Gå til innhold

Når det står fartgrense 80, er det ikke da 80 som gjelder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ligger alltid i 100 i 80-sona. På lavere kjører jeg max 10 over, ned i 50-soner ligger jeg gjerne under fartsgrensa pga mulighet for barn som har det som skolevei osv. 

Jeg vet jeg kan få bot, velger likevel å kjøre over. Er haugevis av fine landeveier i Norge som burde hatt høyere fartsgrenser og som har gode nok veier til det. 

Anonymkode: 47165...3c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker fartsmåleren på GPS-en, ikke på bilen, og på den ligger jeg i 100 i 80-sonen. 

Anonymkode: 9f474...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2019 den 15.14, AnonymBruker skrev:

De fleste ligger nok 5-10 km/t over fartsgrensen hvis man skal stole på speedometeret. Jeg gjør hvertfall det, erfaringsmessig viser mitt speedometer 5-10% feil (og da er jeg innafor slingringsmonnet til laseren og, innbiller jeg meg 🙊). 

Det er irriterende med de som kjører ujevnt eller under fartsgrensen! Hilsen pendler som kjører på cruisekontroll og som vil frem :)

Anonymkode: 9e6d1...f84

På motorvei er det vel sjeldent lasermåling (tror jeg). Gjøres vel mest gjennomsnittsmåling fra onkel i sivil. Men ellers rett som du sier at stort sett alle speedometere har missvisning. Og da i den forstand at de viser mer enn du kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forbaska siteringsdriiiiit!

Anyways, svar til det nederste; Eh, ja? Skrev heller ikke noe annet. Men man har lov til å kjøre under 80 dersom forholdene tilsier det ( føre, vær o.l ), men man har ikke lov til å kjøre over.
Kanskje formulert litt rart, hadde en kjørelærer som terpet på den setningen.

På 28.3.2019 den 22.43, AnonymBruker skrev:

I 80 sona ligger nåla mi på rundt 85, fordi jeg vet at den viser feil. Vil noen kjøre fortere enn det, er de velkommen til å kjøre forbi. Jeg gidder ikke bryte loven og risikere bot og lappen for andre idioter.

Skiltet sier forresten ikke noe om hvor fort det er lov til å kjøre, men hvor fort det ikke er lov til å kjøre.

Anonymkode: d8d10...74e

 

På 28.3.2019 den 22.47, AnonymBruker skrev:

Står det 80 på skiltet, betyr det høyeste tillatte hastighet.

Anonymkode: ab0cf...97c





 

Anonymkode: d8d10...74e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste gjennom en side og har kun en  ting å si.. 

IKKE stol på speedometeret ditt før du har sjekket! Last ned en speedometer-app på telefonen slik at  du kan sammenligne speeo-fart med gps-fart.. 

Dodge RAM'en min er spot on. Viser den 80 kjører jeg i 80.. 
Gammel bil jeg hadde viste 8km/t feil.. Fatterns bil er vel ca 3 km/t feil... 

Om du føler at alle kjører forbi deg, vær så snill.. Sjekk at det ikke er du som er sinka pga feilaktig vist hastighet på speedometer.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2019 den 15.21, Katten.2.0 skrev:

Ganske enig med deg, men vil anbefale å droppe cruisekontroll da det har en tendens til å øke forbruket (avhengig av hvilken bil du har selvfølgelig).

Dumt å gi sånne råd, om du ikke forstår hvorfor det er oppfunnet! Det handler om sikkerhet. adaptiv cruisekontroll er et førestøttesystem som skal hjelpe nettopp føreren å holde lang nok avstand fra bilen foran, i tilfelle bråbrems og lignende. I tillegg ligger man nære nok slik at det skaper flyt i trafikken og mindre kødannelser, slik man kan gjøre om man plutselig holder lavere fart eller lang avstand. Kanskje du også burde begynne å ta i bruk det?

Anonymkode: d9e21...4af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dumt å gi sånne råd, om du ikke forstår hvorfor det er oppfunnet! Det handler om sikkerhet. adaptiv cruisekontroll er et førestøttesystem som skal hjelpe nettopp føreren å holde lang nok avstand fra bilen foran, i tilfelle bråbrems og lignende. I tillegg ligger man nære nok slik at det skaper flyt i trafikken og mindre kødannelser, slik man kan gjøre om man plutselig holder lavere fart eller lang avstand. Kanskje du også burde begynne å ta i bruk det?

Anonymkode: d9e21...4af

Nå nevner vedkommende ikke adaptiv cruisekontroll men vanlig. Jeg kjører mye i Oslo-rushen og har ikke adaptiv cruisekontroll, dermed ville det økt sannsynligheten for en kollisjon om jeg skulle brukt det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Nå nevner vedkommende ikke adaptiv cruisekontroll men vanlig. Jeg kjører mye i Oslo-rushen og har ikke adaptiv cruisekontroll, dermed ville det økt sannsynligheten for en kollisjon om jeg skulle brukt det.

De fleste nyere biler har ADAPTIV cruisecontrol i dag. Mange har ikke en gang satt seg inn i hva det er de har. 

Men om du ikke har ADAPTIV cruisecontrol, så forstår jeg ikke hvorfor du nevner det.

Anonymkode: d9e21...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste nyere biler har ADAPTIV cruisecontrol i dag. Mange har ikke en gang satt seg inn i hva det er de har. 

Men om du ikke har ADAPTIV cruisecontrol, så forstår jeg ikke hvorfor du nevner det.

Anonymkode: d9e21...4af

Om du ser både innlegget mitt og det jeg siterer, så prater begge om cruisekontroll. Ikke adaptiv cruisekontroll.

Skjønner ikke hvorfor du drar det inn på en slik måte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Katten.2.0 skrev:

Om du ser både innlegget mitt og det jeg siterer, så prater begge om cruisekontroll. Ikke adaptiv cruisekontroll.

Skjønner ikke hvorfor du drar det inn på en slik måte.

«Drar det inn» fordi dette er et viktig sikkerhetsgrep man bør bruke om man har det. Kan forøverig også minne om at de fleste nye biler har «Eco-modus» noe som gjør at man kan bruke adaptiv cruisecontrol samtidig, slik at en sparer drivstoff. 

Anonymkode: d9e21...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke råd til å betale en bot, så kjører alltid etter fartsgrensa. Har blitt presset så høyt opp i fart på dårlig føre av idioter at jeg har grått med hvite knoker og hjertet i halsen mens jeg kjørte fordi de lå så nære at jeg fikk ikke svingt av veien for å slippe de forbi. Sånn 120 på is, svingete vei og i vintermørket med ekstra høy elgfareskilter satt opp regelmessig.

Blir ofte kjørt fordi på vei med sperrelinje også. Alltid menn. Alltid. Har kjøpt dash-cam nå da, skal anmelde alle som en. De har ikke noe på veien å gjøre, så føler meg ikke litt skyldig engang. Har mistet en søster og to gode venner som ble påkjørt av råkjørende menn. Så håper jeg fucker opp livet deres ved å rapportere dem.

Anonymkode: e297f...e14

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2019 den 1.40, AnonymBruker skrev:

kan bruke adaptiv cruisecontrol samtidig, slik at en sparer drivstoff

Gudskjelov har jeg såpass med penger at et par øre fra eller til for drivstoff trenger jeg ikke tenke på. Det som virkelig koster ved å ha bil, det er alle de andre utgiftene, kapitalutgiftene ikke minst. Regn minst 6 kr pr. km med en ganske ny bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også ny på veien, holder fartsgrensen. Men jeg har digitalt speedometer i tillegg som er koblet på GPS i bilen, og det viser at speedometeret bak rattet viser feil med 5-10 km/t, så jeg ligger i 5-10km/t over fartsgrensen.

Folk kjører likevel forbi meg også, opplever at folk kjører i alt fra 100-120 på motorvei med fartsgrense 90. Men som ny sjåfør er det en ekstra stor risiko å kjøre over fartsgrensen, og man får i tillegg dobbelt så mange prikker som andre, så de får bare suse forbi og så kjører jeg i det tempoet loven sier at jeg skal kjøre i.

Anonymkode: 5665d...ac4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.3.2019 den 21.18, AnonymBruker skrev:

For noe svada. Ligger hun i 80 gjør hun alt rett - etter loven. Ellers må man selvsagt tilpasse seg etter forholdene for alt som gjelder å måtte kjøre saktere (snø, is, sterk vind osv.).

Anonymkode: 67b9d...24e

De fleste speedometre viser for lite :)

Jeg ligger som regel i 93 i 90-sonen, tipper jeg ved kontroll ville blitt målt til 88 (mange biler har større misvisning) og når man trekker fra 3 i sikkerhetsmargin så kommer man ned i 85, og politiet bryr seg ikke om å bøtelegge for slike hastigheter :)

Om TS har en bil som viser 10 % for mye, så er farten kun 72 km/t når det viser 80. Så klart, når jeg har tenkt å ligge i 88 km/t i reell fart, så blir det veldig sakte med en som ligger i 72 :)

Endret av Hedersbrukeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Så klart, når jeg har tenkt å ligge i 88 km/t i reell fart, så blir det veldig sakte med en som ligger i 72 :)

Hvorfor skal du ligge i 88 i reell fart når det er 80 som er grensen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som en annen her skrev. 60 km/t og nedover så følger jeg fartsgrensen stort sett. 70 km/t og oppover så ligger jeg oftest 10 over. Sett at forholdene tillater det naturligvis. Jeg kan ikke forklare hvorfor, annet enn at det er behagelig å kjøre så fort jeg kan (kan = uten fare for sertifikat eller andre store konsekvenser som diger bot). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

51 minutter siden, NeverEndingSadness skrev:

Jeg gjør som en annen her skrev. 60 km/t og nedover så følger jeg fartsgrensen stort sett. 70 km/t og oppover så ligger jeg oftest 10 over. Sett at forholdene tillater det naturligvis. Jeg kan ikke forklare hvorfor, annet enn at det er behagelig å kjøre så fort jeg kan (kan = uten fare for sertifikat eller andre store konsekvenser som diger bot). 

Tiltredes. Jeg ligger stort sett 10% over grensa (unntatt 30, den er så latterlig lav at der blir det 40 i stedet). Det jeg risikerer, er da bare en mindre sum, og ikke lappen. Og risikoen er minimal. På over 30 år - ingen bøter. Ikke fart, ikke parkering.

Anonymkode: 3e553...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint ligge 20 km over fartsgrensa, og likevel vil du oppleve idioter som trykker og presser i rumpa på bilen, gjerne med blinking av lys og tuting og. For de SKAL forbi. Spesielt hvis du kjører en liten bil. Første bud når man skal ut og kjøre, er at enhver annen bilist kan være en idiot. Og dessverre er det mange idioter i store og dyre biler der ute. Jeg er nok en av de som fort glipper 5-10 km over fartsgrensa, men ser ikke poenget i å risikere flere tusen i bot eller å miste lappen bare for litt mer fart. Man kommer fram uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TMB skrev:

Hvorfor skal du ligge i 88 i reell fart når det er 80 som er grensen?

Fordi politiet reelt sett godtar en slik fart. Dermed er de facto fartsgrense rundt der :)

Men om man så hadde lagt i 80 i reell fart, så ville det nok fremdeles vært irriterende med en som kjørte i 72 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en ganske omfattende kjøreopplæring over flere år pga tidligere jobb, men jeg har dessverre allikevel noen egne trafikkregler jeg følger:

  • Fartsgrenser mellom gårdstun og 30 km/t kan det godt hende jeg ligger litt under fartsgrensen fordi det som oftest er i trange boligfelt.
  • 40-60 km/t følger jeg slavisk. Det vil si at jeg ligger i den farten på speedometeret.
  • 70 på landevei ligger jeg et sted mellom 70 og 80
  • 80 på motorvei ligger jeg stort sett i 90-100
  • 100 og 110 på motorvei ligger jeg stort sett i 120-130

Som man kan se, så tolker jeg fartsgrensene som veiledende på motorveiene, men er mye mer oppmerksom på hastighet i områder hvor det kan være hindringer langs veien (f.eks. gående eller utkjørsler). Alle hastighetene er speedometeret til bilen. Det vil si at 130 på motorveien kanskje ikke utgjør mer enn 120 på de dårligste bilene.

Anonymkode: a39d7...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...