle andre, alle spesialiteter. For mange er mulighetene til reell fordypning og spesialisering dårlige. For noen er selvsagt dette en fordel, det er det de vil! Variasjon i dagene etc. Jeg for min del ble bare frustrert over at jeg følte jeg aldri ble skikkelig god på noe, for jeg hoppet fra ting til ting hele tiden. Ikke tid til å åpne en bok for å lese i mer enn to minutter mellom pasienter med mindre lesingen skjedde på fritiden, ofte(!) ingen å spørre om hjelp/råd. 

Hilsen veterinær som ikke ville valgt det samme igjen 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skal sies at det er fullt mulig å tjene mer enn 400k som nyutdannet, men da bør du satse på noe annet enn smådyr, og særlig i sentrale strøk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har neppe tenkt over det... sånn egentlig. Du gjør ikke det før du skal betale regningene dine som nyutdannet, og ser at det ikke går rundt, selv om du jobber ræva av deg. Du kan også legge til vaktarbeid (å ha vakt fra fredag ettermiddag til mandag morgen er ganske vanlig, og da går man rett på vanlig jobb på mandag), eiere som krever det nyeste og beste av behandling men som ikke betaler/krangler på prisen/direkte svindler deg/legger ut dritt om deg på Facebook. Noen starter rene hatkampanjer! Mulighetene for formell spesialisering er veldig mye dårligere enn innenfor medisin. Man må fikse «alt» - ulike arter med helt ulike behov og sykdommer, alle andre, alle spesialiteter. For mange er mulighetene til reell fordypning og spesialisering dårlige. For noen er selvsagt dette en fordel, det er det de vil! Variasjon i dagene etc. Jeg for min del ble bare frustrert over at jeg følte jeg aldri ble skikkelig god på noe, for jeg hoppet fra ting til ting hele tiden. Ikke tid til å åpne en bok for å lese i mer enn to minutter mellom pasienter med mindre lesingen skjedde på fritiden, ofte(!) ingen å spørre om hjelp/råd. 

Hilsen veterinær som ikke ville valgt det samme igjen 

Blir så trist av å lese dette!:( Jeg går siste året på vgs og har alltid villet bli veterinær. Elsker dyr og dette har alltid vært drømmen. Så har jeg siste halvåret lest veldig mange innlegg med samme erfaring som deg, så tror ikke jeg tørr å ta denne utdanningen likevel. Blir nok psykologi prof i stedet, men er litt usikker på valget. Innerst inne er drømmen veterinær, men ikke sånn som jobben og lønnen er i realiteten...Ville nok helst ha jobbet med smådyr og, men det er vel den dårligst betalte jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er sykepleier, hadde ikke valgt det igjen pga mye stress, dårlig bemanning og dårlig lønn (23000 utbetalt i måneden i 100% stilling med snart full ansiennitet). Skulle jeg valgt etter ren interesse hadde jeg blitt gartner. Men om jeg skulle valgt igjen hadde jeg valgt en utdannelse som ga en jobb med god lønn, fleksitid og gode vilkår. 

Anonymkode: 83933...613

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er sykepleier, hadde ikke valgt det igjen pga mye stress, dårlig bemanning og dårlig lønn (23000 utbetalt i måneden i 100% stilling med snart full ansiennitet). Skulle jeg valgt etter ren interesse hadde jeg blitt gartner. Men om jeg skulle valgt igjen hadde jeg valgt en utdannelse som ga en jobb med god lønn, fleksitid og gode vilkår. 

Anonymkode: 83933...613

Før eller etter skatt?

Anonymkode: da537...a64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sosionom, ville ikke valgt det bort :)

Men hadde fagbrev innen service fra vgs og utdannet meg til sosionom senere, startet på studiet da jeg var 24.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, FrkSvår skrev:

Jeg er sosionom, ville ikke valgt det bort :)

Men hadde fagbrev innen service fra vgs og utdannet meg til sosionom senere, startet på studiet da jeg var 24.

Har vurdert denne utdanningen! Gjerne fortell hvordan arbeidsdagen din er😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 7.4.2019 den 23.42, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt lav lønn som veterinær, jeg tjener opp mot 1 million nå som lege. Men interessen for dyr er sterk, så ja jeg ville vurdert det. Min far er veterinær, driver egen praksis og har i mange år tjent rundt det samme som jeg gjør nå. Startet vel på 5/600.000kr. 

Som sagt, jeg velger ikke utdanning/jobb utifra lønn, men etter interesse. Har en flott jobb i dag, men veterinær ville vært enda bedre ☺️

Anonymkode: 10126...98b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt lav lønn som veterinær, jeg tjener opp mot 1 million nå som lege. Men interessen for dyr er sterk, så ja jeg ville vurdert det. Min far er veterinær, driver egen praksis og har i mange år tjent rundt det samme som jeg gjør nå. Startet vel på 5/600.000kr. 

Som sagt, jeg velger ikke utdanning/jobb utifra lønn, men etter interesse. Har en flott jobb i dag, men veterinær ville vært enda bedre ☺️

Men legelønnen er heller ikke for høy mener jeg, når man sml med veterinær 4/500.000kr etter 6 år. Jeg har 6 års medisinutdanning, 1,5 år obligatorisk turnus og 5 år spesialisering. Jobber ca 60 timer i uka, i tillegg kommer jo all forberedelse til operative inngrep, undervisning og oppdatering utenom arbeidstid slik at reelt driver jeg nok med yrket mitt minst 70/80 t per uke. Jobber helger, 19 t vakter og helligdager. Når man sml med 37,5 t arbeidsuke og fri helger/helligdager, så er lønnen faktisk ganske så dårlig....

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har vurdert denne utdanningen! Gjerne fortell hvordan arbeidsdagen din er😊

:) Nå jobber jeg i barneverntjenesten, så det er ut fra det jeg kan svare.

Dagene mine består av møter med foreldre, barn, andre instanser og en del skriving. Møtene varierer fra enkeltmøter med foreldre, barnesamtaler, og til store ansvarsgruppemøter med skole, ppt, bup og andre inne i bildet. 

Vi har også fagmøter der saker blir drøftet for å få inn flere stemmer og syn mtp hvilke tiltak som kan være aktuelle. 

Det er en god del telefonkontakt ut til foreldre og andre instanser i løpet av en dag.

Skriving er det som nevnt en del av og det er et høy krav til dokumentering av det vi gjør i løpet av en dag, hvilke vurderinger som gjøres fortløpende og hva man tenker er klokt å gjøre videre. 

Kommunen jeg jobber i er veldig opptatt av kompetanseheving, så vi får frigjort tid til dette der det er mulig. Jeg videreutdanner meg nå til familieveileder i regi av jobben :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men legelønnen er heller ikke for høy mener jeg, når man sml med veterinær 4/500.000kr etter 6 år. Jeg har 6 års medisinutdanning, 1,5 år obligatorisk turnus og 5 år spesialisering. Jobber ca 60 timer i uka, i tillegg kommer jo all forberedelse til operative inngrep, undervisning og oppdatering utenom arbeidstid slik at reelt driver jeg nok med yrket mitt minst 70/80 t per uke. Jobber helger, 19 t vakter og helligdager. Når man sml med 37,5 t arbeidsuke og fri helger/helligdager, så er lønnen faktisk ganske så dårlig....

Ja, det er akkurat det. Mange av dagens leger: Gratulerer, man tjener omtrent det samme som en industriarbeider når man kompenserer for antall timer jobbet og ikke minst ansvar. 

Det finnes svært få ekstremt godt betalte stillinger i dag, ønsker man en "klassisk god" suksess, så må man nesten begynne for seg selv eller investere. Lønnsarbeide blir stadig dårligere betalt per time nesten uansett hva man driver med siden kravet til å jobbe alle sine våkne timer blir mer og mer utbredt. 

Anonymkode: aa363...761

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir så trist av å lese dette!:( Jeg går siste året på vgs og har alltid villet bli veterinær. Elsker dyr og dette har alltid vært drømmen. Så har jeg siste halvåret lest veldig mange innlegg med samme erfaring som deg, så tror ikke jeg tørr å ta denne utdanningen likevel. Blir nok psykologi prof i stedet, men er litt usikker på valget. Innerst inne er drømmen veterinær, men ikke sånn som jobben og lønnen er i realiteten...Ville nok helst ha jobbet med smådyr og, men det er vel den dårligst betalte jobben.

Mange av kullkameratene mine (også de som jobber med smådyr) elsker jobben sin, da. Husk at du nå er i en tråd hvor folk blir spurt om hva de ville valgt annerledes, så her finner du oss som er misfornøyde. 😉 Men lønn på smådyrsiden er dessverre et sorgens kapittel. Igjen - det er mulig å tjene godt på smådyr også, men da bør du enten ha din egen klinikk (som går godt!!), eller så bør du ha ettertraktet formell etterutdanning, særlig innenfor et populært område, som kirurgi. 

Det er litt vanskelig å si at noen IKKE skal følge drømmen sin. Samtidig er det viktig at du har et realistisk bilde av yrket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man sammenligner lønn mellom yrker, må man se på lønn for 37,5 timers arbeidsuke, før alle tillegg. Der kommer veterinærer vesentlig dårligere ut enn leger, i alle fall innen statlig sektor og i smådyrsektoren. 

Man kan heller ikke sammenligne lønnsinntekt med næringsinntekt direkte. Å sammenligne en stordyrveterinær med 1 mill i året med en sykehuslege med 1 mill i året går ikke. 

Når det er sagt, jeg er ikke uenig i at legers lønn på ingen måte er veldig god sett i sammenheng med den ofte helt ekstreme innsatsen som kreves. Mannen min er overlege, tjener ca 1,2 brutto. Arbeidshverdagen er mye som den du beskriver. Det er ikke verdt det. Vi ville hatt et mye bedre liv hvis han hadde tjent halvparten, men bare jobbet dagtid 37,5 timer per uke, men det er helt urealistisk. 🤷🏻‍♀️ Han er «fanget» i en grenspesialiering som er såpass smal at det er få eller ingen alternative arbeidplasser her hvor vi bor. Og tross alt er det jo på sykehus han vil jobbe... I alle fall foreløpig. Hvem vet hva han vi si etter å ha møtt veggen, for det gjør han nok en dag, slik ting ligger an nå. 

Men sammenligner du din situasjon med veterinærer, vil du se at det er mange veterinærer som er i ca samme situasjon som deg arbeidstidsmessig og mtp vakt,  men de er selvstendig næringsdrivende (stor forskjell fra å være ansatt på sykehus ift rettigheter etc), kommer MYE dårligere ut ift pensjon, har få eller ingen muligheter til spesialisering (som du som lege får betalt for å gjennomføre), og ingen turnus, man blir bare kastet rett ut i det på egen hånd. Det eneste positive jeg kan finne, er at ansvaret er mindre som veterinær. Hvis man tabber seg ut og pasienten dør, er det selvsagt mye verre hvis pasienten er et barn enn hvis det er en hund. 

Men arbeidsforholdene for leger burde de virkelig gjøre noe med, for de er hårreisende. Bare alle de unntakene fra aml... De burde fjernes. Det er i alle fall et sted å starte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er nettopp ferdig utdannet jurist, og starter på medisinstudiet til høsten. Skjønte for to år siden at jurist var fullstendig feil yrkesvalg, men valgte å fullføre. Har heldigvis fått en juridisk deltidsstilling jeg kan kombinere med nytt studie, slik at jeg ikke trenger å ta opp studielån. 

Anonymkode: adc63...134

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...